🔰 طب و تمدن اسلامی ۶
🔸خانم هونکه در کتاب خود در مقايسه ای به بیان شرایط بيمارستانهاى جهان اسلام با بيمارستانهاى اروپايى در مقطع قرون وسطى پرداخته است که بصورت خلاصه بدین شرح است:
▪️پس از جنگهاى صليبى، در اروپا نيز به پيروى از مسلمانان، بيمارستانهايى داير شد، اما بهصورت خانههايى كه بيماران در آن سكونت مىكردند. در آنجا دردهاى بيماران در حدود افكار و عقايد كليسايى التيام داده مىشد. به نوشته این نويسنده و مورخ آلمانى- هتل ديو كه در سال 1536 ميلادى در پاريس تأسيس شده بود، شايد بهترين بيمارستان اروپا بهشمار مىرفت، اما وضعيتى بسيار زننده و رقتآور داشت؛ بدينگونه كه بيماران بر روى زمينِ آجرفرش و پوشيده از كاه و علف خشك، پهلوبهپهلو خوابيده بودند و بچهها نيز در كنار پيرها و حتى زن و مرد در كنار يكديگر قرار داشتند. اين بيمارستان بدترين غذا را به بيماران مىداد؛ آن هم نه به اندازه كافى و نه به هنگام. تمام ساختمان، پر از مگس و ساير حشرات بود و داخل سالن بيماران نيز هوا به قدرى متعفن بود كه خدمه و پرستاران، اسفنجى آغشته به سركه را جلوى بينى و دهان خود مىگرفتند و به سالن وارد مىشدند. اجساد مردگان اغلب 24 ساعت يا بيشتر در محل خود و در كنار ساير بيماران باقى مىماند و اين در حالى بود كه بوى تعفن فضا را فرامىگرفت و مگسهاى سبزرنگِ لاشهخوار بر روى اجساد جمع مىشدند.
◽️اما بيمارستانهاى دوران طلايى تمدن اسلامى را اینگونه تشریح می کند:
هر بيمار هنگام ترخيص از بيمارستان، يك دست لباس نو و چند سكه دريافت مىكند تا بلافاصله پس از بيمارى مجبور نباشد سرِ كار برود. بيماران در پلىكلينيك، ابتدا بهدست طبيبان معاون و دانشجويان طب مورد آزمايش اوليه قرار مىگيرند. هر بيمار كه بسترى شدنش در بيمارستان ضرورت نداشته باشد، همانجا براى او نسخهاى مىنويسند كه مىتواند براى دريافت دارو به داروخانه بيمارستان مراجعه كند. بيمارانى كه بهبود مىيابند، در اتاقى جمع مىشوند و خود را با كتاب و موسيقى (مطابق طبع بیماری) سرگرم مىكنند. در اينجا به هر جا كه بنگرى، روشن و نظيف است؛ رختخوابها نرم و ملحفهها از پارچه سفيد دمشقى، و بالاپوشها نيز كركى و مخمليناند. در هر اتاق، آب لولهكشى وجود دارد كه به منبع متصل است. همه اتاقها نيز داراى بخارى است تا هرگاه شبها سرد شود، آن را روشن كنند. رفاه و تسهيلات بيمارستان به قدرى است كه اغلب بيماران نمىخواهند آنجا را ترك كنند و حتى خود را بيمار نشان مىدهند.
🔶آنچه گفته شد، اوضاع يكى از بيمارستانهايى است كه بيش از هزار سال قبل در همه شهرهاى بزرگ كشورهاى اسلامى وجود داشت كه بىشك بهترين بيمارستانهاى قرن حاضر را نمىتوان با آن مقايسه نمود.
@h_shafiei
📚 #معرفی_کتاب
📙کتاب «بررسی سرنوشت انسانها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» تألیف دکتر مهدی گرجی از سوی انتشارات سروش در 206 صفحه، روانه بازار نشر شد.
@h_shafiei
مبشرصبح
📚 #معرفی_کتاب 📙کتاب «بررسی سرنوشت انسانها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» تألیف دکتر مهدی گرجی
📚بررسی سرنوشت انسانها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن
🖋تألیف دکتر مهدی گرجی
📖 انتشارات سروش
📙یکی از موضوعات مهم و درعینحال بحثانگیز، موضوع "سنتهای الهی" در نظام هستی است. آیا نظام هستی برای فرد و جامعه قوانین و سنتهایی دارد و اگر چنین است، نقش انسان و جامعه در تعیین سرنوشت خود چیست؟ گستره و رسالت این پژوهش، پاسخگویی به این سؤال مهم است که بر اساس سنتهای الهی و مشخصاً "سنت تغییر"، آیا انسان و جامعه در سرنوشت خود، نقش و تأثیر دارند یا خیر؟ اگر چنین است، این نقطه تغییر کجاست و چه عواملی در این تغییر نقش دارند؟
📗از دیگر سو، اگر بپذیریم که انسان و جامعه در تغییر سرنوشت خود نقش دارند، آنگاه چگونه با قضای الهی، آیه فطرت، بدأ و اختیار انسان قابلجمع است؟ در این چشمانداز، تعابیر مختلفی در آیات میتوان مشاهده کرد که به بیان سنتها و تاریخ آنها، مسائل اجتماعی و دعوت به مطالعه جوامع پرداخته است. بحث از هستی، چیستی و ترکیب انسان و جامعه، حلکننده پارهای از مشکلات و ابهامهای موجود در مباحث اجتماعی است. اصالتدادن به فرد یا جامعه، تکلیف امکان یا عدم امکان شمول ایدئولوژی واحد بر کل جامعه، وجود یا عدم وجود سنتها بر آن و بسیاری از مسائل نظری و انتزاعی را درباره جامعه حل خواهد کرد.
📕قرآن کریم، هسته پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی میداند که در آن زندگی میکنند. تغییر واقعی انسان، تغییر جامعه را به دنبال دارد و نقطه آغاز تغییر در انسان، رشد یا رکود فطرت در اوست. بر اساس سنت الهی تغییر در نظام هستی، اینانسانها و جوامع هستند که در چهارچوب نظام علّی و معلولی، سرنوشت خود را تعیین میکنند، تغییر میدهند یا نمیدهند و نقطه آغاز هر تغییر در جامعه، از انسانها و در انسانها، از فطرت آنهاست. اینتغییر هیچمنافاتی با قضاوقدر الهی و آیه فطرت ندارد و بدأ نیز با سنت تغییر کاملاً جمعشدنی است. انواع سنتها، فطرتمندی انسان، قانونمندی جامعه و غیره از عمدهترین مباحثی هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفتهاند.
📘فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات و مفاهیم و[چهارچوب نظری]
فصل دوم: عوامل تغییر سرنوشت انسان و جامعه
فصل سوم: [پاسخ به] شبهات
فصل چهارم: نتایج، دستاوردها و پیشنهادات
@h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
⭕️چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد،نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود
🔻حضرت #امام_خامنه_ای:
✅بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که:
‼️چیزی که امام حسن مجتبی (علیهالسلام) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
⚠️ چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمومنین (عليهالسلام) را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.
❌یک شایعه دشمن میانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند!
٧٢/٨/١٢
#شایعه
#خوارج
🇮🇷بدون مرز
@bedonemarz
@bedonemarz
🔰دو برخورد با دنیا، از نظرگاه امیرالمومنین علیه السلام
1⃣و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است كه آن سوى دنيا را نمى نگرند.
2⃣امّا انسان روشن دل ، نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سراى جاويدان آخرت را مى بيند.
⬅️پس انسان بینا به دنيا دل نمى بندد و انسان كوردل تمام توجّه اش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى كند.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۳۳
🔶وَ إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى، لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً، وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِيرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَيْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِيرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ.
@h_shafiei
چه برانی
چه بخوانی
چه به اوجم برسانی
چه به خاكم بكشانی…
نه من آنم كه برنجم ،
نه تو آنی كه برانی...
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم ،
نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد…
نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی...
كس به غیر از تو نخواهم ،
چه بخواهی چه نخواهی...
باز كن در كه جز این خانه مرا نیست پناهی ...
@h_shafiei
⚫️ این چهار بزرگوار محترم، هر کدام در یک زمینهای متخصص و قابل استفاده اند بجز #واکسن و #واکسیناسیون.
🔹 نمایه نشست:
حجت الاسلام مهدوی ارفع: کارشناس نهج البلاغه
مهندس شکوهیان راد : کارشناس سایبرنتیک
استاد طالب زاده : کارشناس برجسته و صاحب رسانه
استاد حکیمی: کارشناس علوم دینی
👈 موضوع: «نشست علمی بررسی ابعاد #واکسیناسیون »
⁉️اعتبار علمی نظراتشان در این حوزه چه میزان است؟
❇️این شیوه متاسفانه، حداقل سه آسیب به دنبال خود دارد:
الف. بهمرور حتی نظرات کارشناسانه این عزیزان در حوزه تخصصیشان نیز کمرنگ شده و به حاشیه میرود.
ب. مخاطبانشان را که عموما طیف انقلابی و متدین هستند، به سمت سطحینگری و نگاه غیرعلمی سوق میدهند.
ج. در افکار عمومی بخصوص در بدنه حزباللهی و متدین، نسبت به نظرات متخصصان، ایجاد تردید و تزلزل میکنند.
#تبیین 🌹
@h_shafiei
🔰برترین مردم در پیشگاه پروردگار از منظر امیرالمومنین علیه اسلام
🔸برترين مردم در پيشگاه خدا کسى است که عمل به حق، نزد او محبوبتر از باطل باشد هر چند اين کار از نفع او بکاهد و مشکلاتى براى او داشته باشد و باطل منافعى متوجه او کند و بر سود او بيفزايد.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۲۵
🔹إِنَّ أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ كَرَثَهُ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَيْهِ فَائِدَةً وَ زَادَهُ.
@h_shafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
من ای صبا ره رفتن به کوی یــار ندانم
تو میروی به سلامت، سلام ما برسان
@h_shafiei
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حاج آقا پناهیان: من خودم #واکسن زدم!
واکسن #برکت هم زدم!
❗️ علیرغم توصیههای فراوانی که میکردند نزنید، چون قدرت #قضاوت نداشتم، واکسن را زدم!
@bedonemarz
@bedonemarz
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
بنده به هیچ وجه متوجه این صحبتها
نمی شوم!!!
آن هم بعد از تزریق واکسن توسط رهبر انقلاب، خیلی جالبه دوستان عزیز ما حتی حاضر هستند واکسن زدن حضرت آقا رو
زیر سوال ببرند تا حرف خودشون رو زده باشند!!!
این دیگه چه شیوه و روشی هست که عزیزان دل انتخاب کرده اند!!
بابا #حجت عقلی و شرعی، فقط رفتار و گفتار و کردار #آقاست و این سخنان، پس از نص بیان و سیره آقا، به جز ایجاد تزلزل و تردید در افکار عمومی بخصوص قشر مذهبی، آوردهای ندارد.
وقتی آقا با آن صلابت و قاطعیت در مقابل دوربینها، واکسن برکت میزنند، چه کسانی به جناب پناهیان توصیه کردهاند که واکسن برکت نزنند؟ و اگر توصیه هم کردهاند، چرا آن را بیان می کنند؟!!!!
ما وظیفه داریم تبلیغ و تشویق کنیم اولا برای واکسن برکت و ثانیا برای واکسن زدن عمومی از هر نوع
ارادتمندم.
@bedonemarz
@bedonemarz
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ تشکیک در واکسیناسیون مبنای عقلایی ندارد
🔶 حضرت آیتالله «رجبی» رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹همه اعضای مؤسسه طبق برنامه واکسن دریافت کردهاند.
🔹تزریق واکسن مطابق با قواعد عقلی و دینی است، تشکیک در واکسیناسیون مبنایی عقلایی ندارد.
🔸علامه مصباح(ره) نظر واحد پزشکی را حجت شرعی میدانست.
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir