eitaa logo
مبشرصبح
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
71 فایل
ارتباط با حقیر @shafieihasan سوابق علمی » طلبه سطح عالی » کارشناسی تاریخ اسلام » کارشناسی ارشد تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام » دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » و همچنین در گرایش های مختلف تاریخ در حوزه و دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش می باشم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 طب و تمدن اسلامی ۶ 🔸خانم هونکه در کتاب خود در مقايسه ای به بیان شرایط بيمارستان‏هاى جهان اسلام با بيمارستان‏هاى اروپايى در مقطع قرون وسطى‏ پرداخته است که بصورت خلاصه بدین شرح است: ▪️پس از جنگ‏هاى صليبى، در اروپا نيز به پيروى از مسلمانان، بيمارستان‏هايى داير شد، اما به‏صورت خانه‏هايى كه بيماران در آن سكونت مى‏كردند. در آنجا دردهاى بيماران در حدود افكار و عقايد كليسايى التيام داده مى‏شد. به نوشته این نويسنده و مورخ آلمانى- هتل ديو كه در سال 1536 ميلادى در پاريس تأسيس شده بود، شايد بهترين بيمارستان اروپا به‏شمار مى‏رفت، اما وضعيتى بسيار زننده و رقت‏آور داشت؛ بدين‏گونه كه بيماران بر روى زمينِ آجرفرش و پوشيده از كاه و علف خشك، پهلوبه‏پهلو خوابيده بودند و بچه‏ها نيز در كنار پيرها و حتى زن و مرد در كنار يكديگر قرار داشتند. اين بيمارستان بدترين غذا را به بيماران مى‏داد؛ آن هم نه به اندازه كافى و نه به هنگام. تمام ساختمان، پر از مگس و ساير حشرات بود و داخل سالن بيماران نيز هوا به قدرى متعفن بود كه خدمه و پرستاران، اسفنجى آغشته به سركه را جلوى بينى و دهان خود مى‏گرفتند و به سالن وارد مى‏شدند. اجساد مردگان اغلب 24 ساعت يا بيشتر در محل خود و در كنار ساير بيماران باقى مى‏ماند و اين در حالى بود كه بوى تعفن فضا را فرامى‏گرفت و مگس‏هاى سبزرنگِ لاشه‏خوار بر روى اجساد جمع مى‏شدند. ◽️اما بيمارستان‏هاى دوران طلايى تمدن اسلامى را اینگونه تشریح می کند: هر بيمار هنگام ترخيص از بيمارستان، يك دست لباس نو و چند سكه دريافت مى‏كند تا بلافاصله پس از بيمارى مجبور نباشد سرِ كار برود. بيماران در پلى‏كلينيك، ابتدا به‏دست طبيبان معاون و دانشجويان طب مورد آزمايش اوليه قرار مى‏گيرند. هر بيمار كه بسترى شدنش در بيمارستان ضرورت نداشته باشد، همان‏جا براى او نسخه‏اى مى‏نويسند كه مى‏تواند براى دريافت دارو به داروخانه بيمارستان مراجعه كند. بيمارانى كه بهبود مى‏يابند، در اتاقى جمع مى‏شوند و خود را با كتاب و موسيقى (مطابق طبع بیماری) سرگرم مى‏كنند. در اينجا به هر جا كه بنگرى، روشن و نظيف است؛ رختخواب‏ها نرم و ملحفه‏ها از پارچه سفيد دمشقى، و بالاپوش‏ها نيز كركى و مخملين‏اند. در هر اتاق، آب لوله‏كشى وجود دارد كه به منبع متصل است. همه اتاق‏ها نيز داراى بخارى است تا هرگاه شب‏ها سرد شود، آن را روشن كنند. رفاه و تسهيلات بيمارستان به قدرى است كه اغلب بيماران نمى‏خواهند آنجا را ترك كنند و حتى خود را بيمار نشان مى‏دهند. 🔶آنچه گفته شد، اوضاع يكى از بيمارستان‏هايى است كه بيش از هزار سال قبل در همه شهرهاى بزرگ كشورهاى اسلامى وجود داشت كه بى‏شك بهترين بيمارستان‏هاى قرن حاضر را نمى‏توان با آن مقايسه نمود. @h_shafiei
📚 📙کتاب «بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» تألیف دکتر مهدی گرجی از سوی انتشارات سروش در 206 صفحه، روانه بازار نشر شد. @h_shafiei
مبشرصبح
📚 #معرفی_کتاب 📙کتاب «بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» تألیف دکتر مهدی گرجی
📚بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن 🖋تألیف دکتر مهدی گرجی 📖 انتشارات سروش 📙یکی از موضوعات مهم و درعین‌حال بحث‌انگیز، موضوع "سنت‌های الهی" در نظام هستی است. آیا نظام هستی برای فرد و جامعه قوانین و سنت‌هایی دارد و اگر چنین است، نقش انسان و جامعه در تعیین سرنوشت خود چیست؟ گستره و رسالت این پژوهش، پاسخ‌گویی به این سؤال مهم است که بر اساس سنت‌های الهی و مشخصاً "سنت تغییر"، آیا انسان و جامعه در سرنوشت خود، نقش و تأثیر دارند یا خیر؟ اگر چنین است، این نقطه تغییر کجاست و چه عواملی در این تغییر نقش دارند؟ 📗از دیگر سو، اگر بپذیریم که انسان و جامعه در تغییر سرنوشت خود نقش دارند، آنگاه چگونه با قضای الهی، آیه فطرت، بدأ و اختیار انسان قابل‌جمع است؟ در این چشم‌انداز، تعابیر مختلفی در آیات می‌توان مشاهده کرد که به بیان سنت‌ها و تاریخ آن‌ها، مسائل اجتماعی و دعوت به مطالعه جوامع پرداخته است. بحث از هستی، چیستی و ترکیب انسان و جامعه، حل‌کننده پاره‌ای از مشکلات و ابهام‌های موجود در مباحث اجتماعی است. اصالت‌دادن به فرد یا جامعه، تکلیف امکان یا عدم امکان شمول ایدئولوژی واحد بر کل جامعه، وجود یا عدم وجود سنت‌ها بر آن و بسیاری از مسائل نظری و انتزاعی را درباره جامعه حل خواهد کرد. 📕قرآن کریم، هسته پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی می‌داند که در آن زندگی می‌کنند. تغییر واقعی انسان، تغییر جامعه را به دنبال دارد و نقطه آغاز تغییر در انسان، رشد یا رکود فطرت در اوست. بر اساس سنت الهی تغییر در نظام هستی، این‌انسان‌ها و جوامع هستند که در چهارچوب نظام علّی و معلولی، سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، تغییر می‌دهند یا نمی‌دهند و نقطه آغاز هر تغییر در جامعه، از انسان‌ها و در انسان‌ها، از فطرت آن‌هاست. این‌تغییر هیچ‌منافاتی با قضاوقدر الهی و آیه فطرت ندارد و بدأ نیز با سنت تغییر کاملاً ‌جمع‌شدنی است. انواع سنت‌ها، فطرت‌مندی انسان، قانون‌مندی جامعه و غیره از عمده‌ترین مباحثی هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته‌اند. 📘فهرست مطالب: فصل اول: کلیات و مفاهیم و[چهارچوب نظری] فصل دوم: عوامل تغییر سرنوشت انسان و جامعه فصل سوم: [پاسخ به] شبهات فصل چهارم: نتایج، دستاوردها و پیشنهادات @h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
⭕️چیزی که فتنه‌ی خوارج را به‌وجود آورد،نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود 🔻حضرت : ✅بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفته‌ام که: ‼️چیزی که امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. ⚠️ چیزی که فتنه‌ی خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمومنین (عليه‌السلام) را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه‌ی مردم که بی‌دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. ❌یک شایعه دشمن می‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند! ٧٢/٨/١٢ 🇮🇷بدون مرز @bedonemarz @bedonemarz
🔰دو برخورد با دنیا، از نظرگاه امیرالمومنین علیه السلام 1⃣و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است كه آن سوى دنيا را نمى نگرند. 2⃣امّا انسان روشن دل ، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند. ⬅️پس انسان بینا به دنيا دل نمى بندد و انسان كوردل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند. خطبه ۱۳۳ 🔶وَ إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ. @h_shafiei
چه برانی چه بخوانی چه به اوجم برسانی چه به خاكم بكشانی… نه من آنم كه برنجم ، نه تو آنی كه برانی... نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم ، نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی در اگر باز نگردد… نروم باز به جایی پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی... كس به غیر از تو نخواهم ، چه بخواهی چه نخواهی... باز كن در كه جز این خانه مرا نیست پناهی ... @h_shafiei
⚫️ این چهار بزرگوار محترم، هر کدام در یک زمینه‌ای متخصص‌ و قابل استفاده اند بجز و . 🔹 نمایه نشست: حجت الاسلام مهدوی ارفع: کارشناس نهج البلاغه مهندس شکوهیان راد : کارشناس سایبرنتیک استاد طالب زاده : کارشناس برجسته و صاحب رسانه استاد حکیمی: کارشناس علوم دینی 👈 موضوع: «نشست علمی بررسی ابعاد » ⁉️اعتبار علمی نظرات‌شان در این حوزه چه میزان است؟ ❇️این شیوه متاسفانه، حداقل سه آسیب به دنبال خود دارد: الف. به‌مرور حتی نظرات کارشناسانه این عزیزان در حوزه تخصصی‌شان نیز کم‌رنگ شده و به حاشیه می‌رود. ب. مخاطبانشان را که عموما طیف انقلابی و متدین هستند، به سمت سطحی‌نگری و نگاه غیرعلمی سوق می‌دهند. ج. در افکار عمومی بخصوص در بدنه حزب‌اللهی و متدین، نسبت به نظرات متخصصان، ایجاد تردید و تزلزل می‌کنند. 🌹 @h_shafiei
🔰برترین مردم در پیشگاه پروردگار از منظر امیرالمومنین علیه اسلام 🔸برترين مردم در پيشگاه خدا کسى است که عمل به حق، نزد او محبوبتر از باطل باشد هر چند اين کار از نفع او بکاهد و مشکلاتى براى او داشته باشد و باطل منافعى متوجه او کند و بر سود او بيفزايد. خطبه ۱۲۵ 🔹إِنَّ أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ كَرَثَهُ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَيْهِ فَائِدَةً وَ زَادَهُ. @h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من ای صبا ره رفتن به کوی یــار ندانم تو می‌روی به سلامت، سلام ما برسان @h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حاج آقا پناهیان: من خودم زدم! واکسن هم زدم! ❗️ علی‌رغم توصیه‌های فراوانی که می‌کردند نزنید، چون قدرت نداشتم، واکسن را زدم! @bedonemarz @bedonemarz
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
بنده به هیچ وجه متوجه این صحبت‌ها نمی شوم!!! آن هم بعد از تزریق واکسن توسط رهبر انقلاب، خیلی جالبه دوستان عزیز ما حتی حاضر هستند واکسن زدن حضرت آقا رو زیر سوال ببرند تا حرف خودشون رو زده باشند!!! این دیگه چه شیوه و روشی هست که عزیزان دل انتخاب کرده اند!! بابا عقلی و شرعی، فقط رفتار و گفتار و کردار و این سخنان، پس از نص بیان و سیره آقا، به جز ایجاد تزلزل و تردید در افکار عمومی بخصوص قشر مذهبی، آورده‌ای ندارد. وقتی آقا با آن صلابت و قاطعیت در مقابل دوربین‌ها، واکسن برکت می‌زنند، چه کسانی به جناب پناهیان توصیه کرده‌اند که واکسن برکت نزنند؟ و اگر توصیه هم کرده‌اند، چرا آن را بیان می کنند؟!!!! ما وظیفه داریم تبلیغ و تشویق کنیم اولا برای واکسن برکت و ثانیا برای واکسن زدن عمومی از هر نوع ارادتمندم. @bedonemarz @bedonemarz
✅ تشکیک در واکسیناسیون مبنای عقلایی ندارد 🔶 حضرت آیت‌الله «رجبی» رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔹همه اعضای مؤسسه طبق برنامه واکسن دریافت کرده‌اند. 🔹تزریق واکسن مطابق با قواعد عقلی و دینی است، تشکیک در واکسیناسیون مبنایی عقلایی ندارد. 🔸علامه مصباح(ره) نظر واحد پزشکی را حجت شرعی می‌دانست. 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir