eitaa logo
حدیث نگار
42.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
35 فایل
✅ تبلیغات @Ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/FW7.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
࣪بسم‌الله الرحمن الرحیم 📚 📚 @HadithNegar
💎امام علی علیه السلام: لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار ✍راه صحیح به سوى مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را مى خوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقیم خطوط انحرافى فراوانى هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط نیاز به دقت و علم و دانش دارد ، به همین دلیل جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى یا در جانب زیاده روى مى گردد و یا در سوى کوتاهى و کندروى. این مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سیاسى و غیر آن دیده مى شود مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف یک فضیلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط کشیده مى شوند و با وسواس هر حرکتى از همسر خود را زیر نظر مى گیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مى کنند به طورى که زندگى براى آنها تبدیل به دوزخى مى شود و گاه هیچ گونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسى صحبت مى کند و امثال آن 📗نهج البلاغه، حکمت 70 📚 @HadithNegar
💎امام رضا علیه السلام فرمودند : به راستى كسى كه در پى افزايش رزق و روزى است تــا با آن خـــــانواده خود را اداره كند، پاداشش از مجاهد در راه خدا بيشتر است. 📗بحارالانوار .ج ۷۸. ص ۲۲۹ 📚 @HadithNegar
💢 حد نیکی به پدر و مادر 🔅در نوشته ی به مأمون چنین آمده است: نیکی به پدر و مادر واجب است، هر چند مشرک باشند. ولی در راه معصیت آفریدگار، اطاعتی از آن دو نیست. 🔸 برُّ الواِلدینِ واجِبُ وَ اِن کانا مُشرِکَینِ، و لا طاعَةَ لَهُما فی مَعصِیة الخالِقِ؛ 📚 بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۷۲ ✍️ شرح حدیث: این حدیث، جمله ای از یک حدیث بسیار مفصّل است که حضرت رضا علیه السلام به درخواستِ مأمون عباسی بیان کرد و نگاشت. مأمون درخواست کرد که حضرت مجموعه ای از حلال و حرام و فرائض و سنن را برای او بنگارد. حضرت، کاغذ و قلمی طلبید و به فضل بن سهل (وزیر مأمون) داد و فرمود: بنویس. ▫️ کلام حضرت طولانی است و مجموعه ای از عقاید، احکام، واجبات و محرّمات و فروع دین و آداب و سنن را بیان کرده که از جمله ی تکالیف واجب، همین است که می خوانید: 🔅«نیکی به پدر و مادر»، هر چند مشرک باشند(۱). 🚩 مرز این اطاعت و خطّ قرمز آن «معصیت» است. اطاعت والدین و نیکی به آنان لازم است، ولی اگر بخواهند فرزند را به گناه وادارند، اطاعتشان لازم نیست، بلکه حرام است. این نکته از آیه قرآن گرفته شده و خود امام هم در همین حدیث به آن استناد فرموده اند. قرآن می فرماید: 🍀«نسبت به خداوند و نسبت به پدر و مادر سپاسگزار باش و اگر والدین بکوشند تا برای خدا شریک قرار دهی، پس از آنان اطاعت نکن(۲)». نه تنها نسبت به پدر و مادر، نسبت به هیچ کس وظیفه ی اطاعت نداریم، آن جا که بخواهند ما را به گناه و شرک و نافرمانی خداوند دعوت کنند. ۱. برای متن کامل حدیث ر. ک: تحف العقول، بخش سخنان حضرت رضا علیه السلام. ۲. لقمان (۳۱)، آیه ۱۵. استاد جواد محدثی 📚 @HadithNegar
💎امام علی علیه السلام : فَالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ، الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ، يَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ يَعْلَمَ: أَعَمَلُهُ عَلَيْهِ أَمْ لَهُ؟! فَإِنْ کَانَ لَهُ مَضَى فِيهِ، وَ إِنْ کَانَ عَلَيْهِ وَقَفَ عَنْهُ آن کس که با چشم دل مى بيند و با بينايى عمل مى کند بايد در آغاز هر کار بينديشد که آيا آن عمل به سود اوست يا به زيان او; اگر به سود اوست ادامه دهد و اگر به زيانش مى باشد از عمل باز ايستد ✍در واقع، امام عليه السلام شرط پيروزى را سه چيز شمرده که هر سه از شاخه هاى علم و دانش است. انديشيدن در ا صل کار و عمل کردن با بصيرت و آگاهى و مطالعه درباره نتيجه آن کار که آيا به سود است يا زيان 📗نهج البلاغه، خطبه 154 📚 @HadithNegar
💢 هوشیار در برابر دشمن 🔅 : وَ لَا يَغْفُلُ عَنِ الْعَدُوِّ «از دشمن غافل نمی‌شد». ✍️ شرح حدیث: امام حسن علیه السلام در این بیان برای یکی از مؤمنان که او را برادر خویش خطاب می‌کند، ویژگیهای برجسته اخلاقی برمی‌شمرد. پس از اینکه او را از انتقام‌جویی در بین جامعه ایمانی مبرا می‌داند، بیدرنگ برای جلوگیری از سوء برداشت، با جملۀ دیگری هوشیاری و زیرکی در برخورد با دشمنان را از صفات او برمیشمارد. براساس این تعبیر، برادر امام علیه السلام باوجود برخورداری از روحی لطیف و قلبی صاف، هنگام تعامل با همنوعانش در جامعه، به گاهِ رویارویی با دشمنان هوشیار است و برای مقابله با اقدامات آنان آمادگی کامل دارد. ▫️ غفلت از دشمنْ کمکی بزرگ به او در عملی کردن دشمنی‌اش خواهد بود که امام مجتبی علیه السلام برادر خود را از این ویژگی مبرا و دشمن او را از یافتن فرصتِ ضربه زدن محروم میداند. و با عدم غفلت از دشمن، هم نشان میدهد که او را به‌خوبی میشناسد، و هم به‌خوبی آمادة بروز عکس‌العمل مناسب در برابر تحرکات دشمنش و فتنه گریهای اوست. بنابراین دشمنش را از هر صنف و گروه که باشد، جنی باشد یا از انسانها، همواره مأیوس و ناامید میکند. 📗 اخلاق کريمانه در پرتو کلام امام حسن عليه السلام 📚 @HadithNegar
💎قرآن کریم: وَ مَا الحَیاهَُ الدُّنیا اِلاَّ لَعبُ وَ لَهُوُ وَ لَلدَّارُ لاخِرَهَُ خَیر للَّذینَ یَتَّقُونَ اَفَلا تَعقِلُونَ زندگی دنیا جز بازیچه و سرگرمی نیست و خانه آخرت برای اهل تقوا بهتر است آیا اندیشه نمیکنی 📗انعام آیه ۳۲ 📚 @HadithNegar
💎امام علی(علیه السلام): بدان خدایی که گنجینه های آسمان ها و زمین به دست اوست به تو اجازه ی دعا داده، واجابت آن را بر عهده گرفته، و تو را فرمان داده که از او بخواهی تا به تو ببخشد، و از او رحمت طلب کنی تا تو را رحمت کند 📗نهج البلاغه قسمتی از نامه ۳۱ 📚 @HadithNegar
💢 بهره گیری از دنیا تا چه حد؟! ... 🔅 : برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. بدین وسیله در کارهای دین، کمک بجویید. إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ؛ 📚 فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷ ✍️ شرح حدیث: دنیا، تجارت خانه ی اولیای خداست. در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم. در سخنی از امام علی علیه السلام آمده است: 🔅 مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند(۱). این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم(۲). پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانه ی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد. 🍀 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفاده ی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه ی پیشوایان دینی است. 🔅 امام کاظم علیه السلام فرموده است: بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد: ساعتی برای مناجات با خدا ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن ساعتی هم برای لّذت حلال. آن گاه فرمود: به وسیله ی این، می توانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳). •┈┈•• ۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲ ۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱ ۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱ 📗حکمت های رضوی ، استاد جواد محدثی 📚 @HadithNegar
💎رسول خدا (صلی الله علیه و آله) : ما النّارُ في‌اليَبَسِ بِأسرَعَ مِنَ الغيبَةِ في حَسناتِ العَبدِ. سرعت نفوذ آتش در خوردن گياه خشك به پای سرعت اثر غيبت در نابودی حسنات يك بنده نمی‌رسد. 📗بحارالانوار: ج ٧٥، ص ٢٢٩ 📚 @HadithNegar
💢 اراده‌اى برتر از اراده ما! •✾(عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ).✾• ✍️ در اين كلام نورانى‌اش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مى‌فرمايد: 🔅«خداوند را به‌وسيله بَرهم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم»؛ ا نهج‌البلاغه، حکمت ٢٥٠ ا 🔸 اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مى‌گيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مى‌كند بى‌آن‌كه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مى‌دهد كه اراده‌اى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. ✧═┅ تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه: بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى بر كارى مى‌گيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مى‌گردد وانسان ناچار عقب‌نشينى مى‌كند و از آن چنين مى‌فهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مى‌ريزد و از بين مى‌رود. ✧ كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مى‌خواست مى‌توانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اين‌كه مى‌بيند مافوق اراده او، اراده‌اى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مى‌زند يا مانع تحقق مراد او مى‌شود مى‌فهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانه‌اش تدبير و اداره مى‌كند. ☆ در اين‌كه آيا واژه‌هاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى اراده انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهج‌البلاغه اختلاف نظر است؛ 📗 آیت الله مکارم شیرازی، پیام امام امیرالمؤمنین، ج ۱۴، ص ۷۳ 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَواعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ . مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال واعظی از درون خود قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📗بحارالأنوار، ج ۷۲ ، ص ۶۵ ، ح ۳ # 📚 @HadithNegar
💎ذکر روز دوشنبه 💎یا قاضیَ الحاجات 💎ای برآورنده حاجت ها 📚 @HadithNegar
࣪بسم‌الله الرحمن الرحیم 📚 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً . ملاقات و دیدار با دوستان و برادران، موجب صفای دل و نورانیّت آن می گردد و سبب شكوفایی عقل و درایت خواهد گشت، گرچه در مدّت زمانی كوتاه انجام پذیرد. 📗امالی شیخ مفید، ص ۳۲۸ ، ح 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْإِخْلَاصُ . با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است كه خالصانه باشد. 📗بحارالأنوار، ج ۶۷ ، ص ۲۴۵ ، ح ۱۹ 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): مَن أصغى إلى ناطِقٍ فقَد عَبَدَهُ، فإن كانَ النّاطِقُ یؤَدّی عَنِ اللّهِ عَزَّوجلَّ فقَد عَبَدَ اللّهَ، وإن كانَ النّاطِقُ یؤَدّی عنِ الشَّیطانِ فقَد عَبَدَ الشَّیطانَ . هركه به گوینده‌اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ اگر آن گوینده از خداوند عز و جل بگوید شنونده خدا را عبادت كرده و اگر از طرف شیطان بگوید شیطان را عبادت كرده باشد. 📗الكافی، ج ۶ ، ص ۴۳۴ ، ح ۲۴ . 📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام: ارکان توبه « اَلتَّوبَةُ عَلی اَربَعِ دَعائِمٍ: نَدَمٌ بِالقَلبِ، ‌وَ استِغفارٌ بِاللِّسانِ، ‌وَ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، ‌وَ عَزمٌ اَن لا یَعُودَ» توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی به دل، استغفار به زبان، کار (و جبران) با اعضاء، و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد. 📗کشف الغمّه، ‌ج2، ص349 : دریچه ای که به نام «توبه» به روی گنهکاران باز است، ‌موهبتی الهی و لطفی خاص است. تا بندگان خطاکار، باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند. آنچه توبه را تشکیل می دهد، عناصر چهارگانه ای است که در این حدیث آمده است: اول: «پشیمانی قلبی»، تا گنهکار، ‌از عمل زشت خود در درون پشیمان نشود، ‌توبه مفهومی ندارد. دوم:«آمرزش خوهی به زبان» و به تعبیر دیگر«استغفار»، ‌که نشان دهنده ی تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست مغفرت و بخشایش از اوست. سوم:«جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه ی ما با خداست، چه در حقوقی که مردم بر گردن ما دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده، ‌یا به کسی تهمت زده است، ‌توبه اش پرداختِ حق النّاس و رفع تهمت از متّهم است. چهارم: تصمیم جدّی بر تکرار نکردن گناه. فرض کنید کسی سرقت کرده و به زندان افتاده است و می گوید توبه کرده ام. وقتی توبه اش واقعی است که عزم جدّی داشته باشد که اگر آزاد شد، هرگز سراغ دزدی نرود. و الّا اگر به فکر سرقتهای بعدی باشد، توبه اش جدی و واقعی نیست. قرآن کریم به صورت مکرر پس از بیان توبه، اصلاح را آورده است « تابو و اصلحوا» (بقره 160؛ نساء:146؛ آل عمران : 89؛ و موارد دیگر.) و این اشاره دارد به اینکه توبه تنها استغفار به زبان نیست. بلکه باید در عمل نیز جبران کند. به هر حال، گناه نکردن، آسان تر از توبه کردن است. 📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ . هر كه كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در آن کار شریک می باشد. 📗كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): مَنْ أتَمَّ رُكُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ . هر كس ركوعش را كامل بگزارد، گرفتار وحشت قبر نمى‌شود. 📗الكافی، ج ۳ ، ص ۳۲۱ ، ح 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): نِعْمَةٌ لاتُشْكَرُ كَسِیَّئَة لاتُغْفَرُ . خدمت و نعمتی كه مورد شكر و سپاس قرار نگیرد همانند خطای غیرقابل بخشش است. 📗بحارالأنوار، ج ۶۸ ، ص ۵۳ ، ح ۶۹ 📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام: هم نشین بد « إیّاکَ وَ مُصاحَبَةَ الثَّریرِ، ‌فَإنَّهُ کَالسَّیفِ، ‌یَحسُنُ مَنظَرُهُ وَ یَقبَحُ اَثَرُه» از همنشینی با بد بپرهیز، چرا که او مثل شمشیر می ماند، منظرش زیباست، ‌ولی اثرش زشت است. 📗بحارالأنوار، ج 75، ص 364 : در کلمات معصومین، نسبت به رفاقت و همنشینی توصیه های فراوان شده و نکته های نابی بیان گشته است. اهمیّت دوست، بر کسی پوشیده نیست. اثرپذیری انسان از همنشینان هم بدیهی است. آنچه بعضی را وارد «حوزه ی خطرناک دوستان بد» می کند، جاذبه ها و جلوه های کاذب و فریبنده است که چشم خرد را کور می کند و آدمی را به دام می اندازد. در روایات، از «دوست بد» گاهی به مار خوش خط و خال، امّا زهرآگین یاد شده که غافلان، فریب نقش و نگار زیبای ظاهرش را می خورند و سراغش می روند و نیش می خورند و هلاک می شوند. گاهی هم افراد شرور بد، به «شمشیر» تشبیه شده اند، ‌مثل همین حدیث. ظاهر شمشیر و تیغ برّان جالب و جاذب است. برق می زند و چشم نواز و ظریف است. ولی اندکی غفلت، ‌سبب می شود که انسان از «زخم شمشیر» آزرده و مجروح شود، ‌یا در میدانهای نبرد، ‌در اثر ضربات شمشیر دشمن، ‌چهره و دست و بازو زخمی شود. هر چند زخم شمشیر التیام می پذیرد و خوب می شود. ولی جای آن بر بدن و چهره و سر باقی می ماند و اثرش زشت و ناخوشایند است. پس با هر کس نباید دوست شد. از افراد شرور و بد طینت باید پرهیز کرد، ‌چرا که: ای بسا ابلیس آدم رو که هست پس به هر دستی نباید داد دست 📚 @HadithNegar
💎امام جواد علیه السلام: مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ . فرا رسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی. كشف الغمّه، ج ۲ ، ص 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): لَنْ یَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَ الاْیمانِ حَتّی یُؤْثِرَ دینَهُ عَلی شَهْوَتِهِ . بنده ای حقیقت ایمان را نمی یابد مگر آن كه دین و احكام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد. 📗بحارالأنوار، ج ۷۵ ، ص ۸۰ ، ح ┅✿❀🍃🌷🍃❀✿┅ 👉🏻🌹🍃 @good_idea☺️ 📚 @HadithNegar
💎امام جواد (ع): اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ . بدان كه تو از چشم خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونه‌اى. 📗تحف العقول: ۴۵۵ 📚 @HadithNegar