📗شهید صدر چه کتابهایی میخواند؟
📗استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر افزونبر کتابهای فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتابهای تخصصی به مطالعۀ داستان علاقهمند بود و بهطور ویژه قصههای پلیسی را دوست داشت. او ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح میداد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛
📗به شاگردانش سفارش میکرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «المیزان» از بهترین و برترین کتابهای دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از طبرسی با آن مواجه شد، توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛
📗شهید صدر دیگران را به مطالعۀ سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله بسیار تشویق میکرد و میگفت: «اسلامِ فرد تنها با مطالعۀ سیرۀ پیامبر صلیاللهعلیهوآله کامل میشود»؛
📗او همچنین کتابهایی که در ایران چاپ میشد، بهویژه آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را پیگیری میکرد و مجلۀ «مکتب اسلام» را میخواند؛
📗از کتابهای «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش میآمد و برای ارسطو، ابنسینا، جان مینارد کینز و لایب نیتس احترام خاصی قائل بود؛
📗شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛
[الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت میکند؛ جوانی که میخواهد با سفر به غرب، زندگی تازهای را آغاز کند]
📗شیخ محمد فرحات نیز نقل میکند یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچکترش، زید را میپرسد و او شکایت میکند که وی وقت خود را به خواندن کتابهای «آرسن لوپن» میگذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمیپذیرد و پاسخ میدهد: «من خودم هم این کتابها را میخوانم؛ اگر این کتابها را نخوانیم چطور میتوانیم بفهمیم که چهچیزهایی در این کتابها برای فرزندان ما منتشر میکنند؟!»؛
📗سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازههای نشر را پیگیری میکرده است به یاد دارد یک بار، دو کتاب جدید را پیدا میکند که گمان میکرده هیچکس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر میبرد، اما او پاسخ میدهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد.
📚 به نقل از: السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، جلد٢، صفحه ۲۹۲
🆔 @h_falahati
♻️ وضعیت کنونی تورم و گرانی، محصول تکرار سیاستهای اشتباه
🔰 حمید رسایی: وضعیت گرانیهای کم سابقه این روزها، نتیجۀ کیفیت برنامههای تیم اقتصادی دولت است.
طبق بررسی تاریخی، وضعیت کنونی اقتصاد، تشابه بالایی با اوایل دهۀ هفتاد - دولت مرحوم هاشمی - دارد.
در آن سالها تیم اقتصادی دولت، برنامهای به نام "تعدیل ساختاری" را براساس دیکتۀ سازمان آمریکایی صندوق بینالمللی پول (IMF) اجرا کرد که نتایج آن: جهش نرخ ارز، تورم شدید (۵۰ درصد در سال ۱۳۷۴)، تاراج رفتن معیشت مردم و شورشهای گسترده بود.
اکنون تیم اقتصادی دولت سیزدهم، از دو منظر: تفکر اقتصادی و سیاستهای اجرایی، شباهت زیادی با تفکر و سیاستهای اجرا شده در ابتدای دهه ۷۰ دارد و برنامههایش مشابه همان برنامۀ "تعدیل ساختاری" است. طبعا نتایج هم تکرار شده است. تفاوتها نیز صرفا در شکل ظاهری افراد اقتصادی دولت است.
مردم در سال ۱۴۰۰، رای ندادند که ظاهر افراد تغییر کند؛ رای دادند که تفکرات و سیاستهای نادرست تغییر کند. اما در اقتصاد، همان مسیر مخرّب قبل دنبال میشود.
رییس محترم دولت، دلسوزانه "گمان میکند" که تعدیل ساختاری، شفابخش اقتصاد است. اما وضعیت بد معیشت مردم نشان میدهد که این نسخه، ایجادکننده بیماری در اقتصاد است.
❌ انسان عاقل از یک منفذ، دوبار گزیده نمیشود، اما گویا سیاستگذاران اقتصادی، به چندبار گزیدگی از سیاستهای تورمزا علاقه دارند. سیاستهایی که منافع آن برای عدۀ قلیل و زیان آن برای آحاد جامعه است.
#مهار_تورم
حمید رسایی
🖋 صاحب این قلم بارها نوشته است که جناب رئیسی به اداره کشور سهل اندیش است!
🆔 @h_falahati
خطوط قرمز غرب را بشناسیم
👈 عصبانیت یک سایت از چاپ مقاله دکتر مرعشی در نقد حذف خودارضایی و همجنسگرایی از DSM
چندی پیش جناب استاد دکتر سید علی مرعشی، مقاله ای را به زبان فارسی و با عنوان 《نقد حذف خودارضایی و همجنسگرایی از فهرست اختلالات روانی در DSM》به چاپ رساندند.
ایشان، محتوای مطالب این مقاله را در یکی از مجلات بین المللی نیز انتشار دادند.
حال، یک سایت خارجی، در گزارشی آورده است که به چه حقی ویراستاران و داوران مجله خود را مجاز دانسته اند که یک مقاله #هوموفوبیک (ضد همجنسگرایی) را چاپ کنند و گویا این ویراستاران و داوران را به اعلام برائت از مقاله و مجلّه و انتشار آن اجبار کرده است!
علی رغم پذیرش چاپ صدها مقاله در راستای منافع دگرباشان جنسی در دنیا، انتشار یک مقاله مخالف، اینچنین ایشان را به ستوه میآورد.
درست همانگونه که بسیاری از مقالات مخالف با نظریه داروین رد میشوند (مستند اخراج شدگان را در این رابطه ببینید)، هرگونه صدای مخالفی با جنبش آزادی جنسی در غرب نیز باید خاموش شود.
به نظر میرسد اینها برخی از خطوط قرمز جبهه استکبار است👇
#لیبرالیسم، #داروینیسم، #هولوکاست، #جنسیت_سیّال، #نظام_سرمایه_داری، #آزادی_جنسی
پیشنهادات ویژه:
مستند 《زن چیست؟》محصول سال ۲۰۲۲
ایکسونامی
ایجاد تغییر در این #جنگ_نابرابر_ترکیبی، مردان و زنان #مجاهد میطلبد...
بسم الله...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🆔 @h_falahati
جهاد تبیین و خطر دوگانهسازی در اجرای فرامین مقام معظم رهبری
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مطالعه مبانی و منظومه فکری و مهمتر از آن بررسی دقیق، علمی و فنی سلوک سیاسی امام خمینی و مقام معظم رهبری از لوازم قطعی «انقلابیگری» و #جهاد_تبیین است.
ضعف علمی در فهم سیره سیاسی امام و رهبری یکی از آسیبهای حال حاضر کنشگری سیاسی/ رسانهای است و همین امر باعث شده بسیاری از فعالان انقلابی عرصه جهاد تبیین و جنگ روایتها که هر یک در بخش مربوط به خود چهرهای شاخص در فضای انقلابیگری هستند از جانب معدود جاهلان یا مغرضان، مورد طعن و تعدی قرار گرفته و رمی به انواع و اقسام برچسبهایی شوند که روزگاری بزرگان و پیشگامان جهاد تبیین دچار آن بودند.
نمونه واضح هجمههای ناجوانمردانه عناصر گمراه و مغرض به امثال «شهید مطهری»، «شهید بهشتی» و «علامه مصباح» در دوران مبارزه و حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
چهرههایی که علیرغم سوابق انقلابی درخشان و پیوند فکری وثیق با آرمانهای امام، از مقطعی خاص در سنگر #مبارزات_فرهنگی حضور پررنگتری یافتند و همین امر باعث شد بعضی انقلابینماهای التقاطی و سستفکر که با جوزدگی قضایا را تحلیل میکردند و بعضا سمپات گروههای انحرافی بودند، این سه بزرگوار را «غیرانقلابی» معرفی کرده؛ در مقابل، امثال «سازمان مجاهدین» یا همان «منافقین» و "دکتر شریعتی" و... را نماد انقلابیگری معرفی کنند.
این سه چهره انقلابی را بهحق باید مرزبانان اندیشههای ناب انقلابی و سرداران جبهه فرهنگی انقلاب نامید که در زمانه غربت کار فکری و فرهنگی، و در دوران تکاپوی به اصطلاح فرهنگی_مذهبی گسترده گروههای انحرافی همچون «انجمن حجتیه»، برای تبیین خطوط #اسلام_ناب سینه سپر کردند و اقدامات آنان نقش آنتیتز جریانسازی موازی امثال انجمن حجتیه را داشت.
این بزرگان در امتداد و در طول خط امام در سنگر مبارزه فرهنگی قرار داشتند و زمینههای فکری را برای تحقق انقلاب اسلامی فراهم میکردند و اذهان را به افق امام نزدیک میساختند اما انجمنیها با پروپاگاندا تلاش داشتند خود را پرچمدار مبارزات فرهنگی بنمایانند و تلاش خود را برای دوگانهسازی بین ترویج مهدویت با مبارزه با استبداد و استعمار، به دورسازی اذهان و ارادهها از هدفگذاری والای امام به کار میبستند.
تفاوت بنیادین دیگر «مجاهدان انقلابیِ عرصه فرهنگ» با «موازیکارهای فرهنگی همچون انجمن حجتیه» در این بود که انجمن حجتیه برخلاف آرمان امام با دشمنان امام و انقلاب، که دربار پهلوی در رأس آن قرار داشت، همکاری و هماهنگی داشت.
در چنین شرایطی، سنگربانی امثال مطهری و مصباح و بهشتی در عرصه خطیر فکر و فرهنگ، معنا پیدا میکند. حفظ نسل جوان از درافتادن به دام #سکولارهای_مذهبی چون #انجمن_حجتیه و جهتدهی و تعمیق جوانان برای حضور در جبهه پیچیده مبارزات انقلابی و سیاسی.
بدیهی است که تاریخ «محلّ عبرت» است و از این نکته تاریخی بهرههای فراوان میتوان برد چه آنکه امروز نیز مباحث فرهنگی به چالش جدی در عرصه کشور بدل شده است که نمود آن را در مطالبات مردمی پیرامون مقوله حجاب مشاهده میکنیم و مقام معظم رهبری به صراحت #نقشه_دشمنان در ترویج بیحجابی را افشا کردهاند؛ از دستگاههای مسئول و عموم نخبگان حرکت برنامهریزی شده پیرامون مقابله با این نقشه شوم را مطالبه کردند.
بدیهی است عدم لبیک به مقام معظم رهبری و انفعال در برابر نقشههای پیچیده دشمن با محوریت «حجاب»، بازی در نقشه دشمن است.
بهعلاوه باید گفت که امروز با دو نوع ترویج «کشف حجاب» روبرو هستیم:
الف) کسانی که علنا کشف حجاب کرده یا از این اقدام حمایت میکنند
ب) کسانی که هرنوع اقدام علیه کشف حجاب را به بهانههای مختلف تخطئه میکنند و به واقع دنبال تئوریزه کردن بیعملی و خالی شدن میدان از عناصر مؤمن و انقلابی هستند!
امری خطرناک که تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت و قطعا به تقویت نقشه شوم دشمن در پروژه حجابستیزی منجر خواهد شد.
القائات این عناصر مرموز حتی اگر صرفا ریشه در فهم غلط داشته باشد و مصداق #نفوذ نداشته باشد، در نتیجه تفاوتی ایجاد نمیکند و به مرور به خالی شدن #میدان_تبیین از عناصر مؤمن و واسپاری میدان به دشمن و بیدفاع رها کردن جوانان در مقابل نقشه شوم دشمن منجر میشود.
طبعا این «موشهای خانگی» که در انبان فکر و فرهنگ جا خوش کردهاند، خطرشان از مدافعان علنی و عملی کشف حجاب سازمانیافته به مراتب بیشتر است!
روزنه
🆔 @h_falahati
2.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای نفس صبر کن و بخدا توکل کن!
#شهدا
🌹🍃🌹🍃
🆔 @h_falahati
#حدیث_روز
امام علی علیه السلام:
💠بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد
حکمت 282 نهج البلاغه
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
🆔 @h_falahati
👓 رهبر ۸۴ساله ما میره نمایشگاه کتاب و هرکتابی دست میذاره مطالبش و نقدش را از حفظ میگه!
رهبر ۸۴ساله امریکا میره رو پله هواپیما میگه من کیم اینجا کجاست این پله ها چیه!
اصن من الان رو زمینم یا هوا؟!!😂
❗️ بعد میگن اونا ابر گودرتن ما عقب مونده!
💬 زبل الطلاب
🆔 @h_falahati
1.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 لحظاتی از بازدید صبح امروز رهبر انقلاب از سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🆔 @h_falahati
ElmoJahl.pdf
حجم:
176K
📚جزوه فتنه زرد | جدال علم و جهل در جامعه مدرن
📌محور مباحث:
1⃣عرصهای از نور
2⃣فرجام گذشتگان، تجربهای برای آیندگان
3⃣مختصات و احکام جاهلیت
4⃣غلبه مناسبات جاهلی در عصر جدید
5⃣فتنه زرد
6⃣مصلحت عمومی در امنیت جامعه
7⃣عبور از جامعه جاهلی
8⃣جهتدهی جامعه در مسیر درست
🔺برگرفته از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در آیین گرامیداشت روز معلم- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔹مشاهده این جزوه در سایت حیات طیبه
https://drjalily.com/posts/1819
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
#بسته_تحلیلی
🆔 @h_falahati
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رهبری از نگاه مخالف
- آقای خامنهای چجور آدمیه!؟
+ همونطور که تو کتابم نوشتم، مااااه
جذب نیاز به ادا درآوردن ندارد خودمان باشیم!
مخالفت هم ما را دوست دارد.
🆔 @h_falahati