🌷🌿🌷🌿🌷
🌿🌷🌿🌷
🌷🌿🌷
🌿🌷
🌷
حدیث هفته ۸۱۵
امام جواد علیهالسلام
وَ قَالَ [الجَوادُ] عَلَيْهِالسَّلاَمُ: اَلتَّوْبَةُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ؛ نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اِسْتِغْفَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِحِ وَ عَزْمُ أَنْ لاَ يَعُودَ.
توبه بر چهار پایه استوار است؛ پشیمانی قلبی، استغفار به زبان، عمل و جبران با اعضاء و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد.
کشفالغمةفیمعرفةالأئمة ج۲ ص۳۴۹
[پنجره «توبه» که به روی انسانها باز است، موهبتی الهی و لطفی خاص برای بازگشت گنهکاران به مسیر کمال و رشد است تا بندگان خطاکار، ناامید نبوده و باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند. آنچه توبه را تشکیل میدهد، عناصر چهارگانهای است که در این حدیث زیبا به آن اشاره شده است؛
۱. «پشیمانی قلبی»، به این معنا که شخص گنهکار، تا زمانی که از عمل زشت خود در درون خویش پشیمان نشود، توبه مفهومی ندارد.
۲. «آمرزشخواهی به زبان» و به تعبیر دیگر، «استغفار» که نشان دهنده تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست مغفرت و بخشایش از اوست.
۳. «جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه او با خداست مثل نماز و روزه؛ و چه در حقوقی که مردم بر عهده شخص دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده یا به کسی تهمت زده است، توبهاش، پرداختِ حق الناس و رفع تهمت از متهم است.
۴. تصمیم جدی بر تکرار نکردن گناه.
قرآن کریم در چند موضع پس از بیان توبه، اصلاح در عمل را نیز آورده است؛ مثل آیه ۱۶۰ سوره مبارکه بقره، «الَذینَ تابُوا و اَصلَحوا» یا آیه ۱۴۶ سوره مبارکه نساء با همین تعبیر یا آیه ۸۹ سوره مبارکه آلعمران «الَذینَ تابُوا مِن بَعد ذلک و اَصلَحوا» و موارد دیگر که نشان میدهد؛ توبه، تنها استغفار به زبان نیست بلکه باید در عمل نیز خطا و گناه خویش را جبران نماید. به هر حال، از این واقعیت نیز نباید غفلت نمود که؛ گناه نکردن، آسانتر از توبه کردن است.]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌷🌿🌷🌿🌷
💐🌾💐🌾💐
🌾💐🌾💐
💐🌾💐
🌾💐
💐
حدیث هفته ۸۱۶
امام صادق علیهالسلام
عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ شُعَیْبٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللهِ علیهالسلام: إِنَّ أَبِی قَدْ کَبِرَ جِدّاً وَ ضَعُفَ، فَنَحْنُ نَحْمِلُهُ إِذَا أَرَادَ الْحَاجَةَ! فَقَالَ: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَلِیَ ذَلِکَ مِنْهُ، فَافْعَلْ وَ لَقِّمْهُ بِیَدِکَ، فَإِنَّهُ جُنَّةٌ لَکَ غَداً.
ابراهيم بن شُعيب گويد: به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: من پدرى دارم كه بسيار پير و شكسته شده و ما او را براى انجام قضای حاجت و كارهايش بر دوش گذاشته و در بَغَل مىگيريم. حضرت فرمودند: تا جايى كه توان دارى اين كار را ادامه بده، با دست خودت برايش لقمه بگير، كه همانا براى فردايت (روز قیامت) سپرى (در برابر آتش جهنم) خواهد بود.
کافی ج۲ ص۱۶۱
[طبق آیات و روایاتِ بسیار در این زمینه، اگر انسان به دنبال سعادت و کمال خویش است، بایستی به هر شکل ممکن رضایت قلبی پدر و مادر خود را جلب نموده و به گونهای با ایشان رفتار کند که کوچکترین نشانه بیاحترامی از آن برداشت نشود. اینکه حتی اجازه نداریم آنها را به اسم صدا بزنیم و نباید کاری انجام دهیم که دیگران به پدر و مادر ما ناسزا بگویند یا اینکه حق نداریم نگاه تند و خشن به آنها بکنیم چه رسد به اینکه در گفتار یا رفتارمان باعث آزار ایشان نشویم و ...، فقط و فقط درباره والدین گفته شده و نشان دهنده کلیدی بودن نقش رضایت پدر و مادر در سعادت دنیوی و اخروی انسان بوده و شایسته است به خاطر خودمان هم که شده، در اینباره اهتمام ویژه داشته باشیم.]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
💐🌾💐🌾💐
🌸🌱🌸🌱🌸
🌱🌸🌱🌸
🌸🌱🌸
🌱🌸
🌸
حدیث هفته ۸۱۷
امیرالمؤمنین علیهالسلام
أجوَرُ الناسِ، مَن عَدَّ جَورَهُ عَدلاً مِنهُ.
ظالمترین و ستمكارترينِ مردم، كسى است كه ظلم و ستمِ خود را عدالت و دادگرىِ خويش به حساب آورد!
غررالحکم و دررالکلم ج۱ ص۲۱۶
[آیات و روایات بسیاری در مذمت ظلم به دیگران و بخشوده نشدن آن تا زمان رضایت مظلوم دلالت دارد و عقل سلیم نیز همین معنا را تایید میکند ولی روزانه شاهد انواع ظلم و ستم در سطوح مختلف در جوامع بشری هستیم! اینکه انسان تصور کند این جهان بدون حساب و کتاب رها شده و او میتواند هر گونه که میل و اراده اوست زندگی کند و هیچ عقوبتی در برابر اعمال خویش ندارد، بسیار غافلانه یا جاهلانه یا احمقانه است. بدتر از همه اینها زمانی است که شخص ظلم میکند و خیال میکند رفتار او بر اساس عدالت میباشد که طبق حدیث فوق، بالاترین مراتب ظلم است و قطعاً عذاب مضاعف نیز در دنیا و آخرت به دنبال خواهد داشت. اگر تشخیص عدالت از ظلم، کار بسیار دشوار یا مُحال باشد که عقوبت برای آن معنا ندارد، پس بدیهی است که تشخیص این مطلب برای هر انسان عاقلی ممکن است که آیه *بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (قیامت/۱۴) بلكه هر انسانی نسبت به وضعیت و اعمال خویش آگاهی دارد* بر این معنا دلالت آشکار دارد. یکی از مصادیق این روایت، جایی است که انسان نسبت به ظلمی که به دیگران میشود، نه تنها سکوت میکند بلکه آن را عدالت میپندارد! بنابراین بر همه ما لازم است پیش از آنکه فرصتمان به پایان برسد، نسبت به جبران مظلمه نهایت سعی و تلاش و توان خود را به کار ببندیم که فردا، خیلی دیر است!]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌸🌱🌸🌱🌸
🌺🌿🌺🌿🌺
🌿🌺🌿🌺
🌺🌿🌺
🌿🌺
🌺
حدیث هفته ۸۱۸
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَبَّکُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبَاکُمْ وَاحِدٌ کُلُّکُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ، *إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ الله أَتْقَاکُمْ* وَ لَیْسَ لِعَرَبِیٍّ عَلَی عَجَمِیٍّ فَضْلٌ إِلَّا بِالتَّقْوَی، أَلَا هَلْ بَلَّغْتُ؟ قَالُوا: نَعَمْ. قَالَ: فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ.
اى مردم! پروردگار شما يكى است، پدرتان هم يكى است، همه شما از [حضرت] آدم هستید و آدم، از خاك است. *به درستی که گرامىترين شما نزد خداوند، باتقواترین و پرهيزكارترين شماست*، عرب را بر عجم هيچ فضیلت و برترى نيست، مگر به خاطر رعایت تقوا. آيا من دستور الهى را ابلاغ کردم؟ همه گفتند: آرى! [سپس حضرت] فرمودند: اين سخن را حاضران به غايبان برسانند.
بحارالانوار ج۷۳ ص۳۴۹
[همه انسانها از هر قوم و زبان و رنگ و ملیت و جنسیت و نژادی، دارای کرامت هستند همانگونه که خداوند در قرآن کریم فرموده: * وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ/ ما فرزندان آدم را كرامت بخشيديم* (اسراء/۷۰) پس هیچ ویژگی در خلقت انسان اعم از جنسیت یا ملیت یا ...، نمیتواند سبب برتری بعضی بر دیگران باشد. شاید یکی از علل آن، این باشد که هیچکدام از این ویژگیها برای انسان اکتسابی نیست و او هیچ اختیاری در داشتن یا نداشتن آنها ندارد و اصلاً منطقی نیست ما انسانها را به خاطر چیزی که در اختیار آنها نیست، ستایش یا سرزنش کنیم! بنابراین شایسته نیست اشخاص، نژاد یا ملیت یا حتی جنسیت خود را مایه افتخار یا حقارت خود و دیگران بپندارند. در این حدیث نیز پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به همین نکته اشاره فرمودهاند و با استناد به آیه قرآن، ملاک فضیلت و برتری هر انسانی را نزد خداوند، داشتن تقوا و رعایت دستورات خداوند عنوان نمودهاند و چقدر زیباست؛ چیزی که باعث کرامت بیشتر انسان میشود، کاملاً در اختیار او و اکتسابی است. مرحبا به این نگرش ...
شما نیز به توصیه پیامبر مکرم اسلام، این مطلب را به دیگران منتقل کنید.]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌺🌿🌺🌿🌺
🌹🍂🌹🍂🌹
🍂🌹🍂🌹
🌹🍂🌹
🍂🌹
🌹
حدیث هفته ۸۱۹
امام حسین علیهالسلام
قَالَ [الحسین علیهالسلام]: لَا أَفْلَحَ قَوْمٌ اشْتَرَوْا مَرْضَاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخَالِقِ.
ملت و مردمی كه خشنودى و رضایت مردم و خلق خدا را با خشم و نارضایتی خالق و خداوند معامله و عوض كنند، هرگز رستگار و کامل نخواهند شد.
بحارالانوار ج۴۴ ص۳۸۲
[همه ما چه در مسائل فردی و چه در مسائل خانوادگی و همچنین اجتماعی، به مواردی برخورد کرده و خواهیم نمود که بایستی بین خشنودی و رضایت مردم و اطرافیان و دوستان و رضایت خداوند متعال، یکی از آنها را انتخاب کنیم و ممکن است با توجیهاتی نه چندان منطقی و مشروع و با صغری و کبری نمودن بسیار، رضایت مردم و دوستان را بر رضایت خداوند ترجیح دهیم و این کار خودمان را هم یک انتخاب عقلایی و منطقی جلوه دهیم! در این سخن سیدالشهداء علیهالسلام که در واقع، تبیین سنت الهی و قوانین حاکم بر هستی میباشد، تکلیف چنین انتخابی مشخص شده و حضرت فرمودهاند اگر میخواهید به سعادت و کمال برسید و قاعدتاً این انتخاب خود را نیز در همین راستا میدانید، بدانید که واقعیت جهان هستی بر این مدار قرار ندارد و چنین انتخابی در حقیقت حرکت در مسیر شقاوت و عدم رستگاری است و قطعاً کسانی که رضایت مخلوق را بر رضایت خالق ترجیح میدهند، به فلاح و سعادت نخواهند رسید. این موضوع در زندگی فردی و اجتماعی ما مصادیق زیادی دارد که میتوان به مساله حجاب در سطح روابط خانوادگی و هنگام حضور در جامعه اشاره نمود که هشدار آن متوجه مسئولین محترم در درجه اول و دیگر افراد جامعه در درجه بعد و در نهایت خود این افراد خواهد بود. مسائل اخلاقی و حقوقی بین افراد جامعه و روابط زن و مرد در اجتماع نیز میتواند از دیگر مصادیق آن باشد.]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌹🍂🌹🍂🌹
🌷🥀🌷🥀🌷
🥀🌷🥀🌷
🌷🥀🌷
🥀🌷
🌷
حدیث هفته ۸۲۰
امام صادق علیهالسلام
عَنْ عَبْدِاَللهِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثِيرُ مُسْتَمْتَعٍ. قِيلَ: وَ مَا هُنَّ يَا اِبْنَ رَسُولِاَلله؟ قَالَ: اَلدِّينُ وَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْحَيَاءُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ حُسْنُ اَلْأَدَبِ.
هر كس پنج چیز را نداشته باشد، بهره چندانی از زندگی نخواهد برد. پرسیده شد: ای فرزند رسول خدا، آنها چیست؟ حضرت فرمودند: دين، عقل، شرم و حیاء، خوش اخلاقی و نیکو رعایت کردن ادب.
بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهمالسلام ج۷۲ ص۶۷
[این فرمایش امام صادق علیهالسلام بسیار جای تأمل و بررسی در حیطه زندگی فردی و اجتماعی دارد و میتواند مبنای تحقیق و پژوهش در این حوزهها به صورت تحلیلی و میدانی قرار گیرد. کسی که دارای سبک زندگی مشخص و معقول است و رفتارش همراه با شرم و حیای پسندیده نیز میباشد و با دیگران خوش برخورد بوده و ادب و متانت را به بهترین شکل رعایت مینماید، از زندگی خود بهره و لذت میبَرد یا کسی که این ویژگیها را ندارد؟ داشتن این موارد، چه آثاری در حیات اجتماعی افراد و جامعه خواهد داشت و فقدان آنها چه آفات و آسیبهایی برای فرد و جامعه به دنبال دارد؟ نظر و تحلیل شما چیست؟ ..]
میتوانید از طریق لینکهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌷🥀🌷🥀🌷
💐🌿💐🌿💐
🌿💐🌿💐
💐🌿💐
🌿💐
💐
حدیث هفته ۸۲۱
امام باقر علیهالسلام
قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ علیهالسلام؛ هُوَ [المهدی علیهالسلام] وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ فِی کِتَابِ اللَّهِ فِی قَوْلِهِ *أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ*.
به خدا سوگند، او [حضرت مهدی علیهالسلام] مضطر واقعی است که در کتاب خداوند [قرآن/ سوره نمل/ آیه۶۲] آمده است، [آيا آن شريكان انتخابى شما بهترند] يا آنكه وقتى مضطر و درماندهاى او را بخواند اجابت مىكند و آسيب و گرفتاريش را دفع مىنمايد و شما را جانشينان [ديگران در روى] زمين قرار مىدهد؟
بحارالانوار ج۵۲ ص۳۱۵
[همه انسانها در طول زندگی خود به موقعیتهایی برخورد مینمایند که احساس میکنند هیچ عامل طبیعی و مادی نمیتواند آنها را نجات دهد و بر اساس فطرت خویش، تنها متوجه خداوند عالَم میشوند و فقط او را میخوانند و نجات و صَلاح خود را از او میخواهند. امام زمان علیهالسلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طبق این روایت، مضطر حقیقی در عالَم هستی، امام زمان علیهالسلام بوده و مسلماً خواسته ایشان، وقوع امر فرج و نجات انسانها از ظلمت و بیعدالتی است و مطمئناً اضطرار واقعی اولیای خدا نیز جز این نخواهد بود. تنها قدرت و ارادهای که میتواند امر ظهور حضرت صاحب را محقق نماید، اراده الهی است و وظیفه همه انسانهای عدالتخواه و دوستداران حضرت است که آن را از خداوند متعال درخواست نموده و زمینههای لازم را نیز برای آن فراهم کنند. در روایت است اگر کسی این آیه شریفه (أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ) را برای هر حاجت و امر مهمی ۱۲ هزار مرتبه در یک مجلس قرائت کند، حاجتروا گردد که میتوان خواندن آن را بین چند نفر تقسیم کرد. شایسته است مؤمنین با برگزاری جلسات حضوری و مجازی، برای برآورده شدن مهمترین حاجت انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ بشریت، به انجام این ختم مبادرت نموده و مضطر واقعی جهان هستی را در تحقق این امر، یاری و همراهی کنند.]
میتوانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
💐🌿💐🌿💐
🌸🍀🌸🍀🌸
🍀🌸🍀🌸
🌸🍀🌸
🍀🌸
🌸
حدیث هفته ۸۲۲
امیرالمؤمنین علیهالسلام
اِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ فَرَضَ فی اَمْوالِ الاَْغْنیاءِ اَقْواتَ الْفُقَراءِ، فَما جاعَ فَقیرٌ اِلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنِی وَ اللّهُ تَعالی سائِلُهُمْ عَنْ ذلِک.
همانا خداوند سبحان، رزق و روزی فقیران را در اموال سرمایهداران قرار داده است. پس فقیری گرسنه نمیماند، جز به واسطه کامیابی و بهرهمندی [بیش از نیاز] اغنیاء و توانگران و قطعاً خداوند از آنان درباره گرسنگی گرسنگان سؤال خواهد نمود.
نهجالبلاغه حکمت ۳۲۸
[شاعر نامدار پروین اعتصامی به مضمون حدیث فوق در شعر خویش اشاره کرده است؛
روزی گذشت پادشهی از گذرگهی
فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست
پرسید زان میانه یکی کودکی یتیم
کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست؟
آن یک جواب داد: چه دانیم ما که چیست!
پیداست آن قدر که متاعی گران بهاست
نزدیک رفت پیرزنی گوژ پشت و گفت
این اشک دیده من و خون دل شماست.
همچنین در روایت است که از عوامل بقای اسلام و مسلمین این است که اموال و ثروتها نزد کسانی باشد که می دانند حق و میزان درست در کار مال و مالداری چیست و همواره با آن اموال، کار خیر میکنند و برای خود نگه نمیدارند و از جمله عوامل فنای اسلام و مسلمانان نیز این است که اموال و داراییهای جامعه اسلامی در دست کسانی قرار گیرد که حق آنها را نمیدانند و با آن کار خیر انجام نداده و اموال خود را احتکار کرده و بدان بخل میورزند و زندگیهای اشرافی و پر تجمل و غرق در اسراف و اتلاف ترتیب میدهند.
از صاحب فصول، یکی از علمای بزرگ شیعه، پرسیدند: اگر بدانی چند ساعت دیگر به مرگت مانده است، در این چند ساعت چه میکنی؟ او گفت: روی سکوی درِ خانهام مینشینم تا نیازهای مردم را برآورده سازم، شاید کسی بیاید و از من چیزی بخواهد و نیازی داشته باشد گرچه آن نیاز، استخارهای باشد.
صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند
کز کار خلق یک گره بسته وا کند.]
میتوانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌸🍀🌸🍀🌸
🌹🍀🌸☘🌷🌿💐
یا صاحب الزمان عج
عیدی رسیده است، که در آن امید نیست/
صدها بهار هم برسد، بیتو عید نیست/
تکراری و شبیه به هم, چون گذشتهها/
امسال هم اگر تو نیایی جدید نیست/
هر بار دوره میکنم این سالنامه را/
جز حسرت ظهور تو در سر رسید نیست/
ما را ببخش اگر دلمان در سیاهی است/
یا چشممان ز اشک فراقت سپید نیست/
🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
با سلام و احترام
فرا رسیدن همزمان بهار طبیعت و بهار قرآن و عبادت را خدمت شما و خانواده محترم تبریک و تهنیت و شادباش عرض میکنم.
ان شاء الله سالی پر برکت همراه با سلامتی و موفقیت و عاقبت بخیری پیش رو داشته باشید.
التماس دعا 🌹
ارادتمند - حسین غفوری (کانال حدیث هفته) 🙏
🌹🌿🌹🌿🌹
🌿🌹🌿🌹
🌹🌿🌹
🌿🌹
🌹
حدیث هفته ۸۲۳
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله
لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ.
اگر بندگان خدا میدانستند که در ماه رمضان چه برکاتی وجود دارد، دوست داشتند که تمام سال، رمضان باشد.
بحارالانوار ج۹۳ ص۳۴۶
[ماه مبارک رمضان، یک دوره پاکسازی جسم از سموم و تنفس و آمادگی اعضای بدن برای کارکرد سالانه و یک دوره تقویت اراده و ایمان جهت آمادگی و ایجاد ظرفیت روحی انسان برای پشت سر گذاشتن موانع رشد و کمال و کسب موفقیتها در طول یک سال بلکه سالهای متمادی است. اگر این آثار شگرفِ جسمی و روحی را در کنار شرایط ویژه خداوند برای کسب فضایل و رشد و بالندگی بینظیر در این ماه قرار دهیم که حتی خواب و نَفَس کشیدن انسان هم برای او عبادت و کمال محسوب میشود، میتوانیم به گوشهای از برکات ماه رمضان پی ببریم که ما امکان علم به آنها را پیدا کردهایم!
برکات اجتماعی این ماه عزیز بر کسی پوشیده نیست؛ از درک عملی احوال نیازمندان که میتواند انگیزه مضاعف برای کمک و دستگیری از ایشان ایجاد کند تا توجه ویژه به مهمانیهای فامیلی و دوستانه و جلسات دسته جمعی دعا و مناجات و همیاریهای اجتماعی جهت رفع مشکلات جامعه مثل مجالس گلریزان برای آزادی زندانیها، تنها بخشی از این برکات است.
هر چه انسان بیشتر به آثار فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان میاندیشد، آرزو میکند که ای کاش همه سال، رمضان باشد و شاید یکی از فلسفههای ماه رمضان این باشد که انسانها سعی کنند نمونه کارهای انجام شده در آن را، در طول سال تکرار کنند و خداوند هم عنایات خاص خودش را شامل ایشان نماید. و الله هو العالم ..]
میتوانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌹🌿🌹🌿🌹
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
حدیث هفته ۸۲۴
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله
عَنِ اَلرِّضَا علیهالسلام عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُالسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سِتَّةٌ مِنَ اَلْمُرُوَّةِ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِي اَلْحَضَرِ وَ ثَلاَثَةٌ مِنْهَا فِي اَلسَّفَرِ؛ فَأَمَّا اَلَّتِي فِي اَلْحَضَرِ فَتِلاَوَةُ كِتَابِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ عِمَارَةُ مَسَاجِدِ اَللَّهِ وَ اِتِّخَاذُ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَمَّا اَلَّتِي فِي اَلسَّفَرِ فَبَذْلُ اَلزَّادِ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ اَلْمِزَاحُ فِي غَيْرِ اَلْمَعَاصِی.
شش چيز نشانه مروت و جوانمردی است؛ سه مورد در حَضَر [غیر از سفر] و سه مورد در سفر و مسافرت،
آنچه در حَضَر نشانه مروت است؛
۱. خواندن و تلاوت قرآن،
۲. آباد کردن مساجد، [اعم از ساخت، تجهیز، نظافت و ...]
۳. دوستيابى و نگهداشتن دوستان در راه رضای خداوند عزیز و جلیل
و اما آنچه در سفر و مسافرت نشانه جوانمردی است؛
۱. بذل و بخشش توشه و امکانات سفر به همراهان،
۲. خوش خلقی و خوش رفتاری با همسفران،
۳. شوخى و مزاح با دیگران البته به شرطی که موجب گناه و معصیت و آزار دوستان و همراهان نشود.
بحار الأنوار، ج۷۳، ص۳۱۱
میتوانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌸🍃🌸🍃🌸
🌷🍂🌷🍂🌷
🍂🌷🍂🌷
🌷🍂🌷
🍂🌷
🌷
حدیث هفته ۸۲۵
امیرالمؤمنین علیهالسلام
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ.
محبوبترین اعمال نزد خداوند سبحان بر روی زمین، دعا و مناجات با خداست و برترین عبادت، حیاء و عفت و پاکدامنی است.
بحارالانوار ج۹۰ ص۲۹۶
[طبق آموزههای اسلام، دعا کردن فی نفسه موضوعیت داشته و به شدت نسبت به آن توصیه و سفارش شده است چونکه باعث ایجاد رابطه مستقیم بین بنده و خداوند است و در عین حال به معنای دل کندن از غیر خدا و رو آوردن به سمتِ تنها معبود تمامِ عوالم وجود است. پس فارغ از اینکه انسان از خدا چه چیز بخواهد یا آن را چگونه مطرح نماید که البته هر کدام، شرایط و آداب مخصوص به خود را دارد، خود دعا کردن و درخواست خویش را به درگاه معبود بردن، برای انسان کمال بوده و یکی از نیازهای اساسی او را که ارتباط با برترین موجود هستی است، برطرف مینماید. همچنین حفظ عفت و پاکدامنی چه از ناحیه مردان و چه از طرف زنان، میتواند به عنوان برترین عبادت مطرح شود چراکه آثار مثبتِ فردی و اجتماعی بسیاری به ارمغان خواهد داشت.]
میتوانید از طریق پیوندهای زیر 👇👇 کانال حدیث هفته را دنبال کنید؛
پیامرسان ایتا
eitaa.com/hadisehafte
پیامرسان سروش
sapp.ir/hadisehafte
🌷🍂🌷🍂🌷