*امام رضا علیه السلام*
*(قسمت هشتم)*
*ادامه ی سیره رضوی*
*۲-سیره اخلاقی*
اخلاق، يكی از عناصر مهم شخصيت انسان است، و كاشف كيفيت ذات، و درون اوست. امام رضا (ع) به اخلاق عالی و ممتاز، آراسته بود، و بدين سبب دوستی عام و خاص را، به خود جلب كرد، اخلاق آن حضرت، يگانه بود، و در حقيقت تجلی روح نبوت، و مصداق رسالتی بود كه آن حضرت، يكی از نگهبانان و امانتداران و وارثان اسرار آن به شمار میرفت. ابراهيم بن عباس صولی [1] گوید:
من ابوالحسن الرضا عليه السلام را هرگز نديدم در سخن گفتن، با كسی درشتی كنند.
من ابوالحسن الرضا عليه السلام را هرگز نديدم سخن كسی را پيش از فراغ از آن، قطع كند.
هرگز درخواست كسی را ،كه قادر به انجام دادن آن بود، رد نکرد.
هرگز پاهای خود را، جلو همنشين، دراز نمیكرد.
هرگز در برابر همنشين تكيه نمیكرد.
هرگز او را نديدم،كه غلامان و ... خود را بد بگوید.
هرگز او را نديدم، كه آب دهان بيندازند.
هرگز او را نديدم، كه قهقهه بزند، بلكه خندهاش تبسم بود.
و هر كه بگويد در فضليت، كسی را مانند آن حضرت دیده، از او باور نكنيد.[2]
امام علی بن موسی الرضا عليه السلام جامع تمام فضائل وکمالات بودند، به طوری كه تمام صفات عالی در ايشان جمع شده بود. خصايص شريف آن حضرت قسمتی از صفات جدش، پيامبر خدا صلی الله عليه و آله بود.
ايشان درباره زهد به نقل از پدر و اجدادش میفرمود: "زاهد آن است كه حلال دنيا را از ترس حساب و حرام دنيا را از ترس عقاب ترك كند".[3]
محمد بن عباد [4]درباره رفتار زاهدانه آن حضرت میگويد: پوشش ابوالحسن عليه السلام در طول تابستان همواره يك بوريا بود. ايشان در طول زمستان با همه عظمت و وقاری كه داشتند پوششی ساده داشتند و... هميشه لباس زبر به تن میكردند، مگر آن كه میخواستند پيش مردم و به ديدن آنها بروند كه در آن وقت، بهترين لباس خود را میپوشيدند.[5]
امام رضا(ع) میفرمود: لباس مظهر خارجی انسان است نمیتوان نسبت به آن بیتوجه بود، حرمت مومن ايجاب میكند كه انسان در ملاقات با او، شئون خود و وی را رعايت كند و مقيد باشد كه پاكيزه و خوش لباس باشد.[6]
*پایان قسمت هشتم*
*التماس دعا*، یوسف شیخ
_____________________
*پانویس*:
1- از اصحاب امام رضا عليه السلام است.
2- محمدباقر مجلسی، المكتبة الاسلاميه، تهران، ۱۳۷۱، ص ۹۰ -۹۱، علی بن عيسی، الاربلی، كشف الغمه، ج ۳، ص ۱۵۶ – ۱۵۷.
3- ابن بابويه، صدوق، عيون اخبار الرضا عليه السلام، علی اكبر غفاری، ج ۱، ص ۶۲۸.
4- از اصحاب و معاصران امام رضا عليه السلام است.
5- علی بن عيسی الاربلی، كشف الغمه، ج ۳، ص ۱۵۷.
6 -ر.ك باقر شريف، قرشی، پژوهشی دقيق در زندگی علی بن موسی الرضا، ترجمه: سيدمحمد صالحی، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۸۲، ص ۵۹-۶۰.
💠اخلاص مهمترین عامل در انتشار کلام اهلبیت علیهم السلام است
♦️آیتالله سعیدی در دیدار با اعضای کانون مداحان یزد، با اشاره به انتشار سرود سلام فرمانده تا خارج از مرزهای جمهوری اسلامی با کمترین هزینه گفت: برای انتشار کلام اهل بیت علیهم السلام دنبال هزینه، پول و امکانات نباید بود بلکه اگر اخلاص در کارهای ما باشد خدا آن را گسترش میدهد.
#خبر #تولیت
📎https://news.amfm.ir/?p=120867
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@astanqom
🕋 *بسمالله الرحمن الرحیم*
💠 *السلام علیک یا امام الرئوف* 💠
✨ *ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ*✨
✨ *اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن*✨
◼️ 🔹 🔮 🔹 ◼️ 🔮 ◾
*السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المَهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریڪَ القران*✨📖
*ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدے و مَولاے ْ الاَمان الاَمان*
◾◈__◆--💎--◆__◈__◆--💎--◽
🌾 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج*🌾
🌾صلوات حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها)🌾اللهم صل علی فاطمه وابیهاوبعلهاوبنیهاوسرالمستودع فیهابعددمااحاط به علمک🌾
13.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
فقره شریف "وَ رَضِیَکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِه"
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
خلیفه کسی است که باید به صورت مطلق به صفات، خصوصیات و مشخصات "مستخلف عنه" باشد. مستخلف عنه کیست؟ خدا است. لذا در این معنای شریفی که پیرامون #انسان_کامل داریم، خلیفه نمی تواند خلیفه ی مقید باشد. یعنی در برخی شئون خلیفه ی خدا باشد و در برخی شئون خلیفه ی خدا نباشد. این خلیفه نیست. در آن جاهایی که او خلیفه ی خدا نیست، تکلیف مردم و مخلوقات چیست؟! در امر حکومت خلافت دارد و در سایر امور و شئون فردی و اجتماعی خلافت ندارد. نمی شود!
لذا خلیفه کسی است که در همه امور مطلق باشد. به هیچ قیدی مقید نباشد. نه قید زمانی، نه مکانی و نه قید فردی! [این بحث در اعتقاد من و شما به امامت بسیار با اهمیت است]
خداوند در قرآن می فرماید که يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْض ای داوود! من تو را خلیفه قرار دادم. توی داوود را... یا در جای دیگر خطاب به حضرت ابراهیم می فرماید إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.
جناب ابراهیم، من شما را به عنوان امام مردم قرار دادم، نه امام مخلوقات! آن هم مردمی که در زمان شما زندگی می کنند.
اما در سوره بقره می فرماید إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً، نفرموده است که " إِنِّي َجَعَلْت"ُ یا "إِنِّي أَجْعَلْ"، إِنِّي جَاعِلٌ. یعنی مستمر است. تا چه زمانی؟ تا ندارد! از روزی که من خدا بودم و تا روزی که من خدا هستم، من جاعل هستم! اصلا یکی از صفات خداوند این است که جاعل است. یکی از اسماء الله، جاعل است. خدا جاعل است. اسماء و صفات الهی که کهنه نیستند. مثلا خداوند عالم است، یعنی این که یک روزی عالم نبوده و امروز عالم است؟! خیر، خدا همیشه عالم است. همیشه قادر است. خدا همیشه جاعل است. چه چیزی را؟ خلیفه را...
لذا خدا همیشه خلیفه دارد. از ازل تا ابد. امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: الحجه قبل الخلق، بعد الخلق و مع الخلق. حجت و خلیفه قبل از خلق است. خلق، مطلق است. نه قبل از این مخلوق و آن مخلوق. قبل از خلق! اصل خلقت... یعنی زمانی که هنوز خلقت نبود من خلیفه داشتم. پس این خلیفه چیست؟! اصلا خلیفه ازلی و ابدی است. این خلیفه چیست؟! این نور است. نور خداست... تجلی اعظم خداست. خدا همیشه با این نورش است و این نورش را دوست دارد. مظاهر این خلیفه ی مطلق نیز حضرات ۱۴ معصوم هستند.
لذا امام صادق فرمود: الصوره الانسانی هی اکبر حجج الله علی خلقه. صورت انسانی! کاری با جسم نداریم، صورت انسانی! مراد از صورت در اینجا، حقیقت است... امیرالمومنین فرمود که ای جناب سلمان! ای ابوذر! ما را به نورانیتمان بشناسید.
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
#استاد_حسین_محمدی
#جلسات_هفتگی
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*حجاب کرامت زن مسلمان است*
*ما زن را به عفّت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بیحد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه -برای آنکه چشم او لذّت نبرد- دعوت میکنیم. این بد است؟ این کرامت زن مسلمان است. این کرامت زن است. آنهایی که زن را تشویق میکنند که خود را به گونهای آرایش دهد که مردان کوچه و بازار به او نگاه کنند و غرایز شهوانی خودشان را ارضا کنند، باید از خودشان دفاع کنند که چرا زن را تا این حد پایین میآورند و تذلیل میکنند!؟ آنها باید جواب بدهند.*
*احساس آسایش ناشی از حجاب را بیان کنید*
*دید اسلامی در زمینهی مسائل حجاب، بسیار دید خوب و روشنی است. میگویید: «ما با این حجاب، احساس آسایش میکنیم و این لباسِ مشارکت ماست»! بله؛ کاملاً تعبیر درست و خوبی است. این، دیدگاهِ کاملاً صحیحی است. این را هرچه بیشتر بیان کنید و بگویید، بهتر است.*
*رهبر انقلاب اسلامی*
*بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم*
روش نابود كردن بدى ها(اخلاقى، سياسى،اجتماعى)
وَ قَالَ [عليه السلام]:
و درود خدا بر او ، فرمود :
احْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ
بدى را از سينة ديگران ، با كندن آن از سينة خود ، ريشه كن نما!.
حکمت 178 نهج البلاغه-
moudeomam.com/nahjolbalagheh/hekmatha/2079-hekmathaye-nahjolbalaghe1752.html