eitaa logo
حدیقه الشیعه 📚
124 دنبال‌کننده
72 عکس
49 ویدیو
25 فایل
محتوای سخنرانی مبلغان دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
باغ امير المؤمنين عليه السّلام در بهشت‏.pdf
335.7K
💔شهيد تنها💔 ♦️باغ امير المؤمنين عليه السّلام در بهشت‏
ابوحنیفه و‏ داستان بسیار زیبا در اثبات خلافت امیرالمومنین.pdf
380.4K
💦داستان بسیار زیبا و خواندنی ابوحنیفه در اثبات خلافت امیرالمومنین ❣ 💥من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و ...😳😳
🔸قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد بر اساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر ۶۵.۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰.۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)‌ می‌باشد. همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
موضوع عبادت و کمال، کمال عبادت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام یکی از شرایط نماز پاک بودن اعضای بدن ازجمله مو و ناخن و همچنین لباس نمازگزار است، ولی لباس‌های کوچک مانند جوراب و کلاه که به‌تنهایی نمی‌توانند عورت انسان را بپوشانند لازم نیست پاک باشند، البته به‌شرط این‌که ـ بنابر احتیاط واجب ـ از مردارِ نجس یا حیوان نجس العین مانند سگ درست نشده باشند، و همراه داشتن شیء متنجس در حال نماز مثل قرار دادن آن در جیب اشکال ندارد. 💠داستان ایجاد انگیزه روزی جوانی نزد حضرت موسی(ع) آمد و گفت: ای موسی(ع)خدا را از عبادت من چه سودی می رسد؟ که چنین امر و اصرار بر عبادت اش دارد؟ حضرت موسی علیه السلام گفت: یاد دارم در نوجوانی از گوسفندان شعیب نبی چوپانی می کردم. روزی بز ضعیفی بالای صخره ای رفت که خطرناک بود و ممکن بود در پایین آمدن از آن صخره اتفاقی بر او بیفتد. با هزار مصیبت و سختی به صخره خود را رساندم و بز را در آغوش گرفتم و در گوشش گفتم: ای بز ، خدا داند این همه دویدن من دنبال تو وصدا کردنت برای برگشتن به سوی من، به خاطر سکه ای نقره نیست که از فروش تو در جیب من می رود. می دانی موسی از سکه‌ای نقره که بهای نگهداری و فروش تو است، بی نیاز است. دویدن من به دنبال تو و صدا کردنت به خاطر ، خطر گرگی است که تو نمی بینی و نمی شناسی و او هرلحظه اگر دور از من باشی به دنبال شکار توست. ای جوان بدان که خدا را هم از عبادت من و تو سود و زیانی نمی رسد، بلکه با عبادت می‌خواهد از او دور نشویم تا در دام شیطان گرفتار نشویم. «وَ مَنْ‌ يَعْشُ‌ عَنْ‌ ذِکْرِ الرَحْمٰنِ‌ نُقَيِضْ‌ لَهُ‌ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ‌ قَرِينٌ‌ »(زخرف/۳۶) «و هر کس از یادخدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم پس همواره قرین اوست» (۱) ✅بیان موضوع ➖خدا به عبادت ما نیازى نداشت و از عبادت نكردن ما آسیبى به او نمى‌رسد:« فَاِنَّ اللّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ غَنِیّاً عَنْ طاعَتِهِمْ امِناً مِنْ مَعْصِیَتِهِمْ»خداوند مخلوقات را آفرید در حالى كه از اطاعتشان بى نیاز و از نافرمانى آنها در امان بود.(۲) خداوند نه آن گاه كه ما او را عبادت كنیم، لذتى برایش حاصل مى‌شود و نه آن گاه كه به جنگ با خدا برویم و بر علیه او تظاهرات كنیم (!) بر دامن كبریاش نشیند گردى. ➖خداوند در قرآن مجید هدف خلقت انسان را عبادت می‌داند، که این موضوع نشان می‌دهد که عبودیت و بندگی تنها راه کمال انسان است. کمال نهایی انسان و هدف از آفرینش او تقرب به خداست. راه اساسی رسیدن به این هدف عبادت و بندگی خداست. ➖« أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ. وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شیطان را مپرستید، زیرا وى دشمن شما است؟ و این‌كه مرا بپرستید، این است راه راست! (۳) «صراط مستقیم» و راه راستى كه انسان را به كمال برساند یك راه بیشتر نیست و آن هم «اَنِ اعْبُدونى» است. اگر جایى و راهى عبادت خدا نشد حتماً عبادت شیطان است. 👌در کلام معصومان از مراتب عبادت سخن به میان آمده است چنانچه امیرالمؤمنین(ع) عبادت بندگان را به «عبادت بردگان»، «عبادت تاجران» و «عبادت آزادگان» تقسیم فرموده است: « اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجّارِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبیدِ وَ اِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةُ الاَْحرارِ» گروهى خدا را به رغبت و طمع بهشت عبادت مى‌كنند؛ عبادت اینان عبادت تجارت پیشگان است. گروهى خدا را از ترس جهنم و عذابش عبادت مى‌كنند؛ این عبادت بردگان است. گروهى نیز خدا را از سر سپاس عبادت مى‌كنند؛ این عبادت آزادگان است.(۴) ➖امام علی(ع) فرمود: «إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ألْهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ » خدای متعال زمانی که بنده ای را دوست بدارد به او حسن عبادت را الهام می فرماید. 🔻در ادامه اموری که به راههای کمال عبادت و رسیدن به مراتب بالاتر عبادت و در نتیجه راه یافتن به کمال الهی اشاره می شود🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇
✔️آگاهی به حقیقت عبادت حقیقت عبادت عبارت است از تعظیم و تقدیس و خضرع و خشوع احترام آمیز و تحسین آمیز همراه با ثنا و تذلل و خاکساری عابد در برابر معبود و پرستش در حقیقت توجه باطنی انسان به حقیقتی است که او در آفریده و آدمی خود را نیازمند او در قبضه قدرت او می بیند. عبادت سیری است که انسان از خلق به سوی خالق می کند و خدای متعال در قرآن کریم فرمود:« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» و من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا به یکتائی پرستش کنند. فلسفه آفرینش جن و انس عبادت خدای متعال است که خود مقدمه رسیدن به کمال است ولی عبادت آنگاه جن و انس را به آن مقام می رساند با آگاهی و معرفت باشد ، آگاهی نسبت به حقیقت عبادت. ➖امام علی(ع) فرمود:« لا خَیر فی عبادَةِ لا عِلم فیها» خیری نیست در عبادتی که همراه علم نباشد.(۵) ➖امام علی(ع) فرمود:«أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ » اول عبادت و بندگی خدا معروف اوست. ✔️اخلاص حضرت زهرا(س) فرمود: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه» کسی که به سوی خداوند عبادت خالصش را بفرستد خدای متعال برای او برترین مصلحتش را فرو می فرستد. (۷) ✔️عشق و شوق رسول گرامی اسلام(ص) فرمود:«أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا...» بهترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود. دست به گردن شود و آن را از دل دوست بدارد و با تن خود انجام دهد و برای آن فارغ شود.(۸) ➖در دعای عالية‌المضامين‌ آمده است: «و تُحَبِّب الَي‌َّ عبادَتَک‌َ و المواظَبَة‌َ عليها و تُنَشِّطَنِي لَها و تُبَغِّض‌َ اِلَي‌َّ مَعاصِيَک و مَحارمک» پروردگارا عبادت و طاعتت را محبوبم گردان! به آن با توجه و با شوق و نشاط گردان! از هر چه معصیت و حرام توست مبغوض و متنفرم ساز.(۹) امام صادق(ع) فرمود: «لاتُکرِهُوا إِلی أَنْفُسِکمْ اَلْعِبادَةَ» به خویش عبادت را تحمیل نکنید «با اکراه انجام ندهید». (۱۰) ✔️نشاط امام سجاد(ع) عبادت توأم با نشاط را از خدواند طلب میکند؛ «اجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ...» خدایا و قرار بده قوت و نیروی مرا در طاعتت و نشاط مرا در عبادتت و رغبت «میل مرا» در رسیدن به ثوابت و زهد «بی اعتنایی» مرا در آنچه که برای موجب عقاب دردناک می گردد. ➖امام على عليه السلام : «خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ، فإنّهُ لا بُدَّ مِن قضائها و تَعاهُدِها عندَ مَحَلِّها» . براى عبادت كردن نفْس خود را بفريب و با آن ملايمت كن و به زور [به عبادت ] وادارش مكن و در زمان فراغت و نشاطش او را به عبادت گير ، مگر در عباداتى كه بر تو واجب گشته است كه در اين صورت بايد آنها را به موقع انجام دهى و بر آنها مواظبت كنى . ✔️تداوم قال علی(ع) دَوامُ العِبادَةِ بُرهانُ الظَّفَرِ بِالسَّعادَةِ امام علی(ع) فرمود: تداوم در عبادت «بهترین» نشانه دست یابی بر سعادت است. ✔️رعایت لقمه حلال قال النبی(ص) العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ و قیل رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: عبادت توام با حرام خواری چون ساختمانی است که بر روی شن و به قولی بر روی آب بنا شده است.(۱۱) ✔️خشوع خدای متعال در توصیف مومنان می فرماید: الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ در نمازشان خشوع دارند. (مومنون آیه2) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.برگرفته از کتاب الانوار النعمانیه. ۲.خطبه متقین. ۳.یس/۶۰. ۴.نهج البلاغة ، حکمت ۲۳۷. ۵.بحارالانوار ج ۷۸،ص۷۵. ۶. تحف العقول، ص۶۱. ۷.بحارالانوار ج۶۷،ص۲۴۹. ۸.کافی، ج۲، ص۸۳. ۹.مفاتیح الجنان ۱۰.کافی ج۲،ص۸۶. ۱۱.عدة الداعی ص۱۴۱. ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
موضوع معاشرت اهداف و آثار بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند 💠داستان [ایجاد انگیزه] نقل شده است كه حكيمى از حكما سيصد و شصت كتاب در حكمت تصنيف كرد تا آن جا كه تصوّر مى‏كرد در نزد خدا به مرتبه‏اى رسيده است. خداوند به پيامبر آن زمان وحى كرد: به فلانى بگو: تو زمين را پر از نفاق كرده‏اى و من چيزى از نفاق تو را پذيرا نيستم. مى‏گويد: آن حكيم خلوت گزيد و درون حفره‏اى در زيرزمين به تنهايى مقيم شد و با خود گفت: اكنون به محبت پروردگارم دست يافتم. پس خداوند به پيامبرش وحى كرد: به او بگو كه تو هرگز به رضاى من نمى‏رسى مگر اين كه با مردم بياميزى و اذيّت و آزار ايشان را تحمل كنى. مى‏گويد: آنگاه وارد بازار شد و با توده مردم معاشرت و مجالست آغاز كرد و با آنها هم غذا شد و با ايشان در بازار همگام گرديد. خداوند به پيامبرش وحى كرد: به او بگو: هم اكنون به رضاى من نائل شدى. ✅بیان موضوع شب های عید، همین طور شبهای ماه رمضان بهترین فرصت برای معاشرت و دید و بازدیدهاست. معاشرت با افراد اعم از فامیل، همسایه و دوستان از جمله اموری است که جا دارد به آن پرداخته شود. نخست اهمیت، اهداف و آثار معاشرت مورد اشاره قرار میگیرد؛ ✔️ همبستگی و تواصی به ایمان در يك جامعه ايماني، همبستگي و محبت بین اهل ايمان ضروري است. اين پيوند، در سايه ديدارها پديد مي آيد و استحكام مي يابد. در روايات، بابي تحت عنوان زيارة المؤمن است كه به اين گونه ديدارها تأكيد دارد. ➖پيامبر رحمت فرمود: «الزّيارةُ تُنْبِتُ المودَّةَ»ديدار، دوستي آور است.(۱) ➖امام صادق(علیه السلام ) فرموده است: «مازارَ مسلمٌ اَخاهُ المسلمَ في اللّه ِ وَللّه ِ الاّ ناداهُ اللّه ُ عزّ و جلّ: ايّها الزّائرُ طِبْتَ وَ طابَتْ لَكَ الجنّةُ» هيچ مسلماني برادر ديني اش را در راه خدا و براي خدا زيارت نمي كند، مگر آنكه خداي متعال به او ندا مي دهد: اي ديداركننده! خوش به حالت، بهشت براي تو سزاوار و گوارا باد!(۲) ➖یکی از جهات مهم دید و بازدیدها در شرایط فعلی ، تواصی به ایمان و تشکیل زنجیره تواصی مومنانه است. در شرایطی که فرهنگ غربی ، آسیب های جدی به سبک زندگی و فرهنگ دینی و ملی وارد کرده یکی از فرصت های مهم برای یادآوری فضیلت های فراموش شده همین دید و بازدیدهاست. 👌تمثیل: کوهنورد ها، در شبهای تاریک که خطر سقوط زیاده با طناب دست های خود را به یکدیگر متصل میکنند که اگر یکی در خطر سقوط قرار گرفت با طنابی که به سایرین بسته شده است از سقوط حفظ شود. ➖در سوره عصر می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». توصیه به حق و صبر و استقامت در دین و ایمان راز مهم نجات از خسران دانسته شده است. ✔️نشاط و آرامش انس گرفتن شخص با ديگران‏ باعث نشاط و آرامش است. هم نشینی با خوبان و اولیای خدا باعث می شود انسان نشاط بگیرد و روحش زنده شود و باشنیدن سخنانشان بر علم او افزوده شود. امام هادي(علیه السلام ) فرموده است: «مُلاقاةُ الاِخوان نُشْرَةٌ وَ تلقيحُ العَقْلِ وَ اِنْ كانَ نَزْرا قَليلاً» «ديدار برادران، سبب انبساط خاطر و باروري انديشه است، هر چند كوتاه و اندك باشد.»(۳) ✔️صله ارحام یکی از انواع معاشرت ها ، معاشرت با فامیل است که عمل به دستور الهی صله رحم را به دنبال دارد. ➖ امام علی (علیه السلام )می فرماید: «اِنَّ لاَهْلِ التَّقْوى‌ عَلاماتٍ يُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَديثِ وَ اَداءُ الاَْمانَةِ وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ وَ قِلَّةُ الْفَخْرِ وَ الْبُخْلِ وَ صِلَةُ الاَْرْحامِ» یعنی، تقواپيشگان، نشانه‌هايى دارند كه با آنها شناخته مى‌شوند؛ راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد، كم فخر فروشى، كم بخل ورزيدن، صله رحِم.(۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇
✔️کسب ملکه تواضع چه بسيار كسانى كه در خانه‏شان گوشه نشينند در حالى كه انگيزه گوشه‏نشينى آنها تكبّر است و به دليل همان تكبّر از شركت در محافل و مجالس خوددارى كرده‏اند، مبادا آنها را احترام نكنند و يا جلو نيندازند يا شأن خود را برتر از معاشرت با مردم پنداشته‏اند و براى بالا رفتن مقام و حفظ نيكنامى خود در بين مردم، و گاهى از بيم بر ملا شدن زشتيهاى خويش در خلال معاشرت، به گوشه‏نشينى مبادرت كرده‏اند. 💠حکایت امام حسن(علیه السلام ) بر مستمندانى كه سر راه نشسته بودند و گرده نانى جلوشان بود گذر مى‏كرد، عرض كردند: يابن رسول الله! بفرماييد صبحانه آن حضرت كنار راه فرود آمد، با آنها هم خوراك شد و گفت: «همانا خداوند مستكبران را دوست نمى‏دارد.» ✔️کسب ثواب اخروی ➖حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) فرمود: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِی بَیتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَنْتَ ضَیفِی وَ زَائِرِی عَلَی قِرَاک وَ قَدْ أَوْجَبْتُ لَک الْجَنَّةَ بِحُبِّک إِیاه» «هر کس برادر دینی اش را در خانه او زیارت کند خدای (عزوجل) گوید: تو میهمان و زائر من هستی و پذیرایی تو به عهده خود من است و من بهشت را برای تو واجب کردم که تو برادر دینی ات را دوست می دارد».(۵) ➖امام باقر(علیه السلام ) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَنَّةً لَا یدْخُلُهَا إِلَّا ثَلَاثَةٌ- رَجُلٌ حَکمَ عَلَی نَفْسِهِ بِالْحَقِّ- وَ رَجُلٌ زَارَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِی اللَّهِ- وَ رَجُلٌ آثَرَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِی اللَّهِ» «خدا عز و جل را بهشتی است که در آن در نیاید جز سه تا؛ مردی که درباره خودش به حق قضاوت کند، و مردی که برای خدا برادر مؤمنش را دیدار کند، و مردی که در حوائج، برادر مؤمنش را بر خود مقدم دارد».(۶) ➖امام صادق(علیه السلام ) می فرماید: «أيُّما مُؤمِنٍ خَرَجَ إلى أخيهِ يَزورُهُ عارِفا بِحَقِّهِ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَسَنَةً ، و مُحِيَت عَنهُ سَيِّئَةٌ ، و رُفِعَت لَهُ دَرَجَةٌ ، و إذا طَرَقَ البابَ فُتِحَت لَهُ أبوابُ السَّماءِ ، فإذا التَقَيا و تَصافَحا و تَعانَقا أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِما بِوَجهِهِ ، ثمّ باهى بهما الملائكة ، فيقول : انظروا إلى عبدي تزاورا وتحابا في ، حقّ عليّ ألّا أعذّبهما بالنار بعد هذا الموقف ، فإذا انصرف شيعه الملائكة عدد نفسه وخطاه وكلامه ، يحفظونه من بلاء الدنيا وبوائق الآخرة إلى مثل تلك الليلة من قابل ، فإن مات فيما بينهما أعفي من الحساب ، وإن كان يعرف من حقّ الزائر ما عرفه الزائر من حقّ المزور كان له مثل أجره» «هر مؤمني كه به قصد ديدار مؤمن ديگر بيرون رود و او را همراه با معرفت به حقوقش زيارت كند، به پاداش هر گامش در اين راه، خداوند حسنه اي براي او مي نويسد و سيّئه اي از او محو مي كند و درجه اي مي افزايد. چون در بزند، درهاي آسمان به رويش باز مي شود و چون با يكديگر ملاقات و مصافحه و معانقه كنند، خداي متعال رو به فرشتگان كرده و مباهات مي كند كه: دو بنده ام را بنگريد! به خاطر من با هم دوستي و ديدار مي كنند. بر من است كه از اين پس از عذاب، مصونشان دارم. و چون برگردد، فرشتگان بدرقه اش مي كنند و اگر تا شبِ بعد، از دنيا برود، از حساب، معاف مي شود ...»(۷) ✔️هدایت یکی دیگر از آثار و فواید معاشرت درست با افراد هدایت کردن به راه درست است که گاهی این امر نه با حرف بلکه با محبت و رفتار احترام آمیز اتفاق می افتند. 💠داستان روزى امير مؤمنان(علیه السلام ) با مردى ذمّى، [به طور اتفاقى و ناشناس‌] همراه بود. آن مرد پرسيد: اى بنده خدا! مقصدت كجاست؟ امام (علیه السلام ) فرمود: «مقصد من، كوفه است». هنگامى كه [به دو راهى رسيدند و] مرد راهش را كج كرد، امير مؤمنان نيز همگام با او راهش را كج كرد. مرد گفت: مگر نگفتى كه به كوفه مى‌روى؟ امام به او فرمود: «چرا». مرد گفت: تو كه راهت را رها كرده‌اى! امام به او فرمود: «مى‌دانم!». آن مرد گفت: تو با آن كه مى‌دانى، با من همراه شده‌اى؟! امير مؤمنان به او فرمود: هذا مِن تَمامِ حُسنِ الصُّحبَةِ؛ أن يُشَيِّعَ الرَّجُلُ صاحِبَهُ هُنَيئَةً إذا فارَقَهُ، و كَذلِكَ أمَرَنا نَبِيُّنا صلى الله عليه و آله. اين، از كمالِ همراهى است كه شخص به هنگام جدا شدن از همراه خود، چند قدمى او را بدرقه كند. پيامبر ما به ما چنين دستورى داده است. مرد كافر به ايشان گفت: واقعا چنين گفته است؟ فرمود: «آرى». مرد گفت: لا بد هر كس از ايشان تبعيت كرده، به خاطر همين اعمال بزرگوارانه‌اش بوده است. پس من تو را گواه مى‌گيرم كه بر دين تو هستم.(۸) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۵۵. ۲.قرب الإسناد ،ج ۱،ص۳۶ . ۳.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۵۳. ۴.الأمالي للصدوق ،ص۳۲۳. ۵.بحار الأنوار،ج۷۴،ص۳۴۵. ۶.الكافي، ج۲، ص۱۸۴ ۷.همان ۸.الكافي، ج۲، ص۶۷۰، ح۵.
موضوع کارکردهای دین [عشق،محبت و انسانیت] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 💠داستان [ایجاد انگیزه] در ابتدا بحث حکایتی به عنوان تمثیل جالب و شنیدنی تقدیم می شود؛ در عراق زن و شوهر عشایر که از شدت فقر و نداری به ستوه آمده بودند تصمیم می گیرند برای بیرون رفتن از این شرایط به حاکم بغداد که مرد کریم و بخشنده ای بود مراجعه کنند .آنها باید برای دستیابی به حاکم بهانه ای جور می کردند. تصمیم گرفتند به رسم تحفه بیابانیان ، آبِ بارانی که روی سنگی جمع شده بود و برای اهل بیابان ارزشمند بود را داخل مشکی جمع کنند و آن را برای حاکم اهدا کنند . بالاخره مرد بیابانی با آن تحفه به سمت بغداد و قصر حاکم بغداد حرکت می کند. وقتی به قصر حاکم می رسد نگهبانان از سیمای رنجور و خسته او ، نیازش را در می یابند. او اظهار می کند تحفه ای برای حاکم آورده است او را به پیش حاکم راهنمایی میکنند . حاکم بعد از دریافت آن تحفه ابزار خوشحالی می‌کند و دستور می دهد بعد از خالی کردن مشک آب به داخل ظرفی ، مشک را از زر و سیم پُر کنند سپس دستور می دهد به آن مرد کمک کنند تا با کشتی از مسیر دجله به سمت آبادی اش بر گردد . آن مرد بیابانی در مسیر برای اولین بار آب بی انتهایی رودخانه دجله را مشاهده می‌کند . او متوجه اشتباه خود و کرامت حاکم می شود که او از سر بی اطلاعی خیال کرده بود که آبی که آورده بود یک تحفه قابلی است اما حاکم با وجود این همه آب صاف و گوارا ، آب ناصاف و دُردآلود بیابان را از او با رویی گشاده پذیرفته است . 👌تطبیق تمثیل امروزه در عصر ارتباطات شاهد هستیم که غرب وحشی، از اخلاق و انسانیت دم میزند و شعار محبت پ انسانیت خود را به عنوان تحفه قابل به مسلمانان عرضه میکند. در حالی که اگر به عظمت شکوه و گستره شگفت انگیز محبت، عشق و انسانیت در مکتب اسلام پی ببرند باید از تحفه خود خجالت بکشند . ✅بیان موضوع علامه طباطبایی مى گويد: انسان موجودى است استخدام طلب. او اجتماع را براى تكميل استخدام انتخاب كرده است، پس همواره به دنبال كسب منافع بيشتر مى باشد. لذا اگر نيرويى پيدا كند، از پايمال كردن حقوق ديگران مضايقه نخواهد كرد. عشق و محبت به دیگران، دغدغه مندی و حس مسئوليت و همدردى و همكارى و دلجويى از ضعيفان و مستضعفان جامعه فقط با انگیزه های معنوی است که در حد اعلا محقق می شود. 🔻 از این در مکتب قرآن، عشق و محبت به دیگران و احساس مسولیت نسبت به دیگران در چهار مرتبه بیان شده است؛🔺 ۱.[الف بین قلوبکم] قرآن در مرحله اول دعوت به محبت فرمود و به جهت خاصیت منفعت طلبی انسان ها تنها عاملی که میتواند عشق و محبت واقعی را بین انسان ها برقرار کند ایمان است. «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» او همان كسى است كه تو را با يارى خود و مؤمنان تقويت كرد. و دل هاى آن ها را باهم الفت داد. اگر تمام آن چه روى زمين است را صرف مى كردى تا ميان دل هاى آنان الفت دهى نمى توانستى، ولى خداوند در ميان آن ها الفت ايجاد كرد. او توانا و حكيم است(۱) ۲.[المؤمنون اخوه] در مرحله دوم انسان ها را برادر دانسته. اسلام با طرح موضوع اخوت و برادرى، ارتباط اجتماعى را در سطح ژرف ترى به تصوير كشيده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» مؤمنان برادر يكديگرند. پس ميان دو برادر خود را صلح و آشتى دهيد و تقواى الهى پيشه كنيد، باشد كه مشمول رحمت او شويد!(۲) ➖اميرالمؤمنين (ع) مى فرمايد: «الإخوانُ فى اللَّهِ تعالى تَدومُ مودَّتُهُم لِدَوامِ سَبَبها» آنان كه در ارتباط با خدا با هم برادرند، مودّتشان پايدار است؛ زيرا علتِ اين مودّتْ پايدار است.(۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇
۳.[فَسَلِّمُوا عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ] در مرحله سوم انسان جان یکدیگرند که این معنی در دو آیه مورد اشاره قرار گرفته؛ ☜«فَاذَا دَخَلْتُم بُیُوتَاً فَسَلِّمُوا عَلَی أنْفُسِکُم تَحِیَّةً مِن عِندِاللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَةً»(۴) علامه طباطبایی: مقصود از سلام كردن بر خود ، سلام كردن بر هر كسى است كه در خانه باشد، در اينجا نيز اگر نفرمود: بر اهل آن سلام كنيد ، خواست يگانگى مسلمانان با يكديگر را برساند، چون همه انسانند. ☜«لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُبِينٌ» چرا هنگامی که آن [تهمت بزرگ] را شنیدید، مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند [که این تهمت کار اهل ایمان نیست] و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟! [که می خواهند در میان اهل ایمان فتنه و آشوب و بدبینی ایجاد کنند] (۵) در تفسیر نمونه می نویسند: جالب اينكه در آيه فوق به جاى اينكه تعبير كند شما درباره متهم به اين تهمت بايد حسن ظن داشته باشيد مى‌گويد: شما نسبت به خودتان بايد حسن ظن مى‌داشتيد، اين تعبير چنان كه گفتيم اشاره به اين است كه جان مؤمنان از هم جدا نيست و همه به منزله نفس واحدند كه اگر اتهامى به يكى از آنها متوجه شود گويى به همه متوجه شده است و همانگونه كه هر كس خود را موظف به دفاع از خويشتن در برابر اتهامات مى‌داند بايد به همان اندازه از ديگر برادران و خواهران دينى خود دفاع كند . ۴[وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ ] وقتی دیگر انسان ها به منزله جان آدمی محسوب شد به نظر می‌رسید که این مرتبه از محبت به دیگر انسان ها اوج محبت باشد اما باید گفت بالاتر از این مرحله نیز وجود دارد. و آن اینکه دیگران را بر خود مقدم بر داری. و این امر جز با انگیزه های الهی و دینی قابل تصور نیست. «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» آنان با اين كه خودشان نياز به چيزهايى داشتند، باز هم مهاجران را بر خود ترجيح دادند و مقدم شمردند.(۶) 🔶ایثار در دو معنی در مکتب اسلام مطرح شده است؛ 👈ايثار در مال بیشتر احادیث در بحث «ايثار» در ايثار مالى است و اين ، بدان جهت است كه نيازهاى مالى ، از گسترده ترين و ضرورى ترين نيازهاى انسان است. 👌حدیث جالب اَبان بن تغلب می گوید : به امام صادق (ع)گفتم :«أخبِرني عَن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ» از حق مومن برای ما خبر بده. فرمود:«يا أبانُ ، دَعهُ لا تَرِدهُ ». در گذر، [به قول خودمان ؛بی خیالش]. گفتم : نه فدایت شوم. سپس اصرار کردم. امام فرمود:« يا أبانُ ، تُقاسِمُهُ شَطرَ مالِكَ ، ثُمَّ نَظَرَ إلَيَّ فَرَأى ما دَخَلَني، فَقالَ : يا أبانُ ، أ ما تَعلَمُ أنَّ اللّه َ عز و جل قَد ذَكَرَ المُؤثِرينَ عَلى أنفُسِهِم» اى ابان! [از حقوق مؤمن بر مؤمن ، اين است كه ]دارايى ات را با او به دو نيم ، قسمت كنى» . سپس به من نگريست و چون حالت [اعجاب ]دست داده به مرا ديد ، فرمود : «اى ابان! مگر نمى دانى كه خداوند عزّ و جلّ از ايثارگران ، ياد كرده است؟». گفتم بله فدایت شوم. فرمود؛« أمّا إذا أنتَ قاسَمتَهُ فَلَم تُؤثِرهُ بَعدُ ، إنَّما أنتَ و هُوَ سَواءٌ ؛ إنَّما تُؤثِرُهُ إذا أنتَ أعطَيتَهُ مِنَ النِّصفِ الآخَرِ. هر گاه دارايى ات را با او قسمت كنى ، هنوز ايثار نكرده اى ؛ بلكه تو و او يكسانيد . وقتى ايثار مى كنى كه از نيم ديگر هم به او بدهى» .(۷) 👈ايثار در جان اهمّيت و ارزش ايثار در جان ، بسى فراتر از ايثار در مال است . پیامبر(ص)می فرمایند: «فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّه ِ ، فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّه ِ فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ ». بالاى هر نيكوكارى، نيكوكار [ديگرى ]است تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس ، چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن نيكى (ارزشى) وجود ندارد.(۸) كمتر كسى است كه حاضر شود زندگى ديگرى را بر زندگى خود ، مقدّم بدارد . حتّى فرشتگانِ برجسته اى مانند جبرئيل و ميكائيل ، از اين نوع ايثار ، تن مى زنند . در واقع ، ايثار در جان ، مرتبه انسان كامل است . از اين رو ، ايثار امام على (ع) در ليلة المَبيت ، مورد ستايش خداوند متعال قرار مى گيرد و خداوند ، اين چنين در نزد فرشتگان ، به آن مباهات مى كند : «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» . بعضی از مردم (با ایمان و فداکار، همچون علی (ع) در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.انفال/۶۳. ۲.حجرات/۱۰. ۳. غرر الحكم ،۱۷۹۵. ۴.نور/۶۱. ۵.نور/۱۲. ۶.حشر/۹. ۷.الكافي،ج۲،ص۱۷۲. ۸.همان،ص۳۴۸. ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
💢  شکستن روزه با حرام ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی