eitaa logo
🇮🇷روزی یک حدیث🇵🇸
262 دنبال‌کننده
983 عکس
4 ویدیو
2 فایل
«إن حدیثنا یحیی القلوب» در این کانال سعی می شود روزانه یک حدیث یا روایت از فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم، به امید زنده شدن دلها تقدیم شود. ارتباط با مدیر @hmadreza اکنون در ۳ بخش حدیث تقدیم میشود: کتاب کافی، تربیت نبوی ص و فضائل حضرت امیر المؤمنین ع
مشاهده در ایتا
دانلود
سازمان بهداشت جهانی اعتراف کند حسین(ع) معجزه کرد یا کرونا دروغ بود؟! حدود دو ماه از دهه اول محرم و بیش از ده روز از ایام اربعین گذشت؛ اما پیش‌بینی‌های مراکز بهداشتی از وضعیت کرونا در عراق هرگز به‌درستی محقق نشد. طبق برخی از آمارها در تاسوعا و عاشورای امسال حدود ۵ میلیون زائر در کربلا حضور داشتند و سرشماری‌های‌ الکترونیکی عتبه عباسیه در ایام اربعین، کربلا را میزبان حدود ۱۵ میلیون زائر اعلام کرد. ازسویی در چند سال اخیر با توجه به حضور و دخالت‌های امریکا و ایجاد ناامنی و عقب‌افتادگی‌های تحمیلی توسط غربی‌ها در عراق، وضعیت این کشور از نظر بهداشتی و درمانی بسیار اسفناک، و شمار بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران و دارو بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است. پس در اینجا با سه عامل روبه‌روییم: جمعیت متراکم زوار در عاشورا و اربعین؛ وضعیت اسفناک بهداشتی در عراق؛ و گذشت بیش از ده روز از ایام اربعین که زمان کافی برای بروز علائم و انتشار ویروس است. گویا این سه مقدمه سازمان‌های بهداشتی را باید به این نتیجه برساند که کرونا سرتاسر کشور عراق را فراگرفته‌ است و به‌زودی از کشته پشته می‌سازد. اما جمع‌بندی اخبار "شبکه السومریه" عراق در خلال این روزها، نشان داد که آمار مبتلایان به کرونا و تلفات ناشی از آن دقیقا خلاف این پیش‌بینی‌هاست و سیر پیشرفت این ویروس در عراق بسیار طبیعی و باثبات گزارش می‌شود و وضعیت عراق برخلاف پیش‌بینی‌ها هرگز بحرانی نشد و بلکه بیماری در کربلا به‌شدت فروکش هم نمود. بدیهی است که نگارنده قصد ندارد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را زیر سوال ببرد و اتفاقا باور دارد که حفاظت از جان خود و دیگران شرعا و عقلا واجب است. پرسش ما از سازمان بهداشت جهانی و متخصصان امر این است: چرا کرونا در عراق آن‌طور که شما پیش‌بینی می‌‌کردید، رشد نکرد؟ آیا سیدالشهدا علیه‌السلام معجزه کرده، یا واقعیت کرونا چیزی است غیر از آنچه تاکنون شما به جهانیان دیکته کرده‌اید؟ ازسوی‌دیگر متاسفانه در این روزها کشورمان با وجود تعطیلی اماکن زیارتی، مساجد، نماز جمعه، و محدودیت‌های فراوان در عزاداری ایام محرم و به‌رغم رعایت بیش از ۹۰درصد پروتکل‌های بهداشتی توسط مومنان و عزاداران، با موج سوم و شدید کرونا روبه‌روست. واقعیت چیست؟! سازمان‌ بهداشت جهانی تاکنون تجمعات و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کرد. همچنین مدیران وزارت بهداشت کشورمان که بعضا مریدان بی‌چون‌وچرای آرای آن سازمان‌اند، همین حرف‌ها را تکرار می‌کردند. حال باید پاسخ‌گوی این ادعاها در برابر افکار عمومی باشند، و اگر پاسخی قانع‌کننده‌ ندارند پس باید به‌صراحت اعتراف کنند که این اتفاق در عراق معجزه بی‌بدیل اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده‌، و یا کرونا آن‌چیزی‌ نیست که تاکنون می‌پنداشتند. خبرگزاری رسا
امام قائم 🖌 حضرت عليه السلام ـ در پاسخ بـه پـرسـش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ : فرزندم محمّد ، اوست امام و حجّت پس از من . هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است . بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرايان به نابودى افتند . كسانى كه (براى ظهور او) زمان تعيين كنند دروغ گويند . پس از آن غيبت ظهور مى كند . گويى پرچمهاى سفيد را مى بينم كه در نجفِ كوفه برفراز سر او در اهتزازند . 🖌 عن حسن بن علی العسکری ع : وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ : ابْنِي محمّدٌ ، وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً . أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ، ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ . 📚 بحار الأنوار : ۵۱ / ۱۶۰ / ۷
مزه پران 🖌 شنیدم حضرت (ع) ‏فرمود: خداى عزوجل کسی که میان جمع مزه پرانی کند را دوستش دارد در صورتیکه حرف زشتى نباشد. 🖌 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْمُدَاعِبَ فِی الْجَمَاعَةِ بِلَا رَفَثٍ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 486 روایة: 4
خنده مؤمن چه شکلیه؟ 🖌 حضرت (ع) فرمود: خنده مؤمن تبسم است. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ ضَحِكُ الْمُؤْمِنِ تَبَسُّمٌ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 486 روایة: 5
خنده چقدر؟ حضرت علیه السلام فرمود: خنده بیش از حد دین را ذوب می کند چنانچه آب نمک را. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال:َ كَثْرَةُ الضَّحِكِ تَمِیثُ الدِّینَ كَمَا يَمِیثُ الْمَاءُ الْمِلْحَ‏. اصول کافى جلد 4 صفحه: 486 روایة: 6
شوخی=بگو مگو 🖌حضرت علیه السلام فرمود: وقتی کسى را دوست دارى با او شوخی و بگو مگو مکن. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا أَحْبَبْتَ رَجُلًا فَلَا تُمَازِحْهُ وَ لَا تُمَارِهِ‏. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 487 روایة: 9
گریه و خنده 🖌 حضرت علیه السلام فرمود: یحیى بن زکریا علیه السلام اینگونه بود که گریه مى‏ کرد و نمى ‏خندید، و عیسى بن مریم علیه السلام اینگونه بود که هم مى ‏خندید و هم گریه مى ‏کرد، و آنچه عیسى علیه السلام مى ‏کرد بهتر بود از آنچه یحیى علیه السلام مى‏ کرد. 🖌 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ كَانَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا ع يَبْكِی وَ لَا يَضْحَكُ وَ كَانَ عِیسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع يَضْحَكُ وَ يَبْكِی وَ كَانَ الَّذِی يَصْنَعُ عِیسَى ع أَفْضَلَ مِنَ الَّذِی كَانَ يَصْنَعُ يَحْيَى ع‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 488 روایة: 20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمونه اخلاق 🖌 حضرت (ع) فرمود: (ص) نگاهش را میان اصحاب تقسیم مى ‏کرد و به این و آن برابر نگاه مى ‏کرد، و رسول خدا (ص) هرگز پاهایش را پیش اصحاب دراز نمى ‏کرد، و اگر مردى به آنحضرت دست مى ‏داد رسول خدا (ص) دستش را رها نمى ‏کرد تا او رها کند، چون این مطلب را دانستند مردى که با او دست مى ‏داد زود دستش را مى‏ کشید. 🖌 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقْسِمُ لَحَظَاتِهِ بَيْنَ أَصْحَابِهِ فَيَنْظُرُ إِلَى ذَا وَ يَنْظُرُ إِلَى ذَا بِالسَّوِيَّةِ قَالَ وَ لَمْ يَبْسُطْ رَسُولُ اللَّهِ ص رِجْلَيْهِ بَيْنَ أَصْحَابِهِ قَطُّ وَ إِنْ كَانَ لَيُصَافِحُهُ الرَّجُلُ فَمَا يَتْرُكُ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدَهُ مِنْ يَدِهِ حَتَّى يَكُونَ هُوَ التَّارِكَ فَلَمَّا فَطَنُوا لِذَلِكَ كَانَ الرَّجُلُ إِذَا صَافَحَهُ قَالَ بِيَدِهِ فَنَزَعَهَا مِنْ يَدِهِ‏. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 496 روایة: 1
همسایه کیست؟ مردى از انصار خدمت رسول خدا (ص) آمده عرض کرد: نزدیکترین همسایه من کسى است که خیرى از او بمن نرسد و از شرش آسوده نیستم؟ پس رسول خدا (ص) به سلمان و اباذر _(راوى گوید:) دیگرى را هم من فراموش کردم و گمان دارم که مقداد بود_ دستور داد که با بلندترین آوازشان در مسجد فریاد زنند که: هر که همسایه ‏اش از آزار او آسوده نباشد ایمان ندارد، پس آنها سه بار آن را گفتند، سپس با دست اشاره کرد که تا چهل خانه از پیش رو و پشت سر و طرف راست و چپ. (یعنى تا چهل خانه از چهار طرف همسایه هستند). إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَاهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ فَقَالَ ... إِنَّ أَقْرَبَ جِیرَانِی مِنِّی جِوَاراً مَنْ لَا أَرْجُو خَيْرَهُ وَ لَا آمَنُ شَرَّهُ قَالَ فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع وَ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ _وَ نَسِیتُ آخَرَ وَ أَظُنُّهُ الْمِقْدَادَ_ أَنْ يُنَادُوا فِی الْمَسْجِدِ بِأَعْلَى أَصْوَاتِهِمْ بِأَنَّهُ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَه. ُ فَنَادَوْا بِهَا ثَلَاثاً ثُمَّ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى كُلِّ أَرْبَعِینَ دَاراً مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ‏. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 489 روابه:1
varesoon.ir در مجلس مناظره اى بين علماى فرقه هاى اسلامى تشكيل دادند، از علماى عامّه ، عالم بزرگ سنى ها، و از علماى شيعه مرحوم در مجلسى حضور داشتند. مجلس از شيعه و سنى پر بود. آلوسى به نمايندگى از عامّه روكرد به شيخ مظفر و گفت: اجازه مى دهيد سؤال كنم؟ مرحوم مظفر فرمود: سؤال كن. آلوسى پرسيد: درباره ى دستور ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ به ابوبكر كه به جاى خود براى مردم نماز جماعت بخواند، چيست؟ اگر مرحوم مظفر در جواب مى گفت: سند اين سخن ضعيف است، يا دلالت بر خلافت ندارد، از هر جهت آلوسى او را مى پيچاند و بالاخره جواب روشن نمى شد، و به نظر مى رسيد كه حق با آنها است؛ ولى مرحوم مظفر بدون تأمل فرمود: « إِنَّ الرَّجُلَ لَيَهْجُرُ.» قطعا اين مرد هذيان مى گويد! واقعا اين جواب در اين جا معجزه است آلوسى نتوانست نفس بكشد و حرفى بزند، لذا خاموش شد: ؛ گويى سنگ در دهان او انداختند! و با همين سؤال و جواب، ختم جلسه اعلام شد! آلوسى با اين كه اهل فضل است و در كتاب تفسير خود مطالب معقولى ذكر مى كند، ولى وقتى به مسأله ى امامت مى رسد گويى همان شخص فاضل نيست و حرف هاى ركيك و عاميانه مى زند! . مطلب فوق به نقل از خادم الشریعه مرحوم حضرت آیت الله بهجت است.
همسایه خوب 🖌 حضرت علیهما السلام فرمود: همسایه ی خوب بودن تنها به این نیست که از آزار همسایه خوددارى کنى، بلکه همسایه خوب بودن این است که بر آزار او نیز شکیبائى کنى. 🖌 عَنْ عَبْدٍ صَالِحٍ ع قَالَ قَالَ لَيْسَ حُسْنُ الْجِوَارِ كَفَّ الْأَذَى وَ لَكِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ صَبْرُكَ عَلَى الْأَذَى‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 492 روایة: 9