استاد شهید مرتضی مطهری:
علیهذا اسلام با اینكه طرفدار مالكیت جمعی بعضی سرمایه هاست از آنجا كه مالكیت اشتراكی در محصول كار افراد را نمی پذیرد مگر به رضایت و قرارداد آنها پس یك مسلك اشتراكی نیست نظیر سایر اشتراكیتها، و از آن جهت كه سرمایه های طبیعی و صناعی را متعلق به شخص نمی داند به نوعی اشتراكیت قائل است. این است مقام اسلام در میان سرمایه داری و سوسیالیسم...
ما ثابت خواهیم كرد كه ماشین از آن نظر كه مظهر ترقی اجتماع است و محصول ماشین را نمی توان محصول غیر مستقیم سرمایه دار دانست بلكه محصول غیر مستقیم شعور و نبوغ مخترع است و آثار شعور و نبوغ نمی توان مالك شخصی داشته باشد!! پس ماشینهای تولید نمی تواند به اشخاص تعلق داشته باشد!
اینها نفی مالكیت فردی نیست، الغاء مالكیت خصوصی نیست، بلكه مالكیت اشتراكی در موارد خاصی است كه موجبات آن اقتضا می كند در آن موارد، مالكیت، اشتراكی و اجتماعی باشد نه فردی؛ همان طوری كه در اسلام انفال از ثروتهای عمومی شمرده می شود. اسلام نه با قبول مالكیت عمومی در مثل انفال مالكیت فردی را به طور مطلق طرد كرده و نه با قبول مالكیت فردی مالكیت عمومی را نفی كرده است؛ در آنجا كه پای كار افراد و اشخاص است مالكیت فردی را معتبر می شمارد و در آنجا كه پای كار ا فراد و اشخاص نیست مالكیت را جمعی می داند
💠 @h_abasifar
حضرت آیتالله العظمی حاج شیخ حسین عبده تبریزی از مراجع عظام تقلید و صاحب فتوا: کسی که کمتر از تورم سود میگیرد ربا خوار نیست!
حرف ایشان ارزش نقد کردن ندارد اما این ماجرا چند نکته دارد:
۱. این جماعت همیشه ادعا کردهاند که بحثشان علمیست نه ایدئولوژیک!
اما اینجا یکی از جاهایی است که به وضوح موضع ایدئولوژیک میگیرند و میگویند به جای اسلام، لیبرالیسم را بعنوان دینمان انتخاب کنیم.
۲. اصحاب ثروت و بانکداران اگر مرجع تقلید هم باشند ابتدا باید بانکشان را تعطیل کنند و بعد راجع به بانک فتوا دهند. سطح تعارض منافع ایشان آنقدر زیاد است که نخوانده میتوان گفت ایشان چه گفته و چرا گفته.
۳. #عصر_اندیشه هم مانند بسیاری از نشریات و رسانههای انقلابی در زمینه اقتصاد کاملا خاکستری میشود و توانایی تشخیصش در حد یک کودک دبستانیست. کار عصر اندیشه مثل این است که در مورد یک مساله پزشکی به یک مهندس مراجعه کرده که از قضا آن مهندس فروشنده نوعی داروست که باعث مرگ بیمار میشود!
۴. جناب عبده تبریزی حتی یک اقتصاددان مبرز هم نیست و حتی اقتصاد متعارف را هم به درستی نمیشناسد چه برسد به اینکه بخواهد در زمینه یک مساله فقهی تخصصی نظر بدهد. اگر عصر اندیشه یک مجتهد طراز اول را پیدا میکرد که چنین نظری داشت هیچ عیبی نداشت اما این کار عصر اندیشه مصداق معاونت در "جنگ با خدا و رسول" است.
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
حضرت آیتالله العظمی حاج شیخ حسین عبده تبریزی از مراجع عظام تقلید و صاحب فتوا: کسی که کمتر از تورم س
چند ماه پیش که با رئیس دانشکده اقتصاد یکی از دانشگاههای مشهور کشور یک گفتگوی ده ساعته داشتم از ایشان پرسیدم که نقش ایدئولوژی در تفکر شما کجاست؟
ابتدا گفت مثلا در تعیین اهداف کلان و ...
بعد که جلوتر رفتیم رسید به اهداف جزئیتر
جلوتر که رفتیم رسید به سیاستهای کلان و همینطور تا جزئیترین برنامهها اثر نگاه ایدئولوژیک را پذیرفت.
جلوتر که رفتیم گفت البته هر کسی ایدئولوژی خودش را دارد!
از ایشان پرسیدم اگر در یک دانشگاه در روسیه درس میخواندی باز هم همین تفکر علمی را داشتی؟ گفت خیر!
در انتهای بحث گفت: میدانی؟ ما اقتصاددانان نگاه میکنیم ببینیم حاکمان چه میگویند! بعد به همان سمت حرکت میکنیم.
هرچند این حرف دقیق و منطبق بر واقعیت است. اما ایشان نگفت کدام حاکمان؟ اگر در ایران رهبر جامعه بگوید به سمت نقطه الف بروید اقتصاددانان لیبرال به آن سمت میروند یا به همان سمتی که در دانشگاههای آمریکا به آنها آموزش داده شده؟ به سمت عدالت میروند یا به سمت افزایش شکاف طبقاتی؟ کدام ایدئولوژی در اندیشه این اقتصاددانان نهادینه شده؟
وقتی میگوییم اینها پشت واژه مقدس "علم" پنهان میشوند و ایدئولوژیشان را پنهان میکنند یعنی همین.
💠 @h_abasifar
اصلاحطلبان دیگر برای دشمنان انقلاب اسلامی هیچ ارزشی ندارند. استفاده از اصلاح طلبان برای دشمنان ایران یک هزینه بزرگ داشت و یک فایده بزرگ.
فایدهاش نفوذ جریان لیبرال در حاکمیت و کم کردن سرعت حرکت انقلاب بود و هزینهاش افزایش مشارکت سیاسی و انتخابات پرشور بود.
الان که اصلاحطلبان هیچ کارکردی برای دشمنان ندارند و سیاست تحریم انتخابات را کنار نخواهند گذاشت، شیوه دشمنی تغییر کرده و از لاک نفاق بیرون آمدند و میخواهند میوهی کارشکنیهای چهلسالهشان را بچینند. غافل از اینکه این درختی که در زمین انقلاب کاشتند کاکتوس است و با افتخار تقدیمشان میکنیم. اصلا هرس کردن برای این باغ بسیار هم ضروری است.
دشمن با تمام توان وارد میدان مبارزه مستقیم شده است و این بهترین فرصت است برای #غربال_خواص در نظام اسلامی ایران.
💠 @h_abasifar
دوستان کی میخوان باور کنند که دشمنان ما در موضع انفعال هستند در مقابل #ایران_قوی؟
کافیه این دیدگاه رو درک کنیم!
آنوقت به جای پاسخ دادن به چند تا سلبریتی در مورد تجزیه ایران، مشغول فعال کردن گسلهای تجزیه #ایالات_متفرقه_آمریکا و نابودی اسقاطیل بودیم!
💠 @h_abasifar
اگر برخی گویند: دنیا بایستی متحد الشکل شود، دیگران اگر غرضی ندارند، بشکل زیبای ما در آیند. پس کلاه های تازه وارد بیگانه و افسارهای استعمار بکلی بایستی ممنوع گردیده متخلفین را به دادگستری ارجاع نمایند.
پ ن: زبانم قاصره از بیان احساس شور و شعفی که در من به وجود آمد با خواندن این جملات شهید نواب صفوی. چقدر این مرد بزرگتر و جلوتر از زمان خودش بوده و چقدر فعالانه و غیرمنفعل در مقابل تمدن غرب و دنیای کفر ایستاده است.
رحمت الله علیه
#گلوبالیسم
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
در این کانال به دلایل ریشه ای تورم و بیکاری و بی ثباتی اقتصادی از منظر تحولات انرژی خواهیم پرداخت.
https://eitaa.com/hemmatgholizadeh
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
هشدار:
دشمن با سرخط هایی که توسط لیبرال های اقتصادی داد، به دنبال اقتصادی کردن اغتشاشات است.
دولت باید با کنترل های بدون تسامح مانع شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فقط یک نمونه در کشورهای دیگر به ما نشان دهید که در آن 2000 پلیس مجروح و 3 پلیس در اعتراضات خیابانی کشته شده باشد ولی قانون و اخلاق به آنها اجازه شلیک ندهد
💠 @h_abasifar
بر مبنای اصل «وَ اَلْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ» و همچنین اصل «خَلَقَ لَكُمْ ما فِی اَلْأَرْضِ جَمِیعاً»
محصولات طبیعت قبل از آنكه كاری روی آنها صورت گرفته باشد تعلق دارد به همه افراد بشر؛ ولی پس از آنكه كاری روی آنها صورت گرفت، مانند زمینی كه به وسیله آبادی یا كشت احیاء شد و مانند معدنی كه استخراج شد، حكم دیگری پیدا می كند.
و اما آن چیزهایی كه طبیعت به علاوه ی كار آنها را به وجود آورده است. بدون شك مواد طبیعی قبل از انجام كار روی آن نیز وجود داشته است و بالقوه برای بشر نافع بوده است و از آن جهت كه مواد خام اوّلی قبل از انجام كار به همه افراد تعلق داشته است نمی توان ادعا كرد كه پس از انجام كار تعلقش به دیگران سلب می شود.
امابدون شك كاری كه شخص روی آن انجام داده سبب می شود كه او نسبت به دیگران اولویت داشته باشد. اثر این اولویت این است كه حق دارد #استفاده_مشروع از آن ببرد، یعنی استفادهای كه با هدفهای طبیعت و فطرت هماهنگی دارد. اما #حق_ندارد كه آن را معدوم كند و از بین ببرد و یا آن را به مصرف نامشروعی برساند، چون در عین حال این مال به جامعه تعلق دارد. از این رو اسراف و تبذیر و هرگونه استفاده نامشروع از مال ممنوع است، نه تنها از آن جهت كه نوع عملی كه روی آن مال صورت می گیرد حرام است بلكه و از آن جهت كه #تصرف_در_ثروت_عمومی است بدون مجوز.
آری اگر به فرض محال انسان قادر بود تنها با نیروی كار، بدون دخالت طبیعت، محصولی را تولید كند جای این بود كه گفته شود صاحب آن محصول كه تنها خالق و آفریننده آن محصول است از نظر تصرف در مال، فعّال مایشاء است؛ اما اینچنین نیست، او تنها خالق و آفریننده آن محصول نیست بلكه اگر تنها خالق و آفریننده محصول نیز می بود می توان گفت حق تضییع و اسراف نداشت زیرا او واجب الوجود بالذات نیست، قائم به ذات نیست، خودش هم خودش را به وجود نیاورده است؛ او مخلوقی است اجتماعی؛ اجتماع در نیروی علمی و دماغی و بدنی او كه آن محصول را به وجود آورده است سهیم است؛ او در قوای جسمی و روحی خود مدیون اجتماع است. آن قوا و نیروها تنها مال خود او نیست، اجتماع در خود آنها ذی حق است، علیهذا اجتماع در محصول این نیروها نیز ذی حق است. پس به فرض محال اگر شخصی می توانست محصولی را بدون دخالت طبیعت به وجود آورد باز هم حق تضییع و اسراف آن را نداشت، تا چه رسد كه چنین چیزی محال است.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص: 433
💠 @h_abasifar
وقتی در خانه گوشی را دست بچه دادی که سر جایش بنشیند و بالا و پایین نپرد
همان گوشی کاری میکند که بچه روی ماشین پلیس بالا و پایین بپرد...
#خانواده #سبک_زندگی #بازی #جوکر
💠 @h_abasifar