eitaa logo
حدیث نگار
41.2هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
1.5هزار ویدیو
35 فایل
✅ تبلیغات @Ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/FW7.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌مجاهدان در راه خدا، بهترین مردمانند امیرالمؤمنین علیه‌السلام: خَیرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نَفسَهُ فِی سَبیلِ اللَّهِ یُجاهِدُ أعداءَهُ یَلتَمِسُ المَوتَ أوِ القَتلَ فی مَصافِّهِ. بهترین مردم کسی است خود را در راه خدا وقف کرده و با دشمنان او به نبرد بر می‌خیزد، و #مرگ یا کشته شدن در میدان نبرد را آرزو می‌کند. 🔹مستدرک الوسائل، ج 11، ص 17 #جهاد #دفاع #مجاهد 📚 @HadithNegar
🕌سه راه خداشناسى در نهج البلاغه يكى از سخنان معرفت بخش مولى العارفين اميرالمومنين عليه السلام كه در بخش سوم نهج البلاغه روايت شده است اين جمله است: «عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم‏». خداوند را به شکسته شدن تصمیم ها و باز شدن گره ها و به هم زدن نیت ها شناختم. ▫️در اين بيان، امام عليه السلام براى معرفت و خداشناسى سه راه ارائه فرموده است كه هر يك جداگانه براى رسيدن به كافى است 1- فسخ عزيمت ها. 2- باز شدن ها. 3- شكسته شدن همت ها. ▫️فسخ عزيمت ها بسيار اتفاق مى افتد كه انسان تصميم بر كارى مى گيرد و عزم مى نمايد آن را انجام دهد و به نظر خودش تمام مقدمات آن كار را فراهم مى سازد و چنان است كه از جانب او و از جهت نيتى كه دارد هيچ انصرافى حاصل نشده است و مى خواهد به هر قيمتى و به هر طور شد آن كار را تمام کند و خود را عملى سازد و از جهت مقدماتى كه بايد فراهم كند نيز به نظر خودش كوتاهى نكرده است. اما ناگهان مانعى كه معلوم است جريان غيبى است و به علل مادى نمى توان آن را مستند كرد، موجب مى شود كه نقشه او خنثى شود و با اينكه اراده اش محكم بود و مقدمات كار از هر جهت فراهم شده و اطمينان به رسيدن به مقصود بود، جلوى نيل به مقصود گرفته مى شود و از آن عمل ممنوع مى گردد. در تاريخ حوادثى كه گواه اين مطلب است بسيار است و گاه هم توسلات و و دعاها موجب شده است كه نقشه هاى صد در صد مورد اطمينان دشمن "نظير جريان بسيار عجيب طبس" شكست بخورد و هاشان باطل شود. ▫️باز شدن گره ها (حل العقود) اين احتمال نزديك به ذهن است كه مراد از ، باز كردن گره هاى امور و حل مشكلات و دشواري هاست. آرى گره هاى بسته به لطف و عنايت خدا گاهى چنان باز مى شود كه به هيچ چيز جز مدد غيبى و امكان استناد ندارد. انسان براى رسيدن به مقصودى هر چه در توان دارد اقدام مى نمايد، اما همه درها را به روى خود بسته مى بيند و سعى و تلاش خود را بى ثمر مى يابد؛ ولى به و به گونه اى كه در ذهنش خطور نمى كرد، درى كه هرگز باز شدنش را احتمال نمى داد به رويش باز مى شود و به مقصد نايل مى گردد. در اين دو مورد، یعنی "فسخ عزيمت ها و باز شدن گره ها"، حكايات و سرگذشتها بسيار است، كه بر افراد تحت فشار و پس از سختيهاى بسيار كار آسان و پس از تنگيها و ها، گشايش نصيبشان گرديد و مضمون اين آيات بر ايشان ظاهر شد: - 'سيجعلُ اللهُ بعدَ عُسرٍ يُسراً'. «طلاق» - 'فانّ مع العُسر يُسرا انّ مع العُسر يُسراً'. «انشراح» - و 'و من يتوكل على الله فهو حَسبُه'. «طلاق» - و 'من يتق الله يجعل له مِن امره يُسراً'. «طلاق» ▫️شكسته شدن همت ها (نقض الهمم) همّ و همت اگر چه معانى متعدد دارد و يكى از معانى آن تصميم و عزم است كه بنابراين معنى مضمون جمله سوم همان مضمون جمله اولى: 'عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم' است، ولى معناى ديگر آن و قصد است. یعنی انسان قصد و نیت كارى مى نمايد، نيت ديگر برايش حادث مى شود و خداوند در او صارفى از آن نيت مى اندازد كه از آن نيت برمى گردد و آن را دنبال نمى نمايد. ▫️و در پايان براى مزيد فايده، صدر روايتى را كه هشام بن سالم از حضرت صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش امام محمد باقر عليه السلام روايت نموده است، در اينجا نقل مى نماييم: مردى از حضرت اميرالمومنين عليه السلام سوال كرد: 'يا اميرالمومنين بِما عرفتَ ربَّك؟، يا اميرالمومنين! به چه چيز (و چه راه) پروردگارت را شناختى؟' 'قال: بفسخ العزم و نقض الهمّ لما إن هَمَمتُ فحالَ بينى و بين همّى و عزمتُ فخالفَ القضاءُ عَزمى فعلمتُ أن المدبّرَ غيرى'.(2) 'فرمود: به فسخ عزم و شكسته شدن همّ و نيت پروردگار را شناختم، هنگامی که قصد و نيت كردم، ميان من و ميان نيت من حايل شد، و چون عزم كردم، قضا و حكم الهى با عزم من مخالفت كرد؛ پس دانستم كه تدبيركننده، غير من است (يعنى خداوند متعال است). چنانكه ملاحظه مى فرماييد اين حديث نيز نظر ما را در شرح حديث نهج البلاغه تاييد مى نمايد. و چه نيكو گفته است انورى ابيوردى: اگر محوّل حال جهانيان نه قضا است، چرا مجارى احوال بر خلاف رضا است كسى ز چون و چرا دم همى نيارد زد كه نقش بند حوادث وراى چون و چرا است 🔹پی نوشت: 1. نهج البلاغه، حكمت 250. 2. شیخ صدوق، خصال، ج 1، ص 33. منبع: الهیات در نهج البلاغه، آیت الله لطف الله صافی گلپايگانی 📚 @HadithNegar
🕌 معَـــوِّذَتَیْن از آن‌جا که دو سوره ناس و فلق با عبارت «قُلْ اَعوذُ» آغاز می‌شود و نام دیگر آن‌ها مُعَوّذه است، آنها را معوذتین یعنی دو معوذه می‌گویند. ابن شهر آشوب می‌گوید که در اکثر تفاسیر وارد شده که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله، حسنین علیهم السلام را با دو سوره قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ تعویذ می‌کرد، به این سبب آن دو سوره را معوّذتین نامیدند. تعویذ به معنی پناه‌بردن به خداوند بزرگ است. ▫️از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر كس این دو سوره را بخواند مانند این است كه همه كتاب های پیامبران الهی را قرائت كرده باشد. 🔹مجمع البیان ، ج ۱۰ #قرآن 📚 @HadithNegar
🕌فاتحةالکتاب، گنج الهی امیرالمومنین علیه السلام: از پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد». و به تحقیق فاتحه الکتاب بهترین چیزی است که در گنج های عرش است و خدای عزوجل این سوره را به طور اختصاصی به محمد ص داد و بدین سبب او را با عزت کرد و هیچ یک از پیغمبرانش را با او در این فضیلت شریک نکرده ست به جز سلیمان که خدای تعالی به او «بسم الله الرحمن الرحیم» را از فاتحه الکتاب داده است و از بلقیس حکایت کرده که گفت: به درستی که نوشته ای عزیز و گرامی از سلیمان به من رسیده است و نوشته این است که هر کس «بسم الله الرحمن الرحیم» را بخواند و به محمد و دوستی اهل بیت او اعتقادداشته باشد و ایمان قلبی و ظاهری به ایشان داشته باشد خداوند به ازای هر حرفی که از آن سوره پاداش و ثوابی بهتز از دنیا و انچه از مال ها و خوبی ها در آن است به او می دهد و.... 🔹تفسیر البرهان ج1 ص104 #قرآن #بسم_الله 📚 @HadithNegar
✨و تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى‌ بِاللَّهِ وَكِيلًا و بر خداوند توكّل كن، و همين بس كه خداوند وكيل و نگهبان (تو) است. 🔸سوره احزاب، آیه ۳ #قرآن #توکل 📚 @HadithNegar
امام على عليه السلام: هر آنچه را مردم به تو گفتند، انكار نکن كه براى نادانى، همين بس است لا تَرُدَّ عَلَى النّاسِ كُلَّ ما حَدَّثوكَ بِهِ ، فَكَفى بِذلِكَ جَهلاً غررالحكم حدیث10251 📚 @HadithNegar
امام صادق عليه السلام: هر زنى كه به شوهرش بگويد: «من هرگز از روى تو، خيرى نديده ام»، اعمالش بر باد مى رود أيُّمَا امرَأَةٍ قالَت لِزَوجِها: «ما رَأَيتُ قَطُّ مِن وَجهِكَ خَيرا» فَقَد حَبِطَ عَمَلُها وسائل الشيعه ج14 ص115 📚 @HadithNegar
حدیث نگار
امام صادق عليه السلام: هر زنى كه به شوهرش بگويد: «من هرگز از روى تو، خيرى نديده ام»، اعمالش بر باد
🚫 از کلمات آزاردهنده در خانواده استفاده نکنید ❌ باید تمام تلاش صورت گیرد که کلمات و جملات دلسرد کننده از محیط خانواده دور شود، چراکه ممکن است باعث سردی روابط میان همسران شود و پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته باشد ♨️ در این میان در بسیاری موارد زمانی که دعوایی بین همسران صورت می گیرد خانم ها خیلی کلی همه چیز را از بین می برند! مثلا می گویند: تو این زندگی یه روزِ خوش نداشتیم! یه بار نشد یه حرفی بزنم مخالفت نکنی! هیچ وقت چیزی رو که لازم داشتم برام نخریدی! ☝️ این کلی صحبت کردن ها باعث می شه طرف مقابل بسیار تاثیر بدی بگیره! پس وقتی یک دعوا صورت می گیره باید به فکر حل کردن مشکلات بود و نباید همه چیز را خراب کرد که مثلا تو کلا آدم بی خیری هستی! و نباید دعواهای قبلا که تموم شده رو پیش کشید که شرایط بدتر شود! 📎 به قول یک بنده خدایی، وقتی با همسرتون دعواتون می شه، دیوار بلندی که تو زندگی آجر آجر ساختید رو از ریشه نزنید خراب کنید، الآن مشکل یه دونه آجره! همونو حل کنید! 📚 @HadithNegar
امیرالمؤمنین عليه السلام: وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار لا تَستَبطِئْ إجابَةَ دُعائكَ و قد سَدَدتَ طريقَهُ بِالذُّنوبِ غررالحكم حدیث10329 📚 @HadithNegar
🔸🔶 امام على عليه السلام ـ در بيان موعظه هاى لقمان عليه السلام به پسرش ـ : اى پسرم! كسى كه يقينش كم شده و نيّتش در طلبِ روزى ضعيف گشته، [بايد بداند كه] خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به اراده خود، او را در سه حالتْ آفريده و به او روزى داده است، كه در هيچ يك از آن [حالت]هاكارى از دست او بر نمى آمد. [بنابر اين، او بايد بداند كه ]خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را در حالت چهارم نيز روزى مى دهد . 1️⃣☝️حالت اوّل، اين است كه او در رحم مادرش بود و خداوند عز و جل او را در جايى استوار، روزى رساند ، به طورى كه گرما و سرما اذيّتش نكرد. 2️⃣☝️سپس [در حالت دوم] او را از آن جا بيرون آورد و روزىِ او را از راه شير مادرش جارى ساخت و با اين وسيله، او را كفايت كرد و پرورش داد و بى آن كه او توان و نيرويى داشته باشد، او را بزرگ كرد. 3️⃣☝️سپس [در حالت سوم] ، او را از شير گرفت و روزىِ او را در كسب و كار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل هاى آنان براى او محّبت و رحمت نهاد كه گويى غير از آن، چيز ديگرى ندارند ؛ به طورى كه در بسيارى از حالات ، او را بر خودشان مقدّم مى داشتند. 4️⃣☝️تا اين كه [به حالت چهارم رسيد و] بزرگ و عاقل شد و براى خودش مشغول كسب و كار گرديد . [در اين حال ،] عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و همه حقوق خدا را در مالش انكار كرد، و از ترس تنگىِ روزى و بدگمانى به اين كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اكنون و در آينده، روزىِ بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانواده اش سخت گرفت. اى پسرم! بدترين بنده، همين است. الخصال، صفحه 122 📚 @HadithNegar
امام على عليه السلام: از توكّلت تو را همين بس كه براى خود روزى رسانى جز خداوند سبحان نبينى حَسبُكَ مِن تَوكُّلِكَ أن لا تَرى لِرِزقِكَ مُجرِيا إلاّ اللّهَ سُبحانَهُ غررالحكم حدیث4895 📚 @HadithNegar
امام صادق عليه السلام: هر كه جوياى رياست باشد، نابود شود مَن طَلَبَ الرئاسةَ هَلَكَ ميزان الحكمه جلد 4 صفحه 310 📚 @HadithNegar