🔹۱۸ فروردین یادآور کوچ استاد رضا #بابایی، نویسنده و رئیس پیشین انجمن قلم #حوزه است.
🔹مطلب ذیل یکی از #خواندنیترین یادداشتهای استاد است که خطاب به #جامعه_علمی به نگارش درآمده است
🔹مطالعه این یادداشت خواندنی را به شما توصیه میکنیم👇👇👇
✅به سوی #هرمنوتیک ترانسفورماتیو جاذبۀ #کوانتومی!
🔹نگارش: استاد رضا بابایی
🔹در بهار سال ۱۹۹۶ مقالۀ مفصلی (۴۰ صفحه) به دفتر مجلۀ Social Text (متن اجتماعی) میرسد که همۀ اعضای علمی مجله را خوشحال میکند. نویسندۀ مقاله، آلن #سوکال، یکی از سرشناسترین #فیزیکدان های فرانسه و عنوان مقاله «به سوی #هرمنوتیک ترانسفورماتیو جاذبه کوانتومی» بود
🔹مقاله چاپ شد و همه منتظر واکنش خوانندههای مجله بودند. ناگهان پستچی بستهای به دفتر مجله میآورد که همه را در بهت و حیرت فرو میبرد. درون بسته، مقالهای دیگر از سوکال بود که اینگونه آغاز میشد:
«جناب سردبیر، در مقالهای که بهار امسال برایتان فرستادم و شما چاپ کردید، حتی یک جملۀ #مفهوم و معنادار وجود نداشت؛ اما چون عبارات آن را #نفهمیدید، حتما گمان کردهاید که خیلی #عمیق و پیچیده است! خواهشمند است مقالۀ دوم بنده را که دربارۀ زبان گنگ و #نامفهوم عدهای از روشنفکران فرانسوی است، چاپ کنید تا خوانندگانتان بدانند که نباید #فریب نامها و جملههای پر #طمطراق را بخورند...» .
🔹مسئولان مجله که به شدت از چاپ مقالۀ پیشین سوکال، شرمنده و خشمگین شده بودند، نامه و مقالۀ دوم سوکال را چاپ نکردند. اما او هم بیکار ننشست و در اولین فرصت کتاب #روشنفکران_طرّار را نوشت. این کتاب دربارۀ کسانی است که #فقر_علمی خود را با توسل به اصطلاحات و عبارات #گنگ میپوشانند، و قصد دارند با جملههای چندپهلو و تاریک، خوانندۀ خود را خلع سلاح کنند یا بفریبند.
🔹سوکال، نویسندگان را به استفاده از #زبان_ساده مردمی سفارش میکند و به خوانندگان فرانسوی هشدار میدهد که
#پیچیدگی کلام، لزوما به دلیل ژرفای معانی و بلندای مفاهیم آن نیست؛ بلکه گاهی حکایت از #ذهنی_آشفته یا مقلد یا دغلباز میکند که قصد دارد نادانیهای خود را با بیان جملات به ظاهر عمیق و آکنده از #اصطلاحات_غریب بپوشاند.
🔹به قول مولانای خودمان: «#گرههای_سخت بر #کیسههای_خالی».
🔹آقايان! ما تا كى به سازمان تبليغات و وزارت ارشاد فشار بياوريم كه بنويسيد و بدهيد؟ آنها مىگويند: نمىتوانيم. راست هم مىگويند، كار آنها نيست؛ كار حوزه و طلبه است. اينگونه كارها بايد در آنجاها انجام بگيرد.
🔹من از آقايان سؤال مىكنم كه آيا مىدانيد امروز در درجهى اول، چند عنوان كتاب براى دنياى اسلام لازم است؟ گمان نمىكنم كسى از شما بداند. من شايد از بعضى از شما يكذره بيشتر بدانم؛ اما به طور دقيق نمىدانم. حوزه هم نمىداند. اگر من ندانم، عيب نيست؛ ولى اگر حوزه نداند، عيب است. حوزهى علميه بايد بداند كه مثلًا امروز پنجاه عنوان كتاب وجود دارد. در درجهى اول، ما بايد در پنجاه موضوع و در درجهى دوم، در صد و بيست موضوع كتاب نوشته باشيم يا بنويسيم.
🔹بايد به تناسب تهمتهايى كه به ما مىزنند و به تناسب فحشهايى كه به ما مىدهند و به تناسب كتابهايى كه عليه ما مىنويسند، نيازها را بدانيم. مركز و بانك اطلاعات حوزه كجاست كه اينها را نگاه كند و در بارهى آن موضوعات تحقيق نمايد و بنويسد. يكى از كارهايى كه حوزه بايد انجام بدهد، همين است. يعنى مركزى داشته باشد و كتابهايى را كه در دنيا راجع به انقلاب نوشتهاند، جمع كند؛ چه آنهايى كه مستقيماً در بارهى انقلاب است و چه آنهايى كه به خاطر انقلاب، به شيعه و يا اسلام فحش دادهاند و چه كتابهايى كه از ما تعريف كردهاند و نقاط قوّت ما را- كه بعضاً خودمان هم از آنها غافل بودهايم- يادآور شدهاند.
🔹در اين مركز، محققان حوزه بايد مشابه اين كتابها را نيز در داخل كشور جمعآورى كنند و مورد بررسى قرار دهند. وقتىكه محقق مىگوييم، فوراً ذهن به سمت پيرمردهاى از كار افتاده نرود. محققان جوان- مثل خود شما- بنشينند اينها را تقسيمبندى كنند و تفكر و ذهنيت انقلاب و به تعبير اروپايى آن، ايدئولوژى انقلاب را- كه متأسفانه هنوز معادل فارسى آن را پيدا نكردهايم- تدوين كنند و آن را- نه در يك جلد كتاب و نه با يك بيان- بيرون بدهند؛ كه اگر از ما پرسيدند: انقلابتان چيست؟ بگوييم اين است. اگر شما چنين كارى نكرديد، ديگرانى كه غالباً صلاحيت ندارند، خواهند كرد.
(1368/9/7 ديدار با مجمع نمايندگان طلاب و فضلاى حوزه علميه قم)
روحانی: آمریکا آمده توبه کند میگوید هل لی من توبه؟!
گر کافر و گبر و #گرگ و بتپرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
پینوشت:
توبه کردن هیچ شرطی ندارد!
🔹اگر #صدا_و_سيما ميتوانست درست #وضع كشور را #منعكس كند، خيلي #شعف و بهجتِ بينندگان به مراتب بيشتر از آني ميشد كه امروز هست. خيلي از كارها دارد انجام ميگيرد كه مايه خوشوقتي است، مايه خشنودي است؛ نه فقط در زمينههاي علمي، در زمينههاي اجتماعي، در زمينههاي سياسي مايه سرافرازي است. اين را خيليها ـ اغلب ـ خبر ندارند.
(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با بسيجيان، 4/9/ 1388)
🔹ما بايد كاري كنيم كه اين #جوان ما بتواند #مغالطه را بشناسد، كما اينكه در فلسفه و منطق، شناخت مغالطه، يكي از هنرهاست. ما بتوانيم جوان خودمان را آشنا كنيم به اينكه مغالطه چيست، تا بتواند مُچ مغالطهكننده را بگيرد. بگويد اين قضيهاي كه درست كردي، اينجايش اختلال و اشكال دارد. قدرت تحليل سياسي اين است؛ بايستي اين را در جوان به وجود آورد.
(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با رؤساي دانشگاهها، 23/5/1385)
🔹#معرفتهاتان را بالا ببريد. عزيزان من! #سقف معرفت خودتان را، سايتهاي سياسي و اوراق روزنامهها و #پرسه زدن در #سايتهاي گوناگون قرار ندهيد؛ سقف معرفت شما اينها نيست ... هرچه ميتوانيد، اولاً در اين بخش كار كنيد. سطح معرفت را بالا ببريد. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهيد مطهري، با نوشتجات فضلاي بزرگي كه خوشبختانه امروز در حوزههاي علميه حضور دارند، آشنا شويد. امروز فضلاي جواني در حوزههاي علميه هستند كه ميتوانند در اين قسمت به مجموعه جوانهاي دانشگاهي ياري بدهند، كما اينكه كارهاي خوبي هم دارد انجام ميگيرد. سطح معرفت ديني بالا برود؛ اين يكي از كارهاست كه حتماً لازم است. به نظر من آن كاري كه مهم است انجام بگيرد، #مطالعات_اسلامي است.
(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان، 16/5/1391)
✳️دلنوشته یک دهه نودی:
🔹«من دوست دارم #شهید شوم و برای ایران بجنگم»
#مکتب_حاج_قاسم
#ملت_شهادت
@h_derang
🔹توقع از #اساتيد محترم اين است #جوان هايتان را توجيه كنيد. منظورم اين نيست كه بنشينيد زيد و عمرو سياسي را برايشان معرفي كنيد؛ نه، اصلاً من موافق هم خيلي نيستم #اسم آوردن از زيد و عمرو و بكر ... اين چيزها كمكي به حل مشكل نميكند؛ به اينها #قدرت_تحليل بدهيد.
(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با استادان دانشگاه، ۱۳۸۸/۶/۸)
@h_derang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام فرزندان یک خانواده آفریقایی: روح الله خمینی، علی خامنه ای، مرتضی مطهری و ...
@h_derang
واکاوی پدیده استثمار آکادمیک.pdf
334.5K
🔴 مقاله علمی پژوهشی
واکاوی پدیده #استثمار در #دانشگاهها
🔺نویسنده: دکتر سعید #صفایی موحد، استادیار دانشگاه #تهران
🔹 این تحقیق به روش #گرنددتئوری و مصاحبه با ۴۵ دانشجو و ۱۲ استاد انجام شده است
🔹بنا بر یافتههای این تحقیق، #استثمار_آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران دارای ابعاد مالی، روانی، جنسی، #پژوهشی و آموزشی است و منجر به واکنشهایی همچون #انقیاد_ظاهری، اعتراض پنهان و گاه پذیرش و همدستی شده است. این امر در نهایت به #افول نهاد علم در جامعه منجر میشود.
http://www.icsajournal.ir/article_53538.html
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
🔹فهرستی از دانشگاههای آمریکایی در منطقه غرب آسیا
@nashrol_akhbar
🔹البته اگر ما هم در دانشگاههای تهران و قم، همان علوم انسانی غربی را ترجمه کنیم و بخوانیم، فرقی با دانشگاههای آمریکایی ندارد، فقط تابلوی ورودیاش فرق میکند
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
مدل مدیریت جهادی شهید خرازی.pdf
692.2K
مقاله علمی پژوهشی
مدل مدیریت جهادی شهید خرازی
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
🔹غربپرستی در عربها هم هست:
یک عربستانی در توییترش نوشت: در #سوئد به خاطر اینکه جرم و جنایت نیست دوربینها برچیده میشود.
حساب رسمی سوئد به عربی گفت اینطور نیست.
نواف با پررویی میگوید منبع شما چیست؟! بعد از پاسخ سوئد، میگوید ببخشید منظورم #نروژ بود!
صفحه نروژ به عربی هم تکذیب میکند و میگوید یک کشور دیگر را امتحان کن!
نواف میگوید آهان #ژاپن بود!
صفحه ژاپن هم میگوید ژاپن هم اینطور نیست!
محمد هنادی بازیگر کمدی مصری میگوید بگو #مصر، ما لو نمیدهیم که دروغ گفتی!
(این گفتگوها هنوز روی حساب توییتر او هست!)
@LIBANIRAN
✅ حمایت از طرحهای پژوهشی
🔹معاونت پژوهش حوزه از طرح های پژوهشی در رشته های گوناگون (فقه، فلسفه، علوم اجتماعی، رسانه و ...) حمایت میکند
🔹موضوعات و محورهای پژوهشی دارای اولویت در هر یک از رشتههای فوق را میتوانید در سایت معاونت پژوهش حوزه مشاهده نمایید
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
⭕️ سالهاست دلالان، پیازهای کشاورزان کرمانی را به قیمت ناچیز میخرند و چندین برابر میفروشند. امسال بچههای هیئت نورالرضای تهران رفتهاند و این پیازها را 4برابر قیمت دلالان از کشاورزان خریدهاند و در تهران به همان قیمت خرید فروختهاند.خوشحالی این روزهای کشاورزان کرمانی قابل وصف نیست
👤 دانيال معمار
@TWTenghelabi
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رژیم سابق برای ما #خطر نداشت! خدایا امروز به فریاد اسلام برس!
🔺#هشدار امام خمینی(ره) درباره تاثیر عمل #روحانیان در زمان جمهوری اسلامی در بد جلوه پیدا کردن اساس #مکتب اسلام
🔹من #خوف این را دارم امروز - و خدایا به فریاد اسلام برس امروز - که #مکتب ما منحرف جلوه داده بشود، یا از #اعمال من و شما یا از اعمال کمیتهها یا از اعمال دادگاهها یا از اعمال ادارات و وزارتخانهها و امثال ذلک.
🔹رژیم سابق برای ما #خطر نداشت! رژیم سابق #ادعا نمیکرد که من [اسلامی هستم] ادعایش را میکرد، لکن کسی از آن قبول نمیکرد، رژیم سابق خطری نداشت. اگر یک #معممی در رژیم سابق یک کار خلاف میکرد، میگفتند این ساواکی است؛ این درباری است.
🔹#امروز اگر از شما آقایان یک چیزی صادر بشود، میگویند جمهوری #اسلامی این است، #مکتب ما #متزلزل میشود، #مسئولیتتان زیاد است آقایان!
🔹#امروز مکتب ما بسته به اعمال ماست؛ #مکتب ما بسته به #اعمال_روحانیان است (صحیفه امام، ج ۸، ص ۳۳۶)
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
رئیس کمیته آتش بس و #عقب_نشینی
مسئولیت آقای روحانی در زمان جنگ بوده است
ظاهرا مسئولیت ایشان بعد از جنگ و در مقام ریاست جمهوری هم همین است!
به عقب بر نمیگردند؟
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang
🔹فارغ التحصیل انگلیس:
علاقه مند بودم وزیر زن در کابینه داشته باشیم، اما توانم محدود بود و نشد (۲۴ فروردین ۱۴۰۰)
http://www.president.ir/fa/120750
🔹داستان تکراری نشد و نگذاشتند! خوب شد احمدینژاد وزیر زن داشت
🔹ممنون از پدر و پسری که برای #پناهندگی گرفتن، کاری کردن که از این به بعد، کلیپهای #جسارت به روحانیت در فضای مجازی رو مردم میذارن به حساب ساختگی بودن جسارت!
🔹و از این به بعد، هر وقت رفتار #غیرمتعارف و اشتباهی از روحانیان ببینن، میگن شاید این هم #شیادی هست که رفته سر خیابون لباس روحانیت خریده و پوشیده!
🔹بابت این خدمت بزرگ به حوزه ممنون ای پدر و پسر
🔹و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین
🔸کانال هنگام درنگ
@h_derang