eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
3.4هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. رهبر حکیم انقلاب ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
لسه فرار! چشمی که پیوند عمیق جریان سیاسی لسه فر (بده بره) و جریان اقتصادی لسه فر (خودت بمال) و جریان فرهنگی لسه فر (ززآ) را نمی بیند و فکر میکند میتواند در کنار جریان اقتصادی اش بایستد! دقیقا مثل کسی است که لخت، پریده وسط دریا و میخواهد خیس نشود! اگر آب و خیسی از هم جدا شدند، لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز جدا خواهند شد! پیوند رسانه های لیبرال از اعتماد و هم میهن و فردای اقتصاد و دنیای اقتصاد که مثل روز روشن واضح است پیوند اشخاص و مسئولین هم که اظهر من الشمس است. از آخوندی گرفته تا غنی نژاد و روحانی و خاتمی و... پیوند دانشگاهی آنها هم به وضوح سال گذشته در جریان دانشگاه شریف روشن شد. پیوند فرهنگی شان هم در مسائلی مثل حجاب فضای مجازی مشخص است. حالا عده ای بچه انقلابی که در حوزه سیاست و فرهنگ میخواهند انقلابی باشند در دام لیبرالیسم اقتصادی افتاده اند و فکر میکنند می توانند از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی فرار کنند. این همان نکته ای است که به درستی احمدی نژاد در سال 88 فهمیده بود. او درک کرده بود که این جریانات سیاسی که در ظاهر مخالف هم هستند یک آبشخور فکری در حوزه اقتصاد دارند و نظریه عدالت آنها دقیقا در مقابل نظریه عدالت انقلاب است. به همین دلیل هم حضرت آقا دقیقا روی این مساله دست گذاشتند و فرمودند نظر احمدی نژاد در حوزه عدالت اجتماعی به من نزدیک تر است. عدالت اجتماعی که اساسا برای لیبرالها به قول غنی نژاد یک امر بی ارزش است. لیبرالهایی که روزه میگیرند و سر سفره افطار به فکر گران کردن زندگی مردم و کوچک کردن سفره شان برای پر کردن جیب سرمایه دارن هستند. در حقیقت انقلاب یک هسته سخت دارد به اسم ولایت فقیه. هسته سختی که هر دولتی آمده و به لیبرالیسم اقتصادی رسیده، محکم با آن برخورد کرده. البته که برای ولی جامعه هزینه ساخته اند اما ولایت فقیه بیدی نیست که با این بادها بلرزد. همه ماجرای دعوای پرفسور درخشان و دکتر غنی نژاد بر سر همان یک جمله بود. آنجا که پرفسور درخشان گفتند: امام فرموده اند باید منافع محرومین و مستضعفین را تامین کنیم و دکتر غنی نژاد گفت: بفرمایند! هاشمی و احمدی نژاد و روحانی و خاتمی و رئیسی ندارد! هر کسی مرعوب ساینس شود! مغلوب ساسی هم خواهد شد! تفکری که پشت نقاب "علم" خود را پنهان کرده است چیزی جز ایدئولوژی لیبرال سرمایه داری نیست که تقابلش با انقلاب و ولایت فقیه است و در مقابلش فقط یک تفکر وجود دارد که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده اند: تفکر انقلابی به همراه روحیه انقلابی و عملکرد جهادی. شنیدم که آقای رئیسی در همایش گرانسازی اقتصاد ایران گفته است: اقتصاد ما باید علم پایه باشد و مبانی قابل دفاع داشته باشد نه نگاه سلیقه ای داشته باشد. ما معتقد به دانش و کار علمی در اقتصاد کشور هستیم. باید نظریه ای که در دانشگاه اتقان علمی پیدا کرده و قابل دفاع است در کشور اجرایی شود ولی بدانیم اجرا میدان آزمون و خطا نیست. آقای رئیسی اگر از این کلمات توبه نکنی سرنوشتی جز گذشتگان نخواهی داشت. جناب رئیس جمهور! آیا قائل شدن به مبنای ارزشهای اسلامی در سیاست گذاری های اقتصادی سلیقه ای و غیر علمی است؟ آیا اگر حرف اسلام در دانشکده های اقتصاد خریداری نداشته باشد سلیقه ای و غیرعلمی است؟ اگر اندیشه امامین انقلاب مقاله ISI نشود غیرعلمی و سلیقه ایست؟ عیبی ندارد. ما هم معتقدیم قال الصادق علیه السلام و قال الخمینی هم ایدئولوژی و ارزش است و البته قال الفریدمن هم ایدئولوژی است! مساله بر سر این است که کدامیک را انتخاب کنیم؟ آیا این ساختاری که در دنیا و ایران به عنوان نظام اقتصادی بوجود آمده است منطبق بر علم ساخته شده یا ایدئولوژی؟ آیا از قبل آزمون شده بود یا در جامعه آزمون شد؟ این چه نگاه ساده انگارانه ای است که به حکمرانی دارید؟ مگر میتوان اقتصاد را بر اساس مقالات علمی در دانشگاه مدیریت کرد؟ آنوقت فرهنگ و سیاست و پیوست عدالت این مقالات علمی را نباید ببینیم؟ آیا همین که یک اقتصادخوانده در مورد اقتصاد نظری داد کافی است و یک سیاست اقتصادی هیچ پیوست فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و امنیتی ندارد؟ شما فرمودید که باید اقتصاد کشور علم پایه و مردم پایه باشد. می توانید یک کتاب یا مقاله علمی به ما نشان دهید در مورد مردم پایه بودن اقتصاد؟! جناب آقای رئیسی! ذات پاک و اعتقاد مخلصانه شما به انقلاب و اسلام می گوید مردم! اما آن واژه علم که با آن شما را فریب می دهند چیزی جز نیست. از لسه فر، فرار کنید آنگونه که یوسف از دست زلیخا فرار کرد! آنگونه که موسی به دل دریا زد! ترس را کنار بگذارید و بگویید: کلا ان معی ربی... و من الله توفیق و علیه التکلان ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور درخشان: حضرت امام می‌فرمایند ما باید منافع مستضعفین را تامین کنیم دکتر غنی‌نژاد: بفرمایند! تمام دعوای جبهه حق و باطل بر سر همین یک کلمه است! خداوند فرموده؟ بفرمایند پیامبر فرموده؟ بفرمایند علی (ع) فرموده؟ بفرمایند قرآن فرموده؟ بفرمایند ولی فقیه فرموده؟ بفرمایند همه مردم ایران باید این چند ثانیه را ببینند! نکات بسیار مهم این کلیپ: ۱. دو دیدگاه در مورد اقتصاد وجود دارد. یکی می‌گوید باید منافع سرمایه‌داران تامین شود و به اصطلاح کیک اقتصاد در دست ایشان باشد و دومی می‌گوید، باید منافع مستضعفان را تامین کرد تا اقتصاد رشد عادلانه کند. یعنی پیشرفت و عدالت توامان صورت بگیرد. ۲. استاد درخشان بر مبنای نظر امام خمینی رحمت‌الله‌علیه از یک امر ارزشی و یک هنجار و یک "باید" سخن می‌گوید و دو پاسخ از دکتر غنی‌نژاد دریافت می‌کند: ۱. بفرمایند (یعنی امام فرموده‌اند که فرموده‌اند. من نظریه عدالت امام را قبول ندارم) ۲. این حرف امام را بعنوان یک گزاره علمی قبول ندارم در صورتی که اساسا صفت علمی را نمی‌توان بر یک گزاره هنجاری بار کرد در حقیقت از نظر ایشان اگر ایدئولوژی، ایدئولوژی لیبرال باشد علمی است! اما اگر ایدئولوژی اسلام باشد غیرعلمی‌ست خلاصه دعوای بین مکتب اقتصادی اسلام و مکتب سرمایه‌داری لیبرال همین نکته است که اتفاقا اصل۴۳ آن را تعیین تکلیف کرده است اینکه باید منافع عموم مردم تامین شود یا منافع سرمایه‌داران امری‌ست که نه قابل اثبات است نه رد یک باید است! اما اینکه آیا تامین منافع مستضعفین و عموم مردم باعث رشد حقیقی می‌شود حتما قابل اثبات است ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
کنترل تورم، شکاف طبقاتی؛ فریدمن و عمه‌‌ی من! دانش اقتصادی که مورد دفاع اقتصاددانان لیبرال است نه تنها شکاف طبقاتی را کم نکرده، نه تنها معضل فقر و گرسنگی را حل نکرده، نه تنها رفاه و آرامش حقیقی ایجاد نکرده بلکه در همه این زمینه‌ها وضعیت را بدتر کرده تا جایی که امروز ۲۰ نفر به اندازه ۴ میلیاردنفر ثروت دارند! این وضعیت ناعادلانه شاید نتیجه‌ی عمل به توصیه‌های اقتصاددانان نئولیبرال برای کاهش تورم باشد! شاید که نه. قطعا توصیه‌های دانش اقتصادی که اساسا شکاف طبقاتی را نه تنها بد نمی‌داند بلکه ضروری می‌داند، نتیجه بهتری نخواهد داشت. خلاصه آنکه باید از اقتصاددانان نئولیبرال پرسید این ظلم بی‌سابقه به بشر اگر نتیجه این نظام سرمایه‌داری نیست پس نتیجه چیست؟ و اگر این نظام، ساخته و پرداخته اندیشمندان لیبرال نیست پس ساخته کیست؟ نمی‌شود که کنترل تورمش را پای فریدمن بنویسیم شکاف طبقاتی‌اش را پای عمه‌من! اقتصاددانان ما اول بگویند الگوی مطلوب اقتصادی‌شان که در آن عدالت و پیشرفت، استقلال و رفاه، آزادی و معنویت همزمان حاصل می‌شود، چیست؟ کجاست؟ چگونه است؟! بعد به نمودارهایشان توجه خواهیم کرد! بعد هرچقدر خواستند مدلسازی کنند! هرچقدر خواستند r2 بالاتری پیدا کنند! محل منازعه را تغییر ندهید برای فرار از مبناهای ماتریالیستی و سکولاریستی حرف‌هایتان. برای فرار از نظریه عدالتی که در مقابل نظریه عدالت اسلام است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نظریه بازار ضد عدالت است. گفتگوی مفصل دکتر سید مهدی زریباف را در این زمینه در لینک ببینید. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 ایدئولوژی پنهان! وقتی با یک سیاست مواجه می‌شویم چطور باید تشخیص دهیم عادلانه هست یا خیر؟ 🔸 شکاف طبقاتی خوبه یا بد؟ 🔸 دعوای ما با لیبرال‌ها علمیه یا ایدئولوژیک؟ 🔸 سفهاء چه کسانی هستند؟ 🔸 انسان موفق کیست؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🛑بایدن منتخب حزب دموکرات و ترامپ نماینده حزب جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند. ـــــــــــــــــــــــ چند کیلو تخمه میگیریم میشکنیم و به آمریکا میخندیم 😂😂😂 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
جرأت دارد کسی در دانشکده های اقتصاد این حرفها را بزند! #هدیه #مشکل_گشا ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠
آقای عباسی فر سلام و عرض قبولی طاعات و عبادات اون روزی که این پیام رو توی کانالتون گذاشته بودید، من برای یک دوستی ارسال کردم.پاسخ این دوستمون رو براتون ارسال میکنم:👇👇👇👇👇 من یک ملکی داشتم که چند ماه بود به فروش نمیرفت. هم بازار خیلی خراب بود هم رو به پایان سال و ماه رمضان بودیم و من هم بدهی خیلی سنگینی داشتم و باید این ملک چند میلیاردی رو هر جور شده تا پایان سال می فروختم. کلی نذر کرده بودم و صدقه داده بودم. منتظر بودم تا گره از کار ملک من باز بشه که دیدم یک ویدئو ارسال شده درمورد باز شدن گره مالی و .... از آیت الله بهجت. این ویدئو دقیقا در لحظاتی برای من ارسال شده بود که من واقعا مستاصل شده بودم و دیگر هیچ گونه نذر و دعا و ذکری به ذهنم نمیرسید. وقتی این صحبت های آیت الله بهجت و نماز جعفر طیار رو شنیدم، با خودم گفتم فلانی شاید این صحبت ها واقعا برای این لحظه های تو باشه! بعد از یک ساعت و نیم کلنجار رفتند آخر ساعت ۸ و نیم شب، نماز جعفر طیّار رو فقط به نیت فروش این ملک خوندم. و از خدا خواستم به بهترین نحو ممکن این ملک هرچه زودتر به فروش برسه. از لحظه ای که این نماز رو خوندم فقط منتظر بودم این ملک هرچه هست به فروش بره و میخواستم قدرت این نماز رو در زندگی دنیایی ام ببینم. از روز شنبه تا ۴ شنبه نزدیک ۶ نفر برای بازدید ملک من آمدند و هر که آمد این ملک را پسندید!!! من باز گفتم خدایا این نماز را خواندم به بهترین نحو این ملک به برکت نماز جعفر طیّار به فروش برود. دست آخر غروب سه شنبه یک نفر آمد ملک را دید ، همین که دید پسندید و همین که پسندید جلسه گذاشت و همین که جلسه گذاشت نقدا ، ‌گفت تمام و کمال پول را پنجشنبه به حساب من واریز میکند‌. حالا که نگاه میکنم می بینم حواله من هم دست آقای بهجت رحمه الله علیه بوده است و ملکی که ماه ها به فروش نمیرفت در عرض چند روز چندین مشتری برایش پیدا شد و من از بین مشتریان خودم یک نفر را که به شرایطم نزدیک تر بود انتخاب کردم و کمتر از یک هفته بعد از خواندن نماز، پول ملک هم به حسابم واریز خواهد شد!!!! از شوق و گریه مانده ام چه کنم!!!!!!! این‌نماز را من با جان و دل و با نیت تنها راه نجاتم از مخمصه مالی خواندم............ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم • روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود ❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟ - این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست ❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟! - در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد! - اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است. • مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف): - فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟ - اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی) - ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی) - با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است! - اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار! - در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر - حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تبرّی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم و مبارزه با گران‌سازیِ نرخ ارز و مقایسه‌ای بین کشورهای دارای نظام ارزی ثابت و نظام ارزی شناور. نکتهٔ حائز اهمیت اینکه، هر کدام از کشورهای مطرح شده در این ویدئو، با هر نظام ارزی، چه ثابت و چه شناور، اگر متحمل جنگ اقتصادی‌، شبیهِ جنگی که در طول 40 سال با آن دست و پنجه نرم کرده، بشوند. حتی یک هفته هم دوام نخواهند آورد و دچار فروپاشی اقتصادی خواهند شد. ✅ تبرّی 👇 https://eitaa.com/tabarrii 👈
⭕️منتظر باشید از این جنس اتفاقات زیاد خواهید دید،میدونید چرا!؟ +ما به قله ها نزدیک شدیم |بیـکـران👇 ♾️ @bikarran ♾️
اقتصاد فرهنگی
#اخلاق_اقتصادی ۱ قناعت! قناعت مالی است تمام نشدنی (امیرمومنان علیه السلام) کسب تمام فضائل اخلاقی
۲ زهد: لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ خدمت مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی بودم جلسه آخر درس اخلاقشان در موضوع زهد بود. فرمودند جمع بندی کنم: زهد یعنی هر کاری می کنید برای خدا باشد... عبارات بعدیشان را یادم نیست فقط خوب بخاطر دارم که یاد جملات شهید همت افتادم: «برای اینکه خدا لطفش و رحمتش و آمرزشش شامل حال ما بشه، باید اخلاص داشته باشیم. و برای اینکه ما اخلاص داشته باشیم، سرمایه می خواد که از همه چیزمون بگذریم. و برای اینکه از همه چیزمون بگذریم، باید شبانه روز دلمون و وجودمون و همه چیزمون با خدا باشه. این قدر پاک باشیم که خدا کُلاً ازمون راضی باشه. قدم برمیداریم، برای رضای خدا. قلم برمیداریم روی کاغذ، برای رضای خدا. حرف می زنیم، برای رضای خدا. شعار می دیم، برای رضای خدا. می جنگیم، برای رضای خدا. همه چی، همه چی، همه چی خاصّ خدا باشه، که اگر شد، پیروزی درش هست. چه بُکشیم چه کشته بشیم، اگه اینچنین بشیم پیروزیم و هیچ ناراحتی نداریم و شکست معنا نداره برای ما. چه بُکشیم چه کشته بشیم پیروزیم اگه اینچنین باشیم، و خدا غضب خواهد کرد اگر خدای ناکرده، یک ذرّه و یک جُو هوای نفس در فرماندهان ِما، در فرماندۀ گردان و دسته و یا خدای نکرده در افراد بسیج ما پیدا بشه و ما حس می کنیم که امکانات مادّی و این جنگ افزارها و این آلات، اینها می تونه کمک کنه به ما. نه عزیزان، نصرت دست ِ خداست.» ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جرأت داره کسی این حرفها رو تو دانشکده های اقتصاد بزنه! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از احمد نبویان
امام خامنه‌ای: «بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: ؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگا‌ه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟ بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید. بعضی‌ها در حرف زدن، در نوشتن؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، راحت برمیدارند اینجا و آنجا مینویسند «آقا همه را فساد گرفته»؛ نه آقا! این‌جوری نیست. بله! فساد هست، در دستگاه‌های مختلف هم هست. من دیدم مثلاً در فرض کنید مجلس یا جای دیگر بعضی‌ها را متّهم میکنند؛ درست که دقّت میکنید، می‌بینید آنهایی که مورد اتّهام قرار گرفته‌اند یک چند نفر آدمند؛ این چند نفر را نمیشود تعمیم داد. تازه اگر راست باشد» @ahmad_nabavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان در رابطه با صنعت خودرو این کلیپ رو ببینید چه کسی در ذهن مردم فرو کرد که واردات ناجی مردم خواهد بود در مساله خودرو؟! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد
05 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
19.75M
عدالت و حکمرانی جلسه پنجم: عدالت و ولایت جایگاه ولایت در نظریه عدالت کجاست؟ جایگاه عدالت در نظریه ولایت کجاست؟ جلسه چهارم جلسه سوم جلسه دوم جلسه اول ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر نصیری اقدم: خدا پدرِ جون رابینسون (اقتصاددان بریتانیایی) را بیامرزد که گفت: مراقب باشید اقتصاددان‌ها سرتان کلاه نگذارند! هرچند یکی از کلاه‌بردارترین اقتصاددانان تاریخ همین خانم رابینسون بود! جون رابینسون با طرح ایده رقابت ناقص توانست انحصار را هم تئوریزه کند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
منطق آزادی اسلامی مبتنی بر نوع دوستی، محبت و کمک بدون چشم‌داشت مسلمانان به یکدیگر است، چنین منطقی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که عده‌ای از انسانها به قیمت چند برابر شدن تولید ناخالص ملی زیر دست و پا له و نابود شوند؛ اما ادبیات و معارف آمریکا نشان می‌دهد که، قانون به نفع ترک‌تازی سرمایه داران و آزادی بی قید و بند آنان در تمامی تصرفات زندگی خویش است. امام خامنه‌ای ۷۷/۲/۲۱ پ‌ن: حرفی که سال ۱۴۰۱ بهش رسیدیم رو سال ۷۷ حضرت آقا با این دقت و ظرافت بیان کردند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدمت این برادر عزیز و سایر شهرداران محترم کلانشهرها عرض می‌‌شود که اگر واقعا به دنبال تحقق این منویات رهبری هستند بدانند که معماری اسلامی ایرانی با تراکم‌فروشی حاصل نمی‌شود، با شهر فروشی حاصل نمی‌شود، با عمودی‌سازی و متراکم‌سازی حاصل نمی‌شود، با بارگذاری‌های مازاد بر ظرفیت زیست پذیری شهر حاصل نمی‌شود. این نامعادله که در کلام بگوییم رهبر عزیزتر از جان، ولی در عمل کمترین توجهی به تذکرات صریح رهبر انقلاب نکنیم را بنده متوجه نمی‌شوم؛ اگر کسی این نامعادله را حل کرد لطفا حقیر را هم مطلع نماید. 🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
فریب بزرگ: انگارۀ و انکار 🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرح‌شدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بی‌معنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر می‌گذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی می‌زنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی می‌شوند. 🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که به‌دنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزش‌ها ندارد و ازاین‌جهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. 🔸 جالب است اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیست‌ها به نظام سرمایه‌داری، تلاش کرده شاخه‌ای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» دارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلال‌های این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز می‌گردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای به‌کاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).» 🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روش‌شناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح می‌کند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیش‌بینی واقعیت توسط نظریه است. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد می‌داند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اقتصاد از انتزاعی‌بودن و غیرواقعی‌بودن این دانش شکایت دارند. 🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد به‌دنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگاره‌ای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمی‌توان علمی دانست چه نظریۀ قیمت‌های نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً به‌دنبال تغییر واقعیت‌ها هستند و هر کدام از آن‌ها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه می‌کند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه می‌دهد. 🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریه‌پردازان، حل مشکلات و چالش‌های امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیت‌ها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد! 🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی می‌شود این است که تصور می‌کنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم باید هم‌تراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیه‌ای از قرآن دربارۀ قیمت‌های نسبی یا روایتی از معصومین علیهم‌السلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباری‌های افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخه‌ای از علوم اسلامی، منظومه‌ای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است. 🔸 درنهایت این‌گونه جمع‌بندی می‌کنم که اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان، واقعیت را «آنگونه که می‌بینند» و نه آنگونه که هست، توصیف می‌کنند. 🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصل‌شدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیت‌های مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم میسر نیست. 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بدهد. مثل درمان، راه، نیرو و... نظریه اول این بود که دولت خودش تولید کند و مردم از طریق مالیات عمومی یا قبوض عمومی هزینه آن را بدهند. بعد گفتند که اصلا چرا دولت تولید کند؟ بخش خصوصی تولید کند و بخش دولتی فقط کند.... معروف ترین نقد به این ایده آخر، همین اتفاقی است که در این کلیپ می بیند. بخش خصوصی کالای عمومی و استراتژیک را مثل فرش زیر پایش، یا آبلیموی توی قفسه مغازه اش، خودش می داند! و در دنیای جدید بنگاه دار، خودش ، است و این بنگاه است در مقابل به اسم ! که در اصل یا پاکدست بوده و اهل معامله نبوده و یا رشوه بگیر بوده و شکمش سیر نمی شود. خلاصه بخش خصوصی خیلی گران تر است و قدرت و ثروت را یکجا می بلعد! آنچه به اسم خصوصی سازی نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مواد اولیه یا مصارف عمومی می شنوید، در بطن خود این چالش عظیم را دارد و همه کسانی که آن را پیشنهاد دادند، از اول هم این را می دانستند! اما دولتها وقتی دچار چالش کارمند بی مسئولیت و دغدغه و در نهای رشوه بگیر می شوند، چشمهایشان را می بندند و خصوص سازی (مولد سازی!) را امضا می کنند! نویسنده متن روی فیلم، گفته است که این مشکل است! نه برادر! این یک چرخه ترمیم ناپذیر در زیست جهان مدرن است! نهادسازی برای و پذیرش این اختلال بزرگ در او، در هیچ کجای دنیا یک درمان درست و حسابی که دست آخر همه طرفین، بصورت اخلاقی، جامعه پذیر بشوند ندارد! 🆔 @social_theory
اقتصاد فرهنگی
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بده
اینجا اگر اون مسئول وزارت نیرو فهم داشت می‌گفت حتما این کار را انجام بده تا آنوقت متوجه شوی لاضرر و لاضرار فی‌الاسلام یعنی چه؟! وقتی طبق نظر امام قاعده لاضرر بر قاعده تسلیط و مالکیت سلطنت دارد، یعنی آن کسی "غلط می‌کند" که نماینده مردم و مردم را تهدید می‌کند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
♨️ 🔴 امروز؛ برنامه زنده | معیشت کارگران در گرو یک تصمیم مهم ♦️آیا حداقل معیشت کارگران تأمین می‌شود؟ 🔻باحضور: 🔹دکتر احسان ولدان ▫️ پژوهشگر حوزه حقوق و دستمزد 🔹علیرضا میرغفاری ▫️نماینده کارگران در شورای عالی کار 🔰با دعوت و در انتظار پاسخ نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت کار و نماینده کارفرمایان 🕰 امروز؛ پنج‌شنبه ۲۴اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 📺 شبکه یک سیما @sorayatv
➖چی شده آقا؟ ➕ای بابا! چون دزدی ها زیاده، 15 دقیقه طول میکشه تا قفل های 4 تایر و بولارد(راهبند ستونی) رو باز کنیم!😵‍💫 ➖پس توی کشورهای عقب مانده زندگی میکنی؟! ➕نه : تورنتوی ایم ! 😬 منبع 👇بیشتر، بهتر و معتبر ببینیم👇 https://eitaa.com/mohammad_gharayi_tahili