eitaa logo
کوچ | عرفان اجتماعی
262 دنبال‌کننده
71 عکس
11 ویدیو
5 فایل
﷽ به یاد برادر مهربانم حبیب‌الله که گفت آخرین راه نجات همه‌ء ما کوچ است.. https://iporse.ir/6159236
مشاهده در ایتا
دانلود
عشق و علی. به خود اجازه نمی‌دهم که برای شناخت علی کلمه‌ای بر زبان برانم و با قدرت عقل شخصیت او و زندگی پرماجرایش را تجزیه و تحلیل کنم. شناخت علی فقط به قدرت عشق میسر است و فقط عشق اجازه دارد به حریم علی نزدیک شود. من هم فقط به قلب سوخته‌ی خود اجازه می‌دهم که از علی سخن بگوید و فقط به حرمت عشق جرات می‌کنم به علی نزدیک شوم.. شهید چمران، علی زیباترین سروده هستی، ص ۱۱ @habibollah1
انسان باید قلب و دلش برای دیگران بجوشد..
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی‌نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب کآشوب در تمامی ذرات عالم است گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست این رستخیز عام که نامش محرم است در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند گویا عزای اشرف اولاد آدم است.. محتشم کاشانی @habibollah1
معرفی کتاب باده توحید در کربلای عشق آیت‌الله سیدمحمدصادق حسینی طهرانی إدراک توحید حضرت پروردگار و فناء و اندکاک در ذات أقدس او که با طلوع عشق و محبت حضرت حق محقق می‌گردد، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین امری است که انسان‌ها باید وجهۀ همت خود را برای رسیدن به آن مصروف نمایند؛ چرا که به تصریح آیات و روایات، هدف از خلقت ماسوی الله، عبادت و معرفت حضرت حق است و این مهم به معنای واقعی خود، با ندیدن خویش و ادراک توحید میسور می‌شود. نیل به حقیقت توحید، بر اساس دستورات دین مبین اسلام و اولیا الهی، راه و روش‌هائی دارد که بزرگان از اهل معرفت بیان نموده‌اند، ولی یکی از طرق مطمئن و نزدیک رسیدن به آن، توسل و عرض نیاز به ساحت مقدس حضرت سید الشهدا علیه‌السّلام است. جذبۀ ملکوتی نفس قدسی آن حضرت، محبین و موالیان ایشان را خیلی سریع از «طریق الحسین علیه‌السّلام» به وادی عشق و محبت وارد نموده و در صورت توجه و ثبات قدم، از بادۀ وحدت سرمست می‌کند. در این کتاب برخی از کلمات درباره حضرت سیدالشهداء علیه السلام و أدعیه منسوب به ایشان، شرح و توضیح داده شده است. فقر و احتیاج تمامی موجودات به پروردگار، لزوم ورود در سیر و سلوک إلی الله و تهذیب و تربیت نفس برای دریافت عجز خود و عظمت خداوند، قطع تعلقات و دلبستگی‌ها به غیر خدا، از بین بردن نفس و فانی شدن آن بر اثر تربیت إلهی به همراه تحمل بلاها، فلسفۀ نزول بلاها بر مؤمنین، جواب شبهاتی در باب ابتلائات مؤمن، توحید و محبت پروردگار، مهم‌ترین مقام مؤمن و سالک إلی الله و راه‌های وصول به عشق إلهی و توحید حضرت حق، از أهم مباحثی است که در این مجالس بررسی شده است. @habibollah1
badeh-end.pdf
42.41M
🕋 فایل کتاب بادهٔ توحید در کربلای عشق آیت‌الله سید محمدصادق حسینی طهرانی نیل به حقیقت توحید، بر اساس دستورات دین مبین اسلام و اولیا الهی، راه و روش‌هائی دارد که بزرگان از اهل معرفت بیان نموده‌اند، ولی یکی از طرق مطمئن و نزدیک رسیدن به آن، توسل و عرض نیاز به ساحت مقدس حضرت سید الشهدا علیه‌السّلام است. جذبۀ ملکوتی نفس قدسی آن حضرت، محبین و موالیان ایشان را خیلی سریع از «طریق الحسین علیه‌السّلام» به وادی عشق و محبت وارد نموده و در صورت توجه و ثبات قدم، از بادۀ وحدت سرمست می‌کند. متن معرفی کتاب لینک تهیه کتاب @habibollah1
کهکشان و بلوط، الشتر، لرستان، ۱۴۰۲/۴/۲۷
خواب طولانی. ‌ عالم دنیا و تمام چند دهه زندگی ما مثل یک خواب طولانی است، که دیر یا زود باید از آن برخیزیم.. ‌‌ کتاب دریای بی‌کران، محمدحسن وکیلی @habibollah1
گناهِ بهتر از ثواب.. @habibollah1
یا لثارات الحسین.. @habibollah1
محرم قلعه‌رشید بختیاری، قبل از ۱۴۰۰.. @habibollah1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن شب.. ای خون اصیلت به شتک‌ها ز غدیران افشانده شرف‌ها به بلندای دلیران جاری شده از کرب و بلا آمده و آنگاه آمیخته با خون سیاووش در ایران تو اختر سرخی که به انگیزه‌ی تکثیر ترکید بر آیینه خورشید ضمیران ای جوهر سرداری سرهای بریده وی اصل نمیرندگی نسل نمیران خرگاه تو می‌سوخت در اندیشه تاریخ هر بار که آتش‌زده شد بیشه شیران آن شب چه شبی بود که دیدند کواکب نظم تو پراکنده و اردوی تو ویران؟ و آن روز که با بیرقی از یک سر بی تن تا شام شدی قافله‌سالار اسیران تا باغ شقایق بشوند و بشکوفند باید که ز خون تو بنوشند کویران تا اندکی از حق سخن را بگزارند باید که به خونت بنگارند دبیران حد تو رثا نیست عزای تو حماسه‌ست ای کاسته شان تو از این معرکه‌گیران شعر حسین منزوی، مداحی مهدی رسولی @habibollah1
امام حسین علیه‌السلام: مرگ، زیور گردن انسان‌های حق‌طلب و مردان خداست. هیچ نقصی بر کسی با مرگ وارد نمی‌شود. این بند زرین شهادت را به گردنتان بیاویزید وگرنه مرگ به صورت طوق لعنت، گردنگیرتان خواهد شد..
شهید عشق. زنده‌ی جاوید کیست؟ کشته‌ی شمشیر دوست که‌آب حیات قلوب، در دم شمشیر اوسـت گر بشکافی هنوز، خاک شهیدان عشق آید از آن کشتگان زمزمه‌‌ی دوست دوست بنده‌ی یزدان‌شناس موت و حیاتش یکی‌‌ست زآنکه به نور خداش، پرورش طبع و خوست غیر خدا باطل است در نظر اهل حق دعوی انّی انا، کاشف توحید هوست آن شجری را که حق، بهر ثمر پرورید بانگ اناالحق زند، تا ابد از مغز و پوست دل چو ز خود غافل است عارف بالله نیست بر لب جو سال‌ها، تشنه‌ لب و آب جوست گوش دل مؤمن است، سامع صوت خدا گرچه ز آواز خلق، ملک پر از های و هوست هر که ز کوی مجاز پا به حقیقت  نهاد بر سرش از روزگار مخمصه‌ی تو به توست عاشق وارسته را با سر و سامان چه کار؟ قصه‌ی ناموس و عشق؛ صحبت سنگ و سبوست عاشق دیدار دوست، اوست که هم‌چون حسین زردی رخسار او، سرخ ز خون گلوست هر که چو او پا نهاد بر سر میدان عشق بی سر و سامان سرش در خم چوگان چو گوست دوست به شمشیر اگر پاره کند پیکرش منت شمشیر دوست، بر بدنش مو به موست گر به اسیری برند عترت او دشمـنان هرچه ز دشمن بر او دوست پسندد نکوست تا بتوانی ”فؤاد” در غم او گریه کن بر تو از این آبِ رو  نزد خدا آبروست فؤاد کرمانی @habibollah1
جز عشق چیزی نیست.. @habibollah1
آیین جوانمردی، میراث اخلاقی-معنوی فرهنگ ایرانی-اسلامی آیین جوانمردی پیشینه ای بلند در تاریخ ایران و اسلام دارد. جوانمردی در اصل جریانی اخلاقی و اجتماعی با گرایش انسان دوستانه و عدالت خواهانه و دفاع و حمایت از ضعیفان و ایستادگی در برابر ستمگران است. این جریان با پیوندش با اسلام صبغۀ دینی یافت و پیشوایان دینی را به عنوان پیشگامان فتوت و نمونه های اعلای آن معرفی کرد. با آمیزش فتوت با تصوف و عرفان اسلامی از سویی بُعد الهی و معنوی این آیین پررنگ تر شد، و از سوی دیگر جهت گیری اجتماعی و انسان دوستانۀ عرفان و تصوف تقویت گردید، چنانکه این امر به ویژه در میان عارفان ایرانی مکتب خراسان برجسته است. آیین فتوت با تأکید بر معنویت و دگردوستی از سویی از اخلاق مادیِ بیگانه با معنویت، و نظام اجتماعی صرفاً مبتنی بر مناسبات سودجویانه مادی و دنیامدار فاصله میگیرد و از سوی دیگر دینداری و زهدِ زندگی ستیز و تصوف عزلت گرا و جامعه گریز را کنار می نهد. این جریان در پی آن است که بین نیازهای مادی و معنوی فردی و همچنین بین کمال فردی و پیشرفت و سعادت جامعه تعادل و توازن برقرار کند. آیین فتوت اسلامی مذهب یا فرقه ای جدید و متمایز از اسلام و مذاهب اسلامی نیست؛ بلکه جنبشی است در درون امت اسلام برای فرادید آوردن و تأکید ورزیدنِ آن بخش از آموزه های اساسی دین که در مواردی و از سوی کسان بسیاری مغفول مانده و یا به حاشیه رانده شده است. تأکید آیین جوانمردی بر فضایلی همچون عدل و احسان و ایثار با پشتوانۀ آگاهی و ایمان و توحید می تواند نقشی بی بدیل در تربیت انسان های متخلق به فضایل اخلاقی و معنوی ایفا کند و زمینه را برای شکل گیری جامعه ای اخلاقی و معنوی و کمال گرا فراهم سازد. از آنجا که آیین جوانمردی هم بعد اخلاقی و معنوی فردی دارد و هم از ظرفیتی نیرومند برای اصلاح و تعالی اجتماعی برخوردار است، بازشناسی و احیای آن میتواند زمینه ساز بازگشت انسان امروز به اخلاق و معنویت و نویدبخش استقرار عدالت و اخوت در جامعۀ بشری باشد. از مقاله اخلاق و معنويت در آيين فتوت محمد فنائی اشکوری @habibollah1
چون نخواهی، رنجی نماند.. @habibollah1
اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا نامه‌ اعمالت را بخوان؛ كافى است كه امروز خودت حسابرس خود باشى.. آیه ۱۴ سوره مبارکه اسراء @habibollah1
همزاد جهان.‌. امروز نه آغاز و نه انجام جهان است ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است   گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری دانی که رسیدن هنر گام زمان است   تو رهرو دیرینه‌ی سرمنزل عشقی بنگر که ز خون تو به هر گام نشان است   آبی که برآسود زمین‌اش بخورد زود دریا شود آن رود که پیوسته روان است   از روی تو دل کندنم آموخت زمانه این دیده از آن روست که خونابه‌فشان است   دردا و دریغا که در این بازی خونین بازیچه‌ی ایام، دل آدمیان است   دل بر گذر قافله‌ی لاله و گل داشت این دشت که پامال سواران خزان است   روزی که بجنبد نفس باد بهاری بینی که گل و سبزه کران تا به کران است   ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی دردی است در این سینه که همزاد جهان است   از داد و وداد آن‌همه گفتند و نکردند یا رب! چــِـقدر فاصله‌ی دست و زبان است   خون می‌رود از دیده در این کنج صبوری این صبر که من می‌کنم افشردن جان است   از راه مرو "سایه" که آن گوهر مقصود گنجی است که اندر قدم راهروان است   هوشنگ ابتهاج @habibollah1