eitaa logo
مبشرصبح
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
71 فایل
ارتباط با حقیر @shafieihasan سوابق علمی » طلبه سطح عالی » کارشناسی تاریخ اسلام » کارشناسی ارشد تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام » دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » و همچنین در گرایش های مختلف تاریخ در حوزه و دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش می باشم.
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر احساس کردید «مبشر صبح» مفیده به دوستانتون هم معرفی فرمایید. 🌺 @h_shafiei https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایت همیشه خالی است اما، گاهی بیشتـــــر.... @h_shafiei
📚 📙(دغدغه های فرهنگی) به انضمام قرارگاه فرهنگی 🖋موسسه جهادی صهبـا 📘کتاب «دغدغه های فرهنگی» متن و شرح یکی از بیانات مهم مقام معظم رهبری درباره فرهنگ و هنر و نسبت آن با انقلاب اسلامی است که در سال 1373 در دیداری با اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بیان شده است. بعد هم به فراخور مطلب، گزیده‌ای از سخنان ایشان در سال‌های مختلف را که به موضوع ربط داشته را کنار هم قرار داده اند. 📕رهبری در این دیدار ابتدا دغدغه خود در مورد جایگاه فرهنگ و هنر انقلاب را طرح کرده و در ادامه با بررسی منشأ انقلاب اسلامی، به بیان مباحثی در مورد فرهنگ و هنر ایران و انقلاب پرداخته اند. معرفی و توضیح در مورد جریان روشن‌فکری بیمار، جریان روشن‌فکری و انقلاب، تهدیدهای درونی، تهدیدها و تهاجم‌های بیرونی، تهدیدها و تهاجم‌های بیرونی و در نهایت استنتاج، مهم‌ترین مطالبی است که ایشان در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر انقلاب بیان کرده‌اند. 📗یکی از ویژگی های این کتاب که در بخش اعلام خودنمایی می‌کند، این است که حتی برای معرفی اشخاص، وقایع و... حتی المقدور از مطالبی استفاده شده است که منطبق بر دیدگاه مقام معظم رهبری باشد، بنابراین شما وقتی با نام یک شخص در بیانات ایشان مواجه می شوید که درباره او اطلاع چندانی ندارید، می توانید با مراجعه به بخش اعلام هم با شخص مذکور آشنا شوید و هم به صورت ضمنی با دیدگاه رهبر معظم انقلاب با او. از این نظر می توان بخش 70 صفحه ای اعلام این کتاب را به‌عنوان متنی مجزا و مفید مطالعه کرد و از ان سود برد. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
🛑نگاهی اجمالی به فهرست : فصل اول؛ طرح دغدغه: فصل دوم؛ منشاء انقلاب اسلامی: فصل سوم؛ فرهنگ و هنر ایران و انقلاب: فصل چهارم؛ جریان روشنفکری بیمار: فصل پنجم؛ جریان روشنفکری و انقلاب: فصل ششم؛ تهدیدات درونی: فصل هفتم؛ تهدیدات و تهاجمات بیرونی: فصل هشتم؛ توقع انقلاب از جبهه فرهنگی: فصل نهم؛ استنتاج: ضمیمه؛ قرارگاه فرهنگی: 🟥 مطالعه این کتاب را مجددا به دوستان فرهیخته و پر دغدغه خصوصا در 😊 پیشنهاد می کنم. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
🔰توصیه پروردگار در مورد پذیرش اخبار 🔸ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید! 🔹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ ۶حجرات https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
تاثیر رسانه‌های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان 🔸یکی از مسائل روان‌شناختی درباره اینترنت، «هویت ناشناس کاربر» است. هویت، واجد سه عنصر است: عنصر شخصی، فرهنگی و اجتماعی، که هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در مقایسه‌ها، هویت شخصی ویژگی بی‌همتای فرد را تشکیل می‌دهد و هویت اجتماعی در پیوند با گروه‌ها و اجتماعات مختلف قرار می‌گیرد. 🔹اینترنت صحنه فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیت‌های متنوع نقش‌ها و سبک‌های زندگی قرار می‌دهد. در این فضای عمومی، مهارت فرهنگی جدیدی لازم است تا با تنظیمات نمادین بتوان بازی کرد. پایگاه و صفحات شخصی نمونه‌ای مدرن است که چگونه کاربر اینترنت خود را برای مخاطبان جهانی معرفی می‌کند برای بیان افکار،‌احساسات، علایق و آراء،‌از متن مناسب، گرافیک، صدا و فیلم استفاده می‌نماید. ♦️«میلر» اهمیت و پیوندهای پایگاه شخصی را ذکر می‌کند و می‌گوید: «به من بگو لینک‌هایت چیستند تا بگویم که چه شخصی هستی.» 🔸با امکانات و گزینه‌های فراونی که رسانه‌های عمومی از جمله اینترنت در اختیار جوانان می‌گذارد، آنان دائماً با محرک‌های جدید و انواع مختلف سبک رفتاری آشنا می‌شوند. چنین فضایی هویت نامشخص و دائماً متغیری را می‌آفریند، خصوصاً برای نسلی که در مقایسه با نسل قبل با محرک‌های فراوانی مواجه است. همچنین از طریق رسانه‌های جمعی، افراد خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان می‌کنند و این امکانی است که جوانان فعالانه از آن استفاده می‌کنند. 💢جوان، به خصوص در دوران بلوغ که مرحله شکل‌گیری هویت اوست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی‌کردن آنها می‌باشد، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار است که در این دنیای مجازی، هویت خویش را از این طریق پیدا کند. لذا ممکن است اینترنت در ایجاد هویت‌یابی جوانان اثر منفی داشته باشد. از سوی دیگر، گاهی برخی از ویژگی‌های شخصیتی مانند: سن، تحصیلات، محل سکونت و حتی جنسیت در اینترنت از بین می‌رود؛ به عنوان نمونه، بسیاری از افرادی که در اتاق‌های چت مشغول گفتگو با یکدیگر می‌باشند، با مشخصاتی غیرواقعی ظاهر شده و از زبان شخصیتی دروغین که از خود ساخته‌اند و آن را به مخاطب یا مخاطبان خود معرفی کرده‌اند، صحبت می‌کنند و همین شخصیت‌های ناشناس تأثیرات شگرفی را بر یکدیگر می‌نهند. @h_shafiei
مبشرصبح
تاثیر رسانه‌های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان 🔸یکی از مسائل روان‌شناختی درباره اینترنت، «هویت ناشناس
🔻حکایت یک مواجهه: گفتمان انقلاب و نسل نوخاسته 🔹نسل(Generation)، به دسته ای از افراد گفته می شود که در فاصله ی زمانی معینی به دنیا آمده اند، بنا به زمینه های مشترک تجربه‏ های جمعی را پشت سرگذاشته اند و عمدتاً تابع ارزش ها و هنجارهای یکسانی هستند. ایکس(X)، وای(Y)، زد(Z) و آلفا(Alpha) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای مشخص کردن نسل های دهه های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‏ است. در این بین به ویژه “نسل Z” (تقریباً همتای دهه هشتادی ها در ایران) که به آن ها “زومر” یا “بومی دیجیتال” نیز گفته می شود، از تفاوت های بنیادینی با نسل های پیشین برخوردارند که می توان از آن به “شکاف نسلی” تعبیر کرد. مثلاً تمایلات شدید ساختارشکنانه. به عنوان نمونه: اگر در بین نسل های قبل ابرقهرمان بتمن یک شخصیت محبوب بود، برای آن ها جوکر هرج و مرج طلب(آنارشیست) محبوبیت پیدا کر. (همان طور که در ایران نیز شخصیتی مثل تتلو مورد اقبال این نسل قرار گرفت). 🔹زومرها که با حدود دو میلیارد نفر و ۲۶درصد از جمعیت دنیا، در حال حاضر پرجمعیت ترین نسل را تشکیل می دهند در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سراسر جهان از اهمیت تعیین کننده ای برخوردارند و بسیاری از سیاستمداران برای کسب پیروزی، تبلیغات انتخاباتی خود را روی آن ها متمرکز می کنند. اما مهم‌ترین ویژگی نسل Z یا زومر، وب محور بودن آن هاست. نکته ای که باعث شده طی یک تقسیم بندی کلان تر، از یک نسل کاملاً متمایز، راهبردی و سرنوشت ساز در جهان سخن به میان آید: “نسل C”. نسلی که پروش یافته ی بستر اینترنت است، فرهنگ و جامعه پذیری اش در کوچه پس کوچه های شبکه های اجتماعی شکل گرفته و مرزی میان واقعیت و مجاز قائل نیست. 🔹نسل سی (Generation C)، که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ توسط برایان سولیس تحلیلگر حوزه ی دیجیتال مطرح شد، عنوانی است که به گروه رشد يافته با فناوری های نوین ارتباطی اطلاق می شود. پيشرفت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فضای مجازی، شکل‌گيری سبک زندگی جديدی را به دنبال داشته که آميخته با فناوری های آنلاين است. اين فضا بستری برای شکل‌گيری نسل جديدی شده که ويژگی های رفتاری جمعی متفاوتی با نسل‌های قبلی دارند. افراد نسل C هم براساس سن‌ و سال و هم بر اساس استفاده‌شان از امکانات ديجيتالی تعريف شده‌اند. از نظر سن اغلب آن ها متولد ميانه‌ ی دهه‌ ی ۱۹۸۰ میلادی به بعد هستند. اما آن چه به افراد اين نسل هويت مستقلی بخشيده نه رده بندی سنی، بلکه نوع کاربريشان از اينترنت، امکانات ديجتال و فضای مجازی است. اما نسل c افراد نسل C حضور پررنگی در فضای مجازی دارند و اغلب آن ها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را در اينترنت سپری می کنند تا جایی که گاه ساعات آنلاين بودنشان بيشتر از آفلاين بودنشان است. آن ها اينترنت را برای همه ی عرصه‌های زندگی اعم از امور شخصی، کاری و تجاری، خريد، سرگرمی و... به‌ کار می گيرند. مهم‏ ترين بستر فعاليت اين کاربران جایی نيست جز رسانه‌های اجتماعی. 🔹این نسل با ویژگی هایی شناخته می شوند که همگی در ادبیات انگلیسی با حرف C آغاز می شوند و از این رو به این عنوان نامگذاری شده اند: constant connectivity:اتصال مداوم به اینترنت و فضای مجازی collaboration:همگرایی change:میل به تغییر co-creation:هم آفرینی chameleons: دمدمی مزاجی cyborgs: تمایلات سایبرنتیک و استفاده از کاربرد تکنولوژی به عنوان جزئی از بدن curiosity: کنجکاوی connected collective consumer: مصرف کننده ی جمعی متصل 🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان ساختارشکنانه ترین رویداد سیاسی قرن بیستم و بر هم زننده ی نظم قدرت های جهانی با طرح شعارهایی چون: نه شرقی، نه غربی، استکبارستیزی، عدالت گستری و…، از چنان ویژگی های متمایزی برخوردار است که می تواند تبدیل به یک ارزش بزرگ و گفتمان غالب در بین این نسل در سراسر جهان شود. از سوی دیگر این نسل آینده ساز نیز ویژگی های خاصی دارد که می تواند به رشد و توسعه ی گفتمان انقلاب کمک شایانی کند. 🔹 اما گیر کار کجاست؟! روش های ارتباطی، خصوصاً در حوزه های فرهنگ و رسانه. بنابراین در شرایطی که جهان دارد سوار بر روند پرشتاب توسعه ی ابزار ارتباط جمعی وارد واقعیت افزوده و عصر متاورس می شود، لازم است دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور با درک واقیات زمانه و ضروریات تخصصی تغییرات بنیادین در روش و رویکرد ارتباطی خود ایجاد کنند. به عنوان مثال چنان چه رسانه ی ملی افق های تحولش را بر این مبنا تنظیم نکند نه تنها راه به جایی نخواهد برد و تغییراتش به تحول منجر نخواهد شد، بلکه با نعل وارونه به نتیجه ی معکوس خواهد رسید و به شکاف نسلی و زوال اجتماعی دامن خواهد زد. نسل نوخاسته ی جامعه ی ایران در نسبت با گفتمان انقلاب، هم می تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت: همه چیز بستگی به نحوه ی مواجهه دارد. محسن سوهانی @h_shafiei
🔹رهبرانقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱)، زیرساخت هر تمدنی را «نیروی انسانی» آن دانستند و برخی خصوصیات نسلی که می‌تواند را بسازد برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود. 🔸ابتدا باید سعی کنیم چنین ویژگی هایی در خودمان پرورش دهیم و در ادامه چنین نسلی را تربیت کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست طاقت بار فراق این همه ایامم نیست @h_shafiei
۲۳ ربیع الاول 🌺سالروز ورود پر خیر وبرکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم گرامی باد.🌺 فرازی از زیارت حضرت معصومه(س) 🟥السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدِيجَةَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ 🟩سلام بر تو ای دختر رسول خدا، سلام بر تو ای دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر تو ای دختر امیرمؤمنان، سلام بر تو ای دختر حسن و حسین، سلام بر تو ای دختر ولی خدا، سلام بر تو ای خواهر ولی خدا، سلام بر تو ای عمّه ولی خدا، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای دختر موسی بن جعفر ▫️مفاتیح الجنان ( شیخ عباس قمی) @h_shafiei