💎امام علی(علیه السلام):
بدان خدایی که گنجینه های آسمان ها و زمین به دست اوست به تو اجازه ی دعا داده، واجابت آن را بر عهده گرفته، و تو را فرمان داده که از او بخواهی تا به تو ببخشد، و از او رحمت طلب کنی تا تو را رحمت کند
📗نهج البلاغه قسمتی از نامه ۳۱
📚 @HadithNegar
#شرح_حدیث
💢 بهره گیری از دنیا تا چه حد؟! ...
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام :
برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. بدین وسیله در کارهای دین، کمک بجویید.
إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ؛
📚 فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷
✍️ شرح حدیث:
دنیا، تجارت خانه ی اولیای خداست.
در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم.
در سخنی از امام علی علیه السلام آمده است:
🔅 مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند(۱).
این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم(۲).
پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانه ی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد.
🍀 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفاده ی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه ی پیشوایان دینی است.
🔅 امام کاظم علیه السلام فرموده است:
بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد:
ساعتی برای مناجات با خدا
ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش
ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن
ساعتی هم برای لّذت حلال.
آن گاه فرمود: به وسیله ی این، می توانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳).
•┈┈••
۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲
۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱
۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱
📗حکمت های رضوی ، استاد جواد محدثی
📚 @HadithNegar
💎رسول خدا (صلی الله علیه و آله) :
ما النّارُ فياليَبَسِ بِأسرَعَ مِنَ الغيبَةِ في حَسناتِ العَبدِ.
سرعت نفوذ آتش در خوردن گياه خشك به پای سرعت اثر غيبت در نابودی حسنات يك بنده نمیرسد.
📗بحارالانوار: ج ٧٥، ص ٢٢٩
📚 @HadithNegar
#شرح_حدیث
💢 ارادهاى برتر از اراده ما!
•✾(عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ).✾•
✍️ #امام_علی_علیه_السلام در اين كلام نورانىاش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مىفرمايد:
🔅«خداوند را بهوسيله بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم»؛
ا نهجالبلاغه، حکمت ٢٥٠ ا
🔸 اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود.
✧═┅ تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه:
بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد وانسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود.
✧ كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست مىتوانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق اراده او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
☆ در اينكه آيا واژههاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى اراده انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهجالبلاغه اختلاف نظر است؛
📗 آیت الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین، ج ۱۴، ص ۷۳
#خداشناسی
📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع):
الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَواعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ .
مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال واعظی از درون خود قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.
📗بحارالأنوار، ج ۷۲ ، ص ۶۵ ، ح ۳
##نیازمندی_مومن
📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع):
مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً .
ملاقات و دیدار با دوستان و برادران، موجب صفای دل و نورانیّت آن می گردد و سبب شكوفایی عقل و درایت خواهد گشت، گرچه در مدّت زمانی كوتاه انجام پذیرد.
📗امالی شیخ مفید، ص ۳۲۸ ، ح
#دیدار_دوستان
📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع):
أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْإِخْلَاصُ .
با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است كه خالصانه باشد.
📗بحارالأنوار، ج ۶۷ ، ص ۲۴۵ ، ح ۱۹
#عبادت
📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع):
مَن أصغى إلى ناطِقٍ فقَد عَبَدَهُ، فإن كانَ النّاطِقُ یؤَدّی عَنِ اللّهِ عَزَّوجلَّ فقَد عَبَدَ اللّهَ، وإن كانَ النّاطِقُ یؤَدّی عنِ الشَّیطانِ فقَد عَبَدَ الشَّیطانَ .
هركه به گویندهاى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید شنونده خدا را عبادت كرده و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده باشد.
📗الكافی، ج ۶ ، ص ۴۳۴ ، ح ۲۴ .
#گوش_دادن
📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام:
ارکان توبه
« اَلتَّوبَةُ عَلی اَربَعِ دَعائِمٍ: نَدَمٌ بِالقَلبِ، وَ استِغفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، وَ عَزمٌ اَن لا یَعُودَ»
توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی به دل، استغفار به زبان، کار (و جبران) با اعضاء، و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد.
📗کشف الغمّه، ج2، ص349
#شرح_حدیث :
دریچه ای که به نام «توبه» به روی گنهکاران باز است، موهبتی الهی و لطفی خاص است. تا بندگان خطاکار، باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند.
آنچه توبه را تشکیل می دهد، عناصر چهارگانه ای است که در این حدیث آمده است:
اول: «پشیمانی قلبی»، تا گنهکار، از عمل زشت خود در درون پشیمان نشود، توبه مفهومی ندارد.
دوم:«آمرزش خوهی به زبان» و به تعبیر دیگر«استغفار»، که نشان دهنده ی تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست مغفرت و بخشایش از اوست.
سوم:«جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه ی ما با خداست، چه در حقوقی که مردم بر گردن ما دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده، یا به کسی تهمت زده است، توبه اش پرداختِ حق النّاس و رفع تهمت از متّهم است.
چهارم: تصمیم جدّی بر تکرار نکردن گناه.
فرض کنید کسی سرقت کرده و به زندان افتاده است و می گوید توبه کرده ام. وقتی توبه اش واقعی است که عزم جدّی داشته باشد که اگر آزاد شد، هرگز سراغ دزدی نرود. و الّا اگر به فکر سرقتهای بعدی باشد، توبه اش جدی و واقعی نیست.
قرآن کریم به صورت مکرر پس از بیان توبه، اصلاح را آورده است « تابو و اصلحوا» (بقره 160؛ نساء:146؛ آل عمران : 89؛ و موارد دیگر.) و این اشاره دارد به اینکه توبه تنها استغفار به زبان نیست. بلکه باید در عمل نیز جبران کند. به هر حال، گناه نکردن، آسان تر از توبه کردن است.
📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ .
هر كه كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در آن کار شریک می باشد.
📗كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹
📚 @HadithNegar