فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی ابلهید..
🔻حامد اسماعیلیون در یک جمله علت خروجش از ائتلاف همبستگی را اینگونه بیان کرد: رضا پهلوی اساسا به دموکراسی پایبند نیست.
🔴 جالب است که نمی دانند آش دیکتاتوری پهلویها که حتی اسماعیلیونِ خبیث هم نمی تواند تحملش کند از ابتدا توسط همین ایادی مدعی دموکراسی چیده شده..
🔻روز چهارم اردیبهشت 1305 روزیست که پدربزرگش به پشتگرمی آمریکا و انگلیس بر تخت شاهی تکیه زد.
✅ ا.س.ملیکف در کتاب «استقرار دیکتاتوری رضاخان در ایران» مینویسد:
« در زمینه سیاست خارجی، خلع قاجاریه، هیچ دشواری با خود نداشت. انگلستان و ایالات متحده امریکا، در به رسمیت شناختن کودتا بر یک دیگر پیش دستی جستند. با آنکه احمدشاه، اعلامیهای انتشار داد و در آن گفت که خلع او غیرقانونی است، زیرا اراده ملت بر آن نبوده است، بازهم انگلستان و امریکا از وی پشتیبانی نکردند. از روز ۱۲ دسامبر، سه روز جشن اعلام شد. مردم تهران را واداشتند که بر در و دیوار کوچهها قالی بیاویزند و چراغانی کنند...»
🔹تنها جنبشی که توانست عقبه دیکتاتوری پنجاه ساله این خاندان و دست های پشت پرده آنرا پس زده و مردم را به صحنه بیاورد، انقلاب اسلامی بود و این جماعت نادان همچنان سنگ این دموکراسی دیکتاتورساز را به سینه می زنند.
✍️مرتضی توکلی
🆔 @h_falahati
عزیزانی که مباحث پایه ای و تئوریک در علم اقتصاد را دنبال میکنند، به خوبی با وزن و جایگاه دکتر مسعود درخشان و دکتر موسی غنی نژاد آشنا هستند.
امیدوارم مناظره امشب، برنامه ای دیدنی و ماندگار باشد.
ساعت ۲۲
شبکه افق
تکرار؛ سه شنبه ساعت ۱۴.۳۰
جهان آرا
🆔 @h_falahati
⚠️طلبه در حوزه فُسیل نشود!!
♦️رهبر معظم انقلاب:
هر طلبه اى براى آينده ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامهريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مىخواند، مىخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايدهاى براى خودشان داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#لزوم_استعداد_سنجی
کشکول ناب حوزوی
🆔 @h_falahati
🔻 اخیرا سید محمد آقامیری که به نظرم با تبلیغات برادرش سیدحسن رای آورد در نطق شورا میگه عکس زنان بی حجاب هرزه گرد ارسال شده و باید کاری کرد. همین لفظ هرزه را یکی دیگه میگفت، سیدحسن دوتا پادکست میداد بیرون که به زنان عفیفه ما گفتند هرزه ولی داداش خوبی است، داداششو نقد نمیکنه.
🔻 من با هیچکدام مشکل شخصی ندارم برخی را دوست هم دارم ولی اینکه سیدحسن میبینه خانواده خودش موفق هستند ولی جوری القا میکنه انگار تو این کشور نمیشه موفق شد و موفقیت دست یک عده خاص است خیلی زشته، خانواده شما تلاش کردند به اینجا رسیدند هرکس دیگه هم در این کشور تلاش کند اندازه تلاشش موفق میشود. پس این همه هیاهو که ایوای خوردند بردن برای چیه؟ هیچی برای فالور، عسل فروشی، درآمد یوتیوب و معروفیت. یاعلی...
✍️ شیخ فرهاد فتحی
🆔 @h_falahati
این ادعا کذب است
آقای رئیسی هیچکدام از اجزاء راهبرد سهستونی پیشنهادی ما(پیمانسپاری ۱۰۰٪ و تثبیت نرخ ارز، قیمتگذاری ریالی مواد اولیه، حذف رقبای ریال از اقتصاد) را اجرا نکرده و همچنان سیاستهای سابق حاکم است. این جوسازیها نیز بیشتر با قصد پیشگیری صورت میگیرد. ذینفعان تداوم وضع کنونی، قدرتمندند!
جبرائیلی
🖋 حملات یک طیف که در دولت جاخوش کرده اند و با دولت قبل همکاری کارشناسی گسترده ای داشته اند و متاسفانه از سر ناآگاهی تصمیم گیران دولت همچنان به فعالیت تصمیم ساز خود ادامه می دهند به یک طیف اقتصادی های دلسوز انقلابی عجیب شده است. حتی اجازه نمی دهند در چند برنامه یا تصمیم پیشنهادهای اینها پیاده شود!!
دولت البته در میانه شک و تردید مانده است چون نتیجه نحوه حذف ارز ترجیحی تلخ بود و پیش بینی این طیف لیبرال صحیح نبود اما به این بدنه انقلابی هم اعتماد نمی کند. به نظر این بی تصمیمی و بی عملی به مصلحت دولت نیست.
🆔 @h_falahati
چرا سانسور می کنند؟!
♦️سانسور رویدادی به بزرگی نماز عید فطر، حقارت شخصیت است و نشانه بُخل ورزیدن و ناخوش داشتن همدلی امیدوارانه مردم.
🔹اتحاد، دشمن شکن است و کاملا بدیهی است که برای شیاطین دنیا کمرشکن باشد.
♦️اما عجیب آن است که برخی نشریات داخلی، از این جلوه بزرگ ایمان و امید و اتحاد ملت ایران ناخرسند باشند و در سانسور، همان گونه رفتار کنند که مثلا BBC و VOA یا اینترنشال صهیونیست رفتار می کنند.
🔹اینها همان رسانه هایی زردی هستند که در طول سال قلم فرسایی می کنند مبنی بر اینکه مردم از دین برگشته و بی دین شده اند؛ اما وقتی آن ادعادر میدان واقعیت ابطال می شود، سر به زیر برف می کنند تا ماجرا مشمول مرور زمان شود!
♦️اگر تلقی افکار عمومی، کانون حملات ترکیبی دشمن است، و ایمان و اراده و امید مردم، خاکریز اول در برابر این هجوم مغول وار بوده، درباره رسانه هایی که واقعیت اقتدار روحی و معنوی ملت ایران را انکار یا تحریف می کنند و می کوشند این خاکریز فرو بریزد، چه قضاتی باید کرد؟ کج فهم؟ مریض و مغرض؟ یا پیاده نظام و مستخدم دشمن؟
محمد ایمانی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بچهها متواضعانه و بدون غرور میدانند که نهایت تکامل انسان این است که وجود خویش را وقف تحقق اراده الهی کنند.
🎙شهید آوینی
#اخلاق
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقد عجیب حجةالاسلام سرلک؟!
اصل سخن امام جمعه مشهد که با بی دقتی و عدم رعایت امانت توسط ایشان بیان شد!
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔶 بی حجاب با عمل ضدقانونی، حق اجتماعی خود را سلب می کند/ هیچکدام از احکام فردی دین، برخورد قهری ندارد.
🔸 برادران و خواهران، مردم عزیز، در مسئله حجاب، یک موضوع بهعنوان واجب شرعی مطرح است تا همه زنان مسلمان براساس آن محجبه باشند. در این میان، حالا ممکن است یک نفر گناهکار باشد و در برابر قوم و خویش نامحرم خود کشف حجاب کند که این فعل حرام، محدود به حریم شخصی اوست و البته که در درگاه الهی هم مواخذه خواهد شد اما اگر همین مسئله بیحجابی بهعنوان تجاهر به فسق در جامعه ظاهر شد، این کشف حجاب بهمنزله برخورد با شرف پیامبر(ص) است و زن و دختری که کشف حجاب میکند و فکر میکند شجاعت به خرج داده، در حقیقت با شرف پیامبر(ص) دشمنی کرده است.
✴️متن کامل خبر درسایت
🌐Alamolhoda.com
🆔 @Alamolhoda_com
🖋 انسان واقعا در حیرت است که اگر ادبیات یک فرد آنهم عالم را نمی پسندیم، باید اینگونه نقل و نقد کنیم! اینکه بی حجابی گناه است درست است ولیکن بی حجابی با تجاهر به آن متفاوت است. این دو گناه در یک سطح نیست. آیا این به اصطلاح روشنگری شما به مشوه شدن فضای فرهنگی منجر نمی شود و آنرا به ورطه تیره و تار کردن تظاهرات فرهنگ دینی نمی کشاند!
تا کی این سخنان استحسانی و تحلیل شخصی را به مردم ارائه می کنید! موظف نیستیم معارف دینی را دقیق یاد بگیریم یا ملتزم نیستیم.
اینکه یک وجه بیان رهبری را بگیرید و گناه سیاسی و شرعی آنرا نبینید خیلی عجیب است! فرصت دارید جبران کنید این ضربه ای که زدید!
🆔 @h_falahati
⭕️ واکنش های توییتری به مناظره تلویزیون مسعود درخشان و موسی غنی نژاد
👤 مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی:
🔹انتهای بحث که سرانجام اساتید ما، شروع به صحبت درباره کمیت قابل سنجش( پایه پولی) کردند، نکات هر دو عزیز غلط بود. علت افزایش ناگهانی اضافه برداشت یک سال اخیر نه مطابق فرمایش آقای غنی نژاد از سلطه نهادهای دولتی و خصولتی است نه مطابق فرمایش آقای درخشان، ناشی از سرمایه داری است.
🔹افزایش ذخیره قانونی بعنوان جریمه عدم رعایت کنترل ترازنامه( خلاف نظر آقای درخشان) و انتقال حسابهای دولتی و عمومی از بانکهای تجاری به بانک مرکزی( خلاف نظر آقای غنی نژاد) است.
🔹همچنین اشاره به خاورمیانه و سامان بعنوان بانک نمونه با اضافه برداشت کم صحیح نیست، چون مدل کسب و کار این دو بانک( خصوصا خاورمیانه) اساسا صرافی است و بدیهی است که در ذخایر مازاد بین بانکی وضعشان بهتر باشد. خوشحالم اساتید ما از موضوع ۳۰ درصد اعتبار در حساب بانکها مطلع نیستند و گرنه خدا می داند چه تفاسیری را بر آن بار می کردند.
👤 سید امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار:
🔹توهین، تحقیر، تهمت ...
🔹این ادبیات برای تروتج اقتصاد اسلامی و گفتمان رهبرانقلاب، صحیح نبود
🔹کاش دکتر درخشان اینقدر از امامین انقلاب هزینه نمیکردند
🔹اقتصاددانهای جوان و باسواد زیادی داریم که میتوانند بطور ایجابی، اقتصاداسلامی را تبیین و انحرافات لیبرالیسم را متین و مستند نقدکنند
👤 سید سجاد پادام، پژوهشگر اقتصاد:
🔹غنی نژاد گفت امام خمینی انقلاب را از دست مارکسیست ها نجات داد، اما نگفت که همین امام منتظری را به دلیل ارتباط با لیبرالها از قائم مقامی عزل کرد.
🔹بعد به دوربین نگاه کرد و گفت من لیبرالم!!!!!
👤 مالک شریعتی، نماینده مجلس:
🔹از مناظره خوب شبکه افق:
🔹غنینژاد: بنیصدر باکمک بهشتی، که ۱۰۰٪ چپ بود، اقتصاد قانوناساسی را نوشتند و امام کشور را از دست تفکر آنها نجات داد... و به سمت هیچی نبرد!
🔹درخشان: امام گفت مبارزه با سرمایهداری نمیسازد. آیا لیبرالیسم با عدالت اجتماعی و انقلاب مخالف است؟
🔹غنینژاد: بله!
🔹تا انتها دیدم؛ گرچه بحث جمع نشد و به موضوع اقتصاد روز هم ورود نکردند، مجموعا مبتکرانه بود و امیدوارم تکرار شود.
🔹بویژه که روشن شد لیبرالیسم معادل اومانیسم است؛ آنجاکه غنینژاد گفت: فقط خودم را بعنوان لیبرال قبول دارم!
🔹و البته درخشان هم بیشتر در نقش حسن رحیمپور بود ظاهر شده بود!
👤 سعید فضل زرندی:
🔹واقعا عجیبه، افراد میانسال و شاگردان اساتید حاضر به بحث و مناظره فنی و دقیق در یک محیط علمی نیستن، بعد دو تا پیرمرد نزدیک به هشتاد سال رو میاریم تو شوی تلویزیونی تو سر و کله هم بزنن. این هم بیحرمتی به اساتیده، هم بیحرمتی به اصل بحث و مناظره و علم و دانش و حقیقت.
رصد تحلیل
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_نوشت | آمریکا و نظم جدید جهان
🔻 رهبر انقلاب: بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است
🔹️ اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام میگیرد
🔹️ثانیاً در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است
👈رسانه KHAMENEI.IR در این کلیپ شواهدی از تضعیف آمریکا در چند سال اخیر را بر اساس بیانات رهبر انقلاب مرور میکند.
📱 نسخه کیفیت اصلی:
khl.ink/f/52575
aparat.com/v/IpYUo
🆔 @h_falahati
عکس از نشریه گاردین!!
بخاطر هزینه های زیاد زندگی در خودرو زندگی می کنند!
بله در انگلستان!
آنقدر زیاد هست که خبر روزنامه شده است!؟
برای حسرت یک زندگی معمولی!
🆔 @h_falahati
🔻دکترغنی نژاد اقتصاددان لیبرال
#شهید_بهشتی را متاثر از چپهای کمونیست نامید!بند۲ اصل۴۳و اقتصاد تعاونی( مردمی)در اصل۴۴پیشنهاد شهیدبهشتی بود. #مکتب_نیاوران(لیبرالهایی چون نیلی وغنی نژاد)در میدان عمل مانع تحقق این اصول شدند. در رسانه هم اینگونه او را ترورشخصیتی میکنند!حقیقتا بهشتی مظلوم است.ما چه کردیم؟
✍ #محمدامین_رضایی
🔻تاریچه مکتب نیاوران در ایران
journals.ut.ac.ir/article_57039.html
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مثبت۱۰۰ثانیه | کارکرد رفراندوم
👈 بسته تصویری مثبت۱۰۰ثانیه در تازهترین شماره خود به بررسی بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان درباره رفراندوم در پاسخ به دیدگاه یکی از دانشجویان پرداخته است.
📥 کیفیت اصلی
khl.ink/f/52557
aparat.com/v/6insu
🆔 @h_falahati
51.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عادل فردوسی پور چهره ای به ظاهر ورزشی است اما در واقع یک فعال سیاسی است. تا جایی که وقتی لازم باشد، در قامت یک بازجو، بازیکن تیم ملی را در برابر خود می نشاند و سیاسی ترین و شخصی ترین سوالات غیر فوتبالی را از او می پرسد.
فردوسی پور نماد یک جریان سیاسی است که همواره پشت شعار «ورزش از سیاست جداست»، «بی طرفی» و «حرفه ای گری» پنهان می شوند اما در وقت مبادا، کاملا یک طرف ماجرا می ایستند و پلی محکم بین ورزش و سیاست برقرار می کنند.
در قسمت 58 برنامه حافظه تاریخی ایرانی، کارنامه و عملکرد فردوسی پور را به صورت مستند بازخوانی کرده ایم، مواردی که احتمالا دیدن آن برای خود فردوسی پور هم جذاب خواهد بود و یادآوری خیلی از خاطره هاست!
https://eitaa.com/joinchat/2551251115C119f214b32
🆔 @h_falahati
🔴سوءقصد به نماینده سابق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان
🔹نماینده سابق ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در بابلسر مورد سوءقصد قرار گرفت.
🔹 آیتالله عباسعلی سلیمانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اسبق بابلسر با حمله یک فرد مسلح در بانک ملی مرکزی بابلسر به شهادت رسید.
🖋 رحمةاللهعلیه ایشان سالها در زاهدان خدمت کردند فردی متواضع و خدوم بودند. انشاءالله غریق رحمت الهی هستند.
🆔 @h_falahati
فریدریش فون هایک برنده نوبل اقتصاد که آقای غنینژاد اقتصاددان لیبرال ایرانی مترجم آثار اوست، تحصیلاتش #علوم_سیاسی است. از این جهت اشکالی بر هایک و نوبل وارد نیست، اشکال از لیبرالهای وطنی است که مترجم آثار اقتصادی اندیشمندان سیاسی غرباند اما نظریهپردازی اقتصادی را برای سیاستخواندههای ایرانی حرام میدانند!
جبرائیلی
🆔 @h_falahati
چند نکته درباره مناظره آقایان درخشان و غنینژاد در برنامه جهانآرا
بزرگترین ظلم و اجحاف #غنینژاد آن بود که ادعا کرد #شهید_بهشتی متأثر از چپها بوده و بخشهای اقتصادی قانون اساسی با نگاه چپ نوشته شده است!
انگارهای غلط که ناشی از بیسوادی محض بود!
غنینژاد نمیدانست یا پنهانکاری کرد که پیشنویس #قانون_اساسی_جمهوری_اسلامی(قبل از مطرح شدن در مجلس خبرگان قانون اساسی) حداقل ۵ بار مورد بازبینی قرار گرفته و ۲ بار برای اخذ نظرات مردم و نخبگان، #انتشار_عمومی یافته است!
و نخبگان ایرانی بیش از ۲۰۰۰ حاشیه بر آن نوشتهاند که در میان حاشیهنویسان برخی مراجع عظام تقلید نیز بودهاند.
گرچه برای شروع بد نبود اما ادبیات ضعیف و شخصی کردن بحثها و جنگ روانی غنینژاد موجب شد عمق مباحث مغفول بماند و جریان لیبرال در رسانه ملی گردنفرازانه از #لیبرالیسم_ایرانی رونمایی کند.
ماجرایی که سالهاست قوچانی در مهرنامه و سیاستنامه و آگاهی نو دنبالش بود!
به نظر میرسد باید بیش از اینها به بخش پنهان این کوه یخ پرداخت و از این رو پیشنهاد میشود در برنامههای مختلف و پر تعداد، البته هوشمندانه و حکیمانه، نسبت به این غده سرطانی روشنگری شود.
روزنه
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سرانجام انقلاب زنانه سودان!
در این انقلاب در هفته های آخر زنان به شدت فعال شدند! آنها جنبشی حقوق بشری فراهم کردند و در نهایت این تصاویر آلاء صالح زنی که با خواندن محلی سروده ای انقلابی! مشهور شد!
بقیه ثوراء(انقلاب) را فریاد زدند و نتیجتا سودان تجزیه شد!
این کشور در محور حمایت از ایران و متحد آن بود!
صهیونیست ها و کارتل های آمریکایی این انقلاب زنانه را با سرانگشت زنان و اعتراض هایی در قالب تک مضراب (... به اسم دین!) هدایت کردند و حالا مردم سودان، نه دین دارند! نه امنیت! نه وحدت! نه کشور و وطن و نه آزادی!
فقط خون و آتش و ویرانی نتیجه این جنبش زنانه و شعرهای هیجانی آلاءصالح باقی ماند!
این هم درس عبرتی دیگر است برای برخی کوته فکران درون ایران و ساده اندیشانی که نظریه پردازی های اجتماعی ارائه می کنند بی توجه به توطئه های عظیم پشت پرده در ایران!
#انقلاب_زنانه
#سودان
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فيلم لحظه ترور و شهادت آیت الله سلیمانی
📌 مناهج:
مشخص نیست چرا استاندار مازندران، فرضیهی ترور و سوءقصد را منتفی دانسته بود!!
رییس جمهوری در پیام خود، #شهادت آیت الله سلیمانی را تسلیت گفت.
منتظر توضیحات تکمیلی و روشنشدن ابعاد حادثه هستیم.
مناهج
🆔 @h_falahati
💠 تعبیر فارابی و ابن خلدون از تفکر وارداتی
💢مسئله روشنفکری حاصل یک درد اجتماعی است و عملکرد روشنفکران محصول این درد است؛ منتهی درد و مرضی اجتماعی که وارداتی است. این مرض هم زمینههای درونی دارد و هم عامل بیرونی. وقتی یک میکروب بر جایی اثر میگذارد، باید ظرفیتی در آن باشد که این اثر را بپذیرد. این مرض تحت شرایطی تاریخی بهوجود آمد که در برابر آن میتوانست چند نوع مواجهه وجود داشته باشد.
🌀گاهی انسان متفکرانه به این مرض مینگرد و آن را مداوا میکند یا در جهت مداوای مرض ارگانیسمی فعال میشود و از درون عمل میکند. اما گاهی مرض چنان است که هوش از سر انسان میبرد و انسان را کاملا در یک موضع انفعالی قرار میدهد. در جریان منورالفکری کمتر آدمی هست که در ارتباط با جهان غرب، نوعی سلامت نسبی داشته باشد؛ این نشان میدهد که این بستر مرض است که این وضع را پیش آورده است.
❇️ در تیپبندی اجتماعی، بر اساس مدلهای مختلف تفکر و حوزههای وجودی و اگزیستانسی جوامع، بسته به نحوه شهود و مواجههای که با هستی خود دارند، جوامع مختلفی وجود دارد. در یک دستهبندی کلی، برخی جوامع رویکردی سکولار و دنیوی دارند و برخی رویکردی معنوی.
🔶 البته در رویکرد سکولار نیز همسانی وجود ندارد؛ برخی تنعمات دنیوی را میخواهند، برخی اقتصاد و برخی مسائل دیگر را. اینها بسته به زمینههای تاریخی مختلف هر جامعه و تئوریها و نظریههایی که درون خود آن جامعه وجود دارد، متفاوت میشوند. ولی در مواجهات فرهنگی میان جوامع گاهی حالتی پیش میآید که افراد یک جامعه دیگر خودشان نیستند.
🔺غربزدگی و استعمار از درون جامعه ما نیست ولی بخشی از زیستجهان ما شده، حتی بخشیهایی از جامعه و بهویژه سیستم تفکر ما را فلج میکند. نه اینکه در دوره جدید اندیشه و معرفتی وارد ایران نشد، بلکه در چنین شرایطی اندیشههای غربی وارد جامعه ما شد.
🔷 لذا روشنفکران حرفهای فلسفی هم که میزدند و تحلیلهای سیاسی هم که میکردند، مقلدانه بود؛ هم درد و هم درمان درد را از آن طرف گرفتند. نه اینکه دردمند نبودند، بلکه برای اینکه بفهمند دردشان چیست هم به آن طرف نگاه میکردند.
🔸ابنخلدون میگوید وقتی که یک قدرتی مقهور میشود، زبان، لهجه و خیلی چیزهای دیگرش تغییر میکند، شاید به بیانی ابن خلدون همان «جامعه مبدّله» فارابی را میگوید.
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
#روشنفکری
🆔 @h_falahati
🔻نقد روششناسانۀ تحلیل آیتالله علیدوست:
قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آیتالله علیدوست در مصاحبه با تارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کردهاند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست:
الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است.
ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بیاعتقادی» در جامعه است.
ج. این وضع، نقض غرض شارع است.
د. چون عمل حاکمیّت در این باره، مصداق نهیازمنکرِ مفسدهانگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط میشود.
هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه بهصورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود.
۲. از ایشان که نظریهپرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار میرفت که بسیار فراتر از معادلههای گفتهشده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحتاندیشانهشان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحتبینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفهها» است، حالآنکه مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست میآید. تنها آنهنگام میتوان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادلهسازیهای تکمتغیّره»، موجب «سادهسازی نابجا» میشوند و ازاینرو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، دهها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونهای در صورتبندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسألههای اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگیشان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودرتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکهای» نمیتوان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّتهاست از عهد آغازین ربطهای علّیِ خطّی و تکبُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلافها و پراکندگیهای فراوان در مسألههای اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوریها و آراء، برآمده از «فهمهای موردی» و «بینشهای تکّهای» هستند.
۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چهبسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیینکننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمیخورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبههای مصلحتاندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چهبسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفهها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنان از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساختشکنی در عرصههای دیگر»، «سستشدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاع در لایۀ مردمی»، «رقیقشدن اقتدار نظام در روایتها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشتساز در معادلهسازیهای معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند.
۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حالآنکه این سخن، اثباتنشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچگونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمیکند و این گفته، بیش از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشتهاند و بر اساس آن، قضاوت کردهاند، درحالیکه این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمیتوان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوجشدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواهناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی بهتدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیهها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچگونه مسیر منحصربهفردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّعها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختیها» و «همگونیها». ازاینرو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیفها و طبقهها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد.
دکتر جمشیدی
🆔 @h_falahati
.
خاتمی، نصیری، نفاق
♦️خاتمی در دیدار با برخی عناصر سیاسی و روزنامه نگاران همسو، به مهدی نصیری گفت: «به نظر من تفکرات و مقالات پراکنده خود را در یک کتاب جمع آوری کنید، بسیار مسائل درست و مهمی را مطرح میکنید».
🔹تمجید خاتمی از نصیری در حالی است که نصیری در گذشته، منتقد خاتمی و خاتمی هم معترض نسبت به وی بوده است. با این حال، ارتجاع و سقوط در دامن منافقین و عناصر ضد انقلاب، موجب شده تا این دو مخالف دیروز، همدیگر را بستایند و به یکدیگر نان قرض بدهند؛
♦️به تعبیر امیر مومنان (ع) در توصیف منافقین:"یتقارضون الثناء و یتراقبون الجزاء. به یکدیگر، تمجید و ستایش قرض می دهند و انتظار پاداش دارند".
🔹تصویر بالا، اعتراض خاتمی به نصیری، هنگام حضور هر دو نفر در کیهان در دهه ۶۰ و است. خاتمی، عدم پوشش کافی تظاهرات علیه بدحجابی را روشنفکری زدگی و طرفداری از فساد خوانده است.
♦️امیر مومنان (ع) درباره ائتلاف طلحه، زبیر، مروان و ولید (اصحاب جمل) فرمود که آنها را نارضایتی از من، دور هم جمع کرد.
🔹حکایت ائتلاف برخی عناصر معارض با یکدیگر علیه جمهوری اسلامی هم از جنس نارضایتی و عقده گشایی همین خواص سقوط کرده است.
محمد ایمانی
🆔 @h_falahati
📮 #توییت
⭕️ عبدالله گنجی، عضو شورای اطلاع رسانی دولت:
🔹جناب آقای قالیباف
🔹جناب آقای اژه ای
🔹جناب آقای رئیسی
🔹توقع مردم و حیثیت قوای محترم ایجاب می کند تکلیف جناب بیگی، فاطمی امین و صحت و سقم ٧۵خودرو را در موضعی صریح، واضح و مشترک به مردم اعلام بفرمائید.باز نگهداشتن این پرونده ها خیانت به انقلاب اسلامی، نمایندگان و مدیران سالم است.
▪️پ.ن
👈 علیرضا بیگی، نماینده مجلس در گفتوگو با ایلنا مدعی شد: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.
رصد تحلیل
🆔 @h_falahati
💠گناه حافظه را ضعیف میکند:
✍️عبادت و بندگی نکردن و یا گناه و معصیت انجام دادن همان طور که برکت از مال کاسب و تاجر میبرد همان طور هم برکت از حافظه ما طلبه ها می برد با این وجود آن کاسب و تاجر اگر پشیمان شوند و برگردند و توبه کنند، توبه آنها زودتر پذیرفته میشود تا توبه ما اهل علم.
📚ص۴۸۶ ، کتاب آداب الطلاب
#اخلاق
🆔 @h_falahati