eitaa logo
حبل الله
409 دنبال‌کننده
119 عکس
98 ویدیو
39 فایل
در این کانال به پرسش‌های دینی به‌ویژه قرآنی پاسخ داده شده و به ذکر برخی از نکات قرآنی و روایی پرداخته شده است. سؤالات قرآنی، روایی، اعتقادی و اخلاقیِ خود را از @jamali114 بپرسید.
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز 💎 غفلت‌زدگان دنیا، حسرت‌زدگان آخرت 🔻امام حسن مجتبي عليه‌السلام: النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلى الآخِرَةِ صارُوا اِلى دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ ❇️ مردم [در اين دنيا] در خانه بى‌خبرى و غفلت به‌سر مى‌برند؛ پس هر كارى را انجام مى‌دهند، نمى‌دانند [ثمرش را] و چون به خانه آخرت روند، به وادى يقين درآيند و همه چيز را بدانند و لكن نتوانند عمل سودمندى را در آنجا براى خويش انجام دهند. 📚 مصابيح الانوار، ج ۲، ص ۲۷۱ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
🔻پرسش: منظور از دو بار میراندن و دو بار زنده کردن در آیه ۱۱ سوره غافر چیست؟ 🔸پاسخ: آیه ۱۱ سوره غافر گزارش سخن کافران در روز قیامت است که خطاب به خدای متعال می‌گویند: ای پروردگارمان! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی پس به گناهانمان اعتراف کردیم: قَالُوا۟ رَبَّنَآ أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا ٱثْنَتَيْنِ فَٱعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا در این آیه کافران به دو بار میراندن یا اماته و دو بار زنده کردن یا احیاء اشاره کرده‌اند. انسان از پیش از تولد تا روز قیامت ۶ مرحله را پشت سر می‌گذارد: ۱. حالت مرگ پیش از تولد. این حالت، مرگ و موت است نه میراندن و اماته زیرا میراندن و اماته زمانی معنا دارد که پیش از آن زندگی و حیاتی وجود داشته باشد ولی انسان پیش از مرگ اولیه، هیچ زندگی و حیاتی نداشت: هَلْ أَتَیٰ عَلَی ٱلْإِنسَٰنِ حِينٌ مِّنَ ٱلدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْـًٔا مَّذْكُورًا (انسان/۱) ۲. آفرینش انسان در دنیا که در این مرحله خدا او را احیاء فرموده و به وی حیات دنیایی می‌بخشد: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَ كُنتُمْ أَمْوَٰتًا فَأَحْيَٰكُمْ (بقره/۲۸) ۳ و ۴. میراندن انسان در دنیا و زنده کردن او در عالم برزخ:  وَ مِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَیٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (مؤمنون/۱۰۰) ۵ و ۶: میراندن انسان در برزخ و زنده کردن او در قیامت: وَ نُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ مَن فِی ٱلْأَرْضِ إِلاَّ مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَیٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ (زمر/۶۸) در آیه ۱۱ سوره غافر که به دو میراندن(اماته) اشاره شده مقصود از اماته اول نمی‌تواند مرحله نخست از این شش مرحله باشد زیرا این مرحله مرگ و موت است نه اماته. بنابراین دو اماته یاد شده در این آیه به مرحله سوم یعنی مردن در دنیا و مرحله پنجم یعنی مردن در برزخ اشاره دارد. همچنین در آیه مورد بحث به دو احیاء و زنده کردن اشاره شده که مراد از احیاء اول، مرحله دوم از این شش مرحله یعنی زنده کردن انسان در زندگی دنیا نیست زیرا کافران پس از اشاره به دو اماته و دو احیاء، نتیجه آن را اعتراف به گناهان خود دانستند و با فای تفریع گفتند: فَٱعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا پس معلوم می‌شود مراد آنان، میراندن و زنده‌کردن‌هایی است که در اعتقاد آنان به معاد تأثیر داشته و موجب شده به گناهان خود اعتراف کنند و روشن است که زنده کردن آنان در دنیا چنین تأثیری نداشت، زیرا آنان در زندگی دنیا معاد را باور نداشتند و به گناهان خود اعتراف نمی‌کردند. بنابراین مراد از دو احیاء و زنده کردن در آیه محل بحث، مرحله چهارم یعنی زنده شدن در برزخ و مرحله ششم یعنی زنده شدن در قیامت است. خلاصه آنکه کافران در قیامت می‌گویند: پروردگارا ما را دو بار میراندی (یک بار در دنیا و یک بار در برزخ) و دو بار هم زنده کردی (یک بار در برزخ و یک بار در قیامت) پس ما به گناهان خود اعتراف کردیم. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ * بهترين اعمال كارى است كه نفس خود را به انجام آن وادارید* (زيرا پاداش باندازه رنج داده ميشود) نهج‌البلاغه حکمت 241 💐💐💐 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
🔻نکته‌های اخلاقی و معنوی: حدیث عنوان بصری یکی از احادیثی است که عارفان و عالمان ربّانی توجه و عنایت ویژه‌ای نسبت به آن دارند، زیرا مطالعه مکرر این حدیث و تفکر در مضامین عالی آن تأثیر عمیقی در بیداری انسان و پیمودن راه کمال و قرب الهی دارد. برای نمونه مرحوم قاضی(ره) به شاگردان خود سفارش می‌کردند که این حدیث را همراه خود داشته باشند و به طور مکرر آن را مطالعه کنند. در بخشی از این حدیث شریف، امام صادق(ع) برای عنوان بصری توضیح داده‌اند که علم حقیقی با تعلم و درس خواندن به دست نمی‌آید بلکه نوری است که در قلب کسانی واقع می‌شود که خدا می‌خواهد آنان را هدایت کند. در ادامه، آن حضرت بیان داشتند که راه رسیدن به چنین علمی آن است که انسان حقیقت عبودیت را در درون خود محقق سازد و علم را با عمل به آن جستجو کند و از خدا بخواهد که مطالب را به او بفهماند. سپس امام صادق(ع) حقیقت عبودیت را سه چیز دانستند: ۱. بنده خود را مالک چیزی نداند و همه اموال خود را مال خدا بداند و همانگونه که خدا فرمان داده مصرف کند؛ در این صورت انفاق برای وی آسان خواهد شد. ۲. بنده تدبیر خود را به پروردگار خود واگذارد و برای خودش تدبیری نکند؛ در این صورت مصائب و سختی‌های دنیا برایش آسان خواهد شد. ۳. همه اشتغال او به امر و نهی الهی باشد؛ در این صورت به سراغ مراء و جدال و مباهات با مردم نخواهد رفت. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلین نقل شده که فرمودند: أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ بیشترین قربانی عقلها در پرتو طمعها صورت می‌گیرد ( با تبعیت از طمع , عقل کارآیی خود را از دست می‌دهد) حکمت ۲۱۹ 🌹🌹🌹 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلّین نقل شده که فرمودند: يَابنَ آدَمَ ، ما كَسَبتَ فَوقَ قوتِكَ فَأَنتَ فيهِ خازِنٌ لِغَيرِكَ .  نهج البلاغة حكمت 192 *ای پسر آدم! آنچه بيش از نیازت به دست آورى ، پس در حقیقت، تو خزانه دار ديگران هستى* 💐💐💐   ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
🔻پرسش: در آیه ۲ سوره رعد منظور از برافراشتن آسمان‌ها بدون ستون چیست؟ 🔸پاسخ: خدای متعال در آیه ۲ سوره رعد در راستای اثبات ربوبیت الهی و معاد، به آفرینش آسمان‌ها اشاره فرموده است: ٱللَّهُ ٱلَّذِی رَفَعَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِعَمَدٍ تَرَوْنَهَا درباره معنای این آیه با توجه به اینکه تعبیر "ترونها" از لحاظ ادبیات عربی، صفت برای "عمد" باشد یا حال و قیدی توضیحی برای مطلب پیش از خود، دو احتمال وجود دارد: ۱. خدا کسی است که آسمان‌ها را بدون ستونی که شما ببینید (بلکه با ستون‌هایی نامرئی) برافراشت. ۲. خدا کسی است که آسمان‌ها را همانگونه که شما می‌بینید بدون ستون برافراشت. منظور از آسمان‌ها در این آیه، اجرام و کرات آسمانی هستند و بر اساس احتمال نخست، این اجرام ستون‌هایی دارند ولی انسان‌ها نمی‌توانند با چشمان خود این ستون‌ها را ببیند. طبق این احتمال شاید مراد از این ستون‌ها، نیروی جاذبه و تعادل آن با نیروی دافعه باشد. بر اساس احتمال دوم، کرات آسمانی بدون هیچ‌گونه ستونی برافراشته شده‌اند و انسان‌ها می‌توانند اجرام آسمانی مانند ماه و خورشید را ببینند که بدون هیچ‌گونه ستونی در فضا معلق‌اند. بر پایه هر یک از دو احتمال، ربوبیت و تدبیر الهی و لزوم معاد اثبات می‌شود؛ ولی با توجه به عمومیت قانون اسباب و مسببات و از آنجا که اصل درباره هر قیدی آن است که احترازی باشد نه توضیحی و در نتیجه تعبیر "ترونها" نیز وصفی احترازی برای ستون‌هاست و نیز با توجه به اینکه در آیه ۱۰ سوره لقمان نیز بر این قید تأکید شده: خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَاۖ به نظر می‌رسد احتمال نخست درست باشد و آیه شریف اشاره به ستون‌های نامرئی دارد. در حدیثی از امام رضا(ع) نیز آن حضرت فرموده‌اند: ستون‌هایی وجود دارند ولی شما آن‌ها را نمی‌بینید. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری و یادآوری اول ماه جمادی الثانی و استحباب نماز اول ماه حدیث روز از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلّین نقل شده که فرمودند: تَرْكُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ . (نهج‌البلاغه حکمت ۱۷۰) * گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است* 🌸🌸🌸 ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah  
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری حدیث روز از حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که در اهمیت حجاب فرمودند: عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليهاالسلام قالَت لَها: اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ.  وسائل الشيعة، ج2 ص 876 *اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليهاالسلام به من فرمودند: من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش جهنم بپوشاند.* 🏴🏴🏴  ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
🔻پرسش: بر اساس بعضی از آیات قرآن کریم، گاهی که مشرکان از پیامبر(ص) درخواست می‌کردند تا دلیلی برای درستی نبوت خود ارائه کند، آن حضرت در پاسخ می‌فرمود: خدا شاهد است که من پیامبرم. شاهد بودن خدا چگونه می‌تواند نبوت پیامبر(ص) را برای مشرکان ثابت کند؟ 🔸پاسخ: یکی از دلائل درستی نبوت پیامبر اکرم(ص)، گواهی و شهادت دادن خدای متعال است: وَ كَفَیٰ بِٱللَّهِ شَهِيدًا (فتح/۲۸) خدای متعال در آیاتی از قرآن کریم، بر رسالت پیامبر اعظم(ص) گواهی داده است، مثلا در آیات ۲ و ۳ سوره یس فرموده است: قسم به قرآن حکیم که تو یکی از مرسلین هستی: وَ ٱلْقُرْءَانِ ٱلْحَكِيمِ ۲ إِنَّكَ لَمِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ ممکن است گفته شود این گواهی چه سودی برای مشرکان دارد و چگونه می‌تواند برای مشرکان حجت باشد در حالی که ممکن است آنان به پیامبر(ص) بگویند ما این شهادت را قبول نداریم، زیرا قرآن را کلام خدا نمی‌دانیم و این‌ها سخنان خودت است. ولی این اشکال مشرکان با توجه به معجزه بودن قرآن کریم پاسخ داده می‌شود، زیرا پیامبر اکرم(ص) در پاسخ آنان می‌فرماید: خدا بر رسالت من گواهی داده و اگر شما قبول ندارید که این شهادت کلام خداست پس کتابی مانند قرآن بیاورید و چون آنان نمی‌توانند کتابی مانند قرآن بیاورند پس معلوم می‌شود این شهادت کلام خداست و مشرکان به ناچار باید آن را بپذیرند. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah
به نام خدا با سلام و آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری و تسلیت شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها حدیث روز از امیرالمومنین علیه آلاف صلوات المصلین نقل شده که ماجرایی را از حضرت صدیقه طاهره نقل فرمودند: قالَ: كُنّا جُلُوسا عِندَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ: أخبِرُونى أىُّ شَيٍ ء خَيرٌ لِلنِّساءِ ؟ فَعَيينا، فَرَجَعتُ إلى فاطِمَةَ فَقالَت: خَيْرٌ لِلنِّساءِ اَنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ.  كشف الغمه ج 1 ص 466 *روزى پيامبر از ما سؤال كرد: بهترين كار براى زن چيست؟ كسى نتوانست پاسخ گويد. من اين پرسش را از فاطمه علیهاالسلام پرسيدم. ایشان فرمودند:  بهـترين كار براى زن آن اسـت كـه مردان نامحرم را نبيند و مردان نيز او را نبينند.* 🏴🏴🏴   ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 @hablallah
🔻 باید آدم شد👇 بر اساس آیه ۳۰ سوره بقره، هنگامی که خدای متعال می‌خواست انسان را بیافریند به فرشتگان اعلام کرد که من در زمین برای خود جانشین قرار خواهم داد: وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةًۖ فرشتگان با توجه به نقطه ضعف بسیاری از انسان‌ها که در دنیا اسیر غضب و شهوت می‌شوند و هنگامی که کسی منافع آنان را به خطر بیندازد او را نابود می‌کنند، با پرسشی اعتراض‌گونه از خدای سبحان پرسیدند آیا در زمین کسی را قرار میدهی که در آن فساد و خونریزی میکند؟!: قَالُوٓا۟ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ ٱلدِّمَآءَ سپس به نقطه قوت خود اشاره کردند و گفتند ما تو را عبادت و تقدیس و تسبیح می‌کنیم. یعنی اگر هدف از آفرینش انسان عبادت است ما بدون هیچ‌گونه فساد و خونریزی، به تقدیس و تسیبح تو مشغولیم و همیشه تو را عبادت می‌کنیم؛ پس آفرینش موجود دیگری به نام انسان چه فایده‌ای دارد؟: وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ خدای متعال بدون اینکه فساد و خونریز بودن انسان‌ها را ردّ کند در پاسخ فرشتگان فرمود من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید: قَالَ إِنِّیٓ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ و سپس آدم(ع) را آفرید و به آنان فهماند که گرچه شما موجودات بسیار ارزشمندی هستید و خدا را عبادت می‌کنید؛ ولی من آدم هم می‌خواهم. بنابراین انسان نباید مانند مقدسی باشد که فقط در گوشه‌ای می‌نشیند و به عبادت خدا و تقدیس و تسبیح او مشغول است؛ بلکه باید ظرفیت‌ها و ابعاد گوناگون انسان را بشناسد و در همه زمینه‌ها خودسازی کند و به کمال برسد و در یک کلام برای رسیدن به هدف آفرینش باید آدم شد. ✅ به کانال حبل الله بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/hablallah