⭕️"دولت مدرن" یک دولت حداکثر است؛ نه دولت حداقل.
در گفتوگو از "نسبتِ دین و دولت" باید به "رسالت دولت" توجه کرد.
🔰 آیتالله میرباقری حفظهالله:
♦️"دولت مدرن، دولت حداکثر است و برخلاف مدعاي لیبرالیزم ـ که میگفت دولت باید حداقل باشد و آزاديهاي فردي باید مبناي برنامهريزی اجتماعي قرار گیرد ـ امروزه دولت حداکثر حاکم شده است.
ممکن است ما بپذيريم که دولتها در گذشته يک رسالت حداقل داشتهاند و کار آنها چيزي جز رايزنی و تدبير و انديشه براي تأمين امنيت داخلي و خارجي نبوده است؛ [یعنی] حداکثر تلاش دولتها همین بوده که شرايط همزيستی مسالمتآميز را برای يک قوم، يک جمعيت و يک ملت در يک محيط جغرافيايي خاص فراهم کنند و ارتباط بين [آن] ملت و ساير امم و ملتها را بهگونهاي ايجاد کنند که يک توازن و تعادل برقرار شود و تعدّی بر یک جامعه واقع نشود. ولي بيترديد "دولتهای مدرن" رسالتشان به اين [محدوده] خلاصه نمیشود؛ دولتی که پيشِروی ماست، دولتی نيست که نقشش صرفاً ايجاد امنيت داخلی و خارجی و تأمين شرايط برای رقابت آزاد داخلی و نيل جامعه به يک زندگی و همزيستی مسالمتآميز باشد، مثل رسالتی که از طريق نهادها و سازمانها انجام ميگيرد. بلکه رسالت دولتهای کنونی بسيار فراتر از اين است.
دولتهای کنوني مدعی سرپرستی تکامل بشريت هستند. برخلاف آنچه لیبرالیزم مدعی بود ـ که بايد دولتی بسازد که تصرّفش در جامعه حداقل باشد و بقيه امور به آزادیهای فردی انسانها واگذار شود ـ کار دولتهای مدرن عمدتاً مهندسی تکامل اجتماعی است؛ يعني هماهنگسازی همه شئون جامعه در مسير اهداف تعريفشده را به عهده دارند و رسالت آنها بسترسازی برای هماهنگیِ شئون کل در جهت هدف خاص است. امروزه دولتها با تعريف خاصي که از تکامل ارائه میدهند، يک تصرف شامل و جامع در همه شئون و زوايای زندگی ملتها و امم دارند و ميخواهند همه شئون را بر محور واحد و در جهت هدف واحد هماهنگ کنند.
♦️اگر رسالت دولتها هماهنگسازی کُلّ در جهت هدف واحد باشد، نهتنها از اعتقادات، فرهنگ، خلقيات، انگيزهها و گرايشات امم فارغ نيستند، بلکه موضوع اصلی کارشان تغيير اخلاق و فرهنگ امم است؛ يعنی گوهر توسعه و موضوع اصلي آن، "توسعه انسانی" است. لذا رسالت اساسی دولتهای مدرن، تغيير در انسانها و ساختوساز انسانِ متناسب با توسعه است. هيچ ابايی هم ندارند که ابراز کنند ما بهدنبال تغيير سنن و آداب، و اخلاق و فرهنگ و اعتقادات ملتها هستيم؛ آنها اين تغییر را از ارکان توسعه میدانند؛ و اساساً توسعه را به تغيير هماهنگ همه شئون، از جمله آداب و سنن و اعتقادات و خلقيات جامعه، در جهت مقصد خاص، که مثلاً افزايش توليد و افزايش بهرهوری مادی است، تعريف میکنند.
بنابراين دولتهای مدرن توجه کردهاند که نيل به مقصد خاص، زمانی بهخوبی واقع میشود که همه تواناییهای جامعه و همه شئون جامعه را در مسير آن هدف خاص گسيل و هماهنگ کنيد، توجه کردهاند که توسعه، بر محور توسعه انسانی واقع میشود. اگر در جامعهای، صنعت مدرن را با انسانهایی که متناسب با مدرنيزم فکر نمیکنند و نمیانديشند و گرايشهای متناسب با آن ندارند جمع کنيد، جامعه مدرن ساخته نمیشود و توسعه واقع نميشود؛ اساس توسعه، تغيير بافت انساني جوامع است.
اين [نکته] از مسلمات مديريت توسعه در دنياي کنوني است، و[لی] متأسفانه مدعيان فهم سياسی و مدعيان صلاحيت براي قضاوت در اين امور، غافل از اين مسئله واضح و روشن به تحليل ارتباط دين و حکومت پرداختهاند. ما درباره دولت خيالیِ ذهن يک شخص خاص بحث نميکنيم؛ موضوع بحث ما، واقعيتِ حکومت و دولت در شرايط کنونی عالم است که تعطيلپذير هم نيست؛ واقعيتی است که پيشِروی ماست و نمیتوان بر آن چشم بست."
📕کتاب حکمت حکومت
🆔 @h_falahati
گفتگو با رادیو عصر مقاومت.mp3
10.1M
🎤 احمدحسین شریفی
🔹 گفتگو با رادیو عصر مقاومت درباره ویژگیهای اجتماعی و سیاسی مکتب
#شهید_سلیمانی
🆔 @h_falahati
🖼 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده سردار شهید حاج #قاسمسلیمانی را در پیوند زیر بخوانید.👇🏻
khl.ink/f/54788
۱۴۰۲/۱۰/۱۰
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای رهبر انقلاب
@TasnimNews
خدابود که بر زبان من جاری می کرد!!
🆔 @h_falahati
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۱)
▫️روش شناسی میگوید؛ در فهم متون اگر تمرکز منفصل در تک گزارهها داشته باشیم، مبتلا به درک جزء در غیاب کل می شویم و معنای منظومهای و یکپارچه و دلالت کلان سخن را از دست میدهیم. دلیل روشن هم این است که با هر سنت کلاسیک یا مدرن معرفتی، اگر بخشی را بدون بخش های متمم و مکمل و مفسر متصل یا منفصلش، اُبژه قرار دهیم، دچار قرائت گزینشی با #متد_موزاییکی نارسا و منفصل از مکمل ها و متمم ها و مفسرها خواهیم شد. پر واضح است که تاریخ، شخصیت و گاهی حتی متون دینی را هم اگر در تک گزاره هایش بدون شان نزول و قبل و بعد، مطالعه کنیم، دچار اعوجاج و #فهم_کاریکاتوری و غیرمنضبط و دور از مراد متکلم و دلالت اصلی ماجرا خواهیم شد.
🔸بعنوان مثال وقتی عباراتی از صحیفه امام راحل را بدون پیوست مقام و ضرب قراین مفسر و به سبک تقطیع و برش های امروزی قرائت کنید، خوانش شما همینقدر مبتذل خواهد بود که خمینی کبیر را که از سال ۴۲ تا ۵۷ بدون هیچ اقدام نظامی، قیام مردمی را به ایستگاه ۲۲ بهمن رسانید، اهل تنش و تک روی، خطاب کرده و #فصلالخطاب بودن را همین مقدار سطحی و بدون درک الزامات پیچیده حکمرانی در عینیت، اهرم دیکتاتوری ترجمه میکنید.
🔸امام حداقل در سه ساحت روشن نشان داد که به مردم و نگاه نخبگانی، اعتقاد راسخ دارد و پای این باور هم هزینه داد. در ساحت ساختاری، تفکیک قوای سهگانه #مونتسکیو را ذیل ولایت فقیه پذیرفت و پای نهادهایی همچون مجمع تشخیص و شورای نگهبان را هم امضا کرد. یک دیکتاتور(به زعم نارسای شما) آیا تن به ساختارهای پیچیده و پروتکل های محدویتزا در ساحت حکمرانی می دهد؟
🔸در عرصه مدیریتی هم افرادی را پذیرفت که به جد با بودنشان مخالف بود اما فهم نخبگانی و شورای همراه انقلاب را صحه گذاشت و زیر بار انتخاب بازرگان، بنی صدر و منتظری هم رفت. مدیریت نخبگانی کشور برای امام، یک مانیفست جاری بود نه یک ژست و شعار ابتدایی از نهضت که حتی در حساس ترین لحظات میدان هم علیرغم میل باطنی و به تبع مشورت نخبگان، #جام_زهر را نوشید. جای سوال اینجاست که چگونه می توان چنین شخصیتی را دیکتاتور خواند الا کسی که بدلیل مدل مطالعه تفننی یا گعدهای، تاریخ را گزینشی، کات خورده و سکانسی متوجه شده و تک گزاره هایی را برای اثبات فرضیه اش برجسته سازی نماید و جنگ تحمیلی بیش از ۲۰ کشور علیه ایران را هم نتیجه ماجراجویی و تفکر تنشزای امام راحل تلقی کند!
🔸آیا رواست که ارتباطات #مسعود_رجوی با ساواک و سیا و مرام منافقانه و مارکسیستی اش را مطابق اسناد تاریخی در نظر نگیریم و تندروی و جنایت های بعد انقلاب او را هم پای تندروی و تندخویی امام(العیاذ بالله) با این شخصیت معلوم الحال بنویسیم؟ برای اثبات فرضیه غلطتان تا کجا قرار است که دنده معکوس بکشید جناب اکبرنژاد که حتی محاکمه و #اعدام_هویدای_بهایی را که سیزده سال پابهپای شاه معدوم در قامت نخست وزیری علیه مردم و اسلام خیانت و جنایت به خرج داد، زیر سوال ببرید و امری بیهوده و ناشی از تنشزایی بخوانید!
🔸در عجبم از اینهمه فهم گزینشی و پازل های آشفته شما که به دلیل بساطت زیاد و سادگی بیش از حدش، هیچ حس علمی و فقهی را جهت پاسخگویی تحریک نمی کند. شما دچار #دگردیسی_مشکوک_معرفتی شدهاید که یکدفعه از عرش تحول در حوزه، به فرش انسداد حکومت داری در عصر مدرن، شیفت وضعیت داده اید.
🔸فهم #تکنوفیلی شما از مدرنیته و مقهور شدنتان مقابل ماشین غرب هم حاکی از ضعف شناختی شما در تفکیک سه ساحت مبانی، مسائل و نتایج غرب است که شما در نهایت سادگی فقط برخی نتیجههای بستهبندی شده را در غیاب مبانی و فرایند شکننده و مبتلا به تعارض غرب میبینید و همچون یک شبه انجمنی، قائل به عدم امکان حکومت اسلامی در عصر حاضر شده اید. جالب است که #فرانسیس_فوکویاما تئوریسین پایان تاریخ هم بعد از شکست های متعدد جریان غرب و لیبرالیسم در منطقه و جهان در ساحت های سیاسی و اقتصادی، طی مصاحبه ای این نظریه اش را پس گرفت و وضعیت جهان متجدد را در ثبات و بقا با توجه به ارتشی و میلیتاریستیک شدن نسخه های آمریکا برای جهان امروز، مبتلا به تردید و امتناع دانست.
ادامه دارد...
✍علیرضامحمدلو
#مذبذبین_حوزوی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امشب گلزار شهدای کرمان بارانی شد
@Farsna - Link
🖋 خودش در میدان رزم و جهاد و ایثارگری
جسم شهیدش در تکان دادن اجتماعات و حرکت فرهنگی
یادش در امتداد معنویت و شور حس فداکاری و ایثار
#چهخوببودمسلکحاجقاسم
🆔 @h_falahati
🔷 واشنگتن پست: ایران توانسته «نفوذ منطقهای» خود را بدون ایجاد آتشسوزی بزرگ تثبیت کند
🔹روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی که در گفتوگو با چند مقام از محور مقاومت تنظیم کرده، بیآنکه نامی از این افراد ببرد اینطور جمع بندی کرده: «مطمئن هستند که حملات آنها بازدارندگی کافی برای اسرائیل و ایالات متحده را بدون تشدید فراتر از سطح کنونی درگیری، فراهم میکند.»
🔹این روزنامه سطح هماهنگی و حملات محور مقاومت را به سه گروه اصلی تقسیم کرده و نوشته: «هیچ گروهی تحت کنترل نیست و هرکدام بر اساس تواناییها و برنامههای محلی خود، در مورد اینکه چه حملاتی را در منطقه خود و در چه زمانی انجام دهند، عمل میکنند.»
🔹«برای مثال، حوثیها وظیفه حمله به کشتیها را بر عهده گرفتهاند تا جامعه بینالمللی را تحت فشار قرار دهند تا از اسرائیل درخواست آتشبس در غزه را مطرح کنند. گروههای عراقی در واکنش به حمایت دولت بایدن از اسرائیل، پایگاههای آمریکا را هدف قرار میدهند. حزب الله به سمت اسرائیل شلیک میکند تا نیروهای اسرائیلی را از جبهه غزه دور کند.»
🔹این روزنامه آمریکایی همچین نوشت:همه اقدامات برای اجتناب از یک جنگ منطقهای گستردهتر تنظیم شده و این نشان میدهد که در حالی که شبهنظامیان(گروههای مقاومت) در عملیاتهای فردی خودمختاری دارند، اقدامات آنها طوری طراحی شدهاند که با اهداف استراتژیک ایران در تضاد نباشد.
🔹ایران توانسته است نفوذ منطقهای خود را بدون ایجاد آتش سوزی بزرگ[که میتواند متحدان خود را در معرض خطر قرار دهد، و به طور بالقوه ایران را مستقیماً وارد جنگ کند]، تثبیت کند.
🖋این گزارش چند روزی است که دست به دست می شود و استنباطی است که توسط گزارشگر صورت گرفته بهرروی کسانی که دائما این طرح تهییج و تحریک و بی انصافی را دنبال می کنند که ایران چه می کند!!؟ روی این گزارش فکر کنند!
🆔 @h_falahati
18.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 سخنان مراجع عظام درباره مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
آیت الله #مکارم_شیرازی
آیت الله #جوادی_آملی
آیت الله #نوری_همدانی
آیت الله #سبحانی
آیت الله #شبیری_زنجانی
آیت الله #صافی_گلپایگانی(ره)
آیت الله #علوی_گرگانی(ره)
🔺️ منتشر شده در دومین روز کنگره بین المللی استاد فکر
🆔 @h_falahati
امیرالمؤمنین عليه السلام:
💠مَن أعرَضَ عَن نَصيحَةِ النّاصِح اُحرِقَ بِمَكيدَةِ الكاشِحِ
كسى كه از نصيحت نصيحتگر روى گرداند در آتش نيرنگ دشمنى كه به ظاهر دَم از دوستى مى زند بسوزد.
غررالحكم حدیث8697
#اخلاق
🆔 @h_falahati
4_5781976800275989731.mp3
3.01M
🎧 کلیپ صوتی | انتخابات، پایه تحول
انتخابات تحول ایجاد میکند در کشور. بعضیها اسم تحول را میآورند، اظهار طرفداری از تحول میکنند اما عملاً آن چیزی که مقدمه حتمی تحول است، مورد بیاعتناییشان قرار میگیرد؛ یعنی انتخابات. با انتخابات میشود تحول ایجاد کرد در کشور. صاحبان دیدگاههای گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میخواهند تحول ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان. خیلی خب! راهش چیست؟
۱۴۰۲/۱۰/۰۲
#تحول
#انتخابات
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 علت هجمه و تخریبها علیه "مرحوم آیت الله #مصباحیزدی(ره)" چیست؟!
🆔 @h_falahati
دفاع از آمریکا و فراریان مالیاتی دانه درشت
🔹روزنامه اعتماد میگوید مالیات، پول زور است و تورم، بدترین مالیاتی است که دولت میگیرد.
♦️این روزنامه نوشت: «تصور حكومتكنندگان بايد به كلي اصلاح شود. ماليات به معناي پول زور نيست كه سر گردنه جلوي مسافران را گرفته و اموالشان را به يغما ببرند. ماليات مثل خريدن نان و آب است كه پول خود را در برابر تامين يك كالاي مهم و مورد نياز و با رغبت تمام پرداخت ميكنيم.افزايش ماليات بايد توجيهپذير باشد. يعني يا عرضه خدمات از طرف حكومت افزايش پيدا كند يا منابع درآمدي دولت خارج از اراده و مسئوليت دولتها كم شود و بخواهند از طريق ماليات جبران كنند.
🔹نویسنده میافزاید: "آنان ميكوشند ريشه اين بحران كه در ناكارآمدي خودشان است را پنهان كنند. ابتدا با ناتواني در اداره امور خارجي و حل نكردن مسئله تحريم؛ موجب كاهش درآمدهاي كشور ميشوند. ناكارآمدي خود در فروش نفت و بازگرداندن پول آن را از این طريق جبران ميكنند و اين پذيرفتني نيست".
🔻فرار به جلو روزنامه اعتماددر حالی است که اولا وضعیت ناترازی درآمدها و هزینههای عمومی، محصول هشت سال سوء مدیریت دولت متبوع این روزنامه است؛ دولتی که کسری بودجه 52 هزار میلیاردی در سال 1392 را به 480 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رساند و این غیر از میراث 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و همچنین اهتمام دولت فعلی به همسانسازی بازنشستگان و فرهنگیان و... بوده است.
🔻ثانیا نرخ تورم در دولت روحانی در حالی به 60 درصد رسید که حداکثر آن در دولت دهم 34/7 بود و امروز هم با همت دولت به 44 درصد کاهش یافته که هر چند نرخ بالایی است ،اما از شتاب آن در دولت روحانی کاسته شده است.
🔻ثالثا نکته عجیبتر، طلبکاری نویسنده (محکوم پرونده فروش اطلاعات محرمانه به بیگانگان) درباره موضوع لغو تحریمهاست، وعدهای که تعهد دولت مورد حمایت مدعیان اصلاحطلبی در ازای واگذاری و تعطیلی 95 درصد برنامه هستهای بود. تحریمها در دولت برجام دو برابر شد اما نویسنده اعتماد ترجیح داده برای جور کردن قافیه تحلیل خود، از دولت مستقر انتقاد کند که چرا تحریمها را لغو نکرده است.
🔻رابعا، فروش نفت در دولت برجام، به زیر سیصد بشکه سقوط کرد و برای جبران کسری درآمدی، اقدام به حذف بیسر و صدای ارز ترجیحی برای 20 قلم کالای وارداتی کردند و این در حالی بود که پیش از آن، 30 میلیارد دلار از ذخائر ارزی را حراج کرده و خزانه خالی به علاوه 480 هزار میلیارد تومان کسری را تحویل دولت رئیسی داده بودند.
🔻دولت مستقر موفق شده با وجود کارشکنیها و بدعهدی طرف غربی، صادرات نفت را به 1/5 میلیون بشکه برساند. اما روزنامه اجارهای، در اینجا هم به جای محکوم کردن عهدشکنی طرف غربی و کوتاهی دولت روحانی در نحوه تنظیم توافق، دولت رئیسی را تخطئه میکند که چرا تحریمها را لغو نمیکند! آیا نویسنده خود را بدهکار و در استخدام آمریکا فرض میکند؟!
🔻خامسا گردانندگان روزنامه اعتماد شاید فراموش کرده باشند، اما آنها بر اساس ریلگذاری خرابکارانه دولت روحانی، 21 خرداد سال گذشته به نقل از 61 نفر از بیانیه حامیان روحانی در انتخابات 96 تیتر زدند: «ايران در آستانه تورم سه رقمي»! اما با اهتمام دولت سیزدهم، این پیشگویی عملی نشد و تورم 60 درصدی در حوالی 43-4 درصد مهار شد.
🔻هر چند روزنامه اعتماد، 22 فروردین 97 تیتر زده بود: «بازگشت اسحاق؛ اعتماد از حضور مقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی گزارش میدهد»؛ اما همین روزنامه 22 آبان 1400، تیتر زد: «دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ استخوانی در گلوی دولت». نویسنده اعتماد یک هفته بعد (30 آذر) در توئیتر نوشت: «دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟».
🔻سادسا، تامین بخش عمدهای از درآمدهای عمومی از طریق مالیات، رویه متعارف در بسیاری از کشورهای و ضمنا روشی برای مبارزه با رانتخواری و سوداگریهای غیر مولد و مخرب بازار برای ثبات بخشی و مهار تورم است.
🔻دولت و مجلس بر این نکته اهتمام داشتهاند که اصل مالیاتستانی را روی اقشار پردرآمد و فراری از مالیات و همچنین فعالیتهای غیرتولیدی و دلالی متمرکز کنند تا عدالت اجرا شود. در اینجا هم باید پرسید که چرا روزنامه اعتماد سنگ فراریان دانه درشت مالیاتی را به سینه میزند؟!
آنچه ناظران را حساستر میکند این است که همین روزنامه چند روز قبل، از یک شرکت خودروساز متخلف و گرانفروش دفاع کرده و خواستار لغو محکومیت (جریمه 5 هزار میلیارد تومانی) آن شرکت شد!
💢 روزنامه کیهان
🆔 @h_falahati