🔰توصیه پروردگار در مورد پذیرش اخبار
🔸ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!
🔹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ ۶حجرات
#جنگ_نرم
#جنگ_شناختی
https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
تاثیر رسانههای جهانی بر هویت فرهنگی جوانان
🔸یکی از مسائل روانشناختی درباره اینترنت، «هویت ناشناس کاربر» است.
هویت، واجد سه عنصر است: عنصر شخصی، فرهنگی و اجتماعی، که هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا میکنند.
در مقایسهها، هویت شخصی ویژگی بیهمتای فرد را تشکیل میدهد و هویت اجتماعی در پیوند با گروهها و اجتماعات مختلف قرار میگیرد.
🔹اینترنت صحنه فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیتهای متنوع نقشها و سبکهای زندگی قرار میدهد. در این فضای عمومی، مهارت فرهنگی جدیدی لازم است تا با تنظیمات نمادین بتوان بازی کرد.
پایگاه و صفحات شخصی نمونهای مدرن است که چگونه کاربر اینترنت خود را برای مخاطبان جهانی معرفی میکند برای بیان افکار،احساسات، علایق و آراء،از متن مناسب، گرافیک، صدا و فیلم استفاده مینماید.
♦️«میلر» اهمیت و پیوندهای پایگاه شخصی را ذکر میکند و میگوید: «به من بگو لینکهایت چیستند تا بگویم که چه شخصی هستی.»
🔸با امکانات و گزینههای فراونی که رسانههای عمومی از جمله اینترنت در اختیار جوانان میگذارد، آنان دائماً با محرکهای جدید و انواع مختلف سبک رفتاری آشنا میشوند. چنین فضایی هویت نامشخص و دائماً متغیری را میآفریند، خصوصاً برای نسلی که در مقایسه با نسل قبل با محرکهای فراوانی مواجه است. همچنین از طریق رسانههای جمعی، افراد خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان میکنند و این امکانی است که جوانان فعالانه از آن استفاده میکنند.
💢جوان، به خصوص در دوران بلوغ که مرحله شکلگیری هویت اوست و همواره به دنبال کشف ارزشها و درونیکردن آنها میباشد، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه میشود و ناچار است که در این دنیای مجازی، هویت خویش را از این طریق پیدا کند. لذا ممکن است اینترنت در ایجاد هویتیابی جوانان اثر منفی داشته باشد.
از سوی دیگر، گاهی برخی از ویژگیهای شخصیتی مانند: سن، تحصیلات، محل سکونت و حتی جنسیت در اینترنت از بین میرود؛ به عنوان نمونه، بسیاری از افرادی که در اتاقهای چت مشغول گفتگو با یکدیگر میباشند، با مشخصاتی غیرواقعی ظاهر شده و از زبان شخصیتی دروغین که از خود ساختهاند و آن را به مخاطب یا مخاطبان خود معرفی کردهاند، صحبت میکنند و همین شخصیتهای ناشناس تأثیرات شگرفی را بر یکدیگر مینهند.
#نسل_z
#حکمرانی_فرهنگی
@h_shafiei
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 تنهاترین نسل
چند دقیقه درباره نسل z
https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
مبشرصبح
تاثیر رسانههای جهانی بر هویت فرهنگی جوانان 🔸یکی از مسائل روانشناختی درباره اینترنت، «هویت ناشناس
🔻حکایت یک مواجهه: گفتمان انقلاب و نسل نوخاسته
🔹نسل(Generation)، به دسته ای از افراد گفته می شود که در فاصله ی زمانی معینی به دنیا آمده اند، بنا به زمینه های مشترک تجربه های جمعی را پشت سرگذاشته اند و عمدتاً تابع ارزش ها و هنجارهای یکسانی هستند.
ایکس(X)، وای(Y)، زد(Z) و آلفا(Alpha) اصطلاحاتی هستند که در غرب برای مشخص کردن نسل های دهه های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. در این بین به ویژه “نسل Z” (تقریباً همتای دهه هشتادی ها در ایران) که به آن ها “زومر” یا “بومی دیجیتال” نیز گفته می شود، از تفاوت های بنیادینی با نسل های پیشین برخوردارند که می توان از آن به “شکاف نسلی” تعبیر کرد.
مثلاً تمایلات شدید ساختارشکنانه. به عنوان نمونه: اگر در بین نسل های قبل ابرقهرمان بتمن یک شخصیت محبوب بود، برای آن ها جوکر هرج و مرج طلب(آنارشیست) محبوبیت پیدا کر.
(همان طور که در ایران نیز شخصیتی مثل تتلو مورد اقبال این نسل قرار گرفت).
🔹زومرها که با حدود دو میلیارد نفر و ۲۶درصد از جمعیت دنیا، در حال حاضر پرجمعیت ترین نسل را تشکیل می دهند در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سراسر جهان از اهمیت تعیین کننده ای برخوردارند و بسیاری از سیاستمداران برای کسب پیروزی، تبلیغات انتخاباتی خود را روی آن ها متمرکز می کنند.
اما مهمترین ویژگی نسل Z یا زومر، وب محور بودن آن هاست.
نکته ای که باعث شده طی یک تقسیم بندی کلان تر، از یک نسل کاملاً متمایز، راهبردی و سرنوشت ساز در جهان سخن به میان آید: “نسل C”.
نسلی که پروش یافته ی بستر اینترنت است، فرهنگ و جامعه پذیری اش در کوچه پس کوچه های شبکه های اجتماعی شکل گرفته و مرزی میان واقعیت و مجاز قائل نیست.
🔹نسل سی (Generation C)، که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ توسط برایان سولیس تحلیلگر حوزه ی دیجیتال مطرح شد، عنوانی است که به گروه رشد يافته با فناوری های نوین ارتباطی اطلاق می شود. پيشرفت امکانات سختافزاری و نرمافزاری فضای مجازی، شکلگيری سبک زندگی جديدی را به دنبال داشته که آميخته با فناوری های آنلاين است. اين فضا بستری برای شکلگيری نسل جديدی شده که ويژگی های رفتاری جمعی متفاوتی با نسلهای قبلی دارند. افراد نسل C هم براساس سن و سال و هم بر اساس استفادهشان از امکانات ديجيتالی تعريف شدهاند. از نظر سن اغلب آن ها متولد ميانه ی دهه ی ۱۹۸۰ میلادی به بعد هستند. اما آن چه به افراد اين نسل هويت مستقلی بخشيده نه رده بندی سنی، بلکه نوع کاربريشان از اينترنت، امکانات ديجتال و فضای مجازی است.
اما نسل c
افراد نسل C حضور پررنگی در فضای مجازی دارند و اغلب آن ها کاربرانی هستند که روزانه زمان قابل توجهی را در اينترنت سپری می کنند تا جایی که گاه ساعات آنلاين بودنشان بيشتر از آفلاين بودنشان است. آن ها اينترنت را برای همه ی عرصههای زندگی اعم از امور شخصی، کاری و تجاری، خريد، سرگرمی و... به کار می گيرند. مهم ترين بستر فعاليت اين کاربران جایی نيست جز رسانههای اجتماعی.
🔹این نسل با ویژگی هایی شناخته می شوند که همگی در ادبیات انگلیسی با حرف C آغاز می شوند و از این رو به این عنوان نامگذاری شده اند:
constant connectivity:اتصال مداوم به اینترنت و فضای مجازی
collaboration:همگرایی
change:میل به تغییر
co-creation:هم آفرینی
chameleons: دمدمی مزاجی
cyborgs: تمایلات سایبرنتیک و استفاده از کاربرد تکنولوژی به عنوان جزئی از بدن
curiosity: کنجکاوی
connected collective consumer:
مصرف کننده ی جمعی متصل
🔹انقلاب اسلامی ایران به عنوان ساختارشکنانه ترین رویداد سیاسی قرن بیستم و بر هم زننده ی نظم قدرت های جهانی با طرح شعارهایی چون: نه شرقی، نه غربی، استکبارستیزی، عدالت گستری و…، از چنان ویژگی های متمایزی برخوردار است که می تواند تبدیل به یک ارزش بزرگ و گفتمان غالب در بین این نسل در سراسر جهان شود.
از سوی دیگر این نسل آینده ساز نیز ویژگی های خاصی دارد که می تواند به رشد و توسعه ی گفتمان انقلاب کمک شایانی کند.
🔹 اما گیر کار کجاست؟!
روش های ارتباطی، خصوصاً در حوزه های فرهنگ و رسانه.
بنابراین در شرایطی که جهان دارد سوار بر روند پرشتاب توسعه ی ابزار ارتباط جمعی وارد واقعیت افزوده و عصر متاورس می شود، لازم است دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور با درک واقیات زمانه و ضروریات تخصصی تغییرات بنیادین در روش و رویکرد ارتباطی خود ایجاد کنند.
به عنوان مثال چنان چه رسانه ی ملی افق های تحولش را بر این مبنا تنظیم نکند نه تنها راه به جایی نخواهد برد و تغییراتش به تحول منجر نخواهد شد، بلکه با نعل وارونه به نتیجه ی معکوس خواهد رسید و به شکاف نسلی و زوال اجتماعی دامن خواهد زد.
نسل نوخاسته ی جامعه ی ایران در نسبت با گفتمان انقلاب، هم می تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت: همه چیز بستگی به نحوه ی مواجهه دارد.
محسن سوهانی
#نسل_c
@h_shafiei
#نسل_تمدنساز
🔹رهبرانقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱)، زیرساخت هر تمدنی را «نیروی انسانی» آن دانستند و برخی خصوصیات نسلی که میتواند #تمدن_نوین_اسلامی را بسازد برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
🔸ابتدا باید سعی کنیم چنین ویژگی هایی در خودمان پرورش دهیم و در ادامه چنین نسلی را تربیت کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست
طاقت بار فراق این همه ایامم نیست
#امام_رئوف
@h_shafiei
۲۳ ربیع الاول
🌺سالروز ورود پر خیر وبرکت
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
به قم گرامی باد.🌺
فرازی از زیارت حضرت معصومه(س)
🟥السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدِيجَةَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ
🟩سلام بر تو ای دختر رسول خدا، سلام بر تو ای دختر فاطمه و خدیجه، سلام بر تو ای دختر امیرمؤمنان، سلام بر تو ای دختر حسن و حسین، سلام بر تو ای دختر ولی خدا، سلام بر تو ای خواهر ولی خدا، سلام بر تو ای عمّه ولی خدا، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای دختر موسی بن جعفر
▫️مفاتیح الجنان ( شیخ عباس قمی)
@h_shafiei
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ...
@h_shafiei
21.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مباحثه یک معترض خیابانی با یک نیروی ضدشورش رو در روی هم،
کلیپ خوبی بود، ببینید.
https://eitaa.com/joinchat/2129985567C4b22f9eb1d
سلام علیکم
🔹جدیدا آمار و ارقامی درباره اغتشاشگران در کانالها و گروه ها در حال پخش است، که متخصصان و مطلعین #قویا_تکذیب می کنند و آن را #آمارسازی_ناشیانه می دانند.
🔸عزیزان فرهیخته تکیه به این آمار و ارزیابی جامعه متکی به آن منجر به اشتباه در تحلیل خواهد شد پیشنهاد می شود تا اعلام آمار دقیق از نهادهای ذی صلاح توجه ای به این اعداد و ارقام نداشته باشند.
@h_shafiei