eitaa logo
حدیقه الشیعه 📚
124 دنبال‌کننده
72 عکس
49 ویدیو
25 فایل
محتوای سخنرانی مبلغان دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳.[فَسَلِّمُوا عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ] در مرحله سوم انسان جان یکدیگرند که این معنی در دو آیه مورد اشاره قرار گرفته؛ ☜«فَاذَا دَخَلْتُم بُیُوتَاً فَسَلِّمُوا عَلَی أنْفُسِکُم تَحِیَّةً مِن عِندِاللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَةً»(۴) علامه طباطبایی: مقصود از سلام كردن بر خود ، سلام كردن بر هر كسى است كه در خانه باشد، در اينجا نيز اگر نفرمود: بر اهل آن سلام كنيد ، خواست يگانگى مسلمانان با يكديگر را برساند، چون همه انسانند. ☜«لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُبِينٌ» چرا هنگامی که آن [تهمت بزرگ] را شنیدید، مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند [که این تهمت کار اهل ایمان نیست] و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟! [که می خواهند در میان اهل ایمان فتنه و آشوب و بدبینی ایجاد کنند] (۵) در تفسیر نمونه می نویسند: جالب اينكه در آيه فوق به جاى اينكه تعبير كند شما درباره متهم به اين تهمت بايد حسن ظن داشته باشيد مى‌گويد: شما نسبت به خودتان بايد حسن ظن مى‌داشتيد، اين تعبير چنان كه گفتيم اشاره به اين است كه جان مؤمنان از هم جدا نيست و همه به منزله نفس واحدند كه اگر اتهامى به يكى از آنها متوجه شود گويى به همه متوجه شده است و همانگونه كه هر كس خود را موظف به دفاع از خويشتن در برابر اتهامات مى‌داند بايد به همان اندازه از ديگر برادران و خواهران دينى خود دفاع كند . ۴[وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ ] وقتی دیگر انسان ها به منزله جان آدمی محسوب شد به نظر می‌رسید که این مرتبه از محبت به دیگر انسان ها اوج محبت باشد اما باید گفت بالاتر از این مرحله نیز وجود دارد. و آن اینکه دیگران را بر خود مقدم بر داری. و این امر جز با انگیزه های الهی و دینی قابل تصور نیست. «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» آنان با اين كه خودشان نياز به چيزهايى داشتند، باز هم مهاجران را بر خود ترجيح دادند و مقدم شمردند.(۶) 🔶ایثار در دو معنی در مکتب اسلام مطرح شده است؛ 👈ايثار در مال بیشتر احادیث در بحث «ايثار» در ايثار مالى است و اين ، بدان جهت است كه نيازهاى مالى ، از گسترده ترين و ضرورى ترين نيازهاى انسان است. 👌حدیث جالب اَبان بن تغلب می گوید : به امام صادق (ع)گفتم :«أخبِرني عَن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ» از حق مومن برای ما خبر بده. فرمود:«يا أبانُ ، دَعهُ لا تَرِدهُ ». در گذر، [به قول خودمان ؛بی خیالش]. گفتم : نه فدایت شوم. سپس اصرار کردم. امام فرمود:« يا أبانُ ، تُقاسِمُهُ شَطرَ مالِكَ ، ثُمَّ نَظَرَ إلَيَّ فَرَأى ما دَخَلَني، فَقالَ : يا أبانُ ، أ ما تَعلَمُ أنَّ اللّه َ عز و جل قَد ذَكَرَ المُؤثِرينَ عَلى أنفُسِهِم» اى ابان! [از حقوق مؤمن بر مؤمن ، اين است كه ]دارايى ات را با او به دو نيم ، قسمت كنى» . سپس به من نگريست و چون حالت [اعجاب ]دست داده به مرا ديد ، فرمود : «اى ابان! مگر نمى دانى كه خداوند عزّ و جلّ از ايثارگران ، ياد كرده است؟». گفتم بله فدایت شوم. فرمود؛« أمّا إذا أنتَ قاسَمتَهُ فَلَم تُؤثِرهُ بَعدُ ، إنَّما أنتَ و هُوَ سَواءٌ ؛ إنَّما تُؤثِرُهُ إذا أنتَ أعطَيتَهُ مِنَ النِّصفِ الآخَرِ. هر گاه دارايى ات را با او قسمت كنى ، هنوز ايثار نكرده اى ؛ بلكه تو و او يكسانيد . وقتى ايثار مى كنى كه از نيم ديگر هم به او بدهى» .(۷) 👈ايثار در جان اهمّيت و ارزش ايثار در جان ، بسى فراتر از ايثار در مال است . پیامبر(ص)می فرمایند: «فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّه ِ ، فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّه ِ فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ ». بالاى هر نيكوكارى، نيكوكار [ديگرى ]است تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس ، چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن نيكى (ارزشى) وجود ندارد.(۸) كمتر كسى است كه حاضر شود زندگى ديگرى را بر زندگى خود ، مقدّم بدارد . حتّى فرشتگانِ برجسته اى مانند جبرئيل و ميكائيل ، از اين نوع ايثار ، تن مى زنند . در واقع ، ايثار در جان ، مرتبه انسان كامل است . از اين رو ، ايثار امام على (ع) در ليلة المَبيت ، مورد ستايش خداوند متعال قرار مى گيرد و خداوند ، اين چنين در نزد فرشتگان ، به آن مباهات مى كند : «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» . بعضی از مردم (با ایمان و فداکار، همچون علی (ع) در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. ـــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.انفال/۶۳. ۲.حجرات/۱۰. ۳. غرر الحكم ،۱۷۹۵. ۴.نور/۶۱. ۵.نور/۱۲. ۶.حشر/۹. ۷.الكافي،ج۲،ص۱۷۲. ۸.همان،ص۳۴۸. ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
💢  شکستن روزه با حرام ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی
‍ ‍ ⚜️ امام صادق علیه السلام: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِذَا أَفْطَرَ بَدَأَ بِحَلْوَاءَ یُفْطِرُ عَلَیْهَا فَإِنْ لَمْ یَجِدْ فَسُكَّرَةٍ أَوْ تَمَرَاتٍ فَإِذَا أَعْوَزَ ذَلِكَ كُلُّهُ‌ فَمَاءٍ فَاتِرٍ وَ كَانَ یَقُولُ یُنَقِّی الْمَعِدَةَ وَ الْكَبِدَ وَ یُطَیِّبُ النَّكْهَةَ وَ الْفَمَ وَ یُقَوِّی الْأَضْرَاسَ وَ یُقَوِّی الْحَدَقَ وَ یَجْلُو النَّاظِرَ وَ یَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا وَ یُسَكِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَةَ وَ الْمِرَّةَ الْغَالِبَةَ وَ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یُطْفِئُ الْحَرَارَةَ عَنِ الْمَعِدَةِ وَ یَذْهَبُ بِالصُّدَاع» رسول الله (صلی الله علیه و آله) هنگامی که افطار می‌کرد ابتدا، به حلوا می‌فرمود اگر پیدا نمی‌شد با یک شیرینی یا قند یا چند خرما اگر آنها نبود با آب ولرم افطار می‌فرمود و می‌فرمود معده و کبد را پاکسازی میکند و بوی بد دهان را خوش می کند و دندان ها را تقویت می‌کند و چشم ها را تقویت می.کند و بینائی را جلا می دهد و گناهان را می‌شوید شستنی و ژن های جهش یافته را تسکین می‌دهد و مره (صفرا و سودا) را تسکین می دهد و بلغم را قطع می‌کند و گرمی معده را خاموش می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند. 📚 منبع :  الکافی، ج۴، ص۱۵۳ • روایتی دیگر درباره آب فاتر ⚜️ امام صادق علیه السلام: «شیئان صالحان لم یدخلا جوف واحد قط فاسدا إلا أصلحاه ، و شیئان فاسدان لم یدخلا جوفا قط صالحا إلا أفسداه ؛ فالصالحان : الرمان ، والماء الفاتر ، و الفاسدان : الجبن و القدید.» دو چیز مناسب است که به هیچ درون نادرستی در نمی‌آیند ، مگر این که آن را به درستی می‌آورند ، و دو چیز نامناسب است که به هیچ درون سالمی در نمی‌آیند ، مگر این که آن را نادرست [و ناسالم] می‌کنند. آن دو چیز مناسب، عبارت اند از : انار و آب نیم گرم (ولرم) ، و آن دو چیز نامناسب ، عبارت اند از : پنیر و گوشت خشک شده. 📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۳۱۴، ح۵ دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۱۴۶ ••••••••••••••• ⚠️ در رابطه با خواص و تاکید بر مصرف آب فاتر چه در افطار و چه در حالت ناشتا روایات فراوانی وارد شده آب فاتر که در روایات گفته شده یعنی آبی که جوشیده شده و سپس کمی سرد شده (ولرم شده) ❌ مصرف آب یخ در افطار به علت بالا رفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا را دچار اختلال می‌کند. ✅ نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کند. افطار با سکنجبین ولرم برای افرادی که بسیار تشنه هستند، توصیه می شود ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia • برخی فواید افطار با آب ولرم در افطار یا حالت ناشتا: - شستشوی کبد و معده - خوشبوکننده دهان - آرام کننده رگها - از بین بردن صفرا و بلغم - فروکش حرارت حرارت معده - آرامش سردرد - پاک کننده معده - درمان غلبه بلغم - درمان غلبه سودا - درمان غلبه صفرا - خوشبو کننده بدن - تقویت چشم و بینایی - تقویت و محکم کننده دندان ها - درمان و پیشگیری از بیماری های ژنتیکی مثل جذام و برص -  پاک کننده گناهان قلب (موثر در درمان بیماری های روحی مثل: حسد، نفاق، تکبر، عجب، کینه و...) - اعتدال مزاج - پاکسازی بدن - بدون عوارض 🌙 ✅ کانال حدیقه الشیعه (محتوای تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/hadigeh_shia
💢 مشقت داشتن روزه به دلیل شغل ❇️ با ارسال مطالب به صورت استوری  و ارسال پست در روبیکا یا اینستاگرام یا واتساپ؛ در نشر احکام شریک باشید. 🙏🙏شما هم ناشر احکام شرعی باشید 🌹 🔹 رسانه نشر احکام در شبکه های  اجتماعی
✔️توصیه به کنترل نظر در امور مادی 👈 در شرح حدیثی که در اول منبر گفته شد نکاتی تقدیم می شود ؛ «مَدَّ طَرْفَ»؛ یعنی چشم دوختن، به آنچه در دست فرزندان دنیاست. چند اثر از چشم دوختن به زندگی دیگران و مقایسة صعودی، عبارتند از: الف) طَالَ حُزْنُهُ: حزنش طولانی می‏شود که ناراحتی بلندمدت با آرامش سازگاری ندارد؛ بلکه اگر ناراحتی کوتاه مدت باشد و یا موقت که باعث تشویق انسان به سمت تلاش بیش‏تر شود، اشکال ندارد. ب) لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ: خشم او آرام نمی‏گیرد؛ ج) وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ: نعمتهای خدا را کوچک بشمرد و آنچه نزد دیگران است، بزرگ ببیند. وقتی نعمتها را کوچک می‏بیند، شکرگزاری او کاهش می‏یابد. در واقع، داشته‏های زندگی خود را نمی‏بیند؛ چون هر کسی در زندگی داشته‏ها و نداشته‏هایی دارد. اگر به داشته‏های خود توجه کند، لذت می‏برد. البته به شرطی در قضاوت و داوری نسبت به داشته‏های خود منصفانه قضاوت می‏کند که داشته‏ها را صرفاً در امور مادی خلاصه نکند. این موضوع، در قرآن کریم نیز اشاره شده است و از ما خواسته‏اند به زندگی مردم چشم ندوزیم: «وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَ جًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَی» و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادى كه به گروه‏هايى از آنان (مردم) داده‏ايم، ميفكن. اينها شكوفه‏هاى زندگى دنياست تا آنان را در آن بيازماييم و روزىِ پروردگارت، بهتر و پايدارتر است.»(۳) وقتی این آیه شریفه نازل شد، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «مَنْ لَمْ يَتَعَزَّ بِعَزَاءِ اللَّهِ انْقَطَعَتْ نَفْسُهُ حَسَرَاتٍ عَلَى الدُّنْيَا وَ مَنْ مَدَّ عَيْنَيْهِ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ دُنْيَاهُمْ طَالَ حُزْنُهُ وَ سَخِطَ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِن‏ رِزْقِهِ وَ تَنَغَّصَ عَلَيْهِ عَيْشُهُ؛ هر کسی تسلای خدا در او اثر نکند، جانش در حسرت و اندوه از دنیا منقطع شود (می‏میرد) و هر کسی به آنچه از دنیا که در دست.(۴) ✔️ کنترل نظر در امور غریزی از دیگر راه‏ها و عوامل کسب آرامش، این است که انسان از چشم به عنوان نعمت الهی به خوبی استفاده کند و به هر صحنه‏ای خیره نشده، همه جا چشم ندوزد. امام علی(ع)می‏فرمایند: «مَنْ غَضَّ طَرْفُهُ أَرَاحَ قَلْبَهُ؛ کسی که نگاهش (در مقابل حرام و نامحرم) کوتا ه باشد، قلبش در آرامش است.» و در روایتی آمده است: «كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً؛ چه بسیار نگاه آنی که حسرتی طولانی باقی می‏گذارد.»(۵) در قرآن می‏فرماید: « قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» به مردان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند. اين برايشان پاكيزه‌تر است. زيرا خدا به كارهايى كه مى‌كنند آگاه است.(۶) فلسفة حرمت چشم‏چرانی این است که فرد با تمرکز در هنگام نگاه، تخیلاتش را به خدمت می‏گیرد و در دنیای خیالات به هوسرانی می‏پردازد و بعد از نگاه متمرکز، به صحنه‏سازی از طرف مقابل می‏پردازد و از خصوصیات او، تصویر کلی به ذهن مخابره می‏کند و مغز همانند یک دستگاه رایانه می‏تواند هر طور که بخواهد، با آن تصویر رابطه برقرار کند. ➖امام علی(ع) می‏فرماید: «الْعَيْنُ جَاسُوسُ الْقَلْبِ وَ بَرِيدُ الْعَقْلِ؛ چشم جاسوس دل و دیده‌بان عقل است.»(۷) حضرت مسیح (ع) می فرماید: ➖ «لَا تَکونَنَّ حَدِیدَ النَّظَرِ إِلَی مَا لَیسَ لَک فَإِنَّهُ لَنْ یزْنِی فَرْجُک مَا حَفِظْتَ عَینَک فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَنْظُرَ إِلَی ثَوْبِ الْمَرْأَةِ الَّتِی لَا تَحِلُّ لَک فَافْعَل» نباید به چیزی که بر تو روا نیست، خیره نگاه کنی، زیرا تا وقتی که چشمت را حفظ کنی هرگز دچار زنا نمی شوی، و اگر توانستی به لباس زنی که نامحرم است نگاه نکنی، نگاه نکن.(۸) ➖امام صادق(ع):«النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَکهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَیرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه» نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است. هر کس آن را صرفاً برای خدا ترک نماید، خداوند به او ایمانی عطا می کند، که طعمش را خواهد چشید.(۹) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مستدرک، ج۲، ص۶۴. ۲.تفسیر نورالثقلین، ج۴،ص۸۲ . ۳.حجر/۸۸. ۴.تحف العقول،ص۵۱. ۵.تصنیف غرر،ص۲۶۰. ۶.نور/۳۰ ۷.بحارالانوار ،ج۵۲،ص۱۰۴ ۸.مجموعه ورام، ج ۱، ص۶۲. ۹.من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۱۸.
موضوع کارکردهای دین (کنترل نظر؛ شرح یک حدیث) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد قال مولانا الصادق علیه السلام «إِيَّاكُمْ أَنْ تَمُدُّوا أَطْرَافَكُمْ إِلَى مَا فِي أَيْدِي أَبْنَاءِ الدُّنْيَا، فَمَنْ مَدَّ طَرْفَهُ إِلَى ذَلِكَ طَالَ حُزْنُهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ وَ اسْتَصْغَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عِنْدَهُ فَيَقِلُّ شُكْرُهُ لِلَّهِ وَ انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فَتَكُونَ لِأَنْعُمِ اللَّهِ شَاكِراً وَ لِمَزِيدِهِ مُسْتَوْجِباً وَ لِجُودِهِ سَاكِناً؛ بپرهيزيد از اينكه به آنچه در دست فرزندان دنياست، چشم بدوزيد؛ زیرا هر كسی به آن چشم بدوزد، حزن او طولانى گشته، خشم او آرام نمى‏گيرد و نعمت الهى را كه نزد اوست، كوچك مى‏شمرد و در نتيجه، سپاسگزارى او كاهش مى‏يابد و نگاه کن به کسی که پایین دست توست تا سپاسگزار نعمت خدا باشی و شایستۀ افزایش او گردی و ساکن جود او شوی.»(۱) 💠داستان قرآنی [ایجاد انگیزه] روزى حضرت سلیمان با لشكر عظیمش كه از جن و انس و پرندگان تشكیل مى‏ شد با نظم و صف‏ آرایى خاص، و شكوه بى نظیر حركت مى‏ كردند تا به وادى مورچگان رسیدند؛ «حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ» تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏ هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال كنند. «فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِكَ فِی عِبَادِكَ الصَّالِحِینَ» [سلیمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشته‏ اى سپاس بگزارم و به كار شایسته‏ اى كه آن را مى‏ پسندى بپردازم و مرا به رحمت‏ خویش در میان بندگان شایسته ‏ات داخل كن. در مورد این واقعه از حضرت رضا علیه ‏السلام نقل شده كه فرمودند: در حالى كه سلیمان علیه ‏السلام بر روى تختش در فضا حركت مى‏ كرد، باد صداى آن مورچه را به گوش سلیمان علیه ‏السلام رسانید. سلیمان علیه ‏السلام در همانجا توقف كرد و به مأمورانش فرمود: آن مورچه را نزد من بیاورید. مأموران بى درنگ آن مورچه را به حضور سلیمان علیه‏ السلام بردند. سلیمان به آن مورچه فرمود: آیا نمى ‏دانى كه من پیامبر خدا هستم و به هیچكس ظلم نمى‏ كنم؟ مورچه عرض كرد: آرى، این را مى‏ دانم. سلیمان علیه‏ السلام فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من هشدار دادى؟ مورچه عرض كرد: ترسیدم مورچگان حشمت و شكوه تو را بنگرند و مرعوب و شیفته زرق و برق دنیا شوند و در نتیجه از خداوند دور گردند، خواستم آن‏ها به لانه ‏هایشان بروند و شكوه تو را مشاهده نكنند... سپس مورچه به سلیمان (ع) عرض كرد: آیا مى ‏دانى چرا خداوند در میان آن همه نیروهاى عظیم مخلوقاتش، باد را تحت تسخیر تو قرار داد؟ سلیمان گفت: راز این موضوع را نمى ‏دانم. مورچه گفت: مقصود خداوند این است كه اگر همه مخلوقاتش را مانند باد در تحت تسخیر تو قرار مى ‏داد، زوال و فناى همه آن‏ها مانند زوال و فناى باد است (بنابراین اكنون كه بنیاد جهان بر باد است، به آن مغرور مشو). سلیمان از این نصیحت پرمعناى مورچه خندید. تبسمى که از گفتار مورچه به سلیمان دست داد، به سبب تعجبى بود که از این سخن مورچه کرد.(۲) ✅بیان موضوع در مبحث قبلی گفته شد که دین برای دنیای انسان های کارکردهای بی بدیل دارد ، اکنون باید دید دین با چه برنامه ها و توصیه های نیازهای اساسی مثل آرامش را به ارمغان می آورد. یکی از توصیه های مهم دین کنترل نظر است که امور مختلف زندگی را شامل می شود. نظر و انتظارات باعث سلب آرامش انسانهاست از آنجا که سطح زندگی مردم یکسان نیست، انسان با نظر و توجه به داشته های ظاهری دیگران خواسته یا ناخواسته به ارزیابی زندگی خود نسبت به دیگران می‏پردازد. عده‏ای زندگی خود را در امور دنیوی (مال، خانه، زیبایی و...) با افراد برتر از خود مقایسه می‏کنند که این نظر و مقایسه باعث سلب آرامش و راحتی و تولید غم و اندوه، حسرت و حسادت می‏شود. عده ای دیگر در نظر به جاذبه های ظاهری جنس مخالف آرامش خود را از دست می دهد. پس در دو محور به موضوع می پردازیم؛ 🔻 ادامه دارد 👇👇
✨ﺧــــﺪﺍﯾــــﺎ! ؛ ⚪️✨ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ✨ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ... ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﻧﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺑﺼﯿﺮ ﮔﺮﺩﯾﻢ، ✨ﺑﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﯾﻢ ⚪️✨ﺍﻟﻬﯽ ﮐﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺑﺰﺩﺍﯼ، ✨ﺯﺑﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ⚪️✨ﺍﮔﺮ ﻧﻌﻤﺘﻤﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ ﺷﺎﮐﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ، ✨ﺍﮔﺮ ﺑﻼ ﺍﻓﮑﻨﺪﯼ ﺻﺎﺑﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ⚪️✨ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺯﻣﻮﺩﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﺎﻥ کن. ✨ﺁﻣﯿﻦ یَا رب العالمین 🤲 نماز و روزه هاتون قبول حق 🤲 بهترینها قسمت همه🌺🍃 شما خوبان بشه 🌺🍃  
صهیونیست‌ها از پاسخ ایران وحشت زده و نگران هستند