بسمالله النورالهادي
اشعار آیت الله حسن زاده آملی
بیا گشتی در این دشت وچمن کن
دماغ روح را تازه چو من کن
مکن این نکته را از من فراموش
مپنداری طبیعت هست خاموش
طبیعت یکسره عشق وشعور است
طبیعت طلعت الله نور است
بیا اندر طبیعت بین خدارا
پدید ارنده ارض و سما را
در این باغ طبیعت ای دل آگاه
زهر شاخی شنو انی انا الله
در این باغ دل آرا یک ورق نیست
که تار و پودش از آيات حق نيست
✅علامه حسن زاده آملی:
✨ هر صبح که برای کار بر می خیزید،
وضویی بگیرید، بعد از آن نوزده بار
«بسم الله الرحمن الرحیم»
را به عدد حروف این آیه مبارکه تلاوت کنید.
تا آن «وضو» تطهیرتان کند و آن «بسم الله»
آفات و بلیّات و شعله های اشتغالات
جهنمی دنیا را از شما دور نماید.🌷
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*اگر حسن ونیکی به صورت شخصی مجسم شود، آن َشخص فاطمه است.*
*در روایتی از وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام آمده است که: «لَوْ کانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکانَ عَلِیاً وَ لَوْ کانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ وَ لَوْ کانَ الْحَیاءُ صُورَةً لَکانَ الْحُسَینَ وَ لَوْ کانَ الْحُسْنُ(هَیئَةً لَکانَتْ) فَاطِمَةَ» (مئه منقبه من مناقب امیر المومنین و الائمه، ص135)*
*اگر حلم و بردباری به صورت یک انسان مجسم در آید، می شود علی بن ابیطالب. یعنی اگر حلم و بردباری نقاشی شود و مجسم گردد، می شود امیرالمؤمنین علیه السلام. چرا که حلم و بردباری که ایشان خرج کرده واقعا عجیب است.*
*اگر فضیلت را بخواهی تصور کنی، تصویر آن امام مجتبی علیه السلام است.*
*اگر حیا را بخواهی تصور کنی، تصویر آن صفت امام حسین علیه السلام است.*
*تصویر حسن و نیکی هم زهرای مرضیه سلام الله علیها است.*
آنكه خود را نشناخت
عاطل و باطل زيست
و گوهر ذاتش را تباه كرد
و براى هميشه بى بهره ماند.
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
صورت کتیبه انسان کامل
بدان ای عزیز که قرآن کریم صورت کتیبه انسان کامل است ، و قرآن به راست ترین و درست ترین راه هدایت کننده است . خداوند سبحان می فرماید : ان هذا القرآن یهدی للتی هی اءقوم ؛ یعنی قرآن کریم عین صراط مستقیم است . قوله سبحانه : و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ؛ هر کس که حقیقت قرآن را در خود پیاده کرده است راه مستقیم به سوی هر خیر را پیموده است . و هر کس به هر اندازه که واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است ، و به انسان کامل تقرب جسته است .
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
آسمان کوثر به دنیا آمده کوثر بخوان
با سرود وحی مدح دخت پیغمبر بخوان
مدح آن ممدوحه ی محبوبه ی داور بخوان
با زبان خویشتن نه، با دم حیدر بخوان
با زبان حیدر از صدیقه ی اطهر بخوان
هر چه زیبا خوانده ای امروز زیباتر بخوان
ماه عصمت اختر برج هدی را مدح کن
روح احمد لیله ی القدر خدا را مدح کن
--
جان عالم یک جهان جان را گرفته در بغل
دست دل بگشوده قرآن را گرفته در بغل
مطلع الانوار ایمان را گرفته در بغل
گوهر دریای غفران را گرفته در بغل
هستی دادار منّان را گرفته در بغل
هر چه گویی بهتر از آن را گرفته در بغل
یا محمّد (ص) یا محمّد (ص) عصمت کبراست این
بوسه زن بر آفتاب طلعتش، زهراست این
--
این ز پا تا سر تجلاّی جمال داور است
این نه یک دختر تمام هستی پیغمبر است
این به احمد کوثر است و دختر است و مادر است
بلکه مام یازده عیسای عیسی پرور است
چارده معصوم را شخصیّت او محور است
جز محمّد (ص) از تمام انبیا بالاتر است
ذات حق با آیه ی قرآن ثناها گویدش
اوّلین شخصیّت عالم فداها گویدش
--
مخزن اسرار حق گوهر ندارد مثل او
ذات ربّ العالمین مظهر ندارد مثل او
مصحف ختم رسل کوثر ندارد مثل او
نخل سر سبز نبوّت بر، ندارد مثل او
شخص ختم الانبیا دختر ندارد مثل او
شیر حق دست خدا یاور ندارد مثل او
هر چه گفتم هر چه گویم در ثنای او کم است
مدح ناموس خدا فوق بیان عالم است
--
آفرینش باغ توحید و بهارش فاطمه است
دین و قرآن تا قیامت اعتبارش فاطمه است
مصطفی فخر نبوّت افتخارش فاطمه است
مرتضی دست خدا و دستیارش فاطمه است
دستیارش نه همه دار وندارش فاطمه است
ای خوشا آن کس که روز حشر یارش فاطمه است
در ثنای او همان اقرار عجز ما بس است
گفتن اوصاف این دختر نه کار هر کس است
--
فاطمه یعنی تمام هستی هست آفرین
فاطمه یعنی بهشت رحمةٌ للعالمین
فاطمه یعنی حجاب و عصمت و تقوا و دین
فاطمه یعنی چراغ آسمانها در زمین
فاطمه یعنی یداللّهی دگر در آستین
فاطمه یعنی علی، یعنی همان حبل المتین
فاطمه یعنی جمال بی مثال کبریا
فاطمه یعنی کتاب الله کلّ انبیا
--
فاطمه در فلک هستی ناخدایی می کند
فاطمه در روز محشر کبریایی می کند
فاطمه از شیر حق مشکل گشایی می کند
فاطمه در چشم حیدر خودنمایی می کند
فاطمه در بندگی کار خدایی می کند
فاطمه بر شیعیان لطف نهایی می کند
فاطمه یعنی چراغ محفل افلاکیان
فاطمه یعنی ز رأفت همنشین با خاکیان
--
کیست زهرا یک بهارستان به گلزار وجود
کیست زهرا کعبه ی جان قبله ی اهل سجود
کیست زهرا راز دار عالم غیب و شهود
کیست زهرا برترین محبوبه ی حیّ ودود
کیست زهرا باب رحمت، دست احسان، بحر جود
کیست زهرا خیمه ی سبز ولایت را عمود
کیست زهرا آفتابی کبریایی طلعت است
کیست زهرا چارده معصوم در یک صورت است
--
ای بهشت قرب پیغمبر جمالت فاطمه
ای تمام انبیا مات جلالت فاطمه
ای امیرالمؤمنین محو کمالت فاطمه
ای ملائک بنده ی صفّ نعالت فاطمه
ای تمام وحی در موج خیالت فاطمه
ای همه مرهون فیض بی زوالت فاطمه
طاهره، انسیّه، حورایی نمی دانم که ای
فاطمه، صدّیقه، زهرایی نمی دان که ای
--
عقل و هوش و دانش و افکار خود را باختیم
با کمیت وهم تا آنسوی هستی تاختیم
یا به مضمون، یا به ایراد سخن پرداختیم
دست ها بر رشته های چادرت انداختیم
شعرها خوانده غزل، قطعه، قصائد ساختیم
عاقبت دیوانه گشتیم و تو را نشناختیم
حور، انسان، یا ملک، یا فوق اینان چیستی؟
کیستی تو کیستی تو کیستی توکیستی؟
--
من نمی گویم غلام دختر پیغمبرم
من نمی گویم که بنشانی کنار قنبرم
من نمی گویم بلالت پا گذارد بر سرم
من نمی گویم ثنایت گشته بر لب گوهرم
من نمی گویم بسوزان تا کنی خاکسترم
لیک می گویم قبولم کن گدای این درم
دوست دارم تا زلطف و مرحمت شادم کنی
دوزخی هستم تو خود از دوزخ آزادم کنی
--
http://www.mahmel.ir/pages/zahra-madh11.htm
ابن ميثم از پدرش ميثم تمّار نقل ميکند که:
شبي از شبها، امام علي عليه السلام مرا همراه خود پذيرفت تا به مسجد جعفي رفتيم، چهار رکعت نماز خوانديم،
امام را ديدم که سر به سجده گذاشت و صد بار العفو، العفو فرمود،
سپس بيرون آمده در تاريکي شب بطرف صحرا رفتيم،
در صحرا در نقطه اي حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام خطّي کشيد و فرمود:
از اين خط جلوتر نيا.
و خود در ظلمت شب ناپديد شد،
مدّتي گذشت و من بر جانِ آن حضرت با وجود آن همه دشمن ترسيدم و نتوانستم صبر کنم،
اندکي بعد به جستجوي امام علي عليه السلام پرداختم، حضرت را ديدم سر در چاهي فرو برده و زمزمهاي دارد وقتي نزديک شدم فرمود: کيستي؟
گفتم: ميثم هستم.
فرمود:
مگر تو را امر نکردم که جلوتر نيائي؟
گفتم: چرا، امّا برجان شما و فراواني دشمن ترسيدم.
حضرت فرمود:
آيا از سخنان من در چاه چيزي شنيدي؟.
گفتم: نه.
سپس اين شعر را زير لب زمزه کرد:
وَفِي الصَّدْرِ لَباناتٍ
إِذا ضاقَ لَها صَدْرِي
نَکَتُّ الْأرْضَ بِالْکَفِّ
وَاُبْدِيتُ لَهَا سِرّي
فَمَهْمَا تُنْبِتُ الأَْرْضَ
فَذاکَ النَّبْتُ مِنْ بَذْري
(در سينه درد دلها ونيازهائي است که وقتي تنگي ميکند زمين را باکف دست ميشکافم و اسرارم را در آن ميگذارم،
پس هرگاه زمين چيزي روياند از آن بذري است که من کاشته ام.) 😭
فدای دل پر دردتان ای مظلوم وغریب مدینه✋
📚بحارالانوار ج 4 ص 199.
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*امام علی (علیهالسلام):*
*لا یَسعَدُ امْرُؤٌ إلاّ بِطاعَةِ اللّهِ سُبحانَهُ*
*وَ لا یَشقَى امْرُؤٌ إلاّ بِمَعصیَةِ اللّهِ.*
*هیچ کس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمىشود*
*و جز با معصیت خدا بدبخت نمىگردد.*
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۱۸۳ ح ۳۴۶۹
https://snn.ir/fa/news/957896
*تا می توانی به مسلمانان خدمت کن*
رسول خدا صلي الله عليه و آله:
مَنْ نَفَّسَ مِنْ مُسْلِمٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيا نَفَّسَ اللّه ُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقيامَةِ وَ مَنْ يَسَّرَ عَلى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللّه ُ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ وَ مَنْ سَتَرَ عَلى مُسْلِمٍ سَتَرَ اللّه ُ عَلَيْهِ فِى الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ؛
*هر كس غمى از غم هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم هاى روز قيامت را از او برطرف كند و هر كس بر شخص تنگدستى آسان بگيرد، خداوند در دنيا و آخرت بر او آسان گيرد و هر كس راز مسلمانى را بپوشاند، خداوند در دنيا و آخرت راز پوش وى شود*.
📚نهج الفصاحه، ح ۲۷۵۶
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*سخن امام صادق (علیه السلام)*
*درباره ثواب حضور در نماز جمعه*
*اهمیت حضور در نماز جمعه*
*امام صادق علیه السلام:*
*ما مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ اِلَی الْجُمُعَةِ اِلاّ حَرَّمَ اللّهُ جَسَدَها عَلَی النّارِ*
*هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می سازد.*
وسائل الشیعه: ج ۵، ص ۳
🕋 *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ*
*به نام خداوند رحمتگر مهربان*
🌸 *آیات زندگی*
🌸 *سبک زندگی قرآنی*
✨ *شرکت در نماز جماعت*
*وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ و با ركوع كنندگان ركوع كنيد*
*وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿۴۳﴾*
*و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و با ركوع كنندگان ركوع كنيد (۴۳)*سوره مباركه بقره*
بسمالله الرحمن الرحیم
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:
سرور نیکوکاران در روز قیامت مردی است که
بعد از درگذشت پدر ومادر خود به آنان نیکی کند.
بحارالانوار، ۷۴/۸۶/۱۰۰
*بسم رب فاطمة*
*اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها و صل علی فاطمه المعصومه بنت موسی ابن جعفر الکاظم علیهماالسلام بعدد ما احاط به علمک*
*برکات قبر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها*
*بر قبر فاطمه معصومه سلام الله علیها نازل می شود.*
*آن قبر که در مدینه شد گم*
*پیدا شده در مدینه قم*
*حرم حضرت معصومه عليها السلام*
۸ بهمن ماه ۱۴۰۰
✨ امام رضا و فاطمه معصومه عليهما السلام
https://chat.whatsapp.com/EkoCIIz6byOE9hsSYAeuAU
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*اهل القرآن اهل الله و خاصته*
*اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اويند.*
مجمع البیان ۱/۱۵
🪴🪴🌹🪴🪴🌹🪴🪴
🍀دعایی که در زمان غیبت باید بسیار خوانده شود🍀
🌹اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ،
👈فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ،
🌹 اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ،
👈فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ،
🌹 اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَْم
👈تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ .
🌹اللهم عجل لولیک الفرج ......
🪴🪴🌹🪴🪴🌹🪴🪴
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*داستان های حضرت فاطمه زهراسلاماللهعلیها*
*حدیثی که برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اندازه حسن و حسین(علیهماالسلام ) ارزش داشت.*
از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیه و آله وسلم) چند روزی نگذشته بود، شخصی به خانه فاطمه(سلاماللَّهعلیها) آمد و پس از شرفیابی به حضور آن بانوی گرامی عرض کرد: «آیا رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) چیزی نزد شما یادگار گذاشته، تا مرا از آن بهرهمند سازی؟».
فاطمه(سلاماللَّهعلیها) به یاد حدیثی از پیامبر(صلیاللهعلیهوآله وسلم) افتاد و به کنیز خود فرمود:
هَاتِ تِلْکَ الْجَرِیدَةَ: «آن صفحه نوشته شده را به اینجا بیاور».
کنیز به جستجو پرداخت و آن را نیافت، و بازگشت و به فاطمه(س) گفت: «آن را نیافتم».
*فاطمه(سلامالله علیها) به او فرمود:*
*وَیْحَکِ اُطْلُبِیها فَاِنَّها تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَیْناً:*
*«وای بر تو، برو آن را پیدا کن، که ارزش آن در نزد من همطراز ارزش حسن و حسین(ع) است».*
کنیز رفت و به جستجوی دقیق پرداخت، و سرانجام آن صفحهی نوشته شده را در میان خاشاک یافت، آن را پاک کرد و به حضور فاطمه(سلاماللهعلیها) آورد، فاطمه(عليهاالسلام) نوشتهی آنرا برای آن شخص خواند،
در آن چنین نوشته شده بود:
*لَیْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنینَ مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جارَهُ بَوائِقَهُ...*
*«از مؤمنان نیست آن کسی که همسایهاش از آزار او در امان نیست و کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، به همسایهاش آسیب نمیرساند و کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارد، سخن نیک میگوید و یا سکوت میکند، خداوند، انسان خیرخواه، بردبار و پاکدامن را دوست دارد و انسان بد زبان و کینه توز و بسیار سؤالکننده[۱] را دشمن دارد، بدانکه حیاء، از ایمان است، و ایمان موجب ورود به بهشت میشود، و ناسزاگویی از بی شرمی است و بیشرمی موجب ورود به آتش دوزخ است».[۲]*
پینوشتها
[۱]. منظور، درخواست کمک مادی، از این و آن است.
[۲]. دلائل الامامه طبری، ص ۱ ـ سفینة البحار، ج ۱، ص ۲۳۱
https://chat.whatsapp.com/DkYQknZBKI8Kv9OKYDyZ16
https://hedayatgar.ir/fa/news/4061
❣ #سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلاَمُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ...
🌱سلام بر قیام کننده ای که جهان چشم به راه اوست...
و عدالتی که زبانزد همگان است.
*بسمالله الرحمن الرحیم*
بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دستاندکاران همایش حضرت حمزه (علیهالسلام) که در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ .
*حضرت حمزه سیدالشهدا (علیهالسلام)*
*با وجود نقش برجسته جناب حمزه در تاریخ اسلام بویژه در هجرت به مدینه و رشادت او در جنگهای با کفار، اما این شخصیت ارزشمند غریب است*
*و باید از زندگی این بزرگوار و دیگر صحابه برجسته اما ناشناخته پیامبر همچون عمار، سلمان، مقداد و جعفر بن ابیطالب در قالبهای هنری و نمایشی تصویرسازی شود.*
*حضرت آیتالله خامنهای با تشکر از بزرگداشت جناب حمزه (عموی پیامبر بزرگوار اسلام)، منابع علمی و تحقیقیِ این همایش را زمینه مناسبی برای فرهنگسازی و الگوسازی از آن شخصیت بزرگ اسلام دانستند و گفتند:*
*با وجود نقش برجسته جناب حمزه در تاریخ اسلام بویژه در هجرت به مدینه و رشادت او در جنگهای با کفار، اما این شخصیت ارزشمند غریب است و باید از زندگی این بزرگوار و دیگر صحابه برجسته اما ناشناخته پیامبر همچون عمار، سلمان، مقداد و جعفر بن ابیطالب در قالبهای هنری و نمایشی تصویرسازی شود.*
*ایشان، هدف پیغمبر اکرم(صلیاللهعلیهو آله و سلّم) از مأمور کردن زنان مدینه به گریه بر جناب حمزه پس از شهادت و معرفی او به عنوان سیدالشهداء را، الگوسازی از این شخصیت شجاع و فداکار برای همیشه تاریخ و همه مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: دو عنصر مهم الگوساز در شخصیت جناب حمزه، «قدرت شناخت» و «اراده قوی و عزم راسخ» او است.*
رهبر انقلاب با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین، جناب حمزه را از مصادیق «مؤمنان صادق بر عهد الهی» خواندند و گفتند: مراکز حوزوی و دستگاههای تبلیغی همت خود را بر تربیت شخصیتهایی قرار دهند که مصداق معارف الهی و احکام اسلامی باشند چرا که چنین شخصیتهایی قادر به نجات جامعه در مواقع حساس هستند و با وجود آنها تشکیل تمدن اسلامی قطعی خواهد بود.
*بسمالله الرحمن الرحیم*
*سخن نور*
*امام هادی علیه السلام:*
*اَلدُّنیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ آخَرونَ*
*دنیا بازاری است؛ گروهی در آن سود بَرَند*
*و گروهی دیگر، زیان ببینند.*
منبع : تحف العقول، ص ٦٥
بسمالله النور الهادي
[ادامه خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه و فرمایش امام علی علیه السلام در مورد اهمیت و ویژگیهای قرآن کریم]
وَ شِفَاءً لا تُخْشَى أَسْقَامُهُ؛ و داروى شفابخشى است که با وجود آن، بیماریها وحشت نیاورد، قرآن کتابی است که عین خیر و آرامش است، عین درمان است. وَ عِزًّا لا تُهْزَمُ أَنْصَارُهُ، و[این کتاب] قدرتى است که یاورانش شکست نپذیرند، انصار القرآن شکست نمیخورند چون قلبهایشان مانند زبر الحدید (پاره های آهن) می شود. شجاع می شوند. علت عظمت و بزرگی شهید عزیز ما سردار سلیمانی به این علت بود که، ایشان با قرآن و با مقام ولایت ارتباط داشتند. کسی که می خواهد عزیز باشد و ثقل وجودی پیدا کند، باید اهل قرآن باشد. وَ حَقًّا لا تُخْذَلُ أَعْوَانُهُ؛ و حقّى است که مددکارانش بى یار و یاور نمانند، کسی که با قرآن ارتباط دارد، عزیز است هرچند که سرش بالای نی رود. بالای نی قرآن میخواند و عجائبی به پا می کند و ۱۴۰۰ سال ماندگار می شود. ما نباید دنبال چیز خاصی باشیم. از قرآن بهره ببریم، اگر نیاز شد چیزهای دیگر خودش می آید. امام باقر علیه السلام میفرمایند: مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ یَعْلَمْ. (أعلام الدین : ۳۰۱)؛ هر کس عمل کند به دانستههای خود، خداوند علم به آنچه را که نمی داند به او عنایت خواهد فرمود. قدم به قدم باید جلو رفت تا به مراحل بالاتر رسید.
فَهُوَ مَعْدِنُ الایمَانِ وَ بُحْبُوحَتُهُ؛ قرآن معدن ایمان و اصل آن است. مرکز و معدن ایمان است. و یَنابیعُ العِلمِ وَ بُجُورُهُ چشمه های دانش و دریاهای علوم است در قرآن است، باید ارتباط مستمر و مداوم پیدا کنیم تا به این علوم دست پیدا کنیم. کسی که می خواهد وسعت وجودی پیدا کند و در مدارج هستی و طبقات وجودی انسان کامل در عوالم غیبی و به سمت لقاءالله حرکت کند، به بحور علم احتیاج دارد. وَ ریاضُ العَدلِ وَ غُدرانُهُ؛ سرچشمه عدالت، و نهر جاری عدل است. کسی که می خواهد به حقیقت عدل نگاه کند به قرآن رجوع کند تا ولی الله کم کم با او حرف بزند، و حقیقت ولایت و عدل که در اهل بیت علیهم السلام متجلی است، به مرور برای او واضح شود. وَ أَثَافِیُّ الْإِسْلَامِ وَ بُنْیَانُهُ؛ و پایه هاى اسلام و ستون هاى محکم آن است، کسی که شاکله ی او بر اساس بنیان شیاطین چیده شده، با کسی که شاکله ی او بر اساس قرآن است تفاوت دارد. وَ أَودیَهُ الحَقَّ وَ غَیطانُهُ؛ و نهرهای جاری زلال حقیقت و سرزمین های آن است. همه ی این تاکیدها به این دلیل است که ما از آن استفاده کنیم. وَ بَحْرٌ لَا یَنْزِفُهُ الْمُسْتَنْزِفُونَ؛ دریایى است که تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند کشید. فرمود علمای قرآنی از قرآن سیر نمی شوند. هر چقدر استفاده کنند انتها ندارد، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در حد خود از قرآن بهره می برند، یك انسان معمولی هم در سطح خود بهره میبرد. وَ عُیُونٌ لَا یُنْضِبُهَا الْمَاتِحُونَ؛ و چشمه اى است که آبش کمى ندارد، وَ مَنَاهِلُ لَا یَغِیضُهَا الْوَارِدُونَ؛ آبشخورى است که هر چه از آن آب برگیرند، فروکش نکند. وَ مَنَازِلُ لَا یَضِلُّ نَهْجَهَا الْمُسَافِرُونَ، و منزلهایى است که مسافران، راه آن گم ننمایند، وَ أَعْلَامٌ لَا یَعْمَى عَنْهَا السَّائِرُونَ؛ و نشانه هایى است که از چشم روندگان پوشیده نماند. قرآن مانند پرچم های بزرگی است که در راه است که همه آن را می بینند و گم نمی شوند. وَ [إِکَامٌ] آکَامٌ لَا یَجُوزُ عَنْهَا الْقَاصِدُونَ؛ و پشته هایى است که قصدکنندگان از آن درنگذرند. جَعَلَهُ اللَّهُ رِیّاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاءِ؛ خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان قرار داده است. طبق سخنان اهل بیت علیهم السلام ابتدا حق قرآن را ادا کنید، سپس از علوم دیگر استفاده کنید. و اگر می خواهید از علوم دیگر بهره ببرید، برای فهم قرآن باشد. وَ رَبِیعاً لِقُلُوبِ الْفُقَهَاءِ؛ و باران بهارى براى قلب فقیهان است، فقیه کسی است که جامع الشرایط موضوعات دینی و معنوی است و دارای حقیقت باطنی می باشد. فقهای کنونی سعی دارند بیشتر طرف استنباط های قرآنی بروند نه اینکه بی تفاوت به روایات بشوند. وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ؛ و راه گسترده و وسیع براى صالحان است. وَ دَوَاءً لَیْسَ بَعْدَهُ دَاءٌ؛ و قرآن دارویى است که با آن بیمارى وجود ندارد. وَ نُوراً لَیْسَ مَعَهُ ظُلْمَة؛ و نورى است که با آن تاریکى یافت نمى شود. این روایت ادامه دارد ولی ما تا همین جا اکتفا می کنیم.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی بیست و پنجم (ربط باطنی با دریای بیکران قرآن کریم و آغاز بیان شرایط استفاده از قرآن)
@sholeye_toor
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive
🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
دلها آرام مى گيرد به ياد خدا
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿۲۸﴾
همان كسانى كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى يابد (۲۸)
الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ﴿۲۹﴾
كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند خوشا به حالشان و خوش سرانجامى دارند (۲۹)
سوره مبارکه رعد