eitaa logo
هوالرزاق خرید وفروش فرهنگى (خاتم الانبیا صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم)
4 دنبال‌کننده
591 عکس
53 ویدیو
0 فایل
بسم‌الله الرحمن الرحیم وبه نستعين وهو مولينا فنعم المولي ونعم النصير آن الله هوالرزاق ذوالقوه المتین خدایا به امید تو نه به امید غیر تو اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم ثارالله حسبي الله لا اله الاهو و الحمدلله رب العالمین
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠
*بسم‌الله الرحمن الرحیم* *داستان های حضرت فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها* *حدیثی که برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اندازه حسن و حسین(علیهماالسلام ) ارزش داشت.* از رحلت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌ و آله وسلم) چند روزی نگذشته بود، شخصی به خانه فاطمه(سلام‌اللَّه‌علیها) آمد و پس از شرفیابی به حضور آن بانوی گرامی عرض کرد: «آیا رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) چیزی نزد شما یادگار گذاشته، تا مرا از آن بهره‌مند سازی؟». فاطمه(سلام‌اللَّه‌علیها) به یاد حدیثی از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) افتاد و به کنیز خود فرمود: هَاتِ تِلْکَ الْجَرِیدَةَ: «آن صفحه نوشته شده را به اینجا بیاور». کنیز به جستجو پرداخت و آن را نیافت، و بازگشت و به فاطمه(س) گفت: «آن را نیافتم». *فاطمه(سلام‌الله علیها) به او فرمود:* *وَیْحَکِ اُطْلُبِیها فَاِنَّها تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَیْناً:* *«وای بر تو، برو آن را پیدا کن، که ارزش آن در نزد من همطراز ارزش حسن و حسین(ع) است».* کنیز رفت و به جستجوی دقیق پرداخت، و سرانجام آن صفحه‌ی نوشته شده را در میان خاشاک یافت، آن را پاک کرد و به حضور فاطمه(سلام‌الله‌علیها) آورد، فاطمه(عليهاالسلام) نوشته‌ی آنرا برای آن شخص خواند، در آن چنین نوشته شده بود: *لَیْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنینَ مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جارَهُ بَوائِقَهُ...* *«از مؤمنان نیست آن کسی که همسایه‌اش از آزار او در امان نیست و کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، به همسایه‌اش آسیب نمی‌رساند و کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارد، سخن نیک می‌گوید و یا سکوت می‌کند، خداوند، انسان خیرخواه، بردبار و پاکدامن را دوست دارد و انسان بد زبان و کینه توز و بسیار سؤال‌کننده[۱] را دشمن دارد، بدانکه حیاء، از ایمان است، و ایمان موجب ورود به بهشت می‌شود، و ناسزاگویی از بی شرمی است و بی‌شرمی موجب ورود به آتش دوزخ است».[۲]* پی‌نوشت‌ها [۱]. منظور، درخواست کمک مادی، از این و آن است. [۲]. دلائل الامامه طبری، ص ۱ ـ سفینة البحار، ج ۱، ص ۲۳۱ https://chat.whatsapp.com/DkYQknZBKI8Kv9OKYDyZ16 https://hedayatgar.ir/fa/news/4061
یاعلی: 💚بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌹چند سفارش از امام حسن عسکری علیه‌السلام: ✨أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النبىِّ صلی‌الله‌عليه‌وآله، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه عَشْرُحَسَناتٍ. زياد به ياد خدا باشید زیاد به ياد مرگ و پرکشیدن از این جهان باشيد زیاد قرآن بخوانيد و زیاد بر پيامبر عزیزصلی‌الله‌عليه‌وآله درود و صلوات بفرستيد كه درود برآن حضرت ده حسنه به شمار می‌آید. 📚بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۷۲. 💚الحمدلله رب العالمین 🌸 ادرکنی 💚اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم💚 🌹حسین مصباح‌الهدی ایتا https://eitaa.com/noor114 ┅✧❁☀️❁✧┅
*💚🌟۲۹ روز مانده تا عید غدیر خم🌟💚* امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) می فرمایند: 🕯️پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و آله) هر سال، مدتى را در غار حرا به سر مى برد و من او را مى ديدم و کسى ديگر او را نمى ديد. 🌿روزگارى، جز خانه‌اى كه رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلّم) و خديجه(سلام‌الله‌علیها) و من در آن مى‌زيستيم، اسلام، خانه ديگری نداشت. *☀️نور وحى و رسالت را به چشم مى ديدم و بوى نبوت را مى شنيدم.* ✨هنگامى كه وحى نازل مى شد صداى ناله [شيطان] مى شنيدم، و مى پرسيدم: يا رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم)، اين صداى چيست؟ فرمود: اين ناله شيطان است، زيرا از اينکه پيرويش کنند مأيوس شده است. (سپس پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلّم) به من فرمود:) *🌟❤️تو آنچه را من مى شنوم، مى شنوى و آنچه من مى بينم مى بينى، جز اينکه تو پيامبر نيستى; ولى وزير منى و در مسير خير و سعادت قرار دارى!* 📚خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه (قاصعه) *نشر حداکثری*
*بسم الله الرحمن الرحیم* *الله لا اله إ لاّ هوَ الحیُّ القیُّومُ لا تَاخذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَومٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرضِ مَن ذَا الَّذی یَشفَعُ عِندَهُ إلا بِإذنِهِ یَعلَمَ ما بَینَ أَیدِیهمِ وَ ما خَلفَهُم وَ لا یُحیطونَ بِشَی ءٍ مِن عِلمِهِ إلا بِما شاءَ وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّماواتِ و الأرض وَ لا یَؤدُهُ حِفظُهُما وَ هوَ العَلیُّ العَظیم لا إکراهَ فِی الدَّین قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیَّ فَمَن یَکفُر بِالطَّاغوتِ وَ یُؤمِن بِالله فَقَد استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لاَنفِصامَ لَها و الله سَمِیعٌ عَلِیمٌ الله وَلِیُّ الَّذین آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلی النُّور وَ الُّذینَ کَفَروا أولیاؤُهُمُ الطَّاغوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النُّور إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أصحابُ النَّارِ هُم فِیها خالِدُونَ* ۞بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ۞ ۞اَللّهُمَّ۞ ۞کُنْ لِوَلِیِّکَ۞ ۞الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ۞ ۞صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ۞ ۞فی هذِهِ السّاعَة وَفی کُلِّ ساعة۞ ۞وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً۞ ۞وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ۞ ۞طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها۞ ۞طَویلا۞برحمتك ياارحم الراحميـن۞ ✋✋حداکثری دعای فرج۞ ۞اَللّهُمَّ صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم۞ ۞اَللّهُمَّ صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم۞ 🌾 🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹
✳️ آیت‌الله حسینی همدانی نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز و امام جمعه انقلابی کرج در خطبه‌های نماز جمعه کرج: ✅✅ مسلمانان باید آماده‌باش همه جانبه‌ا‌ی در برابر هر نوع حمله دشمنان داشته باشند 🔷 نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه عنوان کرد: اِعداد یعنی آمادگی. ارهاب یعنی ترسانیدن و هراس افکندن. این آیه دستور صریح و مؤکد می‌دهد که مسلمانان باید آماده‌باش همه جانبه‌ا‌ی در برابر هر نوع حمله دشمنان داشته باشند و هر نوع سلاح و امکانات و وسایل و شیوه‌هاى تبلیغى که سبب ارهاب یعنی ترس و هراس دشمنان مى‌شود را تهیه‌کرده تا در صورت لزوم استفاده کنند. ✅✅ مسلمان باید مسلح به سلاح روز باشد 🔷 آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در روایت دارد رسول خدا مطلع شدند که در یمن اسلحه‌ی جدیدى ساخته‌شده، شخصى را فرستادند یمن تا آن را تهیه کند، گفت: این درس است برای ما؛ یعنی مسلمان باید مسلح به سلاح روز باشد؛ در هر بخش و در هر زمینه‌ای. ✅✅ قوی شدن کشور جزو هدفهای ما می باشد 🔷 وی در ادامه به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت آقا فرمودند: «من چند بار تکرار کرده‌ام که کشور بایستی قوی بشود؛ قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است. این هم از قرآن گرفته‌شده. قرآن می‌فرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه؛ هر چه می‌توانید قوّت را زیاد کنید.» این قوّت در نگاه اوّل، ممکن است قوّت نظامی به نظر برسد، لکن خیلی وسیع تر از دامنه‌ی قوّت نظامی است. ابعاد قوّت ابعاد وسیعی است و شامل قوّت اقتصادی، قوّت علمی، قوّت فرهنگی، قوّت سیاسی (زمینه‌ساز استقلالِ سیاسی) و قوّت تبلیغی است. باگذشت زمان، عرصه‌های دیگری برای تقویت کشور و ملّت به وجود می‌آید؛ مثلاً امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز در همه دنیا فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛ قوّت در این زمینه حیاتی است». خیلی صریح و روشن بیان فرمودند. ✅✅ فضای مجازی جبهه انقلاب قوه‌ای که باعث ارهاب جبهه دشمن باشد دارد یا ندارد؟ 🔸 رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با طرح پرسشی عنوان کرد:خب سؤال اینجاست که فضای مجازی جبهه انقلاب قوه‌ای که باعث ارهاب جبهه دشمن باشد دارد یا ندارد؟ اگر دارد کجاست؟ پس باید همه تلاش کنند عِدّه و عُده‌ای فراهم کرده که به حد ارهاب و ترس و هراس دشمنان خدا برسد.این یک شاخص قرآنی است. دستور ولی جامعه هم هست. باید کاری کرد که ترس دردل دشمن بیفتد تا به اینجا نرسیم هنوز کاری نکرده‌ایم. ✅✅ فضای مجازیِ موجود دنیا زیر کلید مستکبران است 🔷 آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: رهبری در بیان دیگری دارند:«شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناکتر از سردار سلیمانی است. امروز هم مستکبران از نام شهید سلیمانی وحشت دارند، از یاد او وحشت دارند؛ ببینید درفضای مجازی، با اسم او چه برخوردی دارند می‌کنند؛ این هم یک تنبیه دیگری است، تنبّه بیشتری است برای ما و مسئولین فضای مجازی کشور که بفهمند چکار باید بکنند تا دشمن نتواند هر جور دلش می‌خواهد، با هرجایی که دلش می‌خواهد رفتار کند؛ و خب فضای مجازیِ موجود دنیا زیر کلید مستکبران است دیگر؛ از اسم شهید سلیمانی هم می‌ترسند و از تکثیر او وحشت دارند؛‌ الگو یعنی این؛ می‌ترسند که تکثیر بشود». ✅✅ جبهه انقلاب، خلاءهای قانونی و کمبود قوانین فضای مجازی را احصاء کند 🔷 وی در ادامه بابیان اینکه بحث من بحث تبیینی است،گفت: جهاد تبیین که این روزها در کلمات رهبر معظم انقلاب بیان‌شده ‌که البته اصل مطلب را چند سال قبل، سال ۷۹ حدوداً بحث جهاد تبیین را مطرح کردند بعد به‌مرور زیاد شد و رسید به این روزها و ماههای اخیر که مکرر تکرار کردند‌ از همین باب برای اینکه بدانیم چگونه باید عمل کنیم تا در این فضا هراس در دل دشمن بیفتد مسیری را عرض می‌کنم که اگر باقدرت و قوت طی شود زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسیم؛ و آن اینست که باید هرچه زودتر جبهه انقلاب، نظام مسائل فضای مجازی را استخراج کند و خلاءهای قانونی وکمبود قوانین لازم را احصاء کند. ✅✅ آرایش جبهه انقلاب در فضای مجازی باید از انفعال خارج شود 🔷 امام‌جمعه کرج بابیان اینکه آرایش جبهه انقلاب در این زمینه حتماً باید از انفعال خارج شود و آرایش فعال وجهادی بگیرد، گفت: حتماً باید قرارگاه مرکزی تشکیل شود وفرمانده‌ و اعضای ستاد فرماندهی و عملیاتی‌ معلوم شوند. در این قرارگاه حتماً باید برای کانون‌های اصلی فرهنگ، چه فرهنگ‌ساز جامعه و چه فرهنگ پذیر برنامه داشت؛ مثل خانواده ومدارس و مساجد و شبکه ائمه جمعه و هیئات مذهبی و حوزه و دانشگاه و بازار و رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد که ده عنصر و ده کانون هستند، باید حتماً برنامه تهیه شود. 📑 مشاهده مشروح خبر در سایت : 🌐 http://emamjomekaraj.ir/?p=40627 💻EmamJomeKaraj
🕋بسم‌الله النور الهادي قالَت فَاطِمَهُ الزَّهرَا سلام الله علیها  «جَعَلَ اللَّهُ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَةِ»  خداوند لزوم اطاعت و امامت ما را موجب امان از تفرقه و جدائى میان مؤمنان قرار داد. بحارالانوار، جلد 29، صفحه 220 شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم ✨هجرت از محيط شرك، كفر و گناه براى حفظ دين و ايمان 💚رسول خدا(صلى الله عليه و آله وسلم): هر كس دين خود را از سرزمينى به سرزمين ديگر ولو به اندازه يك وجب زمين باشد برهاند (هجرت كند) بهشت بر او واجب آيد و همدم ابراهيم و محمد (عليه السلام) باشد. 💚 رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) مى‌فرمايد: مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ ارْضٍ الى‌ ارْضٍ وِ انْ كانَ شِبْراً مِنَ الْارْضِ، اسْتُوْجِبَ الْجَنَّةُ وَ كانَ رَفيقَ ابْراهيمَ وَ مُحَمَّدٍ (عليه السلام).«3» هجرت از محيط شرك، كفر و گناه براى حفظ دين و ايمان، يا براى برگشت از نافرمانى خداوند، بر هر فردى لازم و ضرورى است. 💚امام صادق (عليه السلام) در پاسخ شخصى كه از تفسير آيه 56 سوره عنكبوت سؤال كرد، فرمود: اذا عُصِىَ اللَّهُ فى ارْضٍ وَ انْتَ فيها فَاخْرُجْ مِنْها الى‌ غَيْرِها.«4» هر گاه در سرزمينى كه تو در آن به سر مى‌برى نافرمانى خدا شد از آن جا به جاى ديگر هجرت كن. آرى، محيط در سرنوشت انسان تأثير فراوان دارد، بنابراين بايد از محيط فاسد و ناسالم هجرت كرد، پيامبر (صلى الله عليه و آله) هم يكى از عوامل هجرت‌هايشان همين بود. erfan.ir/farsi/sahifeh46/faraz17
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌹🇮🇷🇮🇷🇮🇷 خطبه فدک سخنرانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) | شهادت بر توحید فصل اوّل: سخنرانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) ...وَ أنارَ فِی التَّفَکُّرِ[٣] مَعْقُولَها خداوند فکرها را به همان اندازه‌ای که نسبت به کلمه‌ی توحید تعقّل می‌کنند نورانی کرده است.  توحید در دل من و تو وجود دارد نه اینکه بخواهیم آن را وارد کنیم. یعنی خدا دل انسان را موحّد آفریده، امّا ما تابع شیطان می‌شویم و آن را مشرک می‌سازیم. آدمی خود، دل را مشرک می‌کند و الاّ دل موحّد است. وَ أنارَ فِی التَّفَکُّرِ[٣] مَعْقُولَها خداوند فکرها را به همان اندازه‌ای که نسبت به کلمه‌ی توحید تعقّل می‌کنند نورانی کرده است. در اینجا توجّه کنید که ما یک قلب داریم و یک عقل، در باب قلب گفتیم که اگر توحید در قلب کسی وارد شد ثمره‌اش اخلاص در عمل است و خداوند هم توحید را در قلب همه‌ی انسان‌ها جاسازی کرده است و هیچ انسانی نیست که فاقد آن باشد؛ جمله‌ی قبلی حضرت زهرا(س) هم دلالت بر این داشت، امّا در مورد عقل چه؟ حضرت در اینجا از بحث قلب به بحث عقل وارد می‌شود و می‌فرماید: همین کلمه‌ی توحید که در قلب وجود دارد تفکّر معقول تو را نورانی کرده است. ببینید چقدر مطلب زیبا است! فکر نورانی می‌شود؛ فکر هم که مربوط به عقل است. اَلْفِکْرُ حَرْکةٌ إلَی الْمَبادِی وَ مِنْ مَبادِی إلَی الْمُرادِ[٤] امّا کدام تفکّر، نورانی و صحیح است و به خطا نمی‌رود؟ آن تفکّری که کلمه‌ی توحید پشتوانه‌ی آن باشد؛ یعنی آن تفکّری که از کلمه‌ی توحید نورانیت گرفته باشد. پس صاحب آن دلی که توحید در آن راه یافته دارای فکر نورانی است و خطا نمی‌کند. البتّه این معنا هم به حسب افراد و مراتب، مختلف می‌شود و هر چه کلمه‌ی توحید در دل فرد قوی‌تر باشد تفکّر هم نورانی‌تر خواهد بود. توحید اگر درختی باشد میوه‌ای هم دارد؛ میوه و ثمره‌ی این درخت، «اخلاص در عمل» است. توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی همه نتیجه‌ای دارد و آن «توحید در عبادت» است... یاعلی مدد ایتا @noor114 هدایتگر hedayatgar.ir/fa/news/4259
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم خطبه 3 - خطبه معروف به شِقشِقيّه             وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عليه السّلام از خطبه های‌ آن حضرت است وَ هِىَ الْمَعْرُوفَةُ بِالشِّقْشِقِيَّة معروف به شِقشِقیّه اَما وَاللّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ اَبى قُحافَةَ وَ اِنَّهُ لَيَعْلَمُ اَنَّ مَحَلّى مِنْها هان! به خدا قسم ابوبکر پسر ابوقحافه جامه خلافت را پوشید در حالی‌ که می‌ دانست جایگاه من در خلافت مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحى، يَنْحَدِرُ عَنِّى السَّيْلُ، وَلايَرْقى اِلَىَّ چون محور سنگ آسیا به آسیاست، سیل دانش از وجودم همچون سیل سرازیر می‌ شود، و مرغ اندیشه به قلّه الطَّيْرُ. فَسَدَلْتُ دُونَها ثَوْباً، وَطَوَيْتُ عَنْها كَشْحاً، وَ طَفِقْتُ اَرْتَأى منزلتم نمی‌ رسد. اما از خلافت چشم پوشیدم، و روی‌ از آن برتافتم، و عمیقاً اندیشه کردم که با بَيْنَ اَنْ اَصُولَ بِيَد جَذّاءَ، اَوْ اَصْبِرَ عَلى طِخْيَة عَمْياءَ، يَهْرَمُ فيهَا دست بریده و بدون یاور بجنگم، یا آن عرصه گاه ظلمت کور را تحمل نمایم، فضایی‌ که پیران در آن الْكَبيرُ، وَ يَشيبُ فيهَا الصَّغيرُ، وَ يَكْدَحُ فيها مُؤْمِنٌ حَتّى يَلْقى رَبَّهُ! فرسوده، و کم سالان پیر، و مؤمن تا دیدار حق دچار مشقت می‌ شود! فَرَاَيْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلى هاتا اَحْجى، فَصَبَرْتُ وَ فِى الْعَيْنِ قَذًى، دیدم خویشتنداری‌ در این امر عاقلانه تر است، پس صبر کردم در حالی‌ که گویی‌ در دیده ام خاشاک بود، وَ فِى الْحَلْقِ شَجاً! اَرى تُراثى نَهْباً. حَتّى مَضَى الاَْوَّلُ لِسَبيلِهِ، و غصه راه گلویم را بسته بود! می‌ دیدم که میراثم به غارت می‌ رود. تا نوبت اولی‌ سپری‌ شد، فَاَدْلى بِها اِلَى ابْنِ الْخَطّابِ بَعْدَهُ. - ثُمِّ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الاَْعْشى: - و خلافت را پس از خود به پسر خطّاب واگذارد. ]سپس امام وضع خود را به شعر اعشی‌ مثل زد:[ شَتّانَ ما يَوْمى عَلى كُورِها *** وَ يَوْمُ حَيّانَ اَخى جابِرِ «چه تفاوت فاحشی‌ است بین امروز من با این همه مشکلات، و روز حیّان برادر جابر که غرق خوشی‌ است». فَيا عَجَباً بَيْنا هُوَ يَسْتَقيلُها فى حَياتِهِ، اِذْ عَقَدَها لاِخَرَ بَعْدَ شگفتا! اولی‌ بااینکه در زمان حیاتش می‌ خواست حکومت را واگذارد، ولی‌ برای‌ بعدخود عقد خلافت را جهت وَفاتِهِ.
لَشَدَّ ما تَشَطَّرا ضَرْعَيْها! فَصَيَّرَها فى حَوْزَة خَشْناءَ، دیگری‌ بست. چه سخت هر کدام به یکی‌ از دو پستان حکومت چسبیدند! حکومت را به فضایی‌ خشن کشانیده، يَغْلُظُ كَلْمُها، وَ يَخْشُنُ مَسُّها، وَ يَكْثُرُ الْعِثارُ فيها، وَ الاِْعْتِذارُ مِنْها. و به کسی‌ رسید که کلامش درشت، و همراهی‌ با او دشوار، و لغزشهایش فراوان، و معذرت خواهیش زیاد بود. فَصاحِبُها كَراكِبِ الصَّعْبَةِ، اِنْ اَشْنَقَ لَها خَرَمَ، بودن با حکومت او کسی‌ را می‌ ماندکه بر شتر چموش سوار است، که اگر مهارش را بکشد بینی‌ اش زخم شود، وَ اِنْ اَسْلَسَ لَها تَقَحَّمَ! فَمُنِىَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللّهِ بِخَبْط وَ شِماس  ، و اگر رهایش کند خود و راکب را به هلاکت اندازد! به خدا قسم امت در زمان اودچاراشتباه و ناآرامی‌، وَ تَلَوُّن وَ اعْتِراض  . فَصَبَرْتُ عَلى طُولِ الْمُدَّةِ، وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ. و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند. آن مدت طولانی‌ را نیز صبر کردم، و بار سنگین هر بلایی‌ را به دوش کشیدم. حَتّى اِذا مَضى لِسَبيلِهِ، جَعَلَها فى جَماعَة زَعَمَ اَنِّى اَحَدُهُمْ. تا زمان او هم سپری‌ شد، و امر حکومت را به شورایی‌ سپرد که به گمانش من هم (با این منزلت خدایی‌) یکی‌ از آنانم! فَيالَلّهِ وَ لِلشُّورى! مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِىَّ مَعَ الاَْوَّلِ مِنْهُمْ حَتّى خداوندا چه شورایی‌! من چه زمانی‌ در برابر اولین آنها در برتری‌ و شایستگی‌ مورد شک بودم که امروز صِرْتُ اُقْرَنُ اِلى هذِهِ النَّظائِرِ؟! لكِنّى اَسْفَفْتُ اِذْ اَسَفُّوا، وَ طِرْتُ همپایه این اعضای‌ شورا قرار گیرم؟! ولی‌ (به خاطر احقاق حق) در نشیب و فراز شورا با آنان اِذْ طارُوا. فَصَغى رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ، وَ مالَ الاْخَرُ لِصِهْرِهِ، هماهنگ شدم، در آنجا یکی‌ به خاطر کینه اش به من رأی‌ نداد، و دیگری‌ برای‌ بیعت به دامادش تمایل کرد، مَعَ هَن وَ هَن. اِلى اَنْ قامَ ثالِثُ الْقَوْمِ نافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثيلِهِ و مسائلی‌ دیگر که ذکرش مناسب نیست. تا سومی‌ به حکومت رسید که برنامه ای‌ جز انباشتن شکم وَ مُعْتَلَفِهِ، وَ قامَ مَعَهُ بَنُو اَبيهِ يَخْضِمُونَ و تخلیه آن نداشت، و دودمان پدری‌ او (بنی‌ امیه) به همراهی‌ او برخاستند مالَ اللّهِ خِضْمَ الاِْبِلِ نِبْتَةَ
الرَّبيع  ِ، اِلى اَنِ انْتَكَثَ و چون شتری‌ که گیاه تازه بهار را با ولع می‌ خورد به غارت بیت المال دست زدند، در نتیجه این اوضاع رشته اش فَتْلُهُ، وَ اَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ، وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ. پنبه شد، و اعمالش کار او را تمام ساخت، و شکمبارگی‌ سرگونش نمود. بیعت با امام علیه السّلام فَما راعَنى اِلاّ وَالنَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُع  ِ اِلَىَّ، يَنْثالُونَ عَلَىَّ مِنْ كُلِّ آن گاه چیزی‌ مرا به وحشت نینداخت جز اینکه مردم همانند یال کفتار بر سرم ریختند، و از هر طرف به من جانِب، حَتّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنانِ، وَ شُقَّ عِطْفاىَ، هجوم آورند، به طوری‌ که دو فرزندم در آن ازدحام کوبیده شدند، و ردایم از دو جانب پاره شد، مُجْتَمِعينَ حَوْلى كَرَبيضَةِ الْغَنَمِ. فَلَمّا نَهَضْتُ بِالاَْمْرِنَكَثَتْ طائِفَةٌ، مردم چونان گله گوسپند محاصره ام کردند. اما همین که به امر خلافت اقدام نمودم گروهی‌ پیمان شکستند، وَ مَرَقَتْ اُخْرى، وَ قَسَطَ آخَرُونَ، كَاَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا كَلامَ اللّهِ حَيْثُ و عده ای‌ از مدار دین بیرون رفتند، و جمعی‌ دیگر سر به راه طغیان نهادند، گویی‌ هر سه طایفه این سخن خدا را يَقُولُ: «تِلْكَ الدّارُ الاْخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لايُريدُونَ عُلُوًّا نشنیده بودند که می‌ فرماید: «این سرای‌ آخرت را برای‌ کسانی‌ قرار داده ایم که خواهان برتری‌ و فساد فِى الاَْرْضِ وَلافَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ.» بَلى وَ اللّهِ لَقَدْ سَمِعُوها در زمین نیستند، و عاقبت خوش از پرهیزکاران است.» چرا، به خدا قسم شنیده بودند وَ وَعَوْها، وَلكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيا فى اَعْيُنِهِمْ، وَ راقَهُمْ زِبْرِجُها. و آن را از حفظ داشتند، امّا زرق و برق دنیا چشمشان را پر کرد، و زیور و زینتش آنان را فریفت. اَما وَ الَّذى فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَاَ النَّسَمَةَ، لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ، هان! به خدایی‌ که دانه را شکافت، و انسان را بهوجود آورد، اگر حضور حاضر، وَ قيامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النّاصِرِ، وَ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ و تمام بودن حجت بر من به خاطر وجود یاور نبود، و اگر نبود عهدی‌ که خداوند از دانشمندان گرفته لايُقارُّوا عَلى كِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم، لاََلْقَيْتُ حَبْلَها