*بسمالله الرحمن الرحیم*
امام کاظم علیه السلام
محمد بن فلان واقفى، گويد: من عموزادهاى داشتم به نام حسن بن عبد الله، مردى بود زاهد و عابدترين اهل عصر خود، سلطان از هيبت دين دارى و كوشش او در عبادت و تقوى حساب مىبرد و بسا در برابر سلطان سخنهاى درشت مىگفت و او را موعظه مى كرد و امر به معروف و نهى از منكر مىنمود و سلطان به مصلحت خود از او در خورد مىكرد و متحمل مىشد، هميشه بر اين وضع بود تا روزى ابو الحسن موسى (ع) وارد مسجد شد و او هم در مسجد بود، چون چشم امام به او افتاد اشاره كرد و نزد آن حضرت آمد به او فرمود:
اى ابو على، من اين روشى كه تو دارى بسيار دوست دارم و دل پسند است جز اين كه تو معرفت ندارى، بايد دنبال معرفت باشى، عرض كرد قربانت، معرفت چيست؟ فرمود: برو دين را بفهم و حديث دريافت كن، عرض كرد: از چه كسى؟ فرمود: از فقهاء اهل مدينه و سپس آنها را به من عرضه كن، گويد: رفت و احاديثى نوشت و آورد خدمت امام كاظم (ع) و براى او خواند، امام همه را ردّ كرد، و باز فرمود: برو معرفت ياد بگير.
آن مرد به دين خود علاقه داشت و پيوسته به امام كاظم (ع) متوجه بود، تا روزى كه آن حضرت به مزرعه خود مىرفت، در راه خدمت او رسيد، و عرض كرد، قربانت، من در برابر خدا دامن شما را مىگيرم، مرا به معرفت رهنمائى كن.
گويد: امام او را از مقام امير المؤمنين (ع) مطلع كرد و آنچه بعد از رسول خدا (ص) پديد شد و كار آن دو مرد را (ابو بكر و عمر) به او گزارش داد (يعنى توطئه و نيرنگ كودتاى آنها را براى او فاش كرد) او هم قبول كرد و سپس عرض كرد، بعد از امير المؤمنين (ع) امام بر حق كه بود، فرمود: حسن (ع) سپس حسين (ع) تا به خودش رسيد و دم فرو بست.
گويد: به آن حضرت عرض كرد: قربانت، امروز امام بر حق كيست، فرمود: اگر به تو بگويم مىپذيرى؟ عرض كرد:
قربانت، آرى، فرمود: منم آن امام بر حق، گفت: دليلى براى م
ن بياوريد، فرمود: برو نزد اين درخت (با دست خود اشاره به درخت خار مغيلانى كرد) و به او بگو: موسى بن جعفر به تو مىگويد: نزد من بيا، گويد: من نزد آن درخت رفتم و به چشم خود ديدم زمين را مىشكافد به وضعى خاص و آمد تا برابر آن حضرت ايستاد و سپس به او اشارتى كرد، و برگشت، گويد: اعتراف به امامت آن حضرت كرد و خموشى گزيد و به عبادت پرداخت، و ديگر كسى نديد كه سخنى گويد.
باب ما يفصل به بين دعوى المحق و المبطل في أمر الإمامة
علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُلَانٍ الْوَاقِفِيِّ قَالَ:
كَانَ لِيَ ابْنُ عَمٍّ يُقَالُ لَهُ- الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ كَانَ زَاهِداً وَ كَانَ مِنْ أَعْبَدِ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ كَانَ يَتَّقِيهِ السُّلْطَانُ لِجِدِّهِ فِي الدِّينِ وَ اجْتِهَادِهِ وَ رُبَّمَا اسْتَقْبَلَ السُّلْطَانَ بِكَلَامٍ صَعْبٍ يَعِظُهُ وَ يَأْمُرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ كَانَ السُّلْطَانُ يَحْتَمِلُهُ لِصَلَاحِهِ وَ لَمْ تَزَلْ هَذِهِ حَالَتَهُ حَتَّى كَانَ يَوْمٌ مِنَ الْأَيَّامِ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع وَ هُوَ فِي الْمَسْجِدِ فَرَآهُ فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا عَلِيٍّ مَا أَحَبَّ إِلَيَّ مَا أَنْتَ فِيهِ وَ أَسَرَّنِي إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَتْ لَكَ مَعْرِفَةٌ فَاطْلُبِ الْمَعْرِفَةَ قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْمَعْرِفَةُ قَالَ اذْهَبْ فَتَفَقَّهْ وَ اطْلُبِ الْحَدِيثَ قَالَ عَمَّنْ قَالَ عَنْ فُقَهَاءِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ثُمَّ اعْرِضْ عَلَيَّ الْحَدِيثَ قَالَ فَذَهَبَ فَكَتَبَ ثُمَّ جَاءَهُ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِ فَأَسْقَطَهُ كُلَّهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ اذْهَبْ فَاعْرِفِ الْمَعْرِفَةَ وَ كَانَ الرَّجُلُ مَعْنِيّاً بِدِينِهِ فَلَمْ يَزَلْ يَتَرَصَّدُ أَبَا الْحَسَنِ ع حَتَّى خَرَجَ إِلَى ضَيْعَةٍ لَهُ فَلَقِيَهُ فِي الطَّرِيقِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْتَجُّ عَلَيْكَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ فَدُلَّنِي عَلَى الْمَعْرِفَةِ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ مَا كَانَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَخْبَرَهُ بِأَمْرِ الرَّجُلَيْنِ فَقَبِلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ فَمَنْ كَانَ بَعْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ الْحَسَنُ ع ثُمَّ الْحُسَيْنُ ع حَتَّى انْتَهَى إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ سَكَتَ قَالَ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ هُوَ الْيَوْمَ قَالَ إِنْ أَخْبَرْتُكَ تَقْبَلُ قَالَ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَنَا هُوَ قَالَ فَشَيْءٌ أَسْتَدِلُّ بِهِ قَالَ اذْهَبْ إِلَى تِلْكَ الشَّجَرَةِ وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى أُمِّ غَيْلَانَ فَقُلْ لَهَا يَقُولُ لَكِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ أَقْبِلِي قَالَ فَأَتَيْتُهَا فَرَأَيْتُهَا وَ اللَّهِ تَخُدُّ الْأَرْضَ خَدّاً حَتَّى وَقَفَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ أَشَارَ إِلَيْهَا فَرَجَعَتْ قَالَ فَأَق
َرَّ بِهِ ثُمَّ لَزِمَ الصَّمْتَ وَ الْعِبَادَةَ فَكَانَ لَا يَرَاهُ أَحَدٌ يَتَكَلَّمُ بَعْدَ ذَلِكَ.
- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى وَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ مِثْلَهُ.
اصول کافی: کتاب الحجه/ وجه تمایز مدعی حق از مدعی باطل امامت/ حدیث هشتم
اصول کافی
جلد اول
کتاب الحجة
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*فضیلت نشستن نزد عالم*
*حضرت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله وسلم فرمودند:*
*مَا مِنْ مُوْمِنٍ یَقْعُدُ سَاعَةً عِنْدَ العَالِمِ الاَّ نَاداهُ رَبُّهُ: جَلَسْتَ الیَ حَبِیبِی؟ وَعِزَّتِی و جَلاَلِی لاَسْكَنْتُكَ الجَنَّةَ مَعَهُ*
*«هر مومنی یك ساعت در نزد عالم بنشیند خداوند او را ندا میكند: در نزد حبیب من نشستی؟ قسم به عزّت و جلال خودم تو را در بهشت با او همنشین میگردانم.»*
/s/article.tebyan.net/UserArticle/AmpShow/905154
امالی صدوق،ص۳۷
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*حدیث نورانی از امام موسی بن جعفر الکاظم(علیه السلام)*
*تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً*
*در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، و كسی كه در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.*
تحف العقول ص۴۱۰
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*سخنان نورانی از امام موسی بن جعفر الکاظم(علیه السلام)*
۱. مُجَالِسَه أَهلِ الدِّینِ شَرَفُ الدَّنیَا وَ الاخِرَه
همنشینی با اهل دین، شرف دنیا و آخرت است.
تحف العقول
۲. لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی كُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ
از مانیست كسی كه هر روز حساب خود رانكند ،پس اگر كار نیكی كرده است از خدا زیادی آن را بخواهد،واگر بدی كرده،از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.
اصول كافی ج ۴ ص۱۹۱
۳. قِلَّهُ المَنطِق حُکمٌ عَظِیم، فَعَلَیکُم بِالصُّمتِ
بر شما باد به خموشی که کم گویی، حکمت بزرگی است.
بحاالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۲۱
۴. مَن اَحزَنَ والدَیهِ فَقَد عَقهُما
هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است.
تحف العقول ، ص ۴۲۵
۵. مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه
چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است.
بحاالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۱۹
بسمالله الرحمن الرحیم
آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
استاد عرفان امام خمینی رحمة الله علیه
در قنوت نماز مستحبی این شعر را می خواند
ما را ز جام باده گلگون خراب کن
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
🍁🌹ای اهل حرم🌹🍁
ای اهل حرم میر وعلمدار رسیده
صد مژده طبیب دل بیمار رسیده
بر خسرو خوبان دوعالم ز ره عشق
سقا وعلمدار ومدد کار رسیده
طالع شده ماهی که زند طعنه به خورشید
نوریست، که از مشرق انوار رسیده
هر دیده که انداخت نظر بر رُخ ماهش
گفتا که بحق جلوه ی دادار رسیده
اوصاف علی گشته در او جمله هویدا
گویا که علی باز به تکرار رسیده
دریای خروشنده ی فضل است وکرامات
عطری که صفا داده به گلزار رسیده
هم مظهر غیرت بوَد و هم ادب و شرم
الگوی وفاداری و ایثار رسیده
اخلاص و ادب قطره ای از وصف مقامش
بر هاشمیان ماه شب تار رسیده
دستان یداللهی او حامی دین است
انکس که بوَد محرم اسرار رسیده
دلگرمی زینب بوَد و یار حسینش
عباس علی ، سید و سالار رسیده
ابیات شقایق نَمی از بحر کمالش
در وصف رُخش واژه ، به اقرار رسیده
شاعر:
حمید رضازاده ( شقایق)
کرمان
سوم شعبان ۱۴۴۲
🙏🙏🤲🤲⚘⚘💚⚘⚘🤲🤲🙏🙏
سلام علیکم
*شعبان کـه همه ی سُرور*
*ومهر اسـت و صفا*
*باغی اسـت ز گلهای الهی وَلا*
*هم عطر حسین دارد*
*و عباس و علیِ*
*هم عطر علی اکبر*
*و موعود خدا*
* ماه شعبان و اعیاد شعبانیه بر*
*شـما و خانواده محترم مبارک*
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
*الهی که بحق این ماه مبارک همگی حاجت روابشید*
🙏🙏🤲🤲⚘⚘💚⚘⚘🤲🤲🙏🙏
✍سلام بر ابراهیم
۱۷ ۱سفند ۶۲ به شهادت رسید فرمانده ۲۸ ساله لشکر ۲۷ محمد رسول الله صلی بود در عملیات رمضان او را درک کردم که خواب و آرام نداشت بسیار مقتدر بود .او شهید ابراهیم همت بود .
@qavami
┈••✾•🌺🍀🌺•✾••┈
*بِسمِ اَللَّهِ الرُحَمَنِ الرَحِیم*
*ماه شعبان و ماه رمضان عید اولیاءالله*
*رهبرانقلاب اسلامی:*
*(ماه شعبان از اول تا آخرش عید است*
*مثل ماه رمضان*
*ماه رمضان هم از اول تا آخرش عید است*
*عید اولیاءالله*
*ماه شعبان نباید غفلت کرد.)*
*ماه شعبان، ماه پیامبر رحمت مبارک باد*
*_اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ_*
┈••✾•🌺🍀🌺•✾••┈
*شعبان شد و پیک عشق از راه آمد*
*عطر نفس بقية الله آمد*
*با جلوه سجاد و ابوالفضل و حسين*
*_يك ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد_*
_ *ذکر امروز:_ یا ارحم الراحميـن*
*اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ*
#حدیث
#اسباب_خشنودی_خداوند
🌺عن الامام الْجَوادعليه السلام:
《ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَلِينُ الْجانِبِ وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَثَـلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْـدَمْ: تَرْكُ الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَكُّلِ عَلىَ اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ》
سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست: * زياد استغفار كردن * و همنشينى خوب * زياد صدقه دادن و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى شود : * پرهيز از عجله و شتاب * مشورت در كارها * توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت🌺
الفصول المهمه،ص۲۷۴
🆔 @dostemasjedi
#سراج
🔰 ۲۵اصل اخلاقی در زندگی حضرت محمد(ص)
۱.هر که را میدید مبادرت به سلام میکرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.
۲. با مردم چنان معاشرت میکرد که هر کس گمان میکرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.
۳. هرگاه با کسی هم صحبت میشد به سخنان او خوب گوش فرا می داد.
۴. هرگز با کسی جدل و منازعه نمیکرد.
۵. هرگز کسی را حقیر نمیشمرد.
۶. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمیداد و از آن نهی میکرد.
۷. هرکه عذر میآورد عذر او را قبول میکرد.
۸. اگر از کسی خطایی صادر میگشت آن را نقل نمیکرد.
۹. چون سخن ناصواب از کسی میشنید. نمیفرمود: «چرا فلانی چنین گفت» بلکه میفرمود «بعضی مردم را چه میشود که چنین میگویند؟».
۱۰. بر جسارت دیگران صبر مینمود و بدی را به نیکی جزا می داد.
۱۱. با نیکی به شروران دل آنان را به دست میآورد و مجذوب خود میکرد.
۱۲. از دشمنان خود در هنگام مریضی با نهایت احترام عیادت میکرد.
۱۳. با فقرا زیاد نشست و برخاست میکرد و با آنان هم غذا میشد.
۱۴. از بیماران عیادت میکرد؛ اگرچه دور افتادهترین نقطهٔ مدینه بود.
۱۵. احدی از محضر او ناامید نبود و میفرمود: برسانید به من حاجت کسی را که نمیتواند حاجتش را به من برساند.
۱۶. بیش از همه صلهٔ رحم به جا میآورد.
۱۷. هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نمیکرد.
۱۸. هدیه را قبول میکرد؛ هرچند به اندازهٔ یک جرعه شیر بود.
۱۹. هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد، مگر آنکه برای معصیت باشد.
۲۰. سراغ اصحاب خود را میگرفت و همواره جویای حال آنان میشد.
۲۱. همواره متبسم بود و در عین حال خوف زیادی از خدا داشت.
۲۲. اگر در حال نماز بود و کسی پیش او میآمد نمازش را کوتاه میکرد.
۲۳. اگر در حال نماز بود و کودکی گریه میکرد نمازش را کوتاه میکرد.
۲۴. وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود.
۲۵. درباره کسانی که به او ظلم می کردند طلب هدایت می کرد.
📚همنام گل های بهاری
#آتش_به_اختیار
#نماز_جمعه
🔻 نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق
🌐 💠 "شبکه امامت" را در ایتا و سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی از طریق این نشانی مشاهده کنید: 🔻🔻🔻
@shabake_emamat
✍: عمروبن جناده انصاری شهید ۱۱ ساله:
«أَمیرِی حُسَیْنٌ وَ نِعْمَ الاَْمیرُ * سُرُورُ فُؤادِ الْبَشیرِ النَّذیرِ / عَلِیٌّ وَ فاطِمَةُ والِداهُ * فَهَلْ تَعْلَمُونَ لَهُ مِنْ نَظیر /
لَهُ طَلْعَةٌ مِثْلُ شَمْسِ الضُّحی *** لَهُ غُرَّةٌ مِثْلُ بَدْر مُنیر»
یعنی؛ امیر من، حسین (علیه السلام) است و چه نیکو امیری؛ که شادی دل پیامبرِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بشیر و نذیر است. علی و فاطمه (علیهما سلام) پدر و مادر اویند، آیا شما برای او همانندی میشناسید؟!طلعتش مانند خورشید نیم روز است و چهرهاش چون ماه شب چهارده درخشان است
@qavami
#حدیث_روز
امام سجاد علیه السلام:
▪ اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ یُثْرِی الْمالَ وَ یُنْمِی الرِّزْقَ وَ یُنْسِئُ فِی الاَْجَلِ وَ یُحَبِّبُ اِلَی الاَْهْلِ وَ یُدْخِلُ الْجَنَّةَ
▪ گفتار نیک، ثروت را زیاد و روزی را فراوان میکند، مرگ را به تأخیر میاندازد، انسان را در خانواده محبوب میکند و به بهشت وارد مینماید.
▫ خصال: ص ۳۱۷، ح ۱۰۰
┄┅┅┅┅❀ ❀┅┅┅┅┄
"شبکه امامت" در ایتا و سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی:
@shabake_emamat
45.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب پس از کاشت دو نهال میوه در روز درختکاری. ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
💻 @Khamenei_ir
بسمالله الرحمن الرحیم
یا فاطمه مددی
بهترین وصف زنان حفظ حجاب و عفت است
باشد این از گفته های جاودان فاطمه
نور زهرا می درخشید هنگام نماز
عرشیان را اختر و شمس فروزان فاطمه