eitaa logo
حدیث نگار
40.7هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
40 فایل
✅ تبلیغات @Ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/FW7.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
💎ذکر روز چهارشنبه 💎یا حَیُّ یا قَیّومُ 💎ای زنده، ای پاینده 📚 @HadithNegar
࣪بسم‌الله الرحمن الرحیم 📚 📚 @HadithNegar
💎پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مردانگی در سفر عبارت است ازبخشیدن زاد و توشه (خود به همراهان) و خوش اخلاقی و شوخی کردن به شرط آن که معصیت خدا نباشد 📗میزان الحکمه،ج5،ص314 📚 @HadithNegar
💎امام علی علیه السلام: لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ. داورى در حق افراد مورد اطمينان با تكيه بر گمان رسم عدالت نيست. 📗نهج البلاغه، حکمت 220 📚 @HadithNegar
💎امام علي عليه السّلام فرمودند:‌ هرگاه چشم شهوت بين باشد، ديده ی عاقبت بيني دل كور شود. 📗غرر الحكم 4063 📚 @HadithNegar
💢 احسان ابتدایی! 🔅 : «وَ ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... إیثارِ التَفضُّلِ‌». ▫️ و زينت اهل تقوا را در ...اختيار كردن تفضّل بر ديگران بر من بپوشان صحيفه سجّاديّه: دعاء ۲۰. 🔻یکی دیگر از زیورهای مردم صالح و باتقوا که در دعای نورانی مکارم الاخلاق مطرح شده است؛ «ایثار تفضل» است. ▫️«ایثار» به معنای انتخاب و برگزیدن است. «تفضل» نیز همانند «تطول» به معنای كار خوبى است كه تفضل كننده به طور ابتدايى و بدون علت، آن را انجام دهد. طبق اين تعريف، تفضل از احسان بالاتر است، زيرا احسان لازم نيست حتما ابتدايى و بدون علت باشد؛ بلكه ممكن است احسان پاداش ‌احسان باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: ⚜️﴿هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ﴾ [۱] احسان در مقابل احسان نیز خود، یک فضیلت است، اما فضیلت بالاتر این است که احسان ابتدايى باشد. بنا بر این، «تفضل» اخص از احسان است. 🔸در روایتی ذیل آیه کریمه﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ﴾ [۲] آمده است که امیر المؤمنین (علیه السّلام) از کنار گروهى عبور می‌کرد كه مشغول گفتگو بودند. فرمود: «چه مى‌گوييد؟». گفتند: درباره جوانمردى صحبت مى‌كنيم. حضرت فرمود: 🔅آيا كلام خداوند در كتابش شما را كافى نيست، آن جا كه مى‌فرمايد: «خداوند به عدل و احسان، فرمان مى‌دهد»؟ عدل، انصاف است و احسان، تفضل است. پس از اين، چه مى‌ماند؟.[۳] 🚩 طبق این روایت، جوانمردی، احسانی است که به معنای تفضل باشد، یعنی احسان ابتدایی. پس جوانمردی آن است که انسان بدون این که کسی به او نیکی کرده باشد، احسان کند. ‎[۱] سوره الرحمن، آیه ۶۰. ‎[۲] سوره نحل، آیه ۹۰.‎‎‎ ‎[۳] الدرّ المنثور، سیوطی، ج۵، ص۱۶۰. محمدی ری شهری 📚 @HadithNegar
💎امام علی (ع): آگاه باشيد نام نيکى که خداوند پس از درگذشت انسان براى او در ميان مردم قرار مى دهد، بهتر از مالى است که انسان آن را به ارث براى کسانى مى گذارد که هرگز سپاسش را نمى گويند ! 🖊بسيارى از مردم، به خاطر عشق و علاقه اى که به فرزندان و همسران خود دارند، تلاش فراوانى براى تأمين آينده آنان مى کنند و بخش عظيمى از عمر خودرا در اين راه مصرف مى کنند، وگاه حلال و حرام را به هم مى آميزند، ولى از اين نکته غافلند که تجربه ها و مشاهده ها نشان داده کمتر وارثى گذشتگان خويش را به خاطر ارثى که براى او گذارده اند، ستايش کرده باشد، بلکه غالباً اين اموال سرچشمه اختلافات و کشمکش ها مى شود چرا که هر که مى خواهد سهم بيشتر را به خود اختصاص دهد، تا آن جا که گفته اند : «مرگ غنى آغاز جنگ وارث است و گاه در اين جرّ و بحث ها، ميراث گذارنده را دشنام مى دهند و ملامت مى کنند که چرا آنها را گرفتار اين دردسرها کرد.ولى اگر انسان در حال حيات حدّ اقل، بخشى از اموال خودرا به صورت صدقات جاريه و خدمات انسانى و فرهنگى به جامعه تحويل دهد نام نيک او در ميان مردم باقى خواهد ماند، و همواره به ياد او هستند 📗نهج البلاغه، خطبه 120 📚 @HadithNegar
💎امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه کسی به سفر رفت و از سفر آمد، به اندازه ای که در توانش است برای خانواده اش سوغاتی بیاورد،اگر چه سنگی باشد. 📗بحارالانوار، جلد ۷۳، ص ۲۸۲ 📚 @HadithNegar
💢 دو زبان آتشى! 🔅 : «هر كه با مسلمانانْ دو رو و دو زبان برخورد كند، روز قيامت آورده شود در حالى كه دو زبان از آتش دارد». ▫️ من لَقِيَ المُسلِمينَ بِوَجهَينِ و لِسانَينِ، جاءَ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ لِسانانِ مِن نارٍ. الکافی، ج۲، ص۳۴۳ ✍🏻 شرح معنی «دورویی» بین مسلمانان آن است که انسان ظاهر حال و صورت ظاهرش را به آنها طوری نمایش دهد که باطن قلب و سریره اش به خلاف اوست. مثلا در ظاهر نمایش دهد که من از اهل مودّت و محبت شما هستم و با شما صمیمیت و خلوص دارم، و در باطن به خلاف آن باشد، و در نزد آنها معامله دوستی و محبت کند، و در غیاب آنها غیر آن باشد.‏ ‏‏و معنی «دو زبانی» آن است که با هر کس ملاقات کند از او تعریف کند و مدح نماید یا اظهار دوستی و چاپلوسی کند، و در غیاب او به تکذیب او و غیبتش قیام کند.‏ 🚩 ‏‏بنابراین تفسیر، صفت اوّل نفاق عملی است، و صفت دوم نفاق قولی است. و شاید که حدیث شریف اشاره باشد به صفت زشت نفاق، و چون این دو صفت از اظهر صفات و اخص خواص منافقان است، به ذکر آنها بالخصوص پرداخته. و نفاق یکی از رذایل نفسانیه و ملکات خبیثه است که این ها آثار آن است، و از برای آن ‏‏درجات و مراتبی است. ... ✧═┅ اگر انسان از این صفت جلوگیری نکند و نفس را سرخود کند، به اندک زمان چنان مهار گسیخته شود که تمام همت و همش را مصروف این رذیله کند، و با هر کس ملاقات کند با دورویی و دو زبانی ملاقات کند، و خلط و آمیزش با کسی نکند جز آنکه آلوده باشد به کدورت دورنگی و نفاق، و جز منافع شخصی و خود خواهی و خود پرستی چیزی در نظرش نباشد، و صداقت و صمیمیت و همت و مردانگی را بکلی زیر پا نهد و در تمام کارها و حرکات و سکنات دورنگی را به کار برد، و از هیچ گونه فساد و قباحت و وقاحت پرهیز نکند. 📗 (ره)، شرح چهل حدیث، ص ۱۵۵ 📚 @HadithNegar
💎امام علی علیه السلام: اَلصَّبّرُ عَون عَلَی کُلَّ اَمرً صبر یاور هر کاری است. 📗غررالحکم: ح ۷۶۶ 📚 @HadithNegar
💎امام علی علیه السلام : بر اثر معاشرت با نابخردان، اخلاق فاسد می شود و بر اثر همدمی با خردمندان، اخلاق به درستی می‌گراید 📗میزان الحکمه، جلد۶، ص ۱۹۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📚 @HadithNegar
| 🚩 قوی باش و صبور! 🔅 : ❖ «ناتوانى، آفت و صبر شجاعت است، زهد در دنیا، ثروت است و پاکدامنى سپر بلا و رضا به قضا، همنشینى نیکوست». - نهج البلاغه، حکمت ۴ ✍️ امام در این حکمت به پنج وصف اشاره ... و آثار هر کدام را در جمله بسیار کوتاهى بر مى‌شمارد. ☆~~ نخست مى‌فرماید: «عجز و ناتوانى آفت است». عجز، هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل می‌شود; انسان عاجز، ذلیل و عقب مانده و شکست خورده و بی‌ارزش است به همین دلیل اسلام می‌گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید. 🔅 : هنگامى که اشیاء با یکدیگر ازدواج کردند تنبلى و ناتوانى نیز به هم پیوستند و فرزند آنها فقر بود».(۱) ☆~~ آثار مثبت شکیبایى : «صبر شجاعت است». بدیهى است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعى شجاعت محسوب می‌شود و تنها شجاعانند که از عهده شکیبایى در این مراحل سه گانه بر می‌آیند. (ص) می‌فرماید: «شكيبايى بر سه گونه است: شكيبايى در مصيبت، شكيبايى بر طاعت، و شكيبايى در برابر معصيت».(۲) •┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈•‏ (۱)کافى، ج ۵، ص ۸۶. (۲)کافى، ج ۲، ص ۹۱. 📗مکارم شیرازی، پیام امام امیر المومنین(ع)، ج۱۲، ص ۴۵ 📚 @HadithNegar