eitaa logo
حدیث🌺 و احکام
240 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
52 فایل
کانال حسینیه آل الله 👈🏻 @ghadiriam کانال کودکان پاک 👈🏻 @koodakepak کانال منجی آخرالزمان 👈🏻 @monjiedonya
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5926844303413350559.mp3
2.47M
امام زمان علیه السلام هر ۲۴ ساعت یک هل من ناصر ینصرنی را ندا میدهند! 📚 🌤 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🇵🇸
🔰 این دو صفت در مومن نباید باشد... ✨ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ✨ يُطْبَعُ اَلْمُؤْمِنُ عَلَى كُلِّ خَصْلَةٍ وَ لاَ يُطْبَعُ عَلَى اَلْكَذِبِ وَ لاَ عَلَى اَلْخِيَانَةِ. ✨ هر صفتى ممكن است در طبع مؤمن باشد و با آن خو بگیرد جز دروغ‌گویی و خيانت. 📚 تحف العقول ص۵۵
💠حکم نمایان بودن پای زنان در مقابل نامحرم : 🌷جایز نیست. 📚آیت‌الله سیستانی/احکام روابط/سوال ۱۱۱
💠نگاه کردن خانم‌ها به فیلم‌های ورزشی که از تلویزیون پخش می‌شود در حالی که مردان پوشش کافی ندارند: 🌸نگاه کردن بانوان به عکس یا فیلم مرد نامحرم - چه اینکه به صورت پخش مستقیم باشد یا غیر مستقیم - در صورتی که اعضای بدن مرد در آن بیش از مقدار متعارف برهنه باشد مانند بعضی از تصاویر ورزشکاران یا مسابقات ورزشی یا برخی مجالس سینه زنی، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📚آیت‌الله سیستانی/رساله جامع/ج۴/مسئله ۲۱
💠پوشش زن در مقابل نامحرم: 💐زن باید موی سر و بدن ـ غیر از صورت و دست‌های ـ خود را از مرد نامحرم بپوشاند، و احتیاط لازم آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می‏فهمد و احتمال می‏رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند، ولی زن می‌تواند صورت و دست‌هایش را تا مچ از مرد نامحرم نپوشاند، مگر در صورتی که بترسد به حرام بیفتد، یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام باشد، که پوشانیدن در این دو صورت واجب است. 📚رساله آیت‌الله سیستانی/مسأله ۲۴۵۳
41.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آداب پخت غذا یکی ش رو هم انجام بدیم عالیه
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ موضوع: 💞 سه مورد مؤثر در پیشگیری از افسردگی خانمها: 1️⃣ گریه کردن خانم در خلوت، موقع احساس نیاز به آن 2️⃣ صحبت کردن، موقع احساس نیاز به همدردی 3️⃣ ارتباط عمیق قلبی و عاطفی، باخدا و ائمه اطهار(ع) 🎙استاد: محسن پوراحمد(قسمت ۱۸) ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
🤔 ! ❓ اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟ ✍ امام خمینی (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498 ✍ آیت الله بهجت (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242،  1217و 1219 ✍ آیت الله تبریزی (ره): 🔹 در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. 📚 توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506 ✍ آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قربه الی الله (بدون نیت اداء و قضا) بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. 📚استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات ✍ آیت الله سیستانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. 📚 توضیح المسائل، م 1476  ✍ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنابر احتیاط در وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند. 📚توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 348، م 1505 و 1507  ✍ آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1382، ص 297م 1505 و 1507 ✍ آیت الله گلپایگانی (ره): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1414هـ ق، ص 259، م 1505 و 1507 ✍آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): 🔹خسوف و کسوف: در مورد خوشید یا ماه گرفتگی، اگر بعد از گذشتن وقت بفهمد تمام خورشید یا ماه گرفته بوده، باید قضاى نماز آیات را بجا آورد، امّا اگر تمام آن نگرفته باشد قضا واجب نیست. 🔹در زلزله و صاعقه و مانند آن: احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند، به نیت ما فی الذمه و قصد احتیاط. 📚 توضیح المسائل، ص 241، م 1292 ✍آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند آن: هر وقت بخواند ادا است. 📚توضیح المسائل، 1384، ص 293، م 1493و 1495 ✍ آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه): 🔹در خسوف و کسوف: قضا است. 🔹در زلزله و رعد و برق و مانند این ها: بنابر احتیاط واجب نیّت ادا و قضا نکند. 📚توضیح المسائل، 1383، ص 471، م 1504 و 1506
نیت نماز آیات بسیاری از مردم هنگامی که نماز آیات بر آن ها واجب می شود و نماز خود را فوراً به جا نمی آورند، بعداً نماز خود را به نیت قضا می خوانند. در حالی که نظر مراجع تقلید در مورد نیت نماز در صورت تاخیر متفاوت است. امام خمینی: در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. آیة الله خامنه ای: در خسوف و یا کسوف واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. آیة الله سیستانی: در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. در زلزله: بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند. آیة الله مکارم شیرازی: در زلزله، صاعقه و مانند آن اگر فوراً نخواند معصیت کرده ولی احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند. استفتاء از دفتر مراجع تقلید ✨🌹✨🌸  
➖ نماز آیات به واسطه چهارچیز بر مسلمان واجب می‌شود: 1- ،خورشیدگرفتگی (اگرچه به مقدار کمی باشد) 2- ، ماه گرفتگی (اگرچه به مقدار کمی باشد) 3- 4- و بادهای سیاه و سرخ و مانند این‌ها در صورتی که بیشتر مردم بترسند. یکی از سوالاتی که پیش می‌آید این است که نماز آیات چندرکعت است و به چند صورت می‌توان آن را به جا آورد؟ باید گفت: نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد. صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعتِ پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏‌ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‏‌ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. صورت سوم: یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد. صورت چهارم: سوره‏‌ای را که آیه‏‌ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده نموده و یک سوره یا آیه‏‌ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
💬سوال: در هنگام داشتن عذر شرعی، خانم ها چه وظیفه ای در بجا آوردن نماز آیات دارند؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه‌ای: در نمازهای آیات غیر موقّته مانند زلزله خواندن نماز بر حائض و نفساء چه اداء و چه قضا لازم نیست و در آیات موقّته مثل خسوف و کسوف اگر در بعض وقت به مقدار وافی برای انجام نماز پاک بوده قضا واجب است ولی اگر در تمام وقت معذور بوده قضا واجب نیست گرچه احوط است. 🔹 آیات عظام مکارم شیرازی و سیستانی: نماز آیات بر حائض و نفساء واجب نیست. 🔹 آیت الله وحید: اگر در حال حیض یا نفاس زن ، خورشید یا ماه بگیرد ، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد ، ولى در غیر موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتیاط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نیّت ادا و قضا به جا آورد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1506
recording-20231028-222411.mp3
2.47M
سلام یه توضیح مختصر درباره ماه گرفتگی امشب . ۶ آبان و وقت نماز آیات.