🔴#حدیث_روز
🔹امام صادق عليه السلام:
🔹عِفُّوا عَن نِساءِ الناسِ تَعِفُّ نِساؤكُم.نسبت به زنان مردم عفيف باشيد، تا به زنان شما عفّت ورزند.
🔹ميزان الحكمه ج5 ص50
سلام آقای استاد، من وقتی در ارومیه بودم، دنبال تهیه کتاب قرآن پیروز برای خودم بودم و رفتم به مغازه ای که کتب دینی می فروشد. من تعجب کردم چونکه دیدم کتاب قرآن پیروز با رنگ های رنگین کمان چاب شده است، متأ سفانه جلوی هر مسجد یک یا چند مغازه فروش لوازم آرایش زنانه می دیدم، یعنی فرهنگ مردم کشورمان به کدام سو می رود؟ من تعجب کردم. من می خواستم این را هم با شما در میان بگذارم. با سلام و احترام فراوان
کانال دکتر حمید شفیع زاده
سلام آقای استاد، من وقتی در ارومیه بودم، دنبال تهیه کتاب قرآن پیروز برای خودم بودم و رفتم به مغازه ا
این متن را یکی از هموطنانی که حدود ۲۵ سال خارج از کشور بوده و اخیرا یک ماه برای دیدار ایران آمده نوشته کشور ما بشدت همه دچار شکاف طبقاتی و هم شکاف فرهنگی شده است و یکی از دلایل عمده آن و شاید اولین علت آن آموزش علوم سکولار در دانشگاه ها می باشد.
این همه رییس و پادشاه و سلطان کشورهای عربی (به اضافه تروریست حاکم بر دمشق!) رفتن تو قاهره بیخ گوش اس.قاطیل اجلاس اتحادیه عرب برگزار کردن ببینن برای فلسطین و غزه چه میشود کرد... خروجیش به اندازه بال زدن مگسی روی تصمیم گیری رژیم صهیونیستی تاثیر نداره. بعد پابرهنه های یمنی از هزاران کیلومتر دورتر یه جمله گفتن "فقط ۴ روز!" کل رژیم قداره کش منطقه به اضافه شوگرددی جنایتکارترش تو واشنگتن به هم ریختن که وای چه خاکی به سر کنیم...
اخبار سوریه
کانال دکتر حمید شفیع زاده
این همه رییس و پادشاه و سلطان کشورهای عربی (به اضافه تروریست حاکم بر دمشق!) رفتن تو قاهره بیخ گوش اس
فرق اسلام سکولار بنی امیه ای با اسلام توحیدی علوی
یابو ترامپ، توئیت فرمودند؟.
مردتیکه متوهم مثل مارهای زخم خورده دم خودش را دارد گاز می زند. شاید یمن این یابو را از توهم خارج کند، برای ایران و رهبری هم خط و نشان کشیده
حالا چی گفته، یزرز فرمودند یعنی زر زدند..
هیچ کس فریب نخورد! صدها حمله توسط حوثی ها، اوباش، اوباش شوم مستقر در یمن، که مورد نفرت مردم یمن هستند، انجام می شود، همه از ایران سرچشمه می گیرند و توسط ایران ایجاد می شوند. هرگونه حمله یا تلافی بیشتر از سوی "حوثی ها" با قدرت زیادی مواجه خواهد شد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این نیرو در آنجا متوقف شود. ایران نقش "قربانی بی گناه" تروریست های سرکش را بازی کرده است که کنترل خود را از دست داده اند، اما کنترل خود را از دست نداده اند. آنها هر حرکتی را دیکته می کنند، به آنها سلاح می دهند، پول و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته و حتی به اصطلاح "اطلاعات" را به آنها می دهند. هر تیری که حوثیها شلیک میکنند، از این نقطه به بعد، تیری است که از سوی سلاحها و رهبری ایران شلیک شده است و ایران مسئول خواهد بود و عواقب آن را متحمل میشود و آن عواقب وخیم خواهد بود!
دونالد جی ترامپ،
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
و ما ادراک لیله القدر همانگونه که می دانید در روایات اهل البیت شب قدر در واقع حقیقت و باطن حضرت زهرا.س. می باشد. من برای قیاس این دو حقیقت بزرگ که در واقع یک حقیقت هستند این سوال را از هوش مصنوعی کردم که جواب جالبی داد. در ادامه سوال و جواب را خواهید دید. اگر لیله قدر را مجازا یک انسان در نظر بگیریم ان انسان چه ویزگی های دارد؟
اگر «لیلةالقدر» (شب قدر) را به صورت مجازی به عنوان یک انسان در نظر بگیریم، این انسان دارای ویژگیهایی خواهد بود که بازتابدهندهی مفاهیم عمیق و ارزشمند این شب مقدس است. در اینجا برخی از این ویژگیها را بررسی میکنیم:
۱. دارای جایگاه والا و ممتاز
لیلةالقدر به عنوان شبی که از هزار ماه برتر است (سوره قدر، آیه ۳)، انسانی با جایگاه والا و ممتاز خواهد بود. این فرد در میان دیگران برجسته و دارای مقام و منزلتی خاص است.
۲. سرشار از نور و روشنایی
لیلةالقدر شبی است که در آن قرآن نازل شده و سرشار از نور هدایت و معنویت است. انسانی که مجازاً نمایندهی این شب باشد، فردی نورانی، الهامبخش و راهنمای دیگران به سوی حق و حقیقت خواهد بود.
۳. آرام و پر از سکینه (آرامش)
لیلةالقدر شبی آرام و پر از برکت و رحمت الهی است (سوره قدر، آیه ۵). چنین انسانی نیز آرام، متواضع و دارای قلبی سرشار از آرامش و اطمینان خواهد بود که دیگران را نیز به سکینه و آرامش دعوت میکند.
۴. سرشار از رحمت و بخشش
این شب مملو از رحمت و مغفرت الهی است. انسانی که نمایندهی این شب باشد، فردی بخشنده، دلسوز و مهربان خواهد بود که همواره به فکر کمک به دیگران و بخشیدن خطاهای آنان است.
۵. دارای اسرار و عمق وجودی
لیلةالقدر شبی پر از اسرار و معانی عمیق است. چنین انسانی نیز دارای شخصیتی عمیق، اسرارآمیز و پر از معانی ناشناخته خواهد بود که دیگران را به تفکر و تأمل وامیدارد.
۶. مظهر عبادت و بندگی
این شب، شبی است که عبادت در آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. انسانی که نمایندهی این شب باشد، فردی عابد، متعهد و متوجه به پروردگار خواهد بود که همواره در حال نیایش و تقرب به خداوند است.
۷. منبع برکت و خیر
لیلةالقدر شبی پر از برکت و خیر است. چنین انسانی نیز منبع خیر و برکت برای اطرافیان خود خواهد بود و وجودش برای دیگران مفید و سازنده است.
۸. مظهر تحول و دگرگونی
این شب، شبی است که سرنوشت انسانها تعیین میشود و تحولات بزرگی در زندگی افراد رخ میدهد. انسانی که نمایندهی این شب باشد، فردی است که باعث تحول مثبت در زندگی دیگران میشود و آنها را به سوی رشد و تعالی سوق میدهد.
۹. دارای ارتباط ویژه با خداوند
لیلةالقدر شبی است که در آن فرشتگان و روح (جبرئیل) به زمین میآیند و ارتباط خاصی بین زمین و آسمان برقرار میشود. چنین انسانی نیز دارای ارتباط ویژه و عمیق با خداوند است و همواره در حال دریافت الهامات و رحمت الهی است.
۱۰. مظهر امید و نوید
این شب، شبی است که به انسانها امید و نوید بخشیده میشود. انسانی که نمایندهی این شب باشد، فردی امیدوار و نویددهنده خواهد بود که دیگران را به آیندهای روشن و پر از رحمت الهی دعوت میکند.
در نتیجه، انسانی که مجازاً نمایندهی «لیلةالقدر» باشد، فردی است با ویژگیهای ممتاز، نورانی، آرام، بخشنده، عمیق، عابد، پربرکت، تحولآفرین، متصل به خداوند و امیدبخش. این فرد نه تنها خود در مسیر رشد و تعالی قرار دارد، بلکه دیگران را نیز به سوی این مسیر هدایت میکند.
hamid shafizadeh:
پرسش و پاسخ از هوش مصنوعی در مورد امام زمان.عج.
«سوال»
---------------------------------- اگر شخصی را در نظر بگیریم که فرضا دارای چنان قدرت و نفوذی در نزد پروردگار می باشد که هر آنچه برای آینده من، از کوچک و بزرگ و باطن و ظاهر، خوب و بد و هر آنچه می توان تصور کرد در ید قدرت او است، ارزش آن شخص چیست؟ و آیا چنین شخصی در میان ادیان وجود خارجی دارد؟
«جواب»
سوال شما به موضوعی بسیار عمیق و فلسفی اشاره میکند که در ادیان و مکاتب مختلف به شکلهای متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. در اینجا به چند جنبه از این پرسش پاسخ میدهیم:
۱. مفهوم چنین شخصیتی در ادیان
در ادیان مختلف، شخصیتهایی وجود دارند که به نوعی دارای قدرت و نفوذ خاص در نزد پروردگار هستند، اما هیچکس جز خداوند به طور مطلق و کامل بر همه چیز مسلط نیست. در ادامه به برخی از این شخصیتها اشاره میکنیم:
در اسلام:
پیامبر اسلام (ص): ایشان به عنوان خاتمالانبیاء و حبیب خدا، دارای مقام والایی هستند و شفاعت ایشان در روز قیامت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما حتی پیامبر نیز قدرت مطلق در تعیین سرنوشت انسانها را ندارند.
ائمه معصومین (ع): در تشیع، ائمه به عنوان واسطههای فیض الهی و دارای مقام ولایت تکوینی شناخته میشوند، اما باز هم قدرت آنها محدود به ارادهی الهی است.
فرشتگان: مانند جبرئیل، که به عنوان واسطهی وحی عمل میکند، اما او نیز تنها مجری دستورات الهی است.
در مسیحیت:
حضرت عیسی (ع): در مسیحیت، عیسی مسیح به عنوان پسر خدا و نجاتدهنده بشریت شناخته میشود، اما او نیز تحت ارادهی خداوند است و قدرت مطلق ندارد.
فرشتگان و مقدسان: آنها نیز به عنوان واسطههای فیض الهی عمل میکنند، اما قدرت آنها محدود است.
در سایر ادیان:
در ادیان شرقی مانند هندوئیسم و بودیسم، شخصیتهایی مانند بودا یا خدایان مختلف وجود دارند که دارای قدرتهای فوقالعاده هستند، اما آنها نیز تحت قوانین کیهانی (مانند کارما) عمل میکنند و قدرت مطلق ندارند.
۲. ارزش چنین شخصیتی
اگر شخصی وجود داشته باشد که به طور مطلق بر سرنوشت انسانها مسلط باشد، ارزش او بینهایت خواهد بود، زیرا او میتواند خیر و شر، سعادت و شقاوت، و تمام جزئیات زندگی انسانها را تعیین کند. چنین شخصیتی در واقع در جایگاه خداوند قرار میگیرد، زیرا تنها خداوند است که قدرت مطلق و علم بیپایان دارد.
۳. آیا چنین شخصیتی وجود خارجی دارد؟
در ادیان توحیدی، تنها خداوند است که دارای قدرت مطلق و علم بیپایان است. هیچ شخصیتی، حتی پیامبران و اولیای الهی، به چنین قدرتی دسترسی ندارند. آنها تنها به اندازهای که خداوند به آنها اجازه داده است، میتوانند در جهان تأثیر بگذارند. بنابراین، چنین شخصیتی به معنای واقعی کلمه وجود خارجی ندارد، مگر اینکه خداوند را به عنوان آن شخصیت در نظر بگیریم.
۴. نتیجهگیری
شخصیتی که شما توصیف کردید، در واقع ویژگیهای خداوند را دارد: قدرت مطلق، علم بیپایان، و تسلط بر همه چیز. در ادیان، هیچ شخصیتی جز خداوند به چنین مقامی دسترسی ندارد. پیامبران، اولیای الهی، و فرشتگان تنها به عنوان واسطههای فیض الهی عمل میکنند و قدرت آنها محدود به ارادهی خداوند است. بنابراین، ارزش چنین شخصیتی بینهایت است، اما وجود خارجی آن تنها در قالب ذات خداوند معنا مییابد.
اگر از طرف خدا اذن به او داده شده باشد
اگر از طرف خداوند به شخصی اذن مطلق داده شود که بر سرنوشت انسانها، از کوچکترین تا بزرگترین امور، تسلط داشته باشد، این شخصیت به نوعی به مقام خلیفة الله (جانشین خدا) یا ولیِّ مطلق ارتقا مییابد. در این حالت، چنین شخصیتی دارای ویژگیهایی خواهد بود که او را به عنوان نمایندهی خاص خداوند در زمین متمایز میکند. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم:
۱. مفهوم اذن الهی
در ادیان توحیدی، خداوند میتواند به برخی از بندگان خاص خود اذن یا اجازهی ویژه بدهد تا در امور جهان دخالت کنند. این اذن همیشه محدود و مشروط به ارادهی الهی است. به عبارت دیگر، حتی اگر شخصی چنین قدرتی داشته باشد، این قدرت از جانب خداوند است و خارج از دایرهی ارادهی الهی عمل نمیکند.
در اسلام، این مفهوم در مورد اولیای الهی، مانند پیامبران و ائمه معصومین (ع)، مطرح شده است. به عنوان مثال، در قرآن آمده است که پیامبر (ص) تنها به اذن خداوند میتواند کاری انجام دهد:
«وَمَا کَانَ لِرَسُولٍ أَن یَأْتِیَ بِآیَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (سوره غافر، آیه ۷۸)
(هیچ پیامبری نمیتواند معجزهای بیاورد، مگر به اذن خدا).
در مسیحیت نیز حضرت عیسی (ع) به اذن خداوند معجزات انجام میداد.
۲. ویژگیهای چنین شخصیتی
اگر شخصی به اذن خداوند چنین قدرتی داشته باشد، ویژگیهای او شامل موارد زیر خواهد بود:
الف. علم گسترده و الهی
او به علم الهی مجهز خواهد بود و از ظاهر و باطن امور، گذشته و آینده، و خیر و شر آگاه خواهد بود. این علم از جانب خداوند به او داده شده است.
ب.
قدرت تصرف در جهان او قادر خواهد بود در امور جهان دخالت کند، سرنوشت انسانها را تغییر دهد، و حتی قوانین طبیعت را به اذن خداوند دگرگون سازد. این قدرت شامل انجام معجزات و خوارق عادات نیز میشود.
ج. عدالت و حکمت کامل
چنین شخصیتی به دلیل اتصال به منبع حکمت الهی، کاملاً عادل و حکیم خواهد بود. او هرگز از قدرت خود سوء استفاده نخواهد کرد و تمام اقدامات او بر اساس مصلحت و خیر انسانها خواهد بود.
د. واسطهی فیض الهی
او به عنوان واسطهی فیض الهی عمل میکند و رحمت، برکت، و هدایت خداوند را به انسانها منتقل میکند.
ه. مظهر ارادهی الهی
تمام اعمال و تصمیمات او بازتابدهندهی ارادهی الهی است و هیچ کاری خارج از خواست خداوند انجام نمیدهد.
۳. آیا چنین شخصیتی در ادیان وجود دارد؟
در ادیان مختلف، شخصیتهایی وجود دارند که به اذن خداوند دارای قدرتهای ویژه هستند، اما هیچکس به طور مطلق و مستقل از خداوند چنین قدرتی ندارد. در ادامه به برخی از این شخصیتها اشاره میکنیم:
در اسلام:
ائمه معصومین (ع): در تشیع، ائمه به عنوان اولیای الهی دارای مقام ولایت تکوینی هستند و به اذن خداوند میتوانند در امور جهان تصرف کنند. اما این قدرت محدود به ارادهی الهی است.
خضر (ع): در قرآن، خضر به عنوان بندهای خاص معرفی میشود که به اذن خداوند دارای علم و قدرت ویژه است (سوره کهف، آیات ۶۰-۸۲).
در مسیحیت:
حضرت عیسی (ع): او به اذن خداوند معجزات انجام میداد و حتی مردگان را زنده میکرد، اما این قدرت از جانب خداوند بود.
در سایر ادیان:
در ادیان شرقی، شخصیتهایی مانند بودا یا اوتارهها (تجسدهای خدایان در هندوئیسم) وجود دارند که دارای قدرتهای فوقالعاده هستند، اما این قدرتها نیز محدود و مشروط است.
۴. ارزش چنین شخصیتی
ارزش چنین شخصیتی بینهایت است، زیرا او به اذن خداوند دارای قدرتی است که میتواند زندگی انسانها را متحول کند و آنها را به سعادت ابدی برساند. اما این ارزش به دلیل اتصال او به خداوند است، نه به خود او. به عبارت دیگر، ارزش او از این جهت است که مظهر ارادهی الهی است.
۵. نتیجهگیری
شخصیتی که به اذن خداوند دارای چنین قدرتی باشد، در واقع به عنوان ولیِّ مطلق یا خلیفة الله عمل میکند. او دارای علم، قدرت، و حکمت بینهایت است، اما همهی اینها به اذن و ارادهی خداوند است. در ادیان، چنین شخصیتهایی وجود دارند، اما هیچکس به طور مستقل و خارج از ارادهی الهی چنین قدرتی ندارد. بنابراین، ارزش چنین شخصیتی در گرو اتصال او به خداوند و انجام وظیفهی او به عنوان نمایندهی خاص پروردگار است.
------------------------------------
آیا امام زمان .عج. دارای چنین مقامی نیست؟
بله، حضرت مهدی (عج) به عنوان امام دوازدهم شیعیان و منجی موعود، دارای مقام و ویژگیهای بسیار والایی است که در آموزههای اسلامی به آن اشاره شده است. بر اساس اعتقادات شیعه، امام زمان (عج) به اذن خداوند دارای مقام ولایت تکوینی و قدرتهای ویژه است که او را قادر میسازد در امور جهان تصرف کند و به عنوان واسطهی فیض الهی عمل نماید. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم:
۱. مقام ولایت تکوینی امام زمان (عج)
ولایت تکوینی به معنای توانایی تصرف در جهان هستی به اذن خداوند است. امام زمان (عج) به عنوان امام معصوم و خلیفهی خداوند بر زمین، دارای این مقام است. این بدان معناست که او میتواند در امور طبیعی، سرنوشت انسانها، و حتی قوانین جهان تأثیر بگذارد، اما همهی اینها به اذن و ارادهی خداوند است.
در روایات شیعه آمده است که امام زمان (عج) پس از ظهور، جهان را پر از عدل و داد میکند و حتی طبیعت را دگرگون میسازد. این تغییرات به اذن خداوند و از طریق قدرت ولایت تکوینی او انجام میشود.
۲. علم امام زمان (عج)
امام زمان (عج) به عنوان امام معصوم، دارای علم الهی است. این علم شامل آگاهی از ظاهر و باطن امور، گذشته و آینده، و خیر و شر است. این علم از جانب خداوند به او داده شده است و او را قادر میسازد تا به بهترین شکل ممکن هدایت انسانها را بر عهده بگیرد.
در روایات آمده است که امام زمان (عج) از تمام وقایع جهان آگاه است و حتی میتواند نیازهای قلبی افراد را درک کند.
۳. قدرت تصرف در جهان
امام زمان (عج) به اذن خداوند دارای قدرتهای فوقالعاده است. این قدرتها شامل انجام معجزات، تغییر سرنوشت انسانها، و حتی دگرگونی قوانین طبیعت است. به عنوان مثال، در دوران ظهور، او باعث میشود که زمین برکات خود را آشکار کند و حتی حیوانات در صلح و آرامش زندگی کنند.
۴. واسطهی فیض الهی
امام زمان (عج) به عنوان واسطهی فیض الهی عمل میکند. تمام برکات، رحمتها، و هدایتهای خداوند از طریق او به انسانها میرسد. این مقام در دوران غیبت نیز ادامه دارد، زیرا او به عنوان حجت خداوند بر زمین، هدایت باطنی انسانها را بر عهده دارد.
۵. عدالت و حکمت کامل
امام زمان (عج) به دلیل اتصال به منبع حکمت الهی، کاملاً عادل و حکیم است. او پس از ظهور، جهان را پر از عدل و داد میکند و تمام ظلمها و نابرابریها را از بین میبرد. این عدالت و حکمت از ویژگیهای بارز اوست.
۶. ارزش امام زمان (عج)
ارزش امام زمان (عج) بینهایت است، زیرا او به اذن خداوند دارای قدرتی است که میتواند جهان را متحول کند و انسانها را به سعادت ابدی برساند. او مظهر رحمت، عدالت، و هدایت الهی است و وجودش برای جهان هستی برکتآفرین است.
۷. آیا امام زمان (عج) دارای قدرت مطلق است؟
با وجود تمام قدرتها و ویژگیهای امام زمان (عج)، باید توجه داشت که او قدرت مطلق ندارد. تمام قدرتها و تواناییهای او به اذن و ارادهی خداوند است. او به عنوان بندهی خداوند و خلیفهی او عمل میکند و هرگز خارج از دایرهی ارادهی الهی قدم برنمیدارد.
۸. نتیجهگیری
امام زمان (عج) به عنوان امام معصوم و منجی موعود، دارای مقام ولایت تکوینی، علم الهی، و قدرتهای ویژه است. او به اذن خداوند قادر است در امور جهان تصرف کند، عدالت را برقرار سازد، و انسانها را به سعادت برساند. اما همهی اینها به اذن و ارادهی خداوند است و او به عنوان نمایندهی خاص پروردگار عمل میکند. بنابراین، امام زمان (عج) دارای مقام و ارزش بینهایت است، اما قدرت او محدود به ارادهی الهی است.