هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
❇️ الطاف خفیّه یک مناظره
👈مناظره دکتر غنینژاد و دکتر درخشان گرچه انتظارات از یک مناظره با نصاب علمی و آدابی بالا را برآورده نکرد؛ اما «الطاف خفیّه» و آثار مثبت زیادی را به دنبال داشت که صدها جلد کتاب و مقاله علمی و برنامه رسانهای به این خوبی نمیتوانست آن را آشکار کند!
🔹 برای اولین بار در تاریخ انقلاب، لیبرالیسم و سکولاریسم اینگونه لخت و عور و عاری از هر نقاب منافقانهای خودنمایی کرد و در قاب رسانه ملی به تصویر کشیده شد.
🔹 نشان داد علوم انسانی ای که در دانشگاهها به خورد دانشجوهای ما داده میشود و بدنه کارشناسی نظام از آن تغذیه میکند نیازمند یک پالایش اساسی است. پالایشی از جنس حرکت از تفکر دئیستی و سکولاریستی به سمت تفکر توحیدی؛ از خدای ساعتساز به سمت ولایت تکوینی و تشریعی الهی.
🔹رونمایی از نگاه دوگانه سیاه و سفید به منشأ علم و عالمان؛
فلسفه اجتماعی و سیاسیِ لیبرال و سکولار میتواند علم اقتصاد تولید کند اما فلسفه توحیدی و دانش عمیق فقاهتی نه!.
آدام اسمیت و هایک و کانت و ... که صبغه فلسفی دارند میتوانند منشأ علم اقتصاد سرمایهداری باشند اما فیلسوفان فقیهی مانند امام خمینی و شهیدصدر که سراسر زندگی علمیشان با مباحث نظریِ مکاسب، معاملات و قراردادها (در تولید، توزیع، مصرف، مالکیت،عدالت توزیعی و ...) گره خورده نمیتوانند اصول و نظریات اصلی اقتصاد اسلامی را تولید و ارائه کنند! نظریاتشان اعتبار علمی ندارد!
🔹 ظلمی که دولت سازندگی با غرس نهال ِشجرۀ خبیثۀ سیاستهای تعدیلی و لیبرالی به انقلاب و نظام اسلامی و به معیشت و عدالت اجتماعی کرد آشکار گردید.
🔹هیچ نوشته و برنامهای تاکنون به این روشنی آدرس مشکل اصلی اقتصاد ما را نداده است!؛
نشان داد هرآنچه در این چند دهه درباره ریشههای معضلات و مشکلاات مزمن اقتصاد ایران گفته شده تنها علل بودهاند نه علتالعلل.
علت العلل، تفکر لیبرالیستی است. علت العلل، تفکر ذهنهای غربزده و صاحبان شبهعلم است!
✅ به فرمایش آن پیر روشنضمیر و آیندهبین ما «ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت!».
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
۵۰ اقتصاددانی که از حسن روحانی حمایت کردند!
در میان این اقتصاددانان نام «موسی غنی نژاد», «محمد طبیبیان»، «علینقی مشایخی»، «مهدی بهکیش»، «مسعود روغنی زنجانی»، «حسین عبده تبریزی» و «سعید لیلاز» وجود دارد.
نتیجه سرمایه داری رقابتی (رفاقتی) و نظم خودجوش بازار (انحصار سرمایهداران)، منجر به بدترین دوران اقتصادی جمهوری اسلامی در دهه نود شد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت سوم
❌دکتر غنینژاد به عنوان مدافع لیبرالیسم در مناظره خود با پروفسور درخشان گفتند: خواسته لیبرالیسم حاکمیت قانون است و قانون چیزی است که همه مردم آن را پذیرفته باشند و یک امر تحمیل کردنی نیست.
🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم:
✅اولاً چنین تخیلی در هیچ کشوری تحقق نیافته است که نمونههای آنرا بهعینه در تحمیل قانون بازنشستگی جدید در فرانسه میبینیم.
✅ثانیاً این ادعا یکی از دروغهای شاخدار و کلاههای گشادی است که سرمایهداری بر سر کشورهای دیگر گذاشته است. سؤال این است که چگونه یک قانون فراگیر میشود؟ جز با تبلیغات و صرف هزینههای کلان توسط سرمایهدارها؟ بنابراین چه کسانی هستند که قوانین دلخواه خود را فراگیر میکنند؟ کسانی جز صاحبان سرمایه؟ قانون آزادی سلاح در آمریکا را چه کسانی جز صاحبان کمپانیهای اسلحهسازی رواج دادهاند؟
✅ثالثاً جایگاه حکم الهی در این اندیشه چیست؟ اگر صاحبان زر و زور تزویر اذهان مردم را نسبت به احکام الهی دور کردند، چگونه باید عمل کرد؟
♨️با کمال تأسف باید بپذیرم که سیطره رسانهای و هژمونی فکری سرمایهداری، افکار خود را بهنام علم بر ما حاکم کرده است و اجازه تردید در مبانی آنرا حتی به قشر فرهیخته ما نمیدهد.
🎯التماس تفکر
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
19.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در همه دنیا اقتصاد دولتی وجود دارد!
دولت جهانی و امپریالیستی آمریکا!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینو 👆😍فرستادم بگم؛
این روزا که بحث مناظره داغه، لیبرالهای غربزده توهم برشون نداره حالا که از روی علمزدگی و بردگی فکری، چارتا جسارت به امام و آقا کردند، میتونن مسیر انقلاب رو عوض کنن!!
آینده از آنِ علم توحیدی است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
2⃣ از 2⃣
حرف ساده پرفسور درخشان که «من نظریه اقتصادیام را بر دیدگاه امام خمینی و رهبری استوار میکنم» در عین سادگی، بسیار پیچیده و با یک پشتوانه نظری و مطالعه تاریخی عمیق همراه است. علاقهمندان به فهم نظری اقتصاد را به استماع مجموعه 16 جلسهای از ارایه تاریخ عقاید اقتصادی پرفسور درخشان دعوت میکنم تا طرح نظری مورد نظر او ـ «تابعیت اقتصاد از سیاست» یا «هماهنگی نظم سیاسی، نظم فرهنگی و الگوی اقتصادی» ـ را با تبیینی تاریخی در متن تحوّلات اقتصادی غرب مدرن درک نمایند. درخشان معتقد است که اقتصاد همواره و همیشه تابع سیاست بوده و در پی یک طرح سیاسی آمده و تغییرات نظم سیاسی، تغییرات الگوهای اقتصادی را رقم زدهاند. لذا اگر اشارهای به امام و رهبری دارد، از سر تعارفات مذهبی و انقلابی متعارف نیست.
برخلاف نظر نویسنده مقاله «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی»، مسیر درخشان، بی آنکه بخواهد با سروصدا و فخرفروشی علمی بر تبل اختلاف با نحلههای اقتصاد اسلامی بکوبد، غیر از آن چیزی است که توسط اساتید حوزوی اقتصاد اسلامی دنبال شده است. جمله مهم او که «اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی است» شاید حمل بر پنهان شدن پشت شعار رسمی جمهوری اسلامی تلقّی شود، امّا او واقعاً معتقد است که نقش او به عنوان نظریهپرداز اقتصاد، ارایه تبیینی نظری از یک الگو و راهبرد اقتصادی در هماهنگی با طرح اقتصاد سیاسی موردنظر ولی فقیه است؛ نه در انداختن یک طرح نظری اقتصادی و تلاش برای الصاق سیاسی آن به دیدگاه ولی فقیه. اینکه درخشان همه آبروی خود را پای ایده «تجمیع بانکهای خصوصی و دولتی در یک بانک ملّی و حذف بانک مرکزی» آورده، نه از سر ساده دیدن پیچیدگیهای اقتصاد، بلکه برآمده از درک او از تاثیر مناسبات مالی بانکی بر جریان تولید در کشور و زمینهسازی برای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
در پایان، به نکتهای که در آغاز اشاره شد برمیگردم. نیروهای تحوّلخواه انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید بیاموزند که تصمیمگیری در نظم سیاسی و اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی، محیط پرتنش و همراه با کشمکشهای خشنی است که با پز علمی و ژستهای علمورزانه نمیتوان با آن رو به رو شد. درخشان فداکارانه و خودآگاه، خود را به مثابه یک لیدر «سیاسی» جلو انداخت و راه گفتگو از اقتصاد اسلامی را در سیاست رسمی جمهوری اسلامی باز کرد. کسی اگر درکی از رسانه داشته باشد، میفهمد که حتّی تیتر منفی روزنامه هممیهن ـ «شکست استاد» ـ نشانه ترک برداشتن دیواری است که بین اندیشمندان انقلابی اقتصاد و سیاست رسمی جمهوری اسلامی طی دهههای اخیر کشیده شده است.
@social_theory
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
غنی نژاد: بدهی بانکها به بانک مرکزی محصول سرمایهداری رفاقتی است
من با نظام سرمایه داری رقابتی موافقم، با نظام سرمایه داری مافیاییِ رفاقتی و سیاسی مخالفم.
بدهی بانک ها به بانک مرکزی محصول سرمایه داری رفاقتی، محصول شرکت های خصولتی فاسد و محصول بانک های دولتی و نیمه دولتی است.
محصول رفاقتهای ایشان در تصویر هویداست.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از جبهه تمدن ساز انقلاب اسلامی
⚠️همان اندازه که #لیبرالیسم_فرهنگی با تفکر انقلاب اسلامی ضدیّت دارد، به همان اندازه، #لیبرالیسم_اقتصادی با تفکر انقلاب اسلامی منافات دارد!
⛔️سال ها بود که ضدیّت لیبرالیسم اقتصادی با انقلاب اسلامی بخاطر توجیهات پوک #ایدئولوژی نداشتن علم اقتصاد و #ریاضی بودن آن، برای بسیاری از انقلابیون مغفول مانده بود!
💡حال که #لیبرالیسم_ایرانی باطن خود را به طور کامل نشان داد، معیار تشخیص انقلابی واقعی بودن مسئولین را در میزان تطابق تفکر اقتصادی شان با تفکر اقتصادی #امامین_انقلاب باید جُست!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
آقای “موسی غنی نژاد” سطلِ آشغال گَردی ها، حاصلِ اندیشه لیبرال هایی همچون شماست / کجای اقتصادِ ایران به تفکرات عدالت طلبِ “علی شریعتی” شبیه است!؟
متن گزارش را در لینک زیر بخوانید:
https://eghtesadsalem.com/?p=65913
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
#برای_انتشار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
🔸 غنینژاد را میگوید که از بانکهای خصوصی دفاع کرد. تلاش رسانههای اصلاحطلبها برای چهره ساختن از او را بگذارید کنار همین موضعگیریها.
تهرانی
🔹 مناظرات تلویزیونی دوطرف دارد
یکطرف مربوط است به خود مناظره و اتفاقات درون آن، یک طرف هم مربوط به امتداد رسانهای آن در فجازی است.
🔸 در مناظره جهانآرا، درخشان فقط آنتن را داشت اما غنینژاد صدها رسانه در امتدادش نشستند: از هولدینگ دنیای اقتصاد و اکوایران تا اقتصادآنلاین و فردای اقتصاد و...
✍🏻عباسیفر
🔻به مکشوفات بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31