فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬| مستند "رسم برادری"
❓ آیا اجازه هست برادر بخوانمت؟
❇️ روایتی است از اظهار ارادت اهل سنت به خاندان رسالت
@Hablollahir
مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
🎬| مستند "رسم برادری" ❓ آیا اجازه هست برادر بخوانمت؟ ❇️ روایتی است از اظهار ارادت اهل سنت به خاند
این مستند کوتاه حقیقتا خیلی خوب شده.
دوستان لطفا در انتشارش کم نذارن
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
💠 اسوۀ وحدت اسلامی
🔻 گزیدهای از پیام آیتالله سید کاظم حائری به دومین نشست علمی طلایهداران صلح و وحدت اسلامی که اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برگزار شد:
یکی از ویژگیهای استاد شهید ما آیتالله سید محمدباقر صدر قدسسره در کنار همۀ فضایل و محاسن انبوه و پرشمارش عبارت است از وحدتگرایی و رویکرد تقریبی که در همه میدانهای فعالیت او وجود داشت؛ چه در عرصه افکار و مفاهیم و چه در عرصه فعالیتهای عملی و اجتماعی.
این ویژگی را میتوان از شاخصههای پیش رو بهدست آورد:
🔸 طرحهای تمدنی کلان او که در کتابهایی چون «فلسفتنا»، «الأسس المنطقية للإستقراء»، «اقتصادنا» و «البنك اللاربوي» بازتاب یافته است. او در این طرحها امت اسلام را با همه گسترۀ پردامنه و وجود وسیعش در نظر داشت و نیازهای فکری، اعتقادی، روشی و عملی همۀ امت را تشخیص میداد و سپس به رفع نیازها و درمان دردهای آن میپرداخت…. ازاینرو بهراستی نظریهپردازیاش متعلق به همه جریانها و گرایشهای مذهبی امت اسلام بود.
🔹 شهید صدر در پژوهشهایش تنها به بهرهگیری از ابزارها و پشتوانههای علمی خاص [مذهبی] خود بسنده نمیکرد، بلکه هرآنچه در عرصۀ اندیشۀ اسلامی وجود داشت را بهکار میگرفت تا به رأی بهدستآمده ویژگی فراگیری و شمول بخشد و آن را بهعنوان حکم اسلام در چارچوب گستردۀ آن ارائه کند. در این راستا در اثر بزرگش «اقتصادنا» مذاهب مختلف اسلامی را در دایره پژوهش قرار میدهد تا از همه آنها برای ساخت نظریه اقتصادیاش بهره بگیرد؛ نظریهای که آن را بهعنوان نظریه عمومی اسلام و دربرگیرنده انواع مذاهب اسلامی اکتشاف کرده است. برای نمونه در بحث مالیاتهای خمس و زکات، بیان کرده است که این دو مالیات برای بالا بردن سطح زندگی فقیر و رساندن آن به سطح زندگی اغنیا، تشریع شدهاند تا از این رهگذر مفهوم توازن اجتماعی در اسلام محقق شود. او در این راستا به منابع متعددی از میراث اسلامی استناد کرده که در این میان در کنار روایاتی از «وسائل» نقل ابنقدامه در «المغني» که در آن نظر شافعی را نیز آورده، وجود دارد. همچنین در قانون «زمين آبادشده بهدست بشر در هنگام فتح، مِلک عمومی همه مسلمانان است» به اجماع منقول در جواهر و نیز سخن ماوردی در اینباره و نقلقول وی از امام مالک، استدلال کرده است. او در حکمی به فتاوای فقهای بزرگ شیعه و روایات امامان اهلبیت(علیهمالسلام) و نیز به سخن سرخسی در «مبسوط» استدلال میکند. وی از این رهگذر به حکمی که استنباط میکند صبغه حکم شرعی در چارچوب کلان شریعت اسلامی میدهد.
🔹 به همین دلیل بود که بهطور ویژه از کتاب «اقتصادنا» در کشورهای اسلامی استقبال شد و این کتاب به مرجعی برای فهم مکتب اقتصادی اسلام و نظریات اسلامی در این زمینه تبدیل گشته و بهعنوان ماده درسی در شماری از دانشگاههای جهان اسلام بهکار گرفته شد، هرچند بهطور کلی همواره دیگر کتابهای شهید صدر نیز موردتوجه فرهیختگان، اندیشمندان، پژوهشگران و مجامع علمی در سراسر جهان اسلام بوده و هست.
🔸 روشی که شهید صدر به مسائل حساس مذهبی میپرداخت سومین شاخصه نشاندهنده این رویکرد است. او درحالیکه به باورهای مذهبی خود افتخار مینمود و تثبیت و دفاع از آنها را بر عهده میگرفت، از این نکته غافل نبود که مخاطب خود را همه مسلمانان با هر مذهبی قرار دهد، به همین منظور از ابزارهای عمومی اثبات بهره میگرفت و با زبانی فراگیر و تعابیری جذاب سخن میگفت و از عبارات مشمئزکننده، پرهیز داشت و به همه طیفها و طوایف امت اسلام با دیده احترام مینگریست. شهید صدر نمونههایی عالی از گفتوگوی مذهبی برادرانه و آرام را به نمایش گذاشته است؛ گفتوگویی که کینهورزی و ادبیاتِ تحقیرِ دیگر مذاهب یا جسارت به بزرگان دیگران جایی در آن ندارد.
🔹 او «مرجع» را رهبری برای عموم مسلمانان میدانست که در تلاشهای نظری و عملیاش دغدغه همه امت را دارد و اینطور نیست که تنها مرجع یک فرقه یا گروه معین باشد. بر همین اساس به مبارزه بر ضد حکومت ستمگر عراق برخاست؛ زیرا میدید نظام بعثی به زورِ سلاح بر گُرده ملت عراق سوار شده و این ملت را از ابتداییترین حقوق و آزادیهایش محروم ساخته است…. او در آخرین پیامی که برای امت عراق، اعم از شیعه و سنی فرستاد، میگوید:
من از آن زمان که [جایگاه] خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ زیرا من از رسالتی دفاع کردم که همه آنها را متحد میکند… پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با تواَم که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دو شما هستم که شما با اسلام هستید.
متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید
🆔 @shahidsadr
#الا_رسول_الله
کاروان موتوری
مدافعان رسول الله
.
در پی اهانت به ساحت پیامبر اعظم (ص)
شنبه ۱۰ آبان ۹۹ ساعت ۱۸
.
میدان شهدا، ابتدای خیابان صاحب الزمان عج
مسیر حرکت از مساجد حضرت محمد (ص) شیعیان و اهل سنت مشهد
.
با اجرای گروه سرود مجموعه فرهنگی-تربیتی آیت و مراسمی کوتاه روبروی مسجد حنفی منطقه رضاییه
#وحدت
#We_love_Mohammad
@Hablollahir
متاسفانه بخاطر
محدودیت های شدید کرونایی ستاد استان
برنامه کاروان موتوری
مدافعان رسول الله
لغو شد
@Hablollahir
امشب شبکه سه
ساعت 20
حجت الاسلام سیفایی
این برنامه را از دست ندهید.
@Hablollahir
#اطلاع_رسانی
🔰 مسابقه کتابخوانی #امت_رسول با محوریت کتاب بر تبعید
🔸 کتاب «برتبعید» روایتی است از تبعید حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب به ایرانشهر و جیرفت، در زمان حکومت پهلوی دوم.
🔹جوایز:
4 جایزه 1 میلیون تومانی
4 جایزه 700 هزار تومانی
4 جایزه 500 هزار تومانی
4 جایزه 200 هزار تومانی
🔻 تهیه کتاب و شرکت در مسابقه:
https://yk8.ir/rasul
@Hablollahir
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع اسلامی حبل الله برگزار می کند.
💢شصتمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع: حضرت محمد (ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
🎤سخنران: حجت الاسلام محسن قنبریان (زيد عزّه)
🗓 زمان : دوشنبه 12 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 19
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐
https://bitn.ir/irc60
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
@Hablollahir
هدایت شده از محسن قنبریان
محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی.mp3
29.56M
🕋صوت نشست علمی: محمد(ص) پیامبر بشر و نقش انقلاب اسلامی در راهبری امت اسلامی
١٢آبان ٩٩/ حجت الاسلام قنبریان
🔘 سه هدف محقق نشده پیامبر(ص)
🔘 ریل گذاری فرهنگی، اقتصادی، سیاسی پیامبر(ص) برای تحقق آنها
🔘کار احیاگران اسلام و انقلاب اسلامی در قبال آن ریل گذاری و اهداف ناتمام
🔘 مانعیت فرقه گرایان و غربگرایان برای احیای اسلام محمدی و تحقق اهداف پیامبرانه
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
#موشن_گرافی
کتاب بر تبعید
خاطرات مقام معظم رهبری در تبعید در شهرهای ایرانشهر و جیرفت
@Hablollahir
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مجمع اسلامی حبل الله برگزار می کند.
💢شصت و دومین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع: الگوي ارتباطات ميان فرهنگي پيامبر اسلام (ص)
🎤سخنران: حجت الاسلام احمد مبلغي (زيد عزّه)
🗓 زمان : چهارشنبه 14 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 19
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐
https://bitn.ir/irc62
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
@Hablollahir
#اطلاع_رسانی
🔰 مسابقه کتابخوانی #امت_رسول با محوریت کتاب بر تبعید
🔸 کتاب «برتبعید» روایتی است از تبعید حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب به ایرانشهر و جیرفت، در زمان حکومت پهلوی دوم.
🔹جوایز:
4 جایزه 1 میلیون تومانی
4 جایزه 700 هزار تومانی
4 جایزه 500 هزار تومانی
4 جایزه 200 هزار تومانی
🔻 تهیه کتاب و شرکت در مسابقه:
https://yk8.ir/rasul
@Hablollahir
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
💎معرفی سه کتاب، برای طلاب
✍️علی اکبری
🔶باورش سخت نیست، اگر تصریح شود که مهم ترین عامل در عدم تحقق وحدت اسلامی، عدم شناخت کافی مذاهب از یکدیگر است. عاملی که متاسفانه شاهدیم توسط دو طیف شیعه و سنی مورد غفلت واقع شده، و معمولا با تکیه بر پیش فرض ها، و کلی گویی ها به تحلیل و قضاوت یکدیگر می نشینند.
این آسیب را می توان در سه حیطه مربوط به طلاب و مبلغین شیعه، مشاهده کرد.
1- عدم شناخت کافی از فرق و مذاهب اهل سنت معاصر، و نداشتن فهم دقیق از رفتارهای دینی برخاسته از منابع اسلامی، جهت تعامل با اهل سنت.
2- عدم آشنایی با جریان های سیاسی – اجتماعی اهل سنت بخصوص در ایران، و هم چنین نداشتن آگاهی کافی از واکنش های آنان در قبال اتفاقات سیاسی همچون جریان های تکفیری.
3- نداشتن مهارت و اطلاعات کافی از مخاطب اهل سنت ساکن در مناطق مختلف ایران، که لازمه ی اساسی برای حضور و ارتباط با آنان در مناطق مشترک است.
در متن پیش رو قصد داریم تا سه کتاب از تازه های نشر در حوزه شناخت و شیوه تعامل با مذاهب دیگر را بصورت اجمالی معرفی کنیم:
📗سیره فراموش شده
(روش های تبلیغ در مناطق مشترک شیعه و سنی)
نویسنده: محمد حاجی اسماعیلی
می توان گفت که کتاب مذکور درصدد پاسخ گویی به پنج سوال زیر است:
- اهل سنت که هستند، و باورهای فقهی و کلامی آنان چیست؟
- اهل تسنن ایران دارای چه ویژگی های سیاسی، فرهنگی و مذهبی هستند؟
- ضرورت و بایسته های حضورتبلیغی در مناطق مشترک بالاخص اهل تسنن چیست و به چه شکلی و شیوه ای باید باشد؟
- ویژگی های صنفی مخاطبین تبلیغ، در این مناطق چیست؟
- آیا نمونه و الگوی موفقی را برای این حوزه از فعالیت ها، می توان نام برد ومعرفی کرد؟
📙اهل سنت و جریان های تکفیری
(واکنش اهل سنت به جریان های تکفیری بعد از انقلاب اسلامی)
نویسنده: احمد احمدی کلیسانی
از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، علما و مردمان اهل سنت در نقاط مختلف ایران زمین، دوشادوش مجاهدین انقلابی از کیان نظام دفاع کرده، و برای آن خون خویش را، که مهمترین سرمایه انسانی است فدا کرده اند. یکی از عرصه های مهم در زمان معاصر، ظهور و بروز جریان های تکفیری خارج از مرزها ایران و داخل آن است. جریاناتی که با برداشت های متعصبانه و خشک از منابع دینی، دست به اقدام های وحشیانه زده و خون هزاران انسان بی گناه را ریخته اند. تندروی هایی که منجر به شهادت علمای اهل سنتی همچون: ماموستا فرقانی، ماموستا برهان عالی، ماموستا شیخ الاسلام، مولوی جنگ زهی و... شد.
آقای احمدی نویسنده محترم کتاب، با دغدغه شناخت دقیق جریان های اهل سنت و آشنایی با واکنش های آنان در عرصه مبارزه با تکفیر، اقدام به جمع آوری منابع و آثار مذکور در این عرصه کرده، و واکنش های مختلف علما و سرشناسان اهل سنت در این مساله را، با تکیه بر مستندات خود آنان، بیان کرده است.
📘درس گفتارهایی درباره ی مدارا در ادیان ایران زمین
به کوشش سید علیرضا بهشتی
ایران کشوری است دارای قومیت ها مختلف. اقوامی که هریک به باور و آیین خاصی از ادیان الهی و مذاهب اسلامی، معتقد و پایبند هستند. این اقوام در طول تاریخ بایکدیگر مناسبات اجتماعی برقرار کرده اند. مناسباتی که خالی از تاثیر پذیرفتن از دو حیطه مبانی و باورهای دینی، و نگاه و شیوه مدیریتی حکام حکومتی در گذشته، نبوده است.
مجمع احیای فضیلت، در طی برگزاری نشست های فرهنگی، علمی خود با نظرسنجی از مخاطبین، اقدام به برگزاری سلسله جلساتی با موضوع مدارای دینی در ایران، می کند. این جلسات گفتگو محور، با حضور صاحب نظران و کارشناسان ادیان و مذاهب در ایران که دارای پیروانی هستند، برگزار شد.
متن پیاده شده جلسات، پس از بازبینی، ویرایش و اصلاحات توسط ارائه کنندگان، در قالب کتاب حاضر، در 188 صفحه، توسط نشر روزنه به چاپ رسیده است.
⬅️متن کامل معرفی کتابها↙️↙️
http://okhowah.com/fa/13824
🔻🔻🔻
@okhowahmag
امام موسی صدر یکی از آگاهانی است که روابط انسانها و بایستههای آن، دلمشغولیاش بوده و در این زمینه اندیشه کرده و به بیان تأملات خود در این زمینه، پرداخته است. ایشان در راستای تبیین بایستهها و شایستههای روابط اجتماعی انسانها با یکدیگر، از واژۀ برادری بهره برده و به گونههای متفاوت برادری اشاره مینماید: برادری انسانی، برادری خداباوران، برادری اسلامی، برادری ملی. در نوشتار پیش رو تلاش شده تا از باورهای امام صدر در این عرصه، گزارشی تحلیلی ارائه شود.
آنچه اکنون در دست شماست، بخش قابل توجهی از گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ رابطۀ انسانها با یکدیگر و بایستههای آن است. تقریب مذاهب بلکه حتی تقریب ادیان از دغدغههای این رهبر بزرگ است که در این کتاب مورد تبیین قرارگرفته است.
گفتههای عربی امام موسی صدر در مجموعهای دوازده جلدی با نام «مسیرة الامام السید موسی الصدر» جمع شده و ترجمۀ آن مجموعه، به ضمیمۀ گفتارهای فارسی ایشان، در کتابِ پانزده جلدی «گام به گام با امام» گرد آمده است.
اثر حاضر با عنوان «ارجنامه انسان، راهی برای وحدت ادیان الهی و فرق اسلامی» نیز برگرفته از این مجموعه 15 جلدی است که به کوشش آقای محمدصادق حسینزاده و با همکاری اتحادیه بینالمللی امت واحده گرد آمده است و در هفته وحدت از سوی شرکت چاپ و نشر بینالملل دراختیار علاقهمندان قرارمیگیرد.
@Hablollahir
#اطلاع_رسانی
🔰 مسابقه کتابخوانی #امت_رسول با محوریت کتاب بر تبعید
🔸 کتاب «برتبعید» روایتی است از تبعید حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب به ایرانشهر و جیرفت، در زمان حکومت پهلوی دوم.
🔹جوایز:
4 جایزه 1 میلیون تومانی
4 جایزه 700 هزار تومانی
4 جایزه 500 هزار تومانی
4 جایزه 200 هزار تومانی
🔻 تهیه کتاب و شرکت در مسابقه:
https://yk8.ir/rasul
روش تهیه کتاب :
وارد لینک بالا که بشوید هم لینک طاقچه هست و هم لینک خرید اینترنتی کتاب.
شما از صهبا می خرید.
هزینه کتاب 14 تومان هست.
هزینه پست هم رایگان.
هفته بعدش هم درب منزل تان کتاب را تحویل میگیرید.
@Hablollahir
هدایت شده از اخبار ویژه هندوستان
شعر یک هندو برای شهید سلیمانی
✏️دکتر سرویش تریپاتی شاعر
🔹هندوستانی تقدیم به قاسم سلیمانی و ملت ایران شد.
او استاد زبان سانسکریت دانشگاههای هند است و دکترای زبان سانسکریت دارد.
الا ای مسند ظلمت مکن فخر سخندانی
که ایران در دلش دارد نگینی چون سلیمانی
مکن بازی باطل در میان قوم ابراهیم
سیاوش را ملالی نیست کز آتش بترسانی
زمین حافظ و سعدی و مولانا همه نور است
تو از ایران و از عرفان ایرانی چه میدانی؟
گمان کردی که ایران است تنها پیش روی تو؟
همه هند است آماده برای جنگ و قربانی
شهادت هست تا فرهنگ این مردم نمیمیرند
ز خون یک سلیمانی ببالد صد سلیمانی
🔺اخبار هندوستان را از کانال ما دریافت کنید.
🔰اخبار ویژه هندوستان
@snindia
کتاب #بر_تبعید
گفتگوی رهبر انقلاب با مولوی قمرالدین
@Hablollahir
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
⛔️اختلاف سر ولایت امیرالمومنین، خیانت به اسلام!
🔻دست بردارید از نادانی! شما را تحریک نکنند آنهایی که با اسلام دشمنند. خیانت به اسلام نکنید! این تفرقه امروز خیانت به اسلام است، با هر اسمی که باشد. امروز سر ولایت امیرالمؤمنین اختلاف کردن خیانت به اسلام است. امروز این حرفها را طرح نکنید. همه توجه به این معنا داشته باشید که این سرنوشتی که بناست برای ایران تحقق پیدا کند خوب باشد. با اعمال شما نبادا اسلام فراموش بشود. با اعمال شما نبادا اسلام دفن بشود. اگر دلسوز به اسلام هستید، دست از تفرق بردارید. اگر دلسوز به ملت هستید، دست از تفرق بردارید. اگر دلسوز به کشورتان هستید، دست از این تفرقات بردارید.
صحیفه امام ج۸، ص۴۸۱
@okhowahmag
هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡️تأکید بر حدیث ثقلین تأیید جدال مذهبی نیست
✍مهدی مسائلی
بعضی فکر میکنند استناد و تأکید بزرگان شیعه بر حدیث ثقلین و توصیه اهلسنت به این حدیث نبوی، توجیهی برای پروژه شیعهسازی اهلسنت و تأییدی بر جدالهای مذهبی است. در حالیکه چنین موضوعی هرگز مقصود آنها نبوده است. از حدیث ثقلین میتوان دو برداشت حداکثری و حداقلی داشت. برداشت حداکثری متعلق به شیعیان است که قائل به امامت و جانشینی امام علی و اهلبیت(ع) در همهی جهات سیاسی و علمی از پیامبر(ص) هستند. قسمتی از این برداشت در تضاد با اندیشه اهلسنت است و شیعه بدون آنکه جدال مذهبی را دامن بزند، در گفتگوهای درون مذهبی خود بر آن تأکید میکند. اما برداشت حداقلی از حدیث ثقلین، مربوط مرجعیت علمی اهلبیت(ع) در هدایت امت اسلامی است. این موضوع چیزی نیست که با اندیشههای اعتقادی اهلسنت در تضاد باشد بلکه برای دنیای کنونی اسلام نیز بسیار راهگشاست. بر این اساس، آیت الله بروجردی برای تحقق تقریب مذاهب اسلامی، سیاست تبلیغی خود در فضای عمومی مسلمانان و در تعامل با اهلسنت را بر پایهی حدیث گذاشتند. در نگاه ایشان شیعه در عصر حاضر، باید تنها بر مرجعیّت علمی اهلبیت(ع) تأکید کند و از طرح کردن مسألهی خلافت امام علی و اهلبیت(ع) در گفتگو با اهلسنت سکوت کند. ایشان میفرمود مسئلهی خلافت سیاسی اهلبیت(ع)، فعلاً مورد ابتلای مسلمانان نیست تا درباره آن بحث کنند.(رک: آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، راههای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت مسلمانان) از این گذشته تمایز مذهبی شیعه و سنی بر اختلاف نظر در این موضوع استوار است و بحث بیشتر دراینباره، اتفاق نظری را دنیای اسلام پدید نمیآورد. از این جهت ایشان در تعاملات شیعه و سنی، به جای تأکید بر حدیث غدیر، بر حدیث ثَقَلَیْن( یا به تعبیری ثِقْلَیْن) تأکید میکردند و توافق و وحدت نظر بر سر مرجعیت علمی اهلبیت(ع) را امری دستیافتنی و مسئلهای راهگشا در مسیر تقریب مذاهب اسلامی میدانستند. البته پیداست آن مـرحوم، با این طرح، نظر نداشت که اصل مسألهی خلافت ائمه (ع) را انکار نماید یـا آنرا بیارزش و غیرمهم جلوه دهد، بلکه از باب در نـظر گرفتن اولویتها و نیازهای ضروری مسلمانان در عصر حاضر، بر مرجعیت علمی ائمه به استناد «حـدیث ثـقلین» تأکید میفرمود. رهبری انقلاب آیت الله خامنهای در توضیح رویکرد مرحوم بروجردی میگوید:
«در صدر فعالیتهای مرحوم آیتالله بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) برای تقریب - آنطور که من شنیدم و تا حدودی اطلاع دارم - توجه به «حدیث ثقلین» بود که بین مذاهب مختلف اسلامی مورد اتفاق است و متواتراً آن را نقل کردهاند. به همان شکلی که شیعه آن را نقل کرده، کتب برادران اهل سنت هم پُر است؛ اگرچه به شکل دیگری هم نقل کردهاند. بههرحال، مسألهی اهلبیت و نظیر آن را که مورد قبول همهی مسلمین است و همهی مسلمین به آنان ارادت دارند و آنان را دوست میدارند و هرکدام به نحوی به آنان عقیدهی دینی دارند، محور قرار بدهند. در خود اسلام میشود مواردی را از متون اسلامی پیدا کرد که پایههای تقریب باشد.»(بیانات 1/۰۷/1370)
پس تأکید بر حدیث ثقلین در کلام امام خمینی و آیت الله خامنهای را نباید حمل بر بحث شیعهسازی اهلسنت نمود همچنانکه آیت الله بروجردی را نمیتوان به این عنوان متهم نمود. آیت الله سید موسی شبیری زنجانی در نگاه مرحوم بروجردی میگوید:
«هدف آقای بروجردی از تأسیس دارالتقریب در مصر، این نبود که سنیها را شيعه کند. ایشان میفرمود: ما چه شیعه باشیم، چه سنی، به حکم حدیث ثقلین مؤظفیم عملمان مطابق دستور عترت طاهره(ع) باشد. ایشان در قضیه تقریب به دنبال توجه دادن اهلسنت به مرجعیت علمی اهلبیت(ع) بود. «تقریب» هم به معنی نزدیک شدن شیعه و سنی به یکدیگر و کمکردن فاصلهها است، نه شیعه کردن سنیها؛ هرچند اگر شیعه میشدند، زهی سعادت ولی غرض این نبود. آقای بروجردی بحثهای اعتقادی را نفی نمیکرد ولی در مصر به دنبال مطرح کردن مرجعیت علمی اهل بیت(ع) بود.»(جرعهای از دریا، ج3، ص503)
............
@azadpajooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️امام و آقا بخاطر جایگاهشان دم از وحدت میزنند؟؟
📌بررسی سوالات و شبهات مساله #وحدت
🔻حجت الاسلام محمدآبادی
@okhowahmag
مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
تا ۳٠ آذر تمدید شد. لطفا اطلاع رسانی کنید. @hablollahir
فقط ۱۱ روز به پایان زمان مسابقه مانده.