خوشا آنان که الله یارشان بود
توکلت علی الله کارشان بود
بسمالله النور الهادي
[ادامه خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه و فرمایش امام علی علیه السلام در مورد اهمیت و ویژگیهای قرآن کریم]
وَ شِفَاءً لا تُخْشَى أَسْقَامُهُ؛ و داروى شفابخشى است که با وجود آن، بیماریها وحشت نیاورد، قرآن کتابی است که عین خیر و آرامش است، عین درمان است. وَ عِزًّا لا تُهْزَمُ أَنْصَارُهُ، و[این کتاب] قدرتى است که یاورانش شکست نپذیرند، انصار القرآن شکست نمیخورند چون قلبهایشان مانند زبر الحدید (پاره های آهن) می شود. شجاع می شوند. علت عظمت و بزرگی شهید عزیز ما سردار سلیمانی به این علت بود که، ایشان با قرآن و با مقام ولایت ارتباط داشتند. کسی که می خواهد عزیز باشد و ثقل وجودی پیدا کند، باید اهل قرآن باشد. وَ حَقًّا لا تُخْذَلُ أَعْوَانُهُ؛ و حقّى است که مددکارانش بى یار و یاور نمانند، کسی که با قرآن ارتباط دارد، عزیز است هرچند که سرش بالای نی رود. بالای نی قرآن میخواند و عجائبی به پا می کند و ۱۴۰۰ سال ماندگار می شود. ما نباید دنبال چیز خاصی باشیم. از قرآن بهره ببریم، اگر نیاز شد چیزهای دیگر خودش می آید. امام باقر علیه السلام میفرمایند: مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ یَعْلَمْ. (أعلام الدین : ۳۰۱)؛ هر کس عمل کند به دانستههای خود، خداوند علم به آنچه را که نمی داند به او عنایت خواهد فرمود. قدم به قدم باید جلو رفت تا به مراحل بالاتر رسید.
فَهُوَ مَعْدِنُ الایمَانِ وَ بُحْبُوحَتُهُ؛ قرآن معدن ایمان و اصل آن است. مرکز و معدن ایمان است. و یَنابیعُ العِلمِ وَ بُجُورُهُ چشمه های دانش و دریاهای علوم است در قرآن است، باید ارتباط مستمر و مداوم پیدا کنیم تا به این علوم دست پیدا کنیم. کسی که می خواهد وسعت وجودی پیدا کند و در مدارج هستی و طبقات وجودی انسان کامل در عوالم غیبی و به سمت لقاءالله حرکت کند، به بحور علم احتیاج دارد. وَ ریاضُ العَدلِ وَ غُدرانُهُ؛ سرچشمه عدالت، و نهر جاری عدل است. کسی که می خواهد به حقیقت عدل نگاه کند به قرآن رجوع کند تا ولی الله کم کم با او حرف بزند، و حقیقت ولایت و عدل که در اهل بیت علیهم السلام متجلی است، به مرور برای او واضح شود. وَ أَثَافِیُّ الْإِسْلَامِ وَ بُنْیَانُهُ؛ و پایه هاى اسلام و ستون هاى محکم آن است، کسی که شاکله ی او بر اساس بنیان شیاطین چیده شده، با کسی که شاکله ی او بر اساس قرآن است تفاوت دارد. وَ أَودیَهُ الحَقَّ وَ غَیطانُهُ؛ و نهرهای جاری زلال حقیقت و سرزمین های آن است. همه ی این تاکیدها به این دلیل است که ما از آن استفاده کنیم. وَ بَحْرٌ لَا یَنْزِفُهُ الْمُسْتَنْزِفُونَ؛ دریایى است که تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند کشید. فرمود علمای قرآنی از قرآن سیر نمی شوند. هر چقدر استفاده کنند انتها ندارد، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در حد خود از قرآن بهره می برند، یك انسان معمولی هم در سطح خود بهره میبرد. وَ عُیُونٌ لَا یُنْضِبُهَا الْمَاتِحُونَ؛ و چشمه اى است که آبش کمى ندارد، وَ مَنَاهِلُ لَا یَغِیضُهَا الْوَارِدُونَ؛ آبشخورى است که هر چه از آن آب برگیرند، فروکش نکند. وَ مَنَازِلُ لَا یَضِلُّ نَهْجَهَا الْمُسَافِرُونَ، و منزلهایى است که مسافران، راه آن گم ننمایند، وَ أَعْلَامٌ لَا یَعْمَى عَنْهَا السَّائِرُونَ؛ و نشانه هایى است که از چشم روندگان پوشیده نماند. قرآن مانند پرچم های بزرگی است که در راه است که همه آن را می بینند و گم نمی شوند. وَ [إِکَامٌ] آکَامٌ لَا یَجُوزُ عَنْهَا الْقَاصِدُونَ؛ و پشته هایى است که قصدکنندگان از آن درنگذرند. جَعَلَهُ اللَّهُ رِیّاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاءِ؛ خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان قرار داده است. طبق سخنان اهل بیت علیهم السلام ابتدا حق قرآن را ادا کنید، سپس از علوم دیگر استفاده کنید. و اگر می خواهید از علوم دیگر بهره ببرید، برای فهم قرآن باشد. وَ رَبِیعاً لِقُلُوبِ الْفُقَهَاءِ؛ و باران بهارى براى قلب فقیهان است، فقیه کسی است که جامع الشرایط موضوعات دینی و معنوی است و دارای حقیقت باطنی می باشد. فقهای کنونی سعی دارند بیشتر طرف استنباط های قرآنی بروند نه اینکه بی تفاوت به روایات بشوند. وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ؛ و راه گسترده و وسیع براى صالحان است. وَ دَوَاءً لَیْسَ بَعْدَهُ دَاءٌ؛ و قرآن دارویى است که با آن بیمارى وجود ندارد. وَ نُوراً لَیْسَ مَعَهُ ظُلْمَة؛ و نورى است که با آن تاریکى یافت نمى شود. این روایت ادامه دارد ولی ما تا همین جا اکتفا می کنیم.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و پنجم (ربط باطنی با دریای بیکران قرآن کریم و آغاز بیان شرایط استفاده از قرآن)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
✍️شاه نکته سخنان امام خامنه ای در دیدار همافران این بود که آمریکا از جایی که محاسبه نمیکند ضربه میخورد یعنی اشتباه محاسباتی دارد.
@Qavami
✍️روز نیروی هوایی
19 بهمن 57 همافران متعهد به انقلاب اسلامی با امام خمینی بیعت کردند. اینها برای آمریکا تربیت میشدند ولی در خدمت اسلام در آمدند. همه نگران حفاظت امام بودند در 12 بهمن همین همافران در فرود گاه از امام حفاظت نمودند. جنود آسمانها وزمین از آن خدا است . @Qavami
✍️20بهمن 64در دهه فجر عملیات والفجر 8 توسط سپاه و ارتش برای آزاد سازی فاو آغاز شد که حدود دوماه ونیم طول کشید وبا پیروزی کامل به انتها رسید ودر فروش نفت عراق اختلال ایجاد شد وارتباطش با خلیج فارس قطع شد و عملا سپاه اسلام در خاک عراق و در آستاه فتح بصره قرار گرفت وانقلابیون عراق هم به اسقاط نظام صدام امیدوارشدند. و این ها همه بعد از آن بود که متجاوز از خرمشهر وسایر مناطق اشغالی اولیه عقب رانده شده بود و ونیزاین ها همه در اثر عزل بنی صدر از فرماندهی جنگ و بدست گرفتن نبرد توسط امام راحل بود که وقتی یک آیت الله در راس جنگ قرار میگیرد خداوند چگونه فتوحات نصیب انقلابیون میکند.درود بر همه فجر آفرینان شهید و غیر شهید.
@Qavami
DaheyeFajr __1399_11_12.mp3
8M
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی
💠 بیانات استاد احمد عابدی در دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه حضرت ابوالفضل علیه السلام(جانبازان) با ایشان.
به مناسبت آغاز دهه فجر
🔹 سلطه کامل امریکا بر ایران در زمان طاغوت.
ممانعت از رشد علمی ایران
🔹 وضعیت کشور در زمان قبل از انقلاب و نوع زمامداری حکومت پهلوی.
🔹 ابهت و عزت امام خمینی (ره) و خاطره ای از آیت الله طالقانی.
🔹 برکت خون شهدا.
____________
12 بهمن ۱۳۹۹. دارالقرآن علامه طباطبائی(ره)
🆔 @ahmad_aabedi
#نماز
✅ #برترین_نوع_اصلاح_نماز،
بجا آوردن آن در اول وقت می باشد!
✍آیت الله بهجت(ره) :
از سخنان علی علیه السلام است که:
«بدان تمام اعمالت،
تابع نمازت می باشد.»
برترین نوع اصلاح نماز،
بجا آوردن آن در اول وقت می باشد
و بالاترین مرحله ی اصلاح نماز،
روی آوردن و توجّه با تمام وجود
در نماز به خداوند متعال است.
و اوّلی برای کسی که خدا بخواهد
به دوّمی منجر می گردد
و خداوند آگاه و هدایتگر است؛
و به ما و شما توفیق عنایت می فرماید.
📚 فریادگر توحید، ص٢٢٩
أللَّھُمَ؏َـجِّلْلِوَلیِڪَألْفَـــــــــرَج💚
💚کانالمذهبی #گلیاسزهرا(س)
💚 @goleyaszahra
*بسمالله الرحمن الرحیم*
🔰 دیدار فرمانده کل قوا| مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش | ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
💎 *قدر این ماه را و این روزها را بدانیم، ماه رجب ماه توسل، تضرع، دعا، ماه تصفیهی روانی و معنوی است.*
*فرمان تهاجم ترکیبی به جبهه دشمن*
*جهاد تبیین یک فریضهی قطعی و فوری است.*
وظیفه رسانه ها در عرصه ی جهاد تبیین:
✅ *بیان حماسه هایی که در طول چهار دهه در کشور به وجود آمده در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعت، دینی و فرهنگی، دفاعی و امنیتی، دیپلماسی*
🪞 *نباید گذاشت که برخی از مشکلات بر روی این حماسهها گردوغبار بنشاند و آنها را از چشم مردم پنهان کند.*
🧩 *جبههی دشمن امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی؛ یعنی جنبهی اقتصادی، جنبهی سیاسی، جنبهی امنیتی، جنبهی رسانهای و جنبهی دیپلماسی در آن هست.*
🛡 *ما هم در مقابل بایستی حرکتمان ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم. البته دفاع باید بکنیم اما همیشه در موضع دفاعی نمیتوانیم بمانیم؛ این را باید توجه داشت.*
🔰 *دشمن تهاجم می کند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم؛ در زمینههای مختلف.*
📡 *متولیان رسانهها در درجهِی اول مسئولند. چه رسانهی ملی و چه سایر رسانههای گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعهی مطبوعات.*
*روز نوزدهم بهمن، روز بیعت شگفتیساز نیروی هوایی؛ روز یک حرکت تاریخی و نقطهی عطف از سوی نیروی هوایی است.*
🎨 *عامل ماندگاری و اثرگذاری این حادثه عبارت بود از همان قاب تصویر هنرمندانهای که منتشر شد؛ تبیین این است.*
🏷 *درباره جهاد تبیین و مقابله با هجوم ترکیبی دشمن:*
⚔️ *امروز سیاست قطعی رسانههای معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام این است که واقعیتها را تحریف کنند. مثلا:*
❌ *چهرهی زشت و فاسد رژیم طاغوت را بزک می کنند.*
❌ *چهرهی انقلاب را، چهرهی امام را، فعالیتهای این چهل سال را مخدوش کنند.*
❌ *از پیشرفتها، نقاط مثبت، نقاط قوت، نشانهای در این مجموعهی امپراتوری رسانهای غرب شما مشاهده نمیکنید.*
❌ *متقابلاً یک نقطه ضعف کوچک را صد برابر بزرگ می کنند و نشان می دهند.*
🚨 *جهاد تبیین یک فریضهی قطعی و فوری است.*
🗽 *قدرتهای غربی معروف به دیکتاتوری هستند، در زمینهی سیاسی، در زمینهی اقتصادی؛ [امروز] یک قلم بر این دیکتاتوریها افزودهاند و آن، دیکتاتوری رسانهای است*.
🔴 *مثلاً فرض کنید در فضای مجازی اسم شهید سلیمانی را نمی توانید بیاورید، حذف می کنند؛ تحمل اسم شهید سلیمانی و عکس او را ندارند.*
☘️از گذشته هم بهتر انشاءاللّه به توفیق الهی حرکت خواهیم کرد و پیش خواهیم رفت و دشمن ناکام خواهد شد. منتها باید هرکدام وظیفهی خودمان را در هر بخشی بدانیم.
✅شیوهنامههایی که پزشکان اعلام می کنند، بنده تقید دارم که آنها را عمل کنم و عمل می کنم؛ اصرار روی ماسک دارند و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم.
🔷توصیه هم می کنم به مردم عزیزمان که به حرف متخصصین و صاحبنظران این رشته توجه کنند و گوش کنند، آنچه که آنها صلاح می دانند، لازم می دانند انجام بدهند.
🏷درباره ی روز حادثه ۱۹ بهمن و حماسه نیروی هوایی:
🔷روز نوزدهم بهمن، روز بیعت شگفتیساز نیروی هوایی؛ روز یک حرکت تاریخی و نقطهی عطف از سوی نیروی هوایی است.
🔷افسران و همافران که در آن دیدار عجیب شرکت کردند و بیعت کردند، این بیعت، بیعت با شخص نبود، بیعت با هدفها بود، بیعت با آرمانها بود؛ بیعت با آن جهاد مقدسی بود که امام فرمانده مقتدر آن جهاد بود.
🤝هر کس در هر دورهای که در مسیر آن آرمانهای همافران حرکت کند در واقع در آن حرکت سهیم و شریک است.
👊حرکت آن روز نیروی هوایی ضربهی آخری بود که بر پیکر پوسیدهی رژیم پهلوی وارد شد.
همان روز امام (رضواناللّهعلیه) فرمودند که: شما ارتش را از خدمت طاغوت به خدمت اسلام در آوردید.
✅✅چند نکته:
1️⃣این حرکت، نیاز لحظه بود؛ ما همیشه باید در کارهای خودمان نیاز لحظه را درک کنیم.
2️⃣در این حرکت نیروی هوایی، رژیم طاغوت از جایی ضربه خورد که گمانش را نداشت.
این نشانهی این است که وعدهی الهی صادق است.
✅شما اگر در میدان جهاد، حضور داشته باشید و فعال باشید دشمن را شکست خواهید داد؛ چون خدای متعال اینجور قرار داده که محاسبات دشمن غلط از آب درمیآید.
3️⃣کسی خیال نکند که حرکت آن روز این جوانها بر اساس احساسات زودگذر و هیجانی بود؛ بلکه کارشان، عمق داشت و هدایت شده بود.
↙️نشانه های جهاد خودکفایی در نیروی هوایی
🔷خنثی شدن توطئه ی دشمن در پایگاه تبریز
🔷خنثی شدن قضیهی کودتای پایگاه نوژه همدان
🔷نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در اوایل دفاع مقدس
↩️عامل عمدهی بصیرت آنها این بود که بچههای نیروی هوایی از نزدیک شاهد دیکتاتوری مستشاران آمریکایی و تسلّط آنها بودند.
آمریکا و انگلیس ب
ارها از ارتش ما برای سرکوب ملتهای دیگر استفاده کردند از جمله:
💣در ویتنام؛ هواپیماهای ما را بردند ویتنام که ویِتکنگهایی که با آمریکای متجاوز مبارزه میکردند، بمباران کنند.
💣فانتومهای ایران را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار میدادند.
♻️نشر حداکثری
#نماز
آیت الله مجتهدے :
✅از فواید نماز اول وقت
این است ڪه به برڪت
💟 امام زمان(عج)💟
نمازهاے ما قبول میشود
چون امام زمان(عج) اول وقت نماز میخواند
و نماز ما با نمازحضرت بالا میرود❗️
أللَّھُمَ؏َـجِّلْلِوَلیِڪَألْفَـــــــــرَج💚
💚کانالمذهبی #گلیاسزهرا(س)
💚 @goleyaszahra
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*ماجرای مسلمان شدن ژاکلین دختر مسیحی توسط شهید سیدمجتبی علمدار*
*در عالم رؤیا دیدم در بیابانی ایستادهام دم غروب بود، مردی به طرفم آمد و گفت: «زهرا، بیا بیا میخواهم چیزی نشانت بدهم». با تعجب گفتم: «آقا ببخشید من زهرا نیستم اسمم ژاکلین است». ولی هرچه میگفتم گوشش بدهکار نبود مرتب زهرا خطابم میکرد.*
در میان شهدای هشت سال دفاع مقدس شهدای سادات نیز فراوان بودند. فقط ۲۵۰۰ شهید سادات در تهران داریم که بیش از ۲۰۰۰ نفر آنها در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شدهاند. «سید مجتبی علمدار» نیز یکی از شهدایی است که نامش در لیست ذریه زهرا(س) به ثبت رسیده. سید مجتبی در دی ماه سال ۱۳۷۰ با سیده فاطمه موسوی ازدواج کرد که ثمره آن زهرا سادات علمدار است.
*شهید علمدار بعد از اتمام جنگ در واحد طرح عملیات لشکر ۲۵ کربلا در ساری مشغول خدمت شد. او که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود چندین سال پس از جنگ و در سال ۱۳۷۵ بر اثر جراحتهای شیمیایی به یاران شهیدش پیوست. «ژاکلین زکریا» خاطرهای در رابطه با این شهید را در “علمدار” نقل میکند که نشان دهنده تاثیرگذاری این شهید حتی پس از شهادتش است. این خاطره در یکی از شمارههای ماهنامه فکه نیز منتشر شده است. خاطره به قرار زیر است:*
خیلی دوست داشتم با مریم به این سفر معنوی بروم اما مشکل پدر و مادرم بودند به پدر و مادرم نگفتم که به سفر زیارتی فرهنگی میرویم بلکه گفتم به یک سفر سیاحتی که از طرف مدرسه است میرویم اما باز مخالفت کردند دو روز قهر کردم لب به غذا نزدم ضعف بدنی شدیدی پیدا کردم ۲۸ اسفند ساعت ۳ نیمه شب بود هیچ روشی برای راضی کردن پدر و مادرم به ذهنم نرسید با خودم گفتم خوب است دعای توسل بخوانم.
کتاب دعا را برداشتم و شروع کردم خواندن هرچه بیشتر در دعا غرق میشدم احساس میکردم حالم بهتر میشود نمیدانم در کدام قسمت از دعا بود که خوابم برد. در عالم رؤیا دیدم در بیابان برهوتی ایستادهام دم غروب بود، مردی به طرفم آمد و به من گفت: «زهرا، بیا بیا». بعد ادامه داد: «میخواهم چیزی نشانت بدهم». با تعجب گفتم: «آقا ببخشید من زهرا نیستم اسمم ژاکلین است». ولی هرچه میگفتم گوشش بدهکار نبود مرتب مرا زهرا خطاب میکرد.
راه افتادم به دنبال آن مرد رفتم در نقطهای از زمین چالهای بود اشاره کرد به آنجا و گفت «داخل شو». گفتم این چاله کوچک است گفت دستت را بر زمین بگذار تا داخل شوی به خودم جرئت دادم و اینکار را کردم آن پایین جای عجیبی بود یک سالن خیلی بزرگ که از دیوارهای بلند وسفیدش نور آبی رنگی پخش میشد. آن نور از عکس شهدا بود که بر دیوارها آویخته بود. انتهای آن عکسها عکس رهبر انقلاب آقا سیدعلی خامنهای قرار داشت به عکسها که نگاه کردم میدیدم که انگار با من حرف میزنند ولی من چیزی نمیفهمیدم تا اینکه رسیدم به عکس آقا.
آقا شروع کرد با من حرف زدن خوب یادم است که ایشان گفتند: «شهدا یک سوزی داشتند که همین سوزشان آنها را به مقام شهادت رساند مانند شهید جهانآرا، شهدی همت، شهید باکری، شهید علمدار و…» همین که آقا اسم شهید علمدار را آورد پرسیدم ایشان کیست؟ چون اسم بقیه را شنیده بودم ولی اسم علمدار به گوشم نخورده بود. آقا نگاهی به من انداختند و فرمودند «علمدار همانی است که پیش شما بود همانی که ضمانت شما را کرد تا بتوانی به جنوب بیایی».
به یک باره از خواب پرسیدم خیلی آشفته بودم نمیدانستم چکار کنم هنگام صبحانه به پدرم گفتم که فقط به این شرط صبحانه میخورم که بگذاری به جنوب بروم. او هم شرطی گذاشت و گفت به این شرط که بار اول و آخرت باشد. باورم نمیشد پدرم به همین راحتی قبول کرد. خیلی خوشحال شدم به مریم زنگ زدم و این مژده را به او دادم. اینگونه بود که به خاطر شهید علمدار رفتم برای ثبتنام موقع ثبتنام وقتی اسم مرا پرسید مکث کردم و گفتم زهرا من زهرا علمدار هستم. بالاخره اول فروردین ۱۳۷۸ بعد از نماز مغرب و عشاء با بسیجیها و مریم عازم جنوب شدیم کسی نمیدانست که من مسیحی هستم به جز مریم. در راه به خوابم خیلی فکر کردم.
از بچهها درباره شهید علمدار پرسیدم اما کسی چیزی نمیدانست وقتی به حرم امام خمینی رسیدیم در نوار فروشی آنجا متوجه نوارهای مداحی شهید علمدار شدم کم مانده بود از خوشحالی بال در بیاورم. چند نوار مدحی خریدم در راه هرچه بیشتر نوارهای او را گوش میدادم بیشتر متوجه میشدم که آقا چه فرمودند. درطی چند روزی که جنوب بودیم فهمیدم اسلام چه دین شیرینی است و چقدر زیباست. وقتی بچهها نماز جماعت میخوانند من کناری مینشستم زانوهایم را بغل میگرفتم و گریه میکردم گریه به حال خودم که بان آنها زمین تا آسمان فرق داشتم.
شلمچه خیلی باصفا بود، حس غریبی داشتم احساس میکردم خاک آنجا با من حرف میزند با مریم دعا میخواندیم یک آن احساس کردم شهدا دور ما جمع شدهاند و زیارت عاشورا میخوانند منقلب شدم و از هوش رفتم در بی
مارستان خرمشهر به هوش آمدم. صبح روز بعد هنگام اذان مسئول کاروان خبر عجیبی داد تازه معنای خواب آن شبم را فهمیدم. آن خبر این بود که امروز دوباره به شلمچه میرویم چون قرار است امام خامنهای به شلمچه بیایند. و نماز عید قربان را به امامت ایشان بخوانیم. از خوشحالی بال درآورده بودم به همه چیز در خوابم رسیده بودم.
بعد که از جنوب برگشتیم تمام شکهایم به یقین بدل گشت آن موقع بود که از مریم خواستم راه اسلام آوردن را به من یاد دهد. او هم خیلی خوشحال شد وقتی شهادتین را میگفتم. احساس میکردم مثل مریم و دوستانش من هم مسلمان شدهام.
منبع: تسنیم
https://rahyafteha.ir/42381
خوشا آنان که الله یارشان بود توکلت علی الله کارشان بود
💠 حدیث روز
*❤️ امام رضا (علیه السلام):*
اِحْرِصُوا عَلَی قَضَاءِ حَوَائِجِ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَیْهِمْ وَ دَفْعِ اَلْمَکْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ اَلْأَعْمَالِ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ اَلْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخَالِ اَلسُّرُورِ عَلَی اَلْمُؤْمِنِ.
*✍️ بر رفع نیازمندی های مؤمنین و شادکردن و برطرف نمودن ناراحتی آنها حریص باشید ؛ زیرا بعد از انجام واجبات هیچ عملی بهتر از مسرور کردن مؤمن نیست.☺️🌹*
*🌹اَللّٰهُــمَّ عَجِّــلْ لِّوَلِیِــکَ الْفَــرَجـــ بِحَــقِّ حَضرَتِ زِیْنَـبِ کُبْــریٰ سَــلٰامُ الله عَلَیْهٰـــا🤲🌹*
عکس نوشته
علامه حسنزاده آملی
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
*بسم الله الرحمن الرحیم*
*سبک زندگی*
*مباحث عملی سبک زندگی اسلامی - ایرانی سبک زندگی مربوط به خانواده و منزل و همسرداری هدایت و تقوا*
*دعاهای روزانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)،*
*دعای حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، در روز پنجشنبه*
*قالَتْ فاطِمَةُ (سلاماللهعلیها) فِی دُعائِها یوْمَ الْخَمیسِ: 1- «اللّهُمَّ انّی اسْئَلُک الْهُدی وَ التُّقی وَ الْعِفافَ وَ الْغِنی وَ الْعَمَلَ بِما تُحِبُّ وَ تَرْضی » 2- «اللّهُمَّ انّی اسْئَلُک مِنْ قُوَّتِک لِضَعْفِنا وَ مِنْ غِناک لِفَقْرِنا وَ فاقَتِنا، وَ مِنْ حِلْمِک وَ عِلْمِک لِجَهْلِنا» 3- «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعِنَّا عَلی شُکرِک وَ ذِکرِک و طاعَتِک وَ عِبادَتِک بِرَحْمَتِک یا ارْحَمَ الرّاحِمِینَ»* [1]
فراز اوّل: هدایت و تقوا
در فراز اول دعا حضرت می گویند من از تو هدایت و تقوی را می خواهم، غنا و عفاف را می خواهم، عمل به آن چه که تو دوست داری و می پسندی را طالبم.
منبع : دعاهای روزانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، ص: 101
سؤال این است که حضرت خواستار هدایت است، در حالی که خداوند خود
عهده دار شده و هدایت کرده و فرموده: «انَّ عَلَینا لَلْهُدی ».
اگر او خلق کرده و آفریده؛ «الّذی خَلَقَنِی فَهُوَ یهْدینِ»
و اگر او تقدیر و اندازه گیری نموده؛ «وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی »،
او هم هدایت کرده و عهده دار شده، اصلًا او شروع کرده و صدا زده و این من هستم که پشت کرده ام و بی توجّهم؛ «انِّک تَدْعُونِی فَاوَلِّی عَنْک».
خیلی از کسانی که در مسیر حقّ قرار می گیرند، خیال می کنند که خود شروع کرده اند و خدا آن ها را فراموش و رها کرده، در حالی که این طور نیست.
همه ی عالم گواه بر این است که او شروع کرده و دعوت نموده و آدمی را هدایت کرده؛ که: «لَوْلا انْتَ لَمْ ادْرِ ما انْتَ»؛
اگر تو نبودی که من بیدار نمی شدم؛ به قول شاعر:
خواب بودم، سخن عشق تو بیدارم کرد مست بودم، تشر قهر تو هشیارم کرد
من بی مایه کجا و سخن از عشق کجا لطف بی حدّ تو، گستاخ به این کارم کرد
او دعوت کرده و هدایت نموده و تجلّی این دعوت و هدایت نیز در کلام رسول و اولیای خداست، در اصرار حسین (ع) است. که این ها گنج ها و عزّت های خداوند بر روی زمین اند.
مراحل هدایت
این چه هدایتی است که در دعا آمده. آیا سؤال از هدایتی است که او عهده دار شده یا مرحله ی دیگری از هدایت است؟
هدایت در یک مرحله با غفلت انسان، با کفر و انکار او همراه است، تو منکری، ولی او جلوه کرده، تو چشم پوشیده ای، ولی او تجلّی کرده؛ «تَعَرَّفْتَ فِی کلِّ شَی ءٍ حَتّی لااجْهَلَک فِی شَی ءٍ»؛ «1»
تو در هر چیز جلوه کردی تا من در هر چیز تو را ببینم و شاهد باشم، این تجلّی مستمرّ اوست. این یک مرحله از هدایت است.
مرحله ی دوّم، هدایت در حدّ اسلام و ایمان است. تو مسلم می شوی، برایت هدایت هایی است، مؤمن می شوی، برایت هدایت های بیشتری است، این هم یک مرحله از هدایت است.
مرحله ی سوّم، هدایت در حدّ تقوا و احسان است. «بَیناتٍ مِنَ الْهُدی » و هدایت های بین و روشن، از مرحله ی تقوا است که شامل انسان می شود. و هُدای بَینْ با هدایت های ابتدایی که در مراحل قبل بود، با هم تفاوت دارند. در قرآن آمده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی انْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلّناسِ وَ بَیناتٍ مِن الْهُدی وَ الْفُرْقانَ». «2»
«هُدی لِلّناسِ» و هدایت های بدون بینه، هدایتی است که با ریب و شک من، با کفر و انکار من، همراه است.
ولی «بَیناتٍ مِنَ الْهُدی » و هُدای بَین، هدایتی است که با ریب و شک من همراه نباشد و در مرحله ی تقوا قرار می گیرد که: «ذلِک الْکتابُ لارَیبَ فِیه هُدی لِلْمُتَّقِینَ»؛
آن کتاب، در حالی که شک و ریبی در آن نباشد، هدایت برای متقین را خواهد داشت.
نکته ی مهم در دعا که جوابگوی سؤال سابق است، این است که حضرت هُدی و تُقی را در کنار هم آورده است؛ یعنی حدّی از تقوا با حدّی از هدایت همراه است و حضرت خواستار این هدایتند که در مرحله ی تقوا به آدمی می رسد.
پابرجایی و ثبات این هدایت هم منوط به این است که تو به غیب رو آوری و بیشتر از این دنیا را طالب باشی و به وحی رو آوری و آن را بخواهی. «هُدی لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ. ..»، «وَ الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِما انْزِلَ الَیک وَ ما انْزِلَ. ..، اولئِک عَلی هُدی مِنْ رَبِّهِمْ وَ اولئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ».
دلی که در دنیاست و به آن تعلّق دارد و آدمی که به دنیا قانع شد، هر آن چه انجام دهد دنیایی است و به خاطر دنیا، به خاطر رسیدن به عنوان و قدرت و. ... است، حقّش هم باطل است و نمازش هم دنیایی است. از انسان نمی خرند و بر نمی دارند؛ اما دلی که از دنیا بیرون رفت و آدمی که بیش از دنیا
را طالب بود و به آن قانع نگشت، همه چیزش الهی است، نماز بخواند، غذا بخورد، بخوابد و. .. این ها را بر می دارند؛ چون تو از دنیا بیرون
✍میلاد امام جواد ع راگرامی میداریم که کان تقیا و آتیناه الحکم صبیا ولم یکن جبار عصیاوبرا بوالدیه ولم نجعل له من قبل سمیا وسلام علیه ولدو یوم یموت و یومیبعث حیا .
@qavami
🔷 #یک_جرعه_تدبر
🔰 سوره مبارکه حمد آیه اول
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
✅ میدانیم که از نظر شیعه آیه "بسم الله" در همه سوره ها نازل شده و در سوره حمد فقط شماره گذاری شده است.
☝️چون بعضی ها بر این باور هستند که بسم الله فقط در سوره حمد آیه است، در بقیه سُوَر از باب تبرک "بسم الله" میگوییم.
◽️"باء" حرف جر است، و در بسم الله یک معنایی دارد، یعنی به اسم خدا(همان که ما میگوییم به نام خدا)
❓چه چیزی به اسم خدا؟
تا ندانیم چه چیزی به اسم خدا، معنا کامل نمی شود، و در این باره نظراتی بیان شده است.
💠از نظر فنی حرف جر(مانند "باء" در بسم الله) وقتی بر سر اسمی قرار بگیرد می شود جار و مجرور. و جار و مجرور متعلق می خواهد. یک وقت میگوییم "اشرعُ بسم الله" شروع می کنم به اسم خدا. "کُلُّ اَمر ذی بال لم یُبدَا فیه باسم الله فهو ابتر"
یک وقت می گوییم "ابتدء باسم الله" یعنی آغاز می کنم به اسم خدا، یک وقت می گوییم "استعین باسم الله" یاری می جویم به اسم خدا. اینها متعلق هایی هستند که برای بسم الله ذکر شده اند.
🌹و در قرآن کریم این خواندن یک سوره یا این بحث اسم خدا آمده است. "اقرء باسم ربک الذی خلق" ما از این اقرء وام میگیریم و میگوییم "اقراء باسم الله"
📌 به هر تقدیر، اگر متعلق "باء" از ماده قرائت یا هر ماده مناسب دیگر نیز دارای درجات خواهد بود و گوینده "بسم الله" با هر درجه ای که شروع کند مطابق همان مرتبه کار خود را ادامه می دهد؛ چنانکه وارد شده "اقرا وارق" بخوان و بالا برو.
🌼 امیر بیان امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ (بحار الانوار) با توجه به این حدیث متعلق بسم الله می تواند تدبر کن هم باشد. در واقع اول سوره که بسم الله می آید دنبال متصل کردن ما انسان ها به این سوره است(به واسطه اسمِ اَلله)
☝️حال این اتصال ما یک وقت قرائت است و یک وقت تدبر است. تدبر مقدمه تذکر است. "لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ(سوره ص آیه ۲۹)"
✅در حقیقت آن متعلقی که ما برای بسم الله در نظر میگیریم، انواع ارتباط با سوره را بیان می کند.
❓اسمُ الله چیست؟
"اسم" یعنی نشانه، "اسمُ الله" یعنی نشانه خدا
❓حال نشانه الله چیست؟
نشانه الله کارهایی است که انجام می دهد. یعنی اسم خدا، اوصاف و افعال خداست.
✅فرض بفرمایید خداوند خلق می کند، این خلق کردن اسمُ الله است. خدا رزق می دهد خدا رحمت ورزی می کند. این ها اسمُ الله هستند.
🔸ما توجه می کنیم و خود را متصل میکنیم به اسمُ الله. به چه توجه میکنیم؟ آیا به الله توجه میکنیم؟ الله که اسم ذات است و ما به ذات الله راه نداریم. پس چگونه متصل شویم؟
یعنی ما توجه میکنیم به خلق کردن و اینگونه متوجه پروردگار میشویم. توجه میکنیم به مهربانی و متوجه پروردگار میشویم. رزاق بودن، نظام آفرینش.
🔸این سوره را با بسم الله بخوان، آن اسمی که من باید در این سوره به آن توجه کنم تا متوجه اسمُ الله باشم چیست؟
🌸 الرحمن الرحیم به اسم رحمانیت الله این سوره را بخوان. به اسم رحیمیت الله این سوره را بخوان. یعنی توجه کن به رحمانیت او و با این سوره ارتباط برقرار کن.
❓سوال؟
توجه به رحمانیت خدا چه ربطی دارد به ارتباط ما با سوره؟
✅جواب:
الرحمن، عَلَّم القرآن؛ چون که معلم قرآن الرحمن است. اگر تو می خواهی با یک سوره ای ارتباط برقرار کنی چه کسی باید این ارتباط را برقرار کند؟ الرحمن
❓سوال؟
چرا معلم قرآن به رحمانیت خدا ربط داده شده است؟
✅جواب:
چون قرآن یکی از مظاهر رحمت عامه ی پروردگار است. همانگونه که باران را رحمان نازل میکند و آفتاب را رحمان میتاباندوبین مومن وکافرتفکیک قائل نمیشود(رحمت عامه) خدایی که رحمت عامه و گسترده دارد، همان خدا که رحمت عامه و گسترده دارد قرآن را به همه یاد داده(عَلَّم القرآن)
✍ به قلم حجت الاسلام و المسلمین
#استاد_محمدرضا_رضایی
#تدبر #تفسیر #قرآن #محفل_قرآنی
#قرآنی_شویم #عمل_به_قرآن
🍀بیت الوحی،آسانترین روش فهم قرآن
🆔 @beytolvahi
🌼🪴🌹🌼🪴🌹🌼🪴🌹
💐💐💐 *روز پدر* 💐💐💐
💕 *روز پدر چه هدیه ای تقدیمش کنم؟؟* 💕
💞 *شما چه کار می کنید؟*
💝 *چی خرید کردید؟* 💓
🌹 *هدیه پدرهای آسمانی*
وقتی هروقت صحبت از خیرات برای اموات می شود ذهن ها به سمت اغذیه می رود، اما طبق آنچه بیان و تاکید شده است *بهترین خیرات برای اموات خواندن نماز، گرفتن روزه و خواندن قرآن است.*
مرحوم «علاّمه مجلسى» دراین باره مى فرماید: «مخصوصاً دعا کردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجا آورد.»
البته عمده خیرات براى پدر و مادر، اداى قرض آنان و اداى حقوق خدا و خلق از جانب آنان است.(۱)
در روایتى آمده است که رسول خدا (ص) فرمودند: «براى مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه براى آنان چیست؟ *فرمود: صدقه و دعا.»* (۲)
همچنین فرمودند: «ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید; از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!»
رسول خدا(ص) که این جملات را فرمودند گریستند و صحابه نیز همراه او گریه کرد….(۳)
همچنین آن حضرت *فرمودند: هر صدقه اى که براى میّت داده مى شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش مى کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) مى گردد* .(۴)
*خواندن نماز* 👇
مرحوم علاّمه مجلسى مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند)
*در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه»*
*و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».* ( ۵)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.(۶)
......................................
. زاد المعاد، صفحه ۵۷۳.
۲. مستدرک الوسائل، جلد ۲، صفحه ۴۸۴، حدیث ۲۳.
۳. همان مدرک، حدیث ۲۴.
۴. همان مدرک، صفحه ۱۱۴، حدیث ۱۱.
۵. زاد المعاد، صفحه ۵۷۳.
۶. همان مدرک، صفحه ۵۷۴.
منبع مفاتیح نوین، حضرت آیت الله مکارم شیرازی.
🌼🪴🌹🌼🪴🌹🌼🪴🌹
*ثواب این متن حدیثی هدیه به والدین همه و به پدرم*
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
🕋 *بسمالله الرحمن الرحیم*
*خداوند علی را بیشتر دوست دارد.*
*رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:*
* به خدا قسم خداوند او را از من بیشتر دوست دارد.*
*فقال النَّبِی صلی الله علیه وآله: یا عَمَّ رَسُولِ اللهِ، وَاللهِ لَلّهُ أشَدُّ حُبّاً لَهُ مِنّی*
*ابن عباس گفت: من و پدرم (عباس بن عبد المطلب) در حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله شرفیاب بودیم در این هنگام علی بن ابی طالب وارد شد و سلام داد. پیامبر صلی الله علیه وآله بعد از جواب سلام با چهره ای گشاده در حالی که خوشحال به نظر می رسید برخاست؛ او را در بغل گرفت و پیشانی اش را بوسه داد و او را در طرف راست خود نشانید.*
*عباس (که ناظر جریان بود) گفت: ای رسول خدا! آیا او را دوست می داری؟ رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: عمو جان! به خدا سوگند خدا او را از من بیشتر دوست دارد؛ خداوند نسل هر پیامبری را از پشت همان پیامبر قرار داد و نسل مرا در صلب این شخص نهاده است.[1]*
*قال ابنُ عباس کنتُ أنَا وَ أبِی الْعَبّاسُ بْنُ عَبْدِ المُطَلِّبِ جالِسَینِ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وآله إذْ دَخَلَ عَلی بْنُ أبی طالِبٍ فَسلَّمَ فَرَدَّ عَلَیهِ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وآله وَ بَشَّرَ بِهِ وَ قامَ إلَیهِ وَ اعْتَنَقَهُ وَ قَبَّلَ بَینَ عَینِیهِ وَ أجْلَسَهُ عَنْ یمینِهِ. فَقالَ الْعَبّاسُ: یا رَسُولَ اللهِ، أتُحِبُّ هذا؟ فقال النَّبِی صلی الله علیه وآله: یا عَمَّ رَسُولِ اللهِ، وَاللهِ لَلّهُ أشَدُّ حُبّاً لَهُ مِنّی، إنَّ اللهَ جَعَلَ ذُرِیةَ کلِ نَبِی فی صُلْبِهِ وَ جَعَلَ ذُریتِی فی صُلْبِ هذا.*
پی نوشت
[1] تاریخ بغداد، 317 316: 1 ح 206. خطیب بغدادی این حدیث را از منصور از پدرش محمد بن علی از پدرش علی بن عبدالله از پدرش عبدالله بن عباس و از جابر این گونه روایت کرده است: «خداوند ذریه هر پیامبری را در پشت همان پیامبر قرار داد و ذریه مرا درصلب علی بن ابی طالب نهاده است.» الفردوس، 172: 1/ 643؛ کنز العمال، 32892؛ امالی شجری، 152: 1.
بسمالله الرحمن الرحیم
ذکر کاربردی و مشگل گشا
ناد علیا مظهر العجایب
کل هم وغم سینجلی
بعظمتک یا الله بنبوتک یا محمد
بولایتک یاعلی یا علی یاعلی
ذکر حل مشکلات
https://chat.whatsapp.com/DkYQknZBKI8Kv9OKYDyZ16
بسمالله الرحمن الرحیم
امام على عليه السلام:
إنَّ أهنَأَ النّاسِ عَيشاً مَن كانَ بِما قَسَمَ اللَّهُ لَهُ راضِياً
گواراترين زندگى، از آنِ كسى است كه به آنچه خدا قسمت او كرده، راضى باشد
📚غرر الحكم حدیث3397
امام على عليه السلام:
مَن رَضِيَ مِنَ الدُّنيا بِما يُجزِئُهُ كانَ أيسَرُ ما فيها يَكفيهِ، ومَن لَم يَرضَ مِنَ الدُّنيا بِما يُجزِئُهُ لَم يَكُن فيها شَيءٌ يَكفيهِ
هر كس به آن چه از دنيا كه كفايتش كند، راضى شود، كم ترين بهره دنيا براى او بس است؛ و آن كس كه به آن چه از دنيا كه كفايتش كند، راضى نشود، هيچ چيزِ دنيا وى را كفايت نكند
📚تحف العقول صفحه207