انسان ٢۵٠ ساله جلسه٣.mp3
16.43M
#بازخوانی تحلیلی کتاب #انسان_دویست_پنجاه_ساله
شاخصه های جامعه مطلوب در دوران پیامبر اکرم ص و ویژگیهای دوران امیرالمؤمنین ع
#جلسه_چهارم
#منظومه_رهبری
🆔 @h_falahati
🔰مستند قمار!
بررسی چرایی و پیامدهای ماجرای «ایران کنترا» یا مکفارلین
حادثهای که توسط آقای هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی طراحی گردید و آثار مخرب زیادی در جنگ و سیاست خارجی نصیب ایران نمود!
👇👇👇👇👇👇
https://www.aparat.com/v/b258d0a
#جریانشناسی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @h_falahati
تصویر حکم انتصاب عارف به معاون اولی دولت چهاردهم.
باید دید عارف که شخصیتی میانه و به دور از تندروی است می تواند با تندروهای اطراف رئیس جمهور کار کند یا خیر؟
#نقددولت
🆔 @h_falahati
فکر نمی کنه، راحته!
🔹آقای کرباسچی دبیر کل پیشین حزب کارگزاران به سایت جماران گفته است: «من اخیراً آماری خواندم که در قطعی برق این چند روز، بیش از ۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد و درآمد ملی کشور ضرر وارد شده است. اینها همه بحرانهای عظیمی است؛ مسئله آب، محیط زیست و ... »
🔻آقای کرباسچی! ۵۰ میلیارد دلار، رقمی به مراتب افزون تر از درآمد یک ساله نفت کشور است! کدام آدم رندی شما را با آمار دروغین فریب داده؟ چند روز قطعی برق ادعایی شما, با کدام کنتور توانسته به اندازه بیش از یک سال درآمد نفتی به کشور خسارت بزند؟
🔹آن وقت شما که این قدر دغدغه مند و پیگیر هستید، اطلاع دارید که قطعی های گسترده، طولانی مدت و تکرار نشدنی برق در تابستان و زمستان های چند سال آخر دولت روحانی، چند صد میلیارد دلار ضرر و خسارت در پی داشت و نقش آن دولت در ایجاد ناترازی تولید و مصرف چه بود؟!
♦️به قول معروف، چون فکر نمی کنید و زحمت فکر کردن به خود نمی دهید، راحتید آقای کرباسچی!
محمد ایمانی
🆔 @h_falahati
جوابیه حجتالاسلام احمد زادهوش به اظهارات سخیف محسن رنانی در مورد احضار دخترکان مکشوفه کرجی
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سردار حمید هداوند
فرماندهی محترم انتظامی استان البرز
سلام علیکم
اخیرا و در پی اقدام شایسته جنابعالی و همکاران محترمتان در رسیدگی به تخلفات انجام شده در مراسم سوگواری محرم، نامه ای خطاب به شما در فضای مجازی منتشر شده و نویسنده به زعم خویش اقدام شما را زیر سؤال برده است.
نامه سراسر اشکال و پر از مغالطه ، شما را نگران نسازد و بر راه مستقیم خود ثابت قدم و استوار باشید.
در اینجا به برخی از اشتباهات فاحش و اشکالات واضح این نامه اشاره میکنم:
۱ . در خصوص احضار دختران نوشته است: « اگر قانون ملاک است؛ آیا عنوان مجرمانهای در قوانین جزایی تحت عنوان «هنجارشکنی» یا «خدشهدار شدن احساسات عزاداران حسینی» وجود دارد؟ اگر آری، احضار این دختران بر اساس دستور کدام مرجع قضایی بوده است؟ »
ایشان باید توجه کند که حجاب علاوه بر آنکه واجب الهی و ارزش مهمی در همه ادیان الهی است در ایران یک هنجار اجتماعی است.
هَنجار اجتماعی ( Social norm) در اصطلاح دانش جامعهشناسی به الگوی رفتاری گفته میشود که روابط و کنشهای اجتماعی را تنظیم میکند، اکثریت جامعه خود را به آن پایبند میدانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند (هنجارشکنی)، جامعه عکس العمل نشان میدهد و هنجار با قانون کنترل میشود.
جامعه بزرگ زنان ایران حتی پس از آشوب های دوسال پیش و در حالیکه میدانستند در برههای از زمان ابهام قانونی و اجرایی در خصوص حجاب بانوان وجود دارد اکثریت قاطع آنان التزام خود را به این ارزش الهی نشان دادند و ثابت کردند که حجاب در ایران یک هنجار اجتماعی است.
۲ . در نامه به جنابعالی نوشته: « اگر افکار عمومی ملاک است، منظور افکار عمومی کدام یک از بخشها یا قشرهای جامعه است؟ مثلا اگر از نتایج انتخابات اخیر کمک بگیریم، اکنون جامعه دارای سه گروه جمعیتی بزرگ است (۵۱ درصدی، ۲۷ درصدی، و ۲۲ درصدی) که اینها قضاوتشان نسبت به یک چنین پدیدهای متفاوت است، معیار شما برای تبعیت از افکار عمومی، کدام بخشهای جامعه است؟»
چنین عباراتی نشان میدهد که گویا نویسنده تصور میکند اشخاصی که در انتخابات شرکت نکرده اند از کشف حجاب در مراسم امام حسین علیه السلام خوشحال میشوند! و یا افکار عمومی میلیون ها نفری که کاندیدای مورد علاقه شان بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات هر روز در مراسم سنتی هیئات عزاداری شرکت کرد از کشف حجاب چند زن زنجیر زن نگران نشده اند!
واقعاً به چنین فهمی میتوان نام جامعه شناسی نهاد ؟!
۳. نویسنده در بخش دیگری از نامه خود به برخی از ناپسندی های مراسم سوگواری اشاره کرده و آنها را با کشف حجاب در عاشورا مقایسه کرده و پرسیده است که آیا آنها را هم احضار میکنید؟
ما میدانیم که نیروی محترم انتظامی همواره با همه ناهنجاریها موجود برخورد کرده و بسیاری از آنها را علاج و برطرف نموده است اما این را هم میدانیم که در این زمان « بی حجابی» پیشران فرهنگ مبتذل غرب و لبه تیز اسلام ستیزی است.
میرزای شیرازی مرجع بزرگ شیعه میدانستند که در ممالک اسلامی اشکالات و انحرافات متعددی در افکار و اعمال مسلمانان وجود دارد اما در بین همه ی آنها فقط استعمال توتون و تنباکو را در حکم محاربه با امام زمان علیه السلام دانستند. چون بصیرت و زمان شناسی و دشمن شناسی ژرفی داشتند و توطئهها را میفهمیدند.
۴ . امیدوارم منظور ایشان از اینکه نوشته اند: « خوب است نیروی محترم انتظامی بیش از آن که نگران رعایت هنجارها باشد نگران حفظ حریم و حرمت خویش باشد.» تهدید نباشد.
۵ . همه ما از عزاداری پسران و دختران نسل نو در ماه محرم و صفر و نیز شادی آنان در مناسبات سیاسی و مذهبی استقبال میکنیم. اشکالات احتمالی را هم اصلاح میکنیم و اجازه نمیدهیم کسانی این حضور مبارک را مخدوش کنند و آن را به نفع خواستههای نامبارک شان مصادره به مطلوب کنند.
۶ . خوشبختانه نویسنده این نامه اهل شهر بزرگ و زیبای اصفهان نیستند بلکه اهل روستای اصفهان هستند. چرا که اخیراً و بخاطر اینکه تناسب آرای انتخابات مردم این شهر فهیم و اصیل با مذاق وی نساخته و او را عصبانی کرده ، آن را روستا نامیده اند!
عزت و پیروزی و توفیقات روزافزون شما و همکاران محترمتان را در سایه لطف امام عصر ارواحنا فداه از خدای بزرگ خواهانم.
والسلام
احمد زادهوش
طلبه ای کوچک از حوزه علمیه اصفهان
جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🆔 @h_falahati
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ نسبت به فلسفه اسلامی، افراطگرا یا تفریطگرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهلبیت (علیهم السلام) تأثیر پذیرفته است.
⚡️ فلسفه و عرفان ما، بهلحاظ نظام موضوعات و بهلحاظ غایات و حتی بهلحاظ منابع، بهشدت تحتتأثیر فرهنگ اسلام بوده است.
⚡️ حتی یک قدم جلوتر بروم؛ ما یک امری در فلسفه داریم به نام مفهوم مرکزی، که گاهی از آن به عنوان «حدّ اولیه» تعبیر میکنم. در دورۀ صدرالمتألهین و حتی در دوره شیخ اشراق، این حد اولیه که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهیم، بر حول او چینش و تعریف و بازتولید میشوند، تحتتأثیر معرفتهای توحیدی قرار گرفته است.
⚡️ البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".
#بازنشر
☑️ @mirbaqeri_ir
🖋 این سخن استاد میرباقری یک گام به جلو برای گفتگو کردن در زمینه نقصها و اشکالات فلسفه فعلی است و البته از آن موضع طرد و بعضا ردّ مطلق فاصله گرفته اند.
🆔 @h_falahati
💎 آیا دکتر جلیلی قرارگاه حکمرانی جهش را تشکیل خواهد داد؟!
سال ۹۲ رهبری بجای اینکه در دیدار با دکتر جلیلی، مانند امثال جواد موگویی و بسیاری دیگر بگوید شما خائن هستید و آسانسور اصلاحات شده اید - چون هم اساسا این نگاه را به انتخابات ندارد و هم تنوع کاندیداها زیاد بود و فقط ایشان نبود که در رقابت مانده باشد- تاکید کرد که نیروهای مخلص دور خودتان را جمع کنید که پس از آن دکتر، ایده «قرارگاه» را برای تحقق «امر ولی» مطرح کردند.
البته معتقد نیستم که «دولت سایه» توانست نقش این قرارگاه را بازی کند! چون سر زدن به شهرهای مختلف و تشویق به فعالیت که کار قرارگاهی نیست و اساسا در امر سازماندهی بعنوان کارکرد اصلی قرارگاه، اقدامات متعددی مثل «شناسایی، آموزش و رشد، شبکه سازی، جهت دهی پروژه ها و...» وجود دارد و این اقدامات حداقل در قبال نیروهای استانی در این یک دهه کمتر رخ داد! هر چند کارگروههای دولت سایه در تهران اقدامات درخوری داشتند.
حالا که این بار تاکید «فوریتر» هم به آن توصیه قبل رهبری اضافه شده و دکتر هم در قامت نماینده یک جمع حداقل ده میلیون نفری فعال حزب الهی قرار دارد - اگر چهار میلیون را رای زورکی مقابل پزشکیان بدانیم!!- چه اقدامی لازم است تا امر ایشان روی زمین نماند؟! زمان دارد میگذرد و قید «فوریت» در امر ایشان یعنی هر چه زودتر باید ساز و کار تشکیل قرارگاه مردمی حکمرانی مهیا شود. چیزی که چنانچه قبلا نوشتم می تواند سطح بدنه انقلابی را از قرارگاه فرهنگی و مناسبت زده به سطح مسایل حکمرانی ارتقا بدهد!
امیدوارم این بار شاهد شکل گیری یک حرکت گسترده ملی برای رفع مسایل جامعه باشیم. چیزی که ربطی به حضور در دولت ها ندارد و اتفاقا جریان مردمی انقلاب را بخاطر اتصال دهی به مشکلات ملموس جامعه، در چشم مردم قدرتمندتر و موثرتر خواهد نمود. انشالله
📍 @komeilialireza
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حداد عادل: اگر پزشکیان خودش برای انتخاب کابینه تصمیم بگیرند، در مجلس مشکلی نخواهد بود؛ اما اگر فهرستی به ایشان داده شود که اینها را ببرید مجلس، این دردسرساز است!
🆔 @h_falahati
رهبری فرمودند ناامید نکنید!
فرمودند همکاری کنید!
فرمودند انتخابات تمام شد!
همه درست و بروی چشم.
اما مانده ایم این جریان که همیشه مسوول بوده و هیچ چیز جدیدی در کشور رخ نداده است چرا همیشه اپوزیسیون است در حالی که همه تصمیمات این سالهای کشور را گرفته است!؟
❗️ عکس مربوط به ٢٠ سال پیش است یعنی سال ٨٣ یکی وزیر بهداشت و دیگری معاون اول.
🆔 @h_falahati
🔺ارتش بیرمق صهیونیست در دایره بی اعتمادی میان شهرک نشین ها و سیاسیون گرفتار شده عامل اول عدم موفقیت و دستاورد ملموس در غزه و عامل بزرگتر بی عملی محض در مقابل حزب الله و عدم بازدارندگی در ده ماه گذشته...
🔹آن ها فکر میکنند با این عملیات پرچم دروغین میتوانند با یک پاسخ قوی هم فشار داخلی را بر حزب الله زیاد کنند و هم به نوعی تکلیف جبهه شمال را مشخص کنند؛ سران سیاسی و نظامی رژیم بار ها قول داده اند تا قبل از سپتامبر ساکنین شمال را باز خواهند گرداند...
🔹حال دستاویز خود را ساخته و در حال رجز خوانی اند؛ بار ها گفتیم دستگاه محاسباتی رژیم پر اشتباه شده حال این دستگاه دارد سامانه سیاسی اجتماعی رژیم را به لب پرتگاه میبرد بدون آنکه به عواقب آن آگاه باشد...
🔹 مقاومت اما به یاری خدا درسی به شیاطین خواهد داد که فراموش نکنند و خدا مکر بنی صهیون را به آن ها باز خواهد گرداند...
✍ حسین پاک
🆔 @h_falahati
🔰 تکلیف گرایی در مکتب امامره
🔹ملتی که به تکلیف خود عمل کرده است چرا نگران باشد!
🔻🔻🔻🔻🔻
ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است، آیا از اینکه به وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند. تحلیل این مطلب که جمهوری اسلامی ایران چیزی به دست نیاورده و یا ناموفق بوده است، آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر نمیشود؟! تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم نه مأمور به نتیجه. اگر همه انبیا و معصومین - علیهم السلام - در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند، هرگز نمیبایست از فضای بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند. در حالی که به لطف خداوند بزرگ، ملت ما توانسته است در اکثر زمینههایی که شعار داده است به موفقیت نایل شود. ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کردهایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیدهایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی امریکا تماشا کردهایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زدهایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شدهایم روشها و تاکتیکها را عوض نماییم.
ما چرا خودمان و ملت و مسئولین کشورمان را دست کم بگیریم و همه عقل و تدبیر امور را در تفکر دیگران خلاصه کنیم؟
من به طلاب عزیز هشدار میدهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات روحانی نماها و مقدس مآبها باشند، از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی نماها و به ظاهر عقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکردهاند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزیهای بیمورد و ساده اندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهای کلیدی و سرنوشت ساز نظام شود.
صحیفه امام ج٢١ ص٢٨۵، بخشی از منشور روحانیت
#مکتبامامره
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل صوت عجیب سهمخواهی آذرمنصوری و رادیکالها از پزشکیان
🔹درحالی که چهرههای مختلفی از اصلاح طلبان رادیکال نسبت به سهم خواهی در تعیین کابینه دولت چهاردهم معترض هستند صوتی از یک جلسه منتسب به اعضای جبهه اصلاحات در توییتر درحال دست به دست شدن است که چهره نمایان تری از سهم خواهان پشت پرده ارائه می دهد.
🔹در این صوت، علی نیکجو عضو «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران» در اظهاراتی که رنگ بوی سهم خواهی دارد خطاب به آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات مطالباتی را مطرح کرده و از او میخواهد تا اجرای این مطالبات را با وساطت سید محمد خاتمی از پزشکیان بخواهد.
🔹در صوت منتشر شده، مشخصاً او به مطالبات نیکجو که خواهان قرارگیری برخی اسامی خاص در شورای راهبری و دولت است پاسخ میدهد: «ما یک جلسه ای با آقای خاتمی داشتیم و آنجا این دغدغه ها را مطرح کردیم. چون آقای خاتمی هم وقت گرفته بودند با آقای پزشکیان صحبت کنند از ایشان خواستیم که این نگرانی ما را عینا منتقل کنند. طبق اخباری که دارم ایشان منتقل کردند، جایگاه جبهه اصلاحات را به آقای پزشکیان یادآورد شدند و ایشان هم تائید کردند که جبهه اصلاحات در روی کار آمدن آقای پزشکیان پای کار بوده و باید پاسخگو افکار عمومی باشد.»
📝 متن کامل این گزارش را از اینجا http://tn.ai/3130381 بخوانید
@TasnimNews
55.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این هم آخرین برگ از عزاداری انحرافی
🔹دستهی زعفرجنی‼️
🖋ماجرای زعفر یا جعفر جنی ساخته پرداخته روضةالشهدای کاشفی است که شخصی مبهم در آیین و مذهب بوده و اهل قلم و نگارش بوده است!
او از احوالات خصائص جنی سخن می گوید که در عاشورا اجازه کمک به اباعبدالله علیهالسلام را خواست اما حضرت قبول نکردند!
مرحوم مجلسی به صورت کلی و بدون سند متصل و به صورت خبر مرسل! از مرحوم شیخ مفید، درخواست ملائک و اجنه از حضرت را هنگام خروج از مدینه برای جنگ و قتال با دشمنان امام حسین ع نقل می کنند و اصل درخواست و رد آن توسط امام ع را در قالب یک مطلب کلی بیان می کنند و مطلبی بیشتری ندارد.
برای همین مرحوم محدث نوری و شهید مطهری این اباطیل را ساخته و پرداخته کتاب بیمحتوا و دروغ روضةالشهداء می دانند! ولی مردم در اقصی نقاطی از کشور به عزاداری و ادا و اطوارهایی در مراسمات راجع به او می پردازند!؟
این اعمال نه اقامه عزاست نه شعیره است.
فقط خرافه، جهالت و بیخبری است علاوه بر آنکه چیزی شبیه به برخی ددپارتیهای سیطنیستهاست.
صیانت از فرهنگ عاشورا وظیفه روحانیت است.
آگاهی بخشی هویت روحانیت است باید از عقلانیت عزاداری دفاع کرد.
————————————————
مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۴۴، ص۳۳۰.
نوری، لؤلؤ و مرجان، ۱۳۸۸ش، ص۲۵۲.
مطهری، حماسه حسینی، ۱۳۷۹ش، ج۱، ص۸۷.
کاشفی، روضة الشهداء، ۱۳۸۲ش، ص۴۳۱-۴۳۲.
#محرم
#امام_حسینع
#هویتطلبگی
🆔 @h_falahati
نشست هویت طلبگی ٩.mp3
35.68M
نشست #هویت_طلبگی
مولفه هویتساز طلبگی
صیانت از فرهنگ، مبارزه با فرهنگ بیگانه، نقش آفرینی فرهنگی روحانیت
#هویتطلبگی
#ویژه_طلاب
#حوزهوروحانیت
🆔 @h_falahati
انسان ٢۵٠ ساله ۵.mp3
24.73M
#بازخوانی تحلیلی کتاب #انسان_دویست_پنجاه_ساله
دوران انزوا و حکمرانی امیرالمؤمنین ع
#جلسه_پنجم
#منظومه_رهبری
🆔 @h_falahati
👆نظرسنجی جدید شبکه فاکس نیوز رسانه اصلی جمهوریخواهان حاکی از برتری کامالا هریس نسبت به ترامپ در ایالتهای مهم است.
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز
🖋 در این ایالتها رای الیکتور هم تعیین کننده است که کاملا هریس ظاهرا آنرا هم دارد.
🆔 @h_falahati
🔺دو نقد ساختاری به سازمان روحانیت
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، هیأت علمی موسسه امام خمینی و رئیس فعلی دانشگاه قم نوشت:
▫️به عنوان یک طلبه دغدغهمند، گمان میکنم دو اشتباه مهلک ساختاری در حوزه علمیه، موجب شده است که کارآمدی و کارویژه تبلیغی و تعلیمی این مرکز علمی و تبلیغی بینظیر آنگونه که شایسته است نمایان نشود:
1️⃣ تجمیع همه سرمایههای علمی و معنوی در قم
🔹تجمیع همه یا اغلب قریب به اتفاق عالمان و فقیهان و فیلسوفان و متکلمان و اخلاقیان برجسته در شهر مقدس قم و خالی شدن اغلب شهرها از عالمان و صاحبنظران برجسته دینی! این در حالی است که در دوران قبل از انقلاب، هرگز شاهد چنین تجمیع ناکارآمد و بیفایدهای از علما در یک شهر نبودیم!
🔹آیتالله العظمی بروجردی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی و از بزرگترین فقیهان و حدیثشناسان دوران، بعد از اتمام تحصیلات در شهر بروجرد ساکن بود و چند سال پس از رحلت آیتالله العظمی عبدالکریم حائری یزدی، به دعوت بزرگان قم، و به هدف عهدهداری مدیریت علمی و اداری حوزه علمیه قم و مرجعیت دینی جامعه شیعیان، از بروجرد مهاجرت کرد و در قم ساکن شد.
🔹یعنی شخصیتی مثل آیتالله العظمی بروجردی که همگان به فضل و علم او اذعان داشتند و او را برترین دوران میدانستند، در بروجرد ساکن بود و نه در قم! اما اکنون وضعیت حضور عالمان برجستهای در این طراز در شهرستانها به چه صورتی است؟!
2️⃣ جداسازی فیزیکی زیست اجتماعی طلاب از عامه مردم
🔸اشتباه مهلک دوم که یکی از بزرگترین اشتباهات ساختاری در شهر قم به شمار میآید، «جداسازی زیست طلاب علوم دینی با مردم» بوده است. [ان شاءالله که هیچ تعمدی در این کار نبوده باشد، که البته جای تأمل و بررسی دارد] اما محصور و محبوس کردن محل زیست اغلب طلاب علوم دینی و خانوادهها و فرزندان آنان را در مکانهای اختصاصی و بریده از مردم عادی و حتی دور از مرکز شهر، [یعنی «شهرک مهدیه» (با حصارهای دیواری و نگهبانهای ورودی و کاملاً جدای از بقیه شهر!) و «هزارههای پردیسان» (به گونهای که حتی هیچ کس نمیتواند و نمیباید منزل خود را به غیر طلبه اجاره دهد!) و ...] یکی از اشتباهات مهلک ساختاری در تاریخ روحانیت میدانم!
به اعتقاد این بنده، یکی از مهمترین عوامل دینداری و زیست دینی مردم قم از عصر ائمه اطهار سلام علیهم تا دوران معاصر، این بود که زیست دینی طلاب علوم دینی و خانوادههای آنان در کوچه و بازار، در مرآی و منظر یکایک مردم بود.
🔸روابط خانوادگی صمیمی با هم داشتند. بیش از آنکه از گفتار و سخنان و موعظههای مستقیم طلاب، دین و دینداری را بیاموزند، از رفتار و #سبک_زندگی آنان، اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی را میآموختند. همسایهداری و خیرخواهی و اخلاق خانوادگی و اجتماعی طلاب را روزانه و به صورت مرتب میدیدند. اما الان حتی شهر قم نیز از مشاهده زیست عمومی طلاب علوم دینی بیبهره شده است! و نتیجه آن را به وضوح میتوان در تغییرات سبک زندگی مردم قم دید.
از همین صاحب قلم در صدای حوزه بخوانید:
➕حوزه علمیه؛ از درسهای ۳۰۰ نفره تا کرسیهای ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟!
صدای حوزه
#نقدروحانیت
🆔 @h_falahati
حامد فلاحتی
🔰 تکلیف گرایی در مکتب امامره 🔹ملتی که به تکلیف خود عمل کرده است چرا نگران باشد! 🔻🔻🔻🔻🔻 ملت ما تا
⭕️این که تصور کنیم تکلیفگرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
▪️رابطهی «تکلیفمداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختیها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیفگرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجهی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجهی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامهریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم تکلیفگرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.
▪️در دفاع مقدس و در همهی جنگهائی که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضی از ائمه (علیهمالسّلام) بوده است، کسانی که وارد میدان جهاد میشدند، برای تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فیسبیلالله یک تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانی که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامهریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین تکلیفگرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست میآید، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههای مشروع و میسّر، برنامهریزی کند.
#منظومه_رهبری
#مکتبامامره
🆔 @h_falahati
💢 واکنش جک شیلدز بوکسر سابق آمریکایی و فعال چپگرای توییتری به فراخواندن سفیر فرانسه در تهران در پی اهانت به حضرت مسیح در افتتاحیه المپیک لجن پاریس:
❗️ متوجه شدم مسلمانان وقتی مسیح مورد تمسخر قرار می گیرد از مسیحیها بیشتر عصبانی و ناراحت میشوند!
احوال حوزه
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| سخنان صریح دکتر فؤاد ایزدی در مورد از دست رفتن فرصت تبیینی پیرامون برجام و ناتوانی امثال ظریف و عراقچی در رفع تحریمها/شبکه یک-برنامه جریان 30تیر1403
🖋اکنون رئیسی عزیز به رحمت خدا رفته است و کار و تلاش و فعالیت بی وقفه او در تاریخ ایران ماندگار است.
نکاتی را صریح می گویم چون قبلا این اشتباه بزرگ مرحوم آقای رئیسی را در زمان حیاتشان گفته بودم!
این گزاره غلط ناشی از نشناختن ظرافت گفتمانی ایران انقلابی در برابر غرب بود! و اشتباه را دولت ایشان تکرار کرد!؟
هرچند اصولگرایان در دگردیسی فعلی خود کلا دچار این خطای گزاره ای و گفتمانی هستند و حتی آقای قالیباف بعنوان یک عنصر مهم در راس نامزدهای اصولگرا برای بار سوم در نامزدی خود در ریاست جمهوری مرتکب تکرار این آمریکا نشناسی گشت و هزینه آنرا پرداخت.
همه این افراد دچار این غلطْ انگاره هستند که :
❗️ برجام چکی است که باید نقد شود؟!
این اشتباه بزرگ توسط ایشان و اصولگرایان تکرار شد و دولت در فضای بینابینی بدون استراتژی مشخص مذاکراتی را ادامه داد که هیچ عایدی نداشت و همین مساله شرطی سازی ذهن مردم را از بین نبرد.
هرچند دکتر امیرعبداللهیان می گفت روز به روز برجام بیخاصیتتر می شود اما آن سخن در بین این رفتارهای مذبذب دیده نمیشد!؟
نتیجه این است که دوباره ظریف و یارانش با همان حربه به میدان بیایند و از این فرصت سوزی تبیینی دولت مرحوم رئیسی استفاده کنند.
#تحلیلسیاسی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دقیق ببینید!
🔹تکلیف آقای معتضد که روشن است از بقایای دوران پهلوی است و یک پژوهشگر.
اما صادق زیباکلام همان کسی است که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته و با آن رانتهای اول انقلاب هیئت علمی شده و حال یک غربگرای خیلی عریان است.
❗️سالهاست غربگراها در ایران چشم و گوش را بسته اند و نه تاریخ می خوانند و نه تاریخ می فهمند!
🔻اساسا دچار یک گمگشتگی هویتی هستند و نمی دانند باید چه باشند فقط به خورشید غرب خیره شده اند.
❌متأسفانه عمده بچههای حزباللهی هم با غربگرایان یک نقطه مشترک دارند!!
نه تاریخ می خوانند و نه عبرت میگیرند و فقط براساس یک دوگانه قطبی شده یک طرف را انتخاب می کنند و با دست خالی جهاد تبیین می کنند!؟
⬅️ این تاریخ نخوانی و این نادانی در یک برهه و دورهای گریبان آنها را میگیرد که کار از کار گذشته است.
#غربگرایان
#جریانشناسی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش رهبرانقلاب به توهین به حضرت مسیح:
این اقدامات از نظر ما محکوم است
🆔 @h_falahati