🔻نکتههای قرآنی و اخلاقی:
گرچه بر اساس آموزههای قرآن کریم، دوست داشتن خدا و اهل بیت(ع) واجب است، چنانکه اگر انسان کسی یا چیزی را بیشتر از خدا و پیامبرش(ص) دوست داشته باشد باید منتظر پیامد آن و عقاب الهی باشد: قُلْ إِن كَانَ ءَابَآؤُكُمْ وَ أَبْنَآؤُكُمْ وَ إِخْوَٰنُكُمْ وَ أَزْوَٰجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَٰلٌ ٱقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَٰرَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَٰكِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ ٱللَّهِ وَ رَسُولِهِۦ وَ جِهَادٍ فِی سَبِيلِهِۦ فَتَرَبَّصُوا۟ حَتَّیٰ يَأْتِیَ ٱللَّهُ بِأَمْرِهِۦۗ (توبه/۲۴)
و نیز قرآن کریم دوست داشتن اهل بیت(ع) را مزد رسالت پیامبر(ص) دانسته است: قُل لَّآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ ٱلْمَوَدَّةَ فِی ٱلْقُرْبَیٰۗ (شوری/۲۳)
ولی صرف دوست داشتن کافی نیست؛ بلکه دوستی واقعی آن است که موجب شود انسان از فرمانهای الهی اطاعت و از پیامبر و اهل بیت(ع) به طور کامل پیروی کند، چنانکه خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) فرمان میدهد که به مؤمنان بگوید: اگر خدا را دوست دارید پس از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست داشته باشد: قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِی يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ (آل عمران/۳۱)
پسر مهزیار یکی از کسانی است که عشق او به حضرت بقیة الله امام زمان(عج) مشهور است. وی که از شوق لقای صاحب الزمان(عج) بی تاب و پیوسته در انتظار ملاقات با آن حضرت بود، در یکی از سفرهایی که برای حجّ رفته بود به طور مداوم چه در مدینه و چه در مکه به دنبال آن حضرت میگشت، به این امید که نشانهای از ایشان بیابد تا این که شبی در کنار کعبه مردی را میبیند که آثار بزرگی در چهرهاش پیداست.
پسر مهزیار به سویش میرود و آن دو با هم مشغول گفتگو میشوند تا اینکه آن مرد میپرسد: چه میخواهی؟ میگوید: امام محجوب از جهان را. آن مرد میگوید: او محجوب از شما نیست ولی بدیِ اعمال شما او را محجوب کرده است. (این اولین تأکید در این قصه است که اهمیت عمل را میرساند)
سپس آن مرد با پسر مهزیار قراری میگذارد تا او را به خیمه امام زمان(عج) ببرد. هنگام قرار که فرامیرسد آن دو نفر به راه میافتند و پس از گذراندن مسافتی و خواندن نافله شب و نماز صبح در میان راه، بالأخره به وسط وادیای میرسند که خیمه حضرت در آن بود.
آن مرد گفت: مرکبت را رها کن. پسر مهزیار گفت: اگر گم شد چه؟ او گفت: نگران نباش به جز مؤمن کسی در این وادی وارد یا از آن خارج نمیشود. (حتی در اینجا نیز پسر مهزیار اطاعت محض نکرد و نگران مرکب و زاد خود بود)
آن مرد وارد خیمه و سپس از آن خارج شد و گفت بشارت باد بر تو که آقا به تو اجازه ملاقات دادند. پسر مهزیار وارد خیمه شد و سلام کرد.
حضرت صاحب الزمان(عج) پس از جواب سلام جمله بسیار عجیبی فرمودند که باید در آن خیلی دقت و تأمل کنیم. فرمودند: ما شب و روز منتظرت بودیم. چرا دیر آمدی؟
پسر مهزیار بر اساس فکر و به اندازه ظرفیت خود عرض کرد: آقا جان! کسی را پیدا نکردم که مرا به شما برساند و شما را به من نشان دهد.
ولی آقا جملاتی فرمودند که واقعاً جا دارد درباره آن بسیار فکر و بر مظلومیت مولایمان گریه کنیم و تصمیم بگیریم تا به محبتِ تنها، دل خوش نکنیم؛ بلکه در عمل نیز رضایت آن بزرگوار را به دست آوریم. آقا فرمودند: نه (آنچه گفتی دلیل نیامدنت به نزد ما نیست) بلکه شما شیعیان اموال خود را زیاد کردید و بر مؤمنان ضعیف ستم کردید و میان خودتان قطع رحم کردید. پس الآن چه عذری دارید؟ 😔😭
پسر مهزیار به سرعت گفت: توبه میکنم توبه...
سپس حضرت حجت(عج) فرمودند: ای پسر مهزیار! اگر بعضی از شما برای بعضی دیگر طلب آمرزش نمیکردید همه هلاک میشدند به جز شیعیان خاص که گفتههایشان با کردارشان همانند است.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از أمیرالمومنین صلوات الله علیه وآله نقل شده که فرمودند:
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ
*روزى كه ستمديده از ستمكار انتقام كشد( انتقام روز رستاخیز) سخت تر از روزى است كه ستمكار ( تسلط بر او در دنیا) بر او ستم روا مى داشت*
نهجالبلاغه حکمت ۲۴۱
🌻🌻🌻
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله نقل شده که خداوند در حدیث قدسی فرمودند:
و عِزَّتي و جلالِي لأَنتَقِمَنَّ مِن الظّالِمِ في عاجِلِهِ و آجِلِهِ، و لأنتَقِمَنَّ مِمَّن رَأى مَظلوما فَقَدَرَ أن يَنصُرَهُ فلَم يَنصُرْهُ
*به عزّت و جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مىگيرم، و از كسى هم كه ستمديدهاى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند، بىگمان انتقام مىگيرم*
کنز العمال, ج3, ص505
🌹🌹🌹
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻نکتههای قرآنی و اخلاقی:
گاهی انسان در زندگی دچار مشکلات و تنگناهایی میشود که گمان میکند هیچ راه خلاصی از آن وجود ندارد. مشکلات گوناگون به گونهای او را محاصره میکنند که هر چقدر فکر میکند نمیتواند راهحلی برای نجات خود از آنها پیدا کند و هر گاه برای حل یکی از آن مشکلات راهی پیدا کند مشکل یا مشکلات دیگر جلوی موفقیت و خلاصی او را میگیرند.
در چنین مواردی اولاً باید دانست که معمولاً عامل اصلی مشکلات در زندگی ما خودمان هستیم و آنچه از حوادث ناگوار که به ما میرسد نتیجه گناهان و اعمال نادرست خود ماست: وَ مَآ أَصَٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ (شوری/۳۰)
بنابراین اولین کاری که باید برای خلاصی خود از مشکلات انجام دهیم ترک گناهان و طلب مغفرت از خدای مهربان نسبت به گناهان گذشته است زیرا استغفار و در نتیجه بخشیده شدن گناهان گذشته موجب باز شدن درهای رحمت الهی میشود و تأثیر بسیاری در حل مشکلات انسان دارد.
ثانیاً باید دانست که همه امور عالم به دست خدا و تحت تدبیر اوست و خدای حکیم برای حل هر مشکلی، راهحلهایی دارد که ما از آنها بیخبریم و راه بهرهمندی از آنها را نیز به ما آموزش داده و آن عبارت است از تقوا و توکل.
در سوره مبارکه طلاق، در ضمن مباحث مربوط به طلاق و مشکلات زندگی زناشویی، در آیه ۲ و۳ میفرماید اگر کسی تقوای خدا را داشته باشد خدا برایش راهی برای خارج شدن از مشکلات قرار میدهد و او را از طریقی که انتظار آن را ندارد روزی میدهد: وَ مَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُۚ
سپس به عنوان یک قانون کلی میفرماید اگر کسی بر خدا توکل کند خدا برای او بس است و امرش را کفایت میکند: وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَی ٱللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُۥٓۚ
پس از آن، با توجه به اینکه خدای متعال بر هر کاری تواناست و همه اسباب و مسببات در اختیار و به فرمان اویند، گوشزد میفرماید که خدا هر کاری را که اراده کند محقق خواهد شد: إِنَّ ٱللَّهَ بَٰلِغُ أَمْرِهِۦ
ولی از آنجا که بسیاری از انسانها معمولاً درباره معارف الهی، کودکانه فکر میکنند و با دیدن این آیات خیال میکنند که به محض توکل بر خدا، ناگهان همه چیز تغییر میکند و معجزهای رخ میدهد و همه مشکلات یکجا حل میشوند؛ برای اصلاح این تفکر ساده اندیشانه در پایان آیه ۳ اشاره میفرماید که سنت و حکمت الهی اینگونه نیست بلکه خدای متعال برای هر چیزی، اندازه و تقدیری قرار داده و غالباً کارهای دنیا را به تدریج پیش میبرد تا پیروزی و موفقیت کامل بر اساس تقدیر الهی و در زمان خودش محقق شود: قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎 ببخشید تا عزیز شوید
🔻پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
عَلَيكُم بِالعَفوِ؛ فَإنَ العَفوَ لا يَزيدُ العَبدَ إلاّ عِزّا، فَتَعافَوا يُعِزَّكُمُ اللّهُ
🌹 بر شما باد گذشت؛ زيرا گذشت جز بر عزت بنده نمىافزايد. پس، از يكديگر گذشت كنيد تا خداوند به شما عزت بخشد.
📚 کافی، ج ۲، ص ۱۰۸، ح ۵
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻 مکانهایی مانند مساجد و حرمهای اهل بیت(ع) چه تأثیری در کیفیت عبادت و استجابت دعا دارند؟
🔸پاسخ: اصل این مطلب که خدای متعال مسجد را برای عبادت و دعا قرار داده و در قرآن کریم بر فضیلت مسجد برای ذکر و دعا تأکید فرموده نشان میدهد که بودن در مسجد برای ارزشمندتر شدن عبادت و استجابت دعا مؤثر است، چنانکه فرموده است: وَ مَسَٰجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا ٱسْمُ ٱللَّهِ كَثِيرًا(حجّ/۴۰)
و نیز: وَ أَقِيمُوا۟ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ٱدْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَۚ (اعراف/۲۹)
اما در روایات، تأثیر مسجد و حرم اهل بیت(ع) به روشنی و در احادیث متعددی بیان شده است، مثلا در روایتی آمده است: عَرَضَت لى إلى رَبّي حاجَةٌ فَهَجَرتُ فيها إلَى المَسجِدِ، و كَذلِكَ أفعَلُ إذا عَرَضَت بِيَ الحاجَةُ
یعنی برای من حاجتی پیش آمد و برای برآورده شدن آن به سوی مسجد رفتم تا دعا کنم و هر گاه برایم حاجتی پیش آید همینگونه عمل میکنم؛
و در روایت دیگری آمده است: أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَى بِقَاعاً يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعَاءُ
یعنی خدا مکانهایی دارد که دعا در آنها مستجاب میشود؛
و درباره مسجد سهله روایت است: مَا أَتَاهُ مَكْرُوبٌ قَطُّ فَصَلَّى فِيهِ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ وَ دَعَا اللَّهَ إِلَّا فَرَّجَ اللَّهُ كُرْبَتَه
یعنی هيچ دردمندی به اين مسجد نمیآيد كه مابين نماز مغرب و عشا دعا كند، مگر آن كه خداوند گره از كارش میگشايد؛
و درباره مسجد کوفه روایت است: مَا دَعَا فِيهِ مَكْرُوبٌ بِمَسْأَلَةٍ فِي حَاجَةٍ مِنَ الْحَوَائِجِ إِلَّا أَجَابَهُ اللَّهُ وَ فَرَّجَ عَنْهُ كُرْبَتَه
یعنی هیچ گرفتاری در مسجد کوفه حاجتی از حوائجش را از خداوند نمیخواهد، مگر آنکه خدا آن را برآورده میکند و گرفتاریاش را برطرف میسازد؛
و درباره حرمهای اهل بیت(ع) نیز روایات متعددی هست که به یک نمونه اشاره میشود. امام هادی(ع) فرمود: «مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةٌ فَلْيَزُرْ قَبْرَ جَدِّيَ الرِّضَا بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْيُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ فِي قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ يَسْتَجِيبُ لَهُ
یعنی هر کس حاجتی داشت قبر جدم رضا(ع) را در طوس با غسل زیارت کند و در قسمت بالاسر حضرت دو رکعت نماز بخواند و در قنوت آن حاجتش را بخواهد که خدا برایش مستجاب میکند.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
از امیرالمومنین صلوات الله علیه و اله نقل شده که فرمودند:
النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ، وقَدرُ كُلِّ امرِىً ما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم».
الکافی، ج۱، ص۵۰
*مردم فرزند كارهاى نيكشان هستند و ارزش هر كس به اندازه خوبى است که انجام می دهد، از دانش سخن گوييد تا قدر و منزلت شما آشكار گردد*
🌷🌷🌷
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
و گرامیداشت هفته بسیج و تبریک آن به همه دلاورمردان بسیجی
حدیث روز
از پیامبر رحمت صلوات الله علیه و اله نقل شده که فرمودند:
«مُشاوَرَةُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ و يُمنٌ و تَوفيقٌ مِنَ اللّهِ، فإذا أشارَ عَلَيكَ الناصِحُ العاقِلُ فإيّاكَ و الخِلافَ؛ فإنّ في ذلكَ العَطَبَ»
المحاسن ج۲ ص۴۳۸
*مشورت كردن با خردمندِ خيرخواه، مايه هدايت و ميمنت و توفيق خدادادی است؛ پس هرگاه مشاور دلسوز و خردمند تو را راهنمايى كرد، مبادا مخالفت كنى كه موجب نابودى ات مىشود*
💐💐💐
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: فرزند نوجوان من در نماز خواندن کوتاهی میکند و مخصوصا نماز صبحش را گاهی نمیخواند. آیا من میتوانم به زور او را مجبور کنم که نماز بخواند و اگر نخواند او را دعوا و تنبیه کنم؟
🔸پاسخ: این سؤال از سوی بسیاری از پدر و مادرها مطرح میشود. والدینی که خودشان به نماز مقیدند و به آن اهمیت میدهند ولی فرزندانشان در سنین نوجوانی در ادای نماز کوتاهی و کاهلی میکنند و گاهی نماز نمیخوانند. البته در مواردی نیز قضیه بر عکس است یعنی فرزندانی در سنین نوجوانی و جوانی بر اثر حضور در مساجد و هیئات و نشستن پای منابر و سخنرانیهای مذهبی، اهمیت نماز را درک کرده و پیوسته آن را در اول وقت و تا حد امکان به صورت جماعت میخوانند ولی پدر یا مادرشان اینگونه نسبت به نماز تقید ندارند و در ادای آن کوتاهی میکنند.
در هر صورت گرچه امر به معروف در میان اعضای خانواده واجب و از مصادیق بارز آن هم امر به نماز است چنانکه خدای متعال در قرآن کریم به مؤمنان فرمان داده که هم خودشان و هم خانوادهشان را از آتش دوزخ حفظ کنند: يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ قُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَارًا (تحریم/۶)
و در ستایش از حضرت اسماعیل(ع) فرموده که وی خانواده خود را به نماز فرمان میداد: وَ كَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُۥ بِٱلصَّلَوٰةِ (مریم/۵۵)
و در آیه دیگری به پیامبر اکرم(ص) فرمان داده که اهل خود را به نماز امر کند: وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِٱلصَّلَوٰةِ (طه/۱۳۲)
ولی باید دانست که امر به معروف تنها تا حد گفتن زبانی واجب است و دعوا کردنی که اوضاع خانواده را متشنج کند و نیز تنبیه کردن از مصادیق امر به معروف نیستند؛ به ویژه در برخورد با نوجوانان و جوانان باید دقت و لطافت بیشتری به خرج داد، زیرا آنان در مرحله حساسی از عمر خود قرار دارند و در چنین سنینی تحولات روحی و جسمی در آنان به وجود میآید و گاه برای مدتی دچار بحران میشوند و ممکن است بسیار شکننده و گاه پرخاشگر شوند.
در چنین شرائطی بهترین نوع برخورد پدر و مادر با فرزندان آن است که ابتدا شرائط فرزندان خود را به خوبی درک کنند و سعی کنند پیوسته همراهی و محبت خود را به فرزندانشان نشان دهند و در ادامه با صبر و حوصله با فرزندان خود برخورد کرده و رفتارهای غیر منطقی آنان را کریمانه تحمل کنند و برای تربیت فرزندان خود بکوشند که از راههای تشویقی و همراه با ملایمت استفاده کنند تا آرام آرام و در زمان مناسب نتیجهی شیرین صبر و حلم و تلاش خود را ببینند و فرزندانی مؤمن و متعهد تربیت کنند.
البته ممکن است همیشه برخورد صحیح پدر و مادر نتیجه مطلوب و مورد انتظار را نداشته باشد، زیرا به هر حال همه انسانها آزادند و باید خودشان راه خودشان را انتخاب کنند و چه بسا گاهی بعضی از فرزندان راه نادرست و کفران و ناسپاسی را برگزینند؛ ولی این امر وظیفهای بیشتر از امر به معروف و نهی از منکر برای پدر و مادر نمیآورد و به هیچ وجه مجوز دعوا و تنبیه و متشنج کردن فضای خانواده نیست. پدر و مادر باید به وظیفه خود در همان حدی که خدای متعال از آنان خواسته عمل کنند و اینکه تلاش آنان ثمر میدهد یا نه و فرزندانشان راه درست را انتخاب میکنند یا خیر؟ در اختیار والدین نیست و در این خصوص پدر و مادر وظیفه و مسئولیتی ندارند و در نهایت هر کسی در پیشگاه خدای متعال مسئول اعمال خود است و هیچگاه ناسپاسی و گناهان یک شخص را برای دیگری نمینویسند.
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
🎭 چهار نشانه ریاکار
🔻پیامبرخدا صلياللهعليهوآلهسلم:
أمّا علامةُ المُرائِي فَأربَعةٌ:
۱. يَحرِصُ في العَمَلِ للّه إذا كانَ عِندَهُ أحَدٌ
۲. و يَكسَلُ إذا كانَ وَحدَهُ،
۳. و يَحرِصُ في كُلِّ أمرِهِ على المَحمَدَةِ،
۴. و يُحسِنُ سَمْتَهُ بِجُهدِهِ،
🔻نشانه رياكار چهار مورد است:
➖زمانی نزدش کسی است خود را بر طاعت خدا حريص نشان مىدهد،
➖زمانی تنها است سستى و تنبلى مىورزد،
➖در هر كارى شيفته ستايش است و
➖ با تلاش ظاهرش را نیکو میکند.
📚تحف العقول، ۲۲
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
به نام خدا
با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری
حدیث روز
💎 خطایی بزرگ در مقابل دشمن
🔻أمیرالمؤمنین امام على عليهالسلام:
احذَرِ استِصغارَ الخَصمِ؛ فَإنَّه يَمنَعُ مِنَ التَّحَفُّظِ، وَ رُبَّ صَغيرٍ غَلَبَ كَبيراً
❗️از کوچکشمردن دشمن بپرهیز، زیرا این کار مانع از احتیاط میشود، و چه بسا کوچکى که بر بزرگى پیروز شده است!
📚 شرح نهجالبلاغه، ج۲۰، ص ،۲۸۲ ح ۲۳۱
•┈┈••✾••┈┈•
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
@hablallah
🔻پرسش: چرا در سوره هود آیات ۱۰۶ و ۱۰۸ درباره شقاوتمندان فعل معلوم به کار رفته یعنی آنان خودشان شقاوتمند شدند ولی درباره سعادتمندان فعل مجهول به کار رفته یعنی شخص دیگری آنان را سعادتمند کرده است؟
🔸 پاسخ: خدای متعال انسانها را آزاد آفریده تا خودشان راه ایمان یا کفر را انتخاب کنند: فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَ مَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ (کهف/۲۹) و آنان را تا دو راهی شکر و کفران هدایت کرده تا انسانها خودشان راه سپاسگزاری یا ناسپاسی را برگزینند: إِنَّا هَدَيْنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورً (انسان/۳)
بنابراین هر انسانی با انتخاب و عمل خودش، سعادت یا شقاوت خویش را رقم میزند؛ ولی میان سعادت و شقاوت انسان تفاوت مهمی وجود دارد، زیرا خدای مهربان با فرستادن پیامبران(ع) و کتابهای آسمانی همه را به سوی سعادت هدایت کرده است و از سویی به انسانها عقل و نیز توان داده تا بتوانند راه هدایت را انتخاب و بر اساس فرمانهای الهی عمل کنند.
اگر کسی از نعمت عقل و توانایی جسمانی که خدا به او داده استفاده درستی نکرد و به جای پیروی از پیامبران و فرمانهای کتابهای آسمانی به دنبال هوای نفس و اطاعت شیطان رفت چنین شخصی واقعاً خودش راه شقاوت را انتخاب و خود را شقاوتمند کرده و آتش دوزخ در انتظار اوست و این شقاوت او اصلاً مستند به خدای سبحان نیست به همین جهت درباره آنان فعل معلوم به کار رفته است: فَأَمَّا ٱلَّذِينَ شَقُوا۟ فَفِی ٱلنَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ (هود/۱۰۶)
ولی اگر کسی با کمک عقل خود راه هدایت را برگزید و پیرو انبیاء و شریعت الهی شد و با توانایی جسمانی خود به اطاعت از فرمانهای الهی رو آورد، گرچه چنین شخصی نیز خودش راه سعادت را انتخاب کرده است؛ ولی اگر درست دقت کنیم این سعادت وی در واقع مستند به خداست، زیرا اولاً این خداست که پیامبران و کتابهای آسمانی را فرستاده تا مردم را هدایت کند و ثانیاً عقل را نیز خدا عطا فرموده که انسان با کمک آن راه درست و هدایت از گمراهی را تشخیص میدهد و ثالثاً توانایی جسمی و بدنی که انسان با آن فرمانهای الهی را اطاعت میکند نیز نعمتهایی از سوی خدا هستند، بنابراین در واقع این خداست که انسانها را هدایت میکند و به سعادت و در نتیجه بهشت میرساند؛ به همین جهت درباره سعاتمندان فعل مجهول به کار رفته است: وَ أَمَّا ٱلَّذِينَ سُعِدُوا۟ فَفِی ٱلْجَنَّةِ خَٰلِدِينَ فِيهَا (هود/۱۰۸)
✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇
https://eitaa.com/hablallah