اصالت اندیشه
#معرفی_مقاله ✳️ انتقال حدیث امامیه، محافظت از دانش: نکاتی در مورد سه کتاب "امالی" در دوران آل بویه
...سالهای زیادی از عمر خود را در تحقیق پیرامون مرحوم احمد بن محمد بن خالد برقی قمی (عالم بزرگ شیعی در غیبت صغری) و کتاب محاسن او سپری کرده...
محاسن برقی😳
شاگرد مرحوم برقی😔
🕍اتان کلبرگ😎
شاگردش ویلوزنی 😊
خیلی از ماها 😴
#من_نام_لم_ینم_عنه
#فرصت_نوروز
#کار_عمیق
پ ن: اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت سیدالشهدا علیه السلام مبارک هممون، ولی ان شاء الله که خدمت به دین سرلوحه کار ما هم بشه
@hadihoseiniasl
🔴🔵 اعمال شب نیمه شعبان
1⃣ غسل، كه باعث تخفیف گناهان مىشود.
2⃣ احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است كه هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دلها بمیرند.
3⃣ زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات:
"اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ."
و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود .
4⃣ خواندن دعایی كه شیخ و سیّد نقل كردهاند و به منزله زیارت امام زمان صلوات الله و سلامُه عَلَیْهِ است:
اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها.....(مفاتیح)
5⃣ دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق علیه السلام در شب نیمه شعبان:
اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ........ (مفاتیح )
6⃣ خوانده شود؛ دعایی که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در این شب مى خواندند:
اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِكَ ما یَحُولُ بَیْنَنا......(مفاتیح )
7⃣ صلوات هر روز را كه در وقت زوال وارد شده خوانده شود.
8⃣ دعاى كمیل را كه در این شب وارد شده است، خوانده شود.
9⃣ هر یك از اذکار "سُبْحانَ اللّهِ" ، "الْحَمْدُلِلّهِ" ، "اللّهُ اَكْبَرُ" وَ "لا اِلهَ اِلا اللّهُ" صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجتهاى دنیا و آخرت او را.
0⃣1⃣شیخ طوسى و كفعمى فرمودهاند كه در این شب این دعا خوانده شود:
اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُون.....(مفاتیح )
1⃣1⃣ نماز جناب جعفر را به جا آورده شود.
2⃣1⃣ بجا آورده شود سجدهها و دعاهایى را كه از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده كه در سجده میگفتند:
سَجَدَ لَكَ سَوادى وَ خَیالى وَ آمَنَ بِكَ فؤادى هذِهِ یَداىَ وَ ماجَنَیْتُهُ عَلى نَفْسى یا عَظیمُ [عَظیماً] تُرْجى لِكُلِّ عَظیمٍ اِغْفِرْ لِىَ الْعَظیمَ فَاِنَّهُ لایَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظیمَ اِلا الرَّبُّ الْعَظیمُ
پس، از سجده سر برمیداشتند و دوباره به سجده میرفتند و میگفتند:
اَعُوذُ بُنُورِ وَجْهِكَ الَّذى اَضائَتْ لَهُ السَّمواتُ وَالاْرَضُونَ وَانْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُماتُ وَ صَلَحَ عَلْیْهِ اَمرُ الاْوَّلینَ وَالاْخِرینَ مِنْ فُجاءَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْویلِ عافِیَتِكَ وَ مِنْ زَوالِ نِعْمَتِكَ اَللّهُمَّ ارْزُقْنى قَلْباً تَقِیّاً نَقِیّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَریئاً لا كافِراً ولا شَقِیّاً
سپس بر خاك مینهاد دو طرف صورت خود را و میگفت:
عَفَّرْتُ وَجْهى فِى التُّرابِ وَ حُقَّ لى اَنْ اَسْجُدَ لَكَ.
3⃣1⃣ نماز شب نیمه شعبان:
چهار ركعت نماز، بخوانید در هر ركعت حمد و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ صد مرتبه
پس چون فارغ شدی از نماز بگو :
اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْكَ فَقیرٌ وَمِنْ عَذاِبكَ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ اَللّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمى وَلا تُغَیِّرْ جِسْمى وَلاتَجْهَدْ بَلاَّئى وَلا تُشْمِتْ بى اَعْداَّئى اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ وَ اَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَناَّؤُكَ اَنْتَ كَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما یَقُولُ الْقآئِلُونَ
📚 مفاتیح الجنان/اعمال شب نیمه شعبان
#نیمه_شعبان
#همدلی_برای_ظهور
@hadihoseiniasl
💢 شواهدی جدید بر ولادت امام زمان (ع) 💢
❇️ اخیراً گروهی از پژوهشگران ایرانی مقالهای با عنوان «یک گزارش عربی مغفول از یک بانوی سلطنتی بیزانسی» را در مجلهٔ المساق منتشر کردهاند که در بر دارندهٔ نکاتی جالب توجه دربارهٔ سرگذشت مادر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است. این مقاله که به گفتهٔ نویسندگانش حاصل ده سال تحقیق کتابخانهای در متون علمی مرتبط با بیزانس و بررسی میدانی آثار تاریخی بهجا مانده از این امپراطوری در کشور ترکیه است، شواهدی ارزشمند را در تأیید یکی از روایات اسلامی ارائه میدهد.
🔺این روایت که توسط بزرگانی چون شیخ صدوق (کمالالدین، ج، ۲، ص ۴۱۷) و شیخ طوسی (الغیبة، ص ۱۷۶) از بشر بن سلیمان نقل شده، جریان وقایعی شگفتانگیز که مانع از ازدواج شاهزادهای بهنام ملیکه با پسرعموهایش شد و سپس اسارت و انتقال او به سرزمینهای اسلامی که زمینهساز ازدواج با امام حسن عسکری (علیهالسلام) و تولد فرزند موعود ایشان شد را گزارش کرده است.
🔻اگرچه اسناد تاریخی دیگری در زمینهٔ ولادت امام زمان (صلوات الله علیه) وجود دارد، ولی اهمیت این پژوهش، اثبات انطباق بسیاری از جزئیات این روایت با اطلاعات ثبتشده در نسخههای خطی و کتب چاپ سنگی کتابخانههای تخصصی تاریخ بیزانس و شواهد بهدست آمده از سکهها، مهرهای سلطنتی، کتیبهها، نقاشیها، قبرنوشتهها، کلیساها و قصرهایی است که این گروه به بررسی آن پرداخته و اطمینان به صحت واقعه را افزایش دادهاند.
✅ از جنبهٔ حدیثشناسی نیز میتوان این پژوهش را تقویتکنندهٔ رویکردی دانست که تکیهٔ صرف بر سند و منبع احادیث را مجاز نمیشمرد و احتمال بیاعتباری روایاتی با سند صحیح و معتبر بودن روایتهایی با سند ضعیف را مطرح میسازد. چرا که گزارش بشر بن سلیمان بهخاطر وجود راویانی ناشناخته در اسنادش اصطلاحاً حدیثی صحیح بهشمار نمیرود، ولی با قرائنی که از چنین بررسیهایی بهدست میآید، اعتماد به آن کاملاً علمی و منطقی بهنظر میرسد.
⬅️ علاوه بر فایل پیدیاف متن مقاله که بهپیوست تقدیم شده است، توضیحات جناب دکتر قندی دربارهٔ محتوای آن را از طریق لینک زیر ملاحظه فرمایید:
➡️ https://www.aparat.com/v/Wuc4H
منبع: کانال تلگرامی حجت الاسلام سیدحمیدحسینی
⭕️ @hadihoseiniasl
1_5699686794547691521.pdf
1.44M
An Ignored Arabic Account of a Byzantine Royal Woman
متن مقاله یک گزارش عربی مغفول از یک بانوی سلطنتی بیزانس
هادی تقوی، احسان روحی، نوید کریمی
@hadihoseiniasl
سال ۸۸ فیسبوک
سال ۹۶ تلگرام
سال ۱۴۰۰ کلاب هاوس
و الحمدلله نهایت راهبرد و خلاقیت و تدبیر ما، چیزی جز #فیلترینگ نیست!!!
پ ن: عن النبی صلّیاللهعلیهوآله: لا يلسع #المومن، من جُحْرٍ مرتين
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
@hadihoseiniasl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر برنامهی «وجیهاً بالحسین»
مسابقهی #استعدادیابیِ مداحی که قرار است در ماه رمضان امسال از شبکهی عراقی «الکفیل» پخش شود. در دکور برنامه، تصاویر برخی وعاظ و روضهخوانان مشهور عراقی مثل عبدالزهرا کعبی به چشم میخورد.
🔗 محسنحسام مظاهری
#pivot
@hadihoseiniasl
#وبینار_علمی
✴️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه
🎙با ارائه آیت الله سید احمد مددی (استاد حوزه علمیه قم)
👥 گفتوگو کنندگان: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) و پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر)
🗓 تاریخ: شنبه 21 فروردین | 10th of April
⏰ ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران) | 5:00 - 7:30 pm (به وقت لندن)
🌐 https://zoom.us/j/3131107214
Passcode: 2021
کانال ارتباطات شیعه
@hadihoseiniasl
اصالت اندیشه
برخورد مرحوم آیتالله حجت با شاگردی که ریش میتراشید! #قصص_العلماء #کتاب_پاره @hadihoseiniasl
البته در دفاع از ولایت هم باید جرات داشت و هم زیرکی
جرعه ای از دریا جلد ۲ ص ۳۲۷
@hadihoseiniasl
اصالت اندیشه
#وبینار_علمی ✴️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه 🎙با ارائه آیت الله سید احمد مددی (استا
🌐نشست بیسابقه حدیثپژوهی
راوی #اندیشه:
امشب کاربران علاقمند به حیطههای مرتبط با مطالعات اسلامی، گفتگوی مجازی آیتالله سید احمد مددی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با دو تن از اساتید برجسته غربی؛ پروفسور رابرت گلیو (استاد دانشگاه اگزتر) و پروفسور اندرو نیومن (استاد دانشگاه ادینبرا) را شاهد بودند.
در این وبینار که به همت کالج اسلامی لندن برگزار شد، مباحثهای درباره نظریه «تحلیل فهرستی» رقم خورد که استاد حوزه قم به ارائه نظرات خود پرداخت و پس از آن، آکادمسینها مستقیماً پاسخ سؤالات خود را از ایشان جویا شدند.
در ابتدای گفتگو، آیتالله مددی با توضیح درباره برخی مصطلحات علمالحدیث و تاریخ تدوین حدیث در اسلام و به ویژه در تشیع، گریزی به دو رهیافت مهم در حدیثپژوهی یعنی تحلیل رجالی و تحلیل فهرستی زد. به نظر ایشان، تحلیل رجالی به بررسی وضعیت دقیق وثاقت و ضعف راویان واقع در سلسله اسانید روایات میپردازد. به عنوان مکمل رهیافت نخست، تحلیل فهرستی میتواند اطلاعات بیشتری از شیوههای اعتبارسنجی نزد محدثان امامیه را در اختیار ما قرار دهد. در تحلیل فهرستی با شواهدی از مصادر متقدم در رجال و فهرست همچون رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی، بیان میشود که قدمای اصحاب بیش از آنکه به یک روایت و وضعیت رجالی راویان آن توجه کنند، اعتبار کتاب برایشان حائز اهمیت بوده است؛ بنابراین اگر به روایتی هرچند با سندی غیرمعتبر التفات به خرج میدادند، از اعتبار کتاب نشأت میگیرد.
آیتالله مددی بر این باور است که نادیده گرفتن موازین اعتبار میراث حدیثی شیعه بر اساس مطالعه فهرستی و کتابشناختی سبب شد تا با پایگیری مکتب حله، بررسی رجالی جانشین روش مکمل خود شود و نظریه حجیت تعبدی خبر نیز تدریجاً استقرار یافت. آقای مددی به بحث اجازات کتب نیز پرداخت و اظهار داشت تمرکز بر مسأله کتابهای دارای نسخههای متعدد، ما را با برخی راویان آن کتابها همچون ابوسمینه محمد بن علی صیرفی آشنا میکند که ایبسا به لحاظ رجالی کنار نهاده میشوند، اما این کتاب را نقل کردهاند. بررسیها نشان میدهد این راویان، صرفاً یک نقلکنندهاند و دخل و تصرفی در کتاب نداشتهاند. نتیجه آنکه مطالعه در سطح دادههای رجالی بر پایه اکتفا به ثقه یا ضعیف بودن راویان، نمیتواند نمونه پیشین را توجیه کند. افزون بر آنکه توانایی تاریخگذاری احادیث، کتابها و اجازات را میتوان در سنت فهرستی جستجو کرد. این استاد حوزه البته تأکید کرد که ایده تحلیل فهرستی مورد توجه عالمان و محققان گذشته نیز قرار داشته است، اما در اینجا نظریه با شواهد و مباحث فراوان پختهتر شده و انسجام نسبی یافته است که با تعابیر مختص آقای مددی به نوعی این بحث را از ابداعات ایشان میتوان تلقی کرد.
پس از سخنان آیتالله مددی، پروفسور گلیو با قدردانی از حضور ایشان نخستین پرسش را درباره ظرفیتهای واقعی کاربست تحلیل فهرستی در مطالعه احادیث امامیه مطرح کرد. برای او مبهم بود که چگونه میتوان با این رویکرد، تشخیص داد که شیخ کلینی در تدوین کتاب الکافی دقیقاً از چه مصادر و منابعی استفاده کرده است. آقای مددی در پاسخ مؤکدا اذعان داشت که امروز دانش ما از تاریخ حدیث و مشخصات کتابشناختی مکتوبات حدیثی با همه محدودیتهای جبرانناپذیر توسعه یافته است. در ضمن این رویکرد خود را از تحلیل رجالی و حتی سایر مطالعات بینیاز نمیداند و نمیتوان تصور کرد با همنشینی رجال و فهرست، تمام مشکلات و ابهامات حدیث مرتفع خواهد شد. همچنین آیتالله مددی تفکیک میان نگاه مورخ و نگاه فقیه در نظر گلیو را با تمایز میان رویکرد واقعگرایانه و حجیتگرایانه بازتعریف کرد و تذکر داد که تحلیل فهرستی این استعداد را دارد که فقه به کشف واقعیات تاریخی درباره روندها و رویههای اعتبارسنجی حدیث دست یابد. به عبارت دیگر ایشان ادعا کرد با استفاده از این قبیل ابزارها ما میتوانیم تشخیص دهیم که در ذهن عالمان متقدم امامی همچون شیخ طوسی چه استنباطات و شیوههایی وجود داشته است.
به هر حال وبینار امشب که دو ساعت و نیم طول کشید، هرچند از مسائل کلی فراتر نرفت، ولی تجربه تبادل اطلاعات و دانش به ویژه با ایجاد تعامل سازنده میان پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی میتواند فرصت بحثهای بعدی در دانشهای فقه، حدیث و کلام را فراهم سازد.
@rawinews
@hadihoseiniasl
قسمت دوم پُر مخاطبترین فیلم کودک و نوجوان در سال۹۸ را با ایده شما میسازیم
*قصه «منطقه پرواز ممنوع۲» را شما بنویسید*
ایدههای ارسالی در دو چارچوب ارائه شود:
قصه حداکثر سه خطی
طرح فیلمنامه که شخصیت اصلی و کشمکش آن تعریف شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد.
زمان ثبت ایده:
۱۱ الی ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ (تا ۳۱فروردین ۱۴۰۰ تمدید شد)
ایدههای منتخب توسط مدرسه سینمایی ماه خریداری میشود.
از ایدههایی که توسط هیات داوران پذیرفته شوند، دعوت به عمل خواهد آمد تا زیر نظر اساتید در کارگاه تبدیل ایده به فیلمنامه در مشهد مقدس شرکت کنند
https://ammaryar.ir/gh-m2/