eitaa logo
حدیقه الشیعه 📚
128 دنبال‌کننده
73 عکس
50 ویدیو
25 فایل
محتوای سخنرانی مبلغان دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مشقت داشتن روزه به دلیل شغل ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی
✔️توصیه به کنترل نظر در امور مادی 👈 در شرح حدیثی که در اول منبر گفته شد نکاتی تقدیم می شود ؛ «مَدَّ طَرْفَ»؛ یعنی چشم دوختن، به آنچه در دست فرزندان دنیاست. چند اثر از چشم دوختن به زندگی دیگران و مقایسة صعودی، عبارتند از: الف) طَالَ حُزْنُهُ: حزنش طولانی می‏شود که ناراحتی بلندمدت با آرامش سازگاری ندارد؛ بلکه اگر ناراحتی کوتاه مدت باشد و یا موقت که باعث تشویق انسان به سمت تلاش بیش‏تر شود، اشکال ندارد. ب) لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ: خشم او آرام نمی‏گیرد؛ ج) وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ: نعمتهای خدا را کوچک بشمرد و آنچه نزد دیگران است، بزرگ ببیند. وقتی نعمتها را کوچک می‏بیند، شکرگزاری او کاهش می‏یابد. در واقع، داشته‏های زندگی خود را نمی‏بیند؛ چون هر کسی در زندگی داشته‏ها و نداشته‏هایی دارد. اگر به داشته‏های خود توجه کند، لذت می‏برد. البته به شرطی در قضاوت و داوری نسبت به داشته‏های خود منصفانه قضاوت می‏کند که داشته‏ها را صرفاً در امور مادی خلاصه نکند. این موضوع، در قرآن کریم نیز اشاره شده است و از ما خواسته‏اند به زندگی مردم چشم ندوزیم: «وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَ جًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَی» و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادى كه به گروه‏هايى از آنان (مردم) داده‏ايم، ميفكن. اينها شكوفه‏هاى زندگى دنياست تا آنان را در آن بيازماييم و روزىِ پروردگارت، بهتر و پايدارتر است.»(۳) وقتی این آیه شریفه نازل شد، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «مَنْ لَمْ يَتَعَزَّ بِعَزَاءِ اللَّهِ انْقَطَعَتْ نَفْسُهُ حَسَرَاتٍ عَلَى الدُّنْيَا وَ مَنْ مَدَّ عَيْنَيْهِ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ دُنْيَاهُمْ طَالَ حُزْنُهُ وَ سَخِطَ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِن‏ رِزْقِهِ وَ تَنَغَّصَ عَلَيْهِ عَيْشُهُ؛ هر کسی تسلای خدا در او اثر نکند، جانش در حسرت و اندوه از دنیا منقطع شود (می‏میرد) و هر کسی به آنچه از دنیا که در دست.(۴) ✔️ کنترل نظر در امور غریزی از دیگر راه‏ها و عوامل کسب آرامش، این است که انسان از چشم به عنوان نعمت الهی به خوبی استفاده کند و به هر صحنه‏ای خیره نشده، همه جا چشم ندوزد. امام علی(ع)می‏فرمایند: «مَنْ غَضَّ طَرْفُهُ أَرَاحَ قَلْبَهُ؛ کسی که نگاهش (در مقابل حرام و نامحرم) کوتا ه باشد، قلبش در آرامش است.» و در روایتی آمده است: «كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً؛ چه بسیار نگاه آنی که حسرتی طولانی باقی می‏گذارد.»(۵) در قرآن می‏فرماید: « قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» به مردان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند. اين برايشان پاكيزه‌تر است. زيرا خدا به كارهايى كه مى‌كنند آگاه است.(۶) فلسفة حرمت چشم‏چرانی این است که فرد با تمرکز در هنگام نگاه، تخیلاتش را به خدمت می‏گیرد و در دنیای خیالات به هوسرانی می‏پردازد و بعد از نگاه متمرکز، به صحنه‏سازی از طرف مقابل می‏پردازد و از خصوصیات او، تصویر کلی به ذهن مخابره می‏کند و مغز همانند یک دستگاه رایانه می‏تواند هر طور که بخواهد، با آن تصویر رابطه برقرار کند. ➖امام علی(ع) می‏فرماید: «الْعَيْنُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ وَ بَرِيدُ الْعَقْلِ؛ چشم جاسوس دل و دیده‌بان عقل است.»(۷) حضرت مسیح (ع) می فرماید: ➖ «لَا تَکونَنَّ حَدِیدَ النَّظَرِ إِلَی مَا لَیسَ لَک فَإِنَّهُ لَنْ یزْنِی فَرْجُک مَا حَفِظْتَ عَینَک فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَنْظُرَ إِلَی ثَوْبِ الْمَرْأَةِ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَک فَافْعَل» نباید به چیزی که بر تو روا نیست، خیره نگاه کنی، زیرا تا وقتی که چشمت را حفظ کنی هرگز دچار زنا نمی شوی، و اگر توانستی به لباس زنی که نامحرم است نگاه نکنی، نگاه نکن.(۸) ➖امام صادق(ع):«النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَکهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَیرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه» نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است. هر کس آن را صرفاً برای خدا ترک نماید، خداوند به او ایمانی عطا می کند، که طعمش را خواهد چشید.(۹) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مستدرک، ج۲، ص۶۴. ۲.تفسیر نورالثقلین، ج۴،ص۸۲ . ۳.حجر/۸۸. ۴.تحف العقول،ص۵۱. ۵.تصنیف غرر،ص۲۶۰. ۶.نور/۳۰ ۷.بحارالانوار ،ج۵۲،ص۱۰۴ ۸.مجموعه ورام، ج ۱، ص۶۲. ۹.من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۱۸.
موضوع کارکردهای دین (کنترل نظر؛ شرح یک حدیث) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد قال مولانا الصادق علیه السلام «إِيَّاكُمْ أَنْ تَمُدُّوا أَطْرَافَكُمْ إِلَى مَا فِي أَيْدِي أَبْنَاءِ الدُّنْيَا، فَمَنْ مَدَّ طَرْفَهُ إِلَى ذَلِكَ طَالَ حُزْنُهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ فَيَقِلُّ شُكْرُهُ لِلَّهِ وَ انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فَتَكُونَ لِأَنْعُمِ اللَّهِ شَاكِراً وَ لِمَزِيدِهِ مُسْتَوْجِباً وَ لِجُودِهِ سَاكِناً؛ بپرهيزيد از اينكه به آنچه در دست فرزندان دنياست، چشم بدوزيد؛ زیرا هر كسی به آن چشم بدوزد، حزن او طولانى گشته، خشم او آرام نمى‏گيرد و نعمت الهى را كه نزد اوست، كوچك مى‏شمرد و در نتيجه، سپاسگزارى او كاهش مى‏يابد و نگاه کن به کسی که پایین دست توست تا سپاسگزار نعمت خدا باشی و شایستۀ افزایش او گردی و ساکن جود او شوی.»(۱) 💠داستان قرآنی [ایجاد انگیزه] روزى حضرت سلیمان با لشكر عظیمش كه از جن و انس و پرندگان تشكیل مى‏ شد با نظم و صف‏ آرایى خاص، و شكوه بى نظیر حركت مى‏ كردند تا به وادى مورچگان رسیدند؛ «حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ» تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏ هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال كنند. «فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِكَ فِی عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ» [سلیمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشته‏ اى سپاس بگزارم و به كار شایسته‏ اى كه آن را مى‏ پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏ خویش در میان بندگان شایسته ‏ات داخل كن. در مورد این واقعه از حضرت رضا علیه ‏السلام نقل شده كه فرمودند: در حالى كه سلیمان علیه ‏السلام بر روى تختش در فضا حركت مى‏ كرد، باد صداى آن مورچه را به گوش سلیمان علیه ‏السلام رسانید. سلیمان علیه ‏السلام در همانجا توقف كرد و به مأمورانش فرمود: آن مورچه را نزد من بیاورید. مأموران بى درنگ آن مورچه را به حضور سلیمان علیه‏ السلام بردند. سلیمان به آن مورچه فرمود: آیا نمى ‏دانى كه من پیامبر خدا هستم و به هیچكس ظلم نمى‏ كنم؟ مورچه عرض كرد: آرى، این را مى‏ دانم. سلیمان علیه‏ السلام فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من هشدار دادى؟ مورچه عرض كرد: ترسیدم مورچگان حشمت و شكوه تو را بنگرند و مرعوب و شیفته زرق و برق دنیا شوند و در نتیجه از خداوند دور گردند، خواستم آن‏ها به لانه ‏هایشان بروند و شكوه تو را مشاهده نكنند... سپس مورچه به سلیمان (ع) عرض كرد: آیا مى ‏دانى چرا خداوند در میان آن همه نیروهاى عظیم مخلوقاتش، باد را تحت تسخیر تو قرار داد؟ سلیمان گفت: راز این موضوع را نمى ‏دانم. مورچه گفت: مقصود خداوند این است كه اگر همه مخلوقاتش را مانند باد در تحت تسخیر تو قرار مى ‏داد، زوال و فناى همه آن‏ها مانند زوال و فناى باد است (بنابراین اكنون كه بنیاد جهان بر باد است، به آن مغرور مشو). سلیمان از این نصیحت پرمعناى مورچه خندید. تبسمى که از گفتار مورچه به سلیمان دست داد، به سبب تعجبى بود که از این سخن مورچه کرد.(۲) ✅بیان موضوع در مبحث قبلی گفته شد که دین برای دنیای انسان های کارکردهای بی بدیل دارد ، اکنون باید دید دین با چه برنامه ها و توصیه های نیازهای اساسی مثل آرامش را به ارمغان می آورد. یکی از توصیه های مهم دین کنترل نظر است که امور مختلف زندگی را شامل می شود. نظر و انتظارات باعث سلب آرامش انسانهاست از آنجا که سطح زندگی مردم یکسان نیست، انسان با نظر و توجه به داشته های ظاهری دیگران خواسته یا ناخواسته به ارزیابی زندگی خود نسبت به دیگران می‏پردازد. عده‏ای زندگی خود را در امور دنیوی (مال، خانه، زیبایی و...) با افراد برتر از خود مقایسه می‏کنند که این نظر و مقایسه باعث سلب آرامش و راحتی و تولید غم و اندوه، حسرت و حسادت می‏شود. عده ای دیگر در نظر به جاذبه های ظاهری جنس مخالف آرامش خود را از دست می دهد. پس در دو محور به موضوع می پردازیم؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇
✨ﺧــــﺪﺍﯾــــﺎ! ؛ ⚪️✨ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ✨ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ... ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﻧﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺑﺼﯿﺮ ﮔﺮﺩﯾﻢ، ✨ﺑﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﯾﻢ ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﮐﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺑﺰﺩﺍﯼ، ✨ﺯﺑﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ⚪️✨ﺍﮔﺮ ﻧﻌﻤﺘﻤﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ ﺷﺎﮐﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ، ✨ﺍﮔﺮ ﺑﻼ ﺍﻓﮑﻨﺪﯼ ﺻﺎﺑﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ⚪️✨ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺯﻣﻮﺩﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﺎﻥ کن. ✨ﺁﻣﯿﻦ یَا رب العالمین 🤲 نماز و روزه هاتون قبول حق 🤲 بهترینها قسمت همه🌺🍃 شما خوبان بشه 🌺🍃  
صهیونیست‌ها از پاسخ ایران وحشت زده و نگران هستند
كدام تفكر از 70سال عبادت بهتر است علامه طباطبایی سلام حتما شما هم این روایت را از امیر مؤمنان، حضرت علی علیه السلام شنیده‌اید كه "تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ"، ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است. عبارات زیادی نزدیك به این مضمون از پیامبر اسلام و خاندانش برای ما به یادگار رسیده است كه خود این تعابیر نیازمند اندیشیدن و تعمق است كه چرا و چگونه ساعتی فكر بر عبادت چندین و چند ساله می‌چربد؟ در این نوشتار شما جواب این سوال را بر اساس چند كلام دیگر از اهل بیت كه به گونه‌ای مفسرِ حدیث مورد بحث ماست خواهید یافت. حسن بن صیقل مى گوید: از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم: مردم از پیامبر روایت مى كنند كه "اندیشیدن یك ساعت، بهتر از عبادت یك شب است" ، این چه اندیشه‌ای است و چگونه باید فكر كرد؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامى كه انسان از كنار خرابه‌ای مى‌گذرد، بگوید: "آنها كه در تو سكونت داشتند، كجایند؟ آنها كه تو را ساختند كجایند؟ چرا سخن نمى‌گوئى؟ با توجه این حدیث شریف می‌توان فهمید كه، تفكری برتر از عبادت است كه موجب عبرت گرفتن و تعمق در احوال خود، و رابطه‌ی با خداست، كه امام علیه السلام این مضمون را با طرح مصداقی بیان كرده‌است. آنچه گفتیم نیز به صراحت در روایات معصومین آمده‌است. چنانكه از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم: " برترین عبادات، اندیشه‌ی مدام در خداوند و قدرت اوست" اسلام، آیینی است بنا شده بر پایه‌های استوار اندیشه. و عبادت، كه از منظر اسلام بسیار با اهمیت است، خود حاصل تفكری است كه اساس اعتقادِ انسان مسلمان است. معمر ابن خلاد می‌گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: "عبادت به نماز و روزه‌ی زیاد نیست، بلكه عبادت اندیشیدن در امر خداوند است! " پر واضح است كه امام نماز و روزه را زیر سوال نبرده، كه خود و خاندانش، بزرگترین عابدان دهر بودند كه بیشترین صوم و صلاة را به پا داشتند، بلكه مغز عبادت را تفكر درباره خداوند دانسته‌اند، و اندك‌ترین اثر این اندیشه می‌توان این دانست كه فرد بداند چه كار می‌كند و برای چه و از برای كه ‌می كند. و این اولین سوالی است كه برای خود شخص و كسی كه او را در حال عبادت می‌بیند پیش می‌آید. می‌توان نتیجه تفكر را در دو عنوان خلاصه كرد: 1- شناساندن خوبیها و تمیز میان خوب وبد 2- ایجاد انگیزه و كشش به سوی عمل به نیكیهای فهمیده‌شده و گریز از بدیها در روایتی از امیر مؤمنان، علی علیه السلام آمده است: تفكر شخص را به سوی خوبیها و عمل به آنها فرا می‌خواند. و خلاصه ارزش تفكر تا بدانجاست كه خود از عبادتهای بسیار بزرگ و ارزشمند است كه هر كسی توفیق به جا آوردن آن را پیدا نمی‌كند. متن روایات: 1- علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن بعض أصحابه ، عن أبان ، عن الحسن الصیقل قال : سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عما یروی الناس أن تفكر ساعة خیر من قیام لیلة، قلت: كیف یتفكر؟ قال: یمر بالخربة أو بالدار فیقول: أین ساكنوك، أین بانوك، ما [با] لك لا تتكلمین ر.ك: اصول كافى، ج 2، ص 54، باب التفكر
عـَلِيُّ بـْنُ إِبـْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسـُولُ اللَّهِ ص الطَّاعـِمُ الشَّاكـِرُ لَهُ مـِنَ الْأَجـْرِ كـَأَجـْرِ الصَّائِمِ الْمـُحـْتـَسـِبِ وَ الْمـُعَافَى الشَّاكـِرُ لَهُ مـِنَ الْأَجـْرِ كـَأَجـْرِ الْمـُبـْتَلَى الصَّابِرِ وَ الْمُعْطَى الشَّاكِرُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كَأَجْرِ الْمَحْرُومِ الْقَانِعِ اصول كافى ج : 3 ص : 148 رواية :1 ترجمه روايت شريفه : رسـولخـدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فـرمـود: خورنده سپاسگزار اجرش مانند روزه دار خدا جوست ، و تندرست شكر گزار اجرش مانند اجر گرفتار صابر است و عطا كننده سپاسگزار اجرش مانند اجر محروم قانع است .
آیا دوست فرزندت را می شناسی؟؟؟
19.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره خنده دار نماز جماعت حاج آقای موسوی واعظ در محرابی که شبیه قبر گود بود (۱/۵ متر!!) 🔰یهو دیدم وسط سجده یه چیزی افتاد پشتم😂😂😂 ... از صف اول
به کودکتان "یک بار" بیاموزید هیچ رازی را از شما مخفی نکند. 🍀اما به خودتان "هزاربار" بیاموزید 🔸با فرزندتان هم صحبت و همراه باشید تا او شما را امین و مورد اعتماد بداند و بتواند رازها را برایتان بازگو کند .