امام صادق علیه السلام :
كانَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام إذا قامَ فِي الصَّلوةِ كَأَنَّهُ ساقُ شَجَرَةٍ لايَتَحرَّكُ مِنهُ شَيءٌ إلّا ما حَرَّكَهُ الرِّيحُ مِنهُ.
امام سجّادعليه السلام هرگاه به نماز مي ايستاد چنان تنه درختي بود كه چيزي از آن تکان نمی خورد مگر آنچه را كه باد تکان می داد.
📚 الكافي ، ج ۳ ، ص ۳۰۰ .
امام صادق علیه السلام:
📝 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا.
رسول خدا صلى الله و آله و سلم فرموده است: هر که کار زشتى را فاش کند چون کسى است که آن را انجام داده.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:59 روایة:2
#حدیث
امام صادق علیه السلام:
📝 مَنْ قَالَ فِی مُؤْمِنٍ مَا رَأَتْهُ عَيْنَاهُ وَ سَمِعَتْهُ أُذُنَاهُ فَهُوَ مِنَ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الَّذِینَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِىالَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیم.
ٌ
هر که درباره مؤمنى بگوید آنچه دو چشمش دیده و دو گوشش شنیده پس او از کسانى است که خداى عزوجل درباره آنها فرموده: همانا آنان که دوست دارند فراوان -یا آشکار- شود فحشا بین آنان که ایمان آوردهاند، ایشان را عذابى دردناک است، (سوره نور آیه 18)
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:60 روایة:2
#حدیث
امام کاظم علیه السلام:
📝 مَنْ ذَكَرَ رَجُلًا مِنْ خَلْفِهِ بِمَا هُوَ فِیهِ مِمَّا عَرَفَهُ النَّاسُ لَمْ يَغْتَبْهُ وَ مَنْ ذَكَرَهُ مِنْ خَلْفِهِ بِمَا هُوَ فِیهِ مِمَّا لَا يَعْرِفُهُ النَّاسُ اغْتَابَهُ وَ مَنْ ذَكَرَهُ بِمَا لَيْسَ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَهُ .
هر که پشت سر کسی چیزى بگوید که در او هست و مردم از آن اطلاع دارند. غیبت او را نکرده، و هر که پشت سر کسى چیزی بگوید که در اوست ولى مردم اطلاع ندارند، غیبت او را کرده، و هر که پشت سر کسى چیزى بگوید که در او نیست به او بهتان زده است.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:61 روایة:6
#حدیث
امام صادق علیه السلام:
📝 مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِیدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
هر که بر علیه مؤمنی شایعه ای بسازد و قصدش ریختن آبرویش باشد تا از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان اخراج کند و شیطان هم او را نپذیرد.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:62 روایة:1
#حدیث
امام صادق علیه السلام:
📝 مَنْ شَمِتَ بِمُصِیبَةٍ نَزَلَتْ بِأَخِیهِ، لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يُفْتَتَنَ.
هر کس در گرفتاری برادر دینیش آنچه سزاوار نیست کند (شادی، سرزنش و ...)از دنیا نرود تا خودش گرفتار آن شود.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:63 روایة:1
#حدیث
امام صادق علیه السلام:
📝 لَا تُبْدِی الشَّمَاتَةَ لِأَخِیكَ فَيَرْحَمَهُ اللَّهُ وَ يُصَيِّرَهَا بِكَ.
در گرفتارى برادرت نامناسب رفتار مکن چه بسا خداوند به او رحم کند و آن گرفتارى را به سوى تو بگرداند.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:63 روایة:1
#حدیث
امام کاظم علیه السلام:
فِى رَجُلَيْنِ يَتَسَابَّانِ قَالَ الْبَادِىمِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَعْتَذِرْ إِلَى الْمَظْلُومِ.
درباره دو کس که به هم دشنام داده اند;
فرمود: آن که آغاز کرده ستمکارتر است، و گناه او و گناه طرف مقابل به گردن اوست تا زمانی که از ستم دیده معذرت نخواسته.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:64 روایة:4
#حدیث
امام صادق علیه السلام:َ
📝 لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْ مُؤْمِنٍ عَمَلًا وَ هُوَ مُضْمِرٌ عَلَى أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ سُوءاً
خداوند از هر مومنى که نیت بد نسبت به برادر مومنش در دل دارد هیچ عملى را نپذیرید.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:65 روایة:8
#حدیث
امام باقر علیه السلام:
📝 مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَطْعُنُ فِى عَيْنِ مُؤْمِنٍ إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِیتَةٍ.
هیچ کسى رو در روی مؤمنی به وی زخم زبان نزند، جز این که به بدترین مرگها بمیرد.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:65 روایة:9
#حدیث
🔺 یاوری خوب
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 نِعمَ العَونُ عَلى أسرِ النَّفسِ وَ كَسرِ عادَتِهَا التَّجَوُّعُ ؛
🔹 «گرسنگى ، چه خوب ياورى براى اسير كردن نفْس و شكستن عادت آن است!.»
📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤
هدایت شده از گروه فرهنگی جهادی علی بن موسی الرضا ع
⚫️⚪️ #ضربت_خوردن_حضرت_علی
#در_مسجد_کوفه
از جمله، خود #عبدالرحمن_بن_ملجم مرادی را كه به رو خوابیده بود، بیدار و خواندن نماز را به وی گوش زد كرد هنگامی كه آن حضرت وارد محراب مسجد شد و مشغول خواندن نماز گردید و سر از سجده اول برداشت، نخست#شبیث_بن_بجره با شمشیر برّان بر وی هجوم آورد، ولیكن شمشیرش به طاق محراب اصابت كرد و پس از او، عبدالرحمن بن #ملجم_مرادی فریادی برداشتلله الحكم یا علی، لا لك و لا لأصحابك"!
و شمشیر خویش را بر فرق نازنین #حضرت_علی(ع) فرود آورد و سر مباركش را تا به محل سجده گاهش شكافت.(5)#حضرت_علی (ع) در محراب مسجد، افتاد و در همان هنگام فرمود:
#بسم_الله_وبالله_وعلی_ملّه_رسول_الله، #فزت_وربّ_الكعبه
سوگند به #خدای_كعبه، رستگار شدم.(6)
نمازگزاران #مسجد_كوفه، برخی در پی شبیب و ابن ملجم رفته تا آن ها را بیابند و برخی در اطراف حضرت علی(ع) گرد آمده وبه سر و صورت خود می زدند و برای آن حضرت گریه می نمودند#حضرت_علی (ع)، در حالی كه خون از سر و صورت شریفش جاری بود، فرمود:
#هذا_ما_وعدنا_الله_ورسوله (7)
این همان وعده ای است كه خداوند متعال و رسول گرامی اشت به من داده اند.#حضرت_علی (ع) كه توان ادامه نماز جماعت را نداشت، به فرزندش #امام_حسن_مجتبی(ع) فرمود كه نماز جماعت را ادامه دهد و خود آن حضرت، نمازش را نشسته تمام كرد.
روایت شده كه آن حضرت در آن شب بیدار بود و بسیاراز اتاق بیرون می رفت و به آسمان نظر می كرد و می فرمود: به خدا سوگند، دروغ نمی گویم و به من دروغ گفته نشده است. این است آن شبی كه به من وعده شهادت دادند*روایت شد، كه در هنگام ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر مطهر #حضرت_علی(ع)، زمین به لرزه در آمد و دریاها مواج و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد به هم خوردند و خروش از فرشتگان آسمان ها بلند شد و باد سیاهی وزید، به طوری كه جهان را تیره و تاریك ساخت و جبرئیل امین در میان آسمان و زمین ندا داد و همگان ندایش را شنیدندوی می گفت: تهدمت و الله اركان الهدی، و انطمست أعلام التّقی، و انفصمت العروه الوثقی، قُتل ابن عمّ المصطفی، قُتل الوصیّ المجتبی، قُتل علیّ المرتضی، قَتَله أشقی الْأشقیاء؛(8)
سوگند به خدا كه اركان هدایت درهم شكست و ستاره های دانش نبوت تاریك و نشانه های پرهیزكاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. زیرا پسر عموی رسول خدا(ص) شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را سیاه بخت ترین اشقیاء، ] یعنی ابن ملجم مرادی [ به شهادت رسانیدبدین گونه پیشوایی شایسته، امامی عادل، خلیفه ای حق جو، حاكمی دلسوز و یتیم نواز، كامل ترین انسان برگزیده خدا و جانشین بر حق #محمد_مصطفی(ص)، به دست شقی ترین و تیره بخت ترین انسان روی زمین، یعنی ابن ملجم مرادی ملعون، از پای درآمد و به سوی ابدیت و #لقاءالله و هم نشینی با پیامبران الهی و رسول خدا(ص) رهسپار گردید و امت را از وجود شریف خویش محروم نمود
پی نوشت ها:🔰🔰
1- #الارشاد ( #شیخ مفید)، ص 20؛ الجوهره فی نسب الامام علی و آله (البری)، ص 112
2- وقایع الایام ( *شیخ_عباس_قمی )، ص 41؛ تاریخ ابن خلدون، ج2، ص 184
3- الارشاد، ص 21؛ وقایع الایام، ص 41؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 171
4- منتهی الآمال، ج1، ص 172
5- الارشاد، ص 23؛ منتهی الآمال، ج1، ص 172؛
(۲)