eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
268 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 🔆 فرشتگانِ همراه خورشید، هنگام طلوع 💐 :إنَّ الشَّمسَ لَتَطلُعُ ومَعَها أربَعَةُ أملاكٍ : مَلَكٌ يُنادي : يا صاحِبَ الخَيرِ أتِمَّ وأبشِر ، ومَلَكٌ يُنادي : يا صاحِبَ الشَّرِّ أنزِع وأقصِر ، ومَلَكٌ يُنادي : أعطِ مُنفِقا خَلَفا ، وآتِ مُمسِكا تَلَفا . . . . 🔅خورشيد، طلوع مى كند و همراه آن ، چهار فرشته است . فرشته اى ندا مى دهد : «اى نيكوكار! به پايان برسان و بشارت باد بر تو!» . فرشته اى ندا مى دهد : «اى بدكار! دست بردار و كوتاه بيا!» . فرشته اى هم ندا مى دهد : «[ خدايا! ]انفاق كننده را [ مالى] جايگزين ده و ثروت بخيل را تلف كن!» ... . 📚الكافي ج ۴ ص ۴۲ ح ۱ ⚜️ اشارت قرآنی : اشاره به سوره سبا، آیه 39 عبارت «أعطِ مُنفِقا خَلَفا» اشاره است به آيه : «وَ مَآ أَنفَقْتُم مِّن شَىْ ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ» (سبأ ، آيه 39) . ⚜️ قلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ اَلرِّزْقَ لِمَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مٰا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ اَلرّٰازِقِينَ ﴿سبإ، 39﴾ ⚜️ بگو: «پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت می‌بخشد، و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می‌سازد؛ و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند)؛ و او بهترین روزی‌دهندگان است!» ➡️ @hadithnet
💠 پنج شنبه 9 مرداد 1399 🔺 هر چه می خواهى دعا کن 🔅 : 🔸 «تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ .» 🔹 «هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست است.» 📚 تهذيب الأحكام ج ٥ ص ١٨٢ 📅 مناسبت‌ امروز : ۹ ذيحجه [ روز عرفه ] 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۹ذيحجه روز عرفه (روز نيايش) ✍🏻روز عرفه از اعياد بزرگ اسلامي به شمار مي ‏رود، گرچه به اسم عيد ناميده نشده است. در اين روز خداوند تبارك و تعالي بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، و سفره‏ ي جود و احسان خود را براي بندگان خود گسترانده است. شيطان در اين روز خوار و حقير و خشمناك است. از ظهر روز نهم ماه ذي‏ حجه، زائران خانه ‏ي خدا در صحراي عرفات وقوف مي ‏كنند. در غروب اين روز، زائران، از عرفات به مشعرالحرام مي‏ روند و خود را براي ساير مناسك پر شكوه حج آماده مي‏ كنند. 💐(ص) : ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن يَومِ عَرَفَةَ خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه ، بندگان را از آتش دوزخ نمي‏رهاند صحيح مسلم ، ج ۴ ، ص ۱۰۷ . 🌺(ص) : إنَّ اللَّهَ يُباهِي مَلائِكَتَهُ عَشِيَّةَ عَرَفةَ بِأهلِ عَرَفَةَ فَيَقولُ : اُنظُروا إلي عِبادي أتَوني شُعثاً غُبراً خداوند در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه مي‏بالد و مي‏گويد: "بندگانم را بنگريد! ژوليده و غبار آلود ، نزد من آمده‏اند مسند أحمد ، ج ۲، ص ۲۲۴ . 🌷(ص) : أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ يَظُنُّ أنَّهُ لَن يُغفَرَ لَهُ گناه كارترين فرد در عرفات كسي است كه از آن‏جا باز گردد در حالي كه گمان مي‏برد آمرزيده نخواهد شد بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۴۸ . 🌹 : مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبٌ لاتُغفَرُ إلّا بِعَرَفَاتٍ برخي از گناهان جز در عرفات بخشوده نمي‏شوند دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۲۹۴ . 🌸 : تَخَيَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد ، فإنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ هر چه مي‏خواهي براي خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه ]روز دعا و درخواست است التهذيب الأحكام ، ج ۵ ، ص ۱۸۲ . 🔸@hadithnet
🗓 💠۱۰ ذي حجه عيد سعيدقربان 💢 حضرت ابراهيم(ع) در خواب، ذبح فرزندش را مي ‏بيند و پس از سه بار، اين موضوع را با پسرش حضرت اسماعيل مطرح مي ‏كند. اسماعيل اين دستور الهي را با آغوش باز مي ‏پذيرد و خود را براي اجراي آن آماده مي‏ سازد. پس از مهيا شدن ابراهيم و اسماعيل جهت انجام امر خداوند، از جانب پروردگار، قوچي جهت قرباني فرستاده مي ‏شود و اين پدرو پسر از اين آزمايش الهي، سربلند بيرون مي ‏آيند. 🔅 (ص) : يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها با ريختن اوّلين قطره خون قرباني [به زمين] ، صاحب قرباني آمرزيده مي‏شود ▫️كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۱۴ . 🔅 (ص) : إنَّما جَعَلَ اللَّهُ الأضحي لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم خداوند عيد قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند ؛ پس از گوشت قرباني به ايشان بخورانيد ▫️ثواب الأعمال ، ص ۵۹ . 🔅 (ص) : مَن صَدَقَت نِيَّتُهُ ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ هر كس نيّتش صادق باشد ، اوّلين قطره از خون قرباني‏اش ، كفّاره همه گناهان او است ▫️دعائم الاسلام ، ج ۱ ، ص ۱۴۸ . 🔅 : اِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ خداوند قرباني كردن و اطعام كردن را دوست دارد ▫️المحاسن ، ج ۲ ، ص ۱۴۳ . 🔅 : إذا ذَبَحَ الحاجُّ كانَ فِداهُ مِنَ النّارِ قرباني كردن حاجي ، فديه او در برابر آتش خواهد بود ▫️بحار الأنوار ، ج ۹۹ ، ص ۲۸۸ . 🔸@hadithnet
💠 جمعه 10 مرداد 1399 🔺 آمرزش در پی قربانی 🔅 (ص) : 🔸 «يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها .» 🔹 «با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود .» 📚 كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۲۱۴ 📅 مناسبت های‌ امروز : 10 ذی الحجة عید سعید قربان 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 11 مرداد 1399 🔺 اثر علم در دنیا و آخرت 🔅 : 🔸 «مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ، و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ .» 🔹 «شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد .» 📚 نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ 🔸 @hadithnet
🔹 💠 فتنه پس از پیامبر اسلام(ص) پیشگویی رسول گرامی اسلام(ص) در مورد فتنه و ارتداد پس از خود. 🔅 : چون خداوند سبحان، این سخنش را فرو فرستاد که: «الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که تا گفتند: «ایمان آوردیم»، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟»، دانستم که تا وقتی پیامبر خدا در میان ماست، فتنه بر ما فرود نخواهد آمد. لذا به ایشان گفتم: ای پیامبر خدا! این فتنه ای که خدای متعال، تو را از آن خبر داده است، چیست؟ فرمود: «ای علی! پس از من، امّتم دچار فتنه خواهند شد». گفتم: ای پیامبر خدا! آیا در روز اُحُد که جمعی از مسلمانان شهید شدند و شهادت، نصیب من نشد و این بر من گران آمد، به من نفرمودی: «بشارتت باد که شهادت در انتظار توست»؟. (ص) به من فرمود: «همین طور است. در آن هنگام، چگونه شکیبایی خواهی کرد؟». گفتم: ای پیامبر خدا! این جا جای شکیب نیست؛ بلکه جای شادی و سپاس گزاری است. فرمود: «ای علی! به زودی، مردم با دارایی های خود، آزموده خواهند شد و آنان به واسطه دیندار بودن خود، بر پروردگارشان منّت خواهند نهاد و رحمت او را می طلبند و خود را از خشم او ایمن می پندارند، حرام را با شبهات دروغین و خواهش های غفلت زا حلال می شمارند. مثلاً شراب را به نام نبیذ، حلال می دارند و مال حرام (رشوه) را به نام هدیه و رِبا را به نام معامله». گفتم: ای پیامبر خدا! در چنان وضعی آنان را در چه جایگاهی قرار دهم؟ در جایگاه ارتداد یا جایگاه فتنه؟ فرمود: «در جایگاه فتنه». 📚 نهج البلاغة: خطبة ۱۵۶، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۷، ص ۲۲۸. 🔸 @hadithnet
یک‌شنبه 12 مرداد 1399 🔺 رابطه علم با معرفت 🔅 : 🔸 «العِلمُ لِقاحُ المَعرِفَةِ .» 🔹 «دانش، بارور كننده معرفت (شناخت) است .» 📚 أعلام الدين، ص ٢٩٨ 🔸 @hadithnet
💠 شرح قسمتی از دعای پنجم 🔹يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ اى كسى كه شگفتى‏هاى عظمتت پايان بردار نيست، بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از الحاد و لغزش در عظمتت بازدار. 🍁 در کل این دعا به‌زیبایی برای ما آفریننده و بزرگی او را معرفی می‌کند و با معرفی هرکدام از صفات خداوند، یکی از عیوب ما را پاک می‌کند. مثل این است که فردی یک تشت آب کثیف دارد و به‌محض اینکه آن را در آب دریا فرومی‌برد، مثل دریا تمیز می‌شود. همین کار را با ما می‌کند و ما را در کنار عظمت خداوند می‌برد و با این راه‌حل، ما را پاکیزه می‌کند. 🔹در شش فقره‌ی اول این دعا، امام علیه‌السلام مدام می‌خواهد ما را با صفات الهی زنده کند. اول می‌فرماید: «یا مَنْ لاتَنْقَضى عَجآئِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاحْجُبْنا عَنِ الْاِلْحادِ فى عَظَمَتِکَ»، ای آنکه شگفتی‌های سترگی‌ات پایان نمی‌پذیرد، بر محمد و خاندان او درود فرست، ما را از کج‌فهمی درباره‌ی سترگی‌ات بازدار. چقدر لطیف است؛ یعنی من شگفتی‌های خدا را در کوه و دریا و عقل انسان می‌بینم و این سترگی‌ها پایان نمی‌پذیرد و از آن‌طرف می‌فرماید: «وَاحْجُبْنا عَنِ الْاِلْحادِ فى عَظَمَتِکَ». الحاد، حالت تمایل و انحراف از عقل است. می‌فرماید من اگر بخواهم کج‌فهمی درباره‌ی تو نکنم، بایستی مدام عظمت و بزرگی تو را در ذهن خود بیاورم. بنابراین وقتی کسی این عظمت دائماً در ذهنش می‌آید، «عظم الخالق فی انفسهم»، خودبه‌خود انحراف پیدا نمی‌کند و به‌طور طبیعی بهشت را می‌بیند و این خیلی لطیف است. 🔹نکته ی فقره‌ی چهارم این است که در ابتدا انگار انسان تناقضی می‌بیند. ای آنکه دیدگان از دیدنت فرومی‌مانند: «یا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْیَتِهِ الْاَبْصارُ» یعنی بلاتشبیه، ما نمی‌توانیم به خورشید نگاه کنیم، پس چطور می‌شود؟ حضرت می‌فرماید: «وَاَدْنِنا اِلى‌ قُرْبِکَ» یعنی دیدگان نمی‌توانند تو را ببینند، خود را به من نزدیک کن. چقدر لطیف است. این استحکام درونی، یعنی هرچند شما اول به خورشید نمی‌توانید نگاه کنید، اما به جایی می‌رسید که به‌اندازه‌ی خورشید، گرمابخش باشید: ▫️ «کمتر از ذره‌ نه‌ای پست مشو، مهر بورز/ تا به سرچشمه‌ی خورشید رسی چرخ‌زنان» ➡️ http://hadith.net/post/42926/ 🔸 @hadithnet
📌 دوره های تابستانه مؤسسه نورالمجتبی (ع) 💥 🎁 آموزش مجازی همراه با جوایز ارزنده🎁 🎓 گواهینامه از دانشگاه تهران و دانشگاه قرآن و حدیث به انتخاب شما ✨ 20 درصد تخفیف ویژه عید قربان تا عید غدیر 💻 سبک زندگی اسلامی https://bit.ly/3gnkC10 💻 آشنایی با تاریخ معصومین (ع) https://bit.ly/2Xirplp 💻 عقائد قرآنی https://bit.ly/3i00zq1 💻 قرآن و خانواده https://bit.ly/2DvdUI4
💠 دوشنبه 13 مرداد 1399 🔺 ظاهر و باطن قرآن 🔅 : 🔸 «ـ لَمّا سُئل عَن قولِهِ تعالى : «قُلْ إنَّما حَرَّمَ رَبّي الفَواحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْها وَ مَا بَطَنَ» ـ: إنّ القرآنَ لَهُ ظَهْرٌ و بَطْنٌ ، فَجَميعُ ما حَرَّمَ اللّهُ في القرآنِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الجَورِ . و جَميعُ ما أحَلَّ اللّهُ تعالى في الكِتابِ هُوَ الظّاهِرُ ، و الباطِنُ مِن ذلِكَ أئمّةُ الحَقِّ .» 🔹«ـ در پاسخ به پرسش از آيه «بگو: پروردگارم بديهاى آشكار و نهان را حرام كرده است» ـفرمود : قرآن ظاهرى دارد و باطنى. تمام آنچه را كه خداوند در قرآن حرام كرده، ظاهر است و باطن آنها پيشوايان ستمگرند و همه آنچه را كه خداوند در كتاب خود حلال شمرده همان ظاهر است و باطن آنها امامان حق هستند.» 📚 الكافي : ١ / ٣٧٤ / ١٠ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 14 مرداد 1399 🔺 زمین بدون امام، هرگز! 🔅 : 🔸 «إنَّ اللَّهَ أجَلُّ وأَعظَمُ مِن أن يَترُكَ الأَرضَ بِغَيرِ إمامٍ عادِلٍ .» 🔹 «خداوند، جليل‏تر و بزرگ‏تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند.» 📚 الکافی ج ۱ ص ۱۷۸ ح ۶ 🔸 @hadithnet
. 💢 ویژه‌نامه در پایگاه حدیث نت 🔆 احادیث معصومین(ع)، ⚜️ احادیث موضوعی، 💠 شرح حدیث، 📙 چهل حدیث، 🗒 مقالات نشریات، 📷 تصاویر حدیثی، ⁉️ پرسش و پاسخ، 📝 معرفی پایگاه‌ها، 📢 خبر و گزارش، 📙 معرفی کتاب، 📀 روایت زندگی، 📌 بیان‌ و تحلیل، 🎥 چند رسانه‌ای 📅 حديث ايام، 📋 پايان نامه، 📝 ويژه ها، 👇 ➡️ http://hadith.net/tag/غدیر 🆔 @hadithnet
💠 چيست كه خداوند ندارد؟! ، نمى‌داند؟! ، نزد او نيست؟ ! 🔅پس از درگذشت پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه وآله يك نفر يهودى پيش ابوبكر آمد و گفت : پرسشهايى دارم كه جز پيامبر و يا وصىّ او نمى‌داند . ابوبكر : هرچه مى‌خواهى ، بپرس . ▫️مرد يهودى : آن چيست كه خدا ندارد؟ آن چيست كه نزد خدا نيست ؟ و آن چيست كه خدا نمى‌داند ؟ ابوبكر ، عصبانى شد و به وى گفت : «اين سؤالهاى مردمِ بى‌دين است» و تصميم به كشتن او را گرفت . ساير مسلمانان حاضر نيز كيفر آن مرد را كشتن مى‌دانستند . ابن‌عباس كه در آنجا حاضر بود گفت:درباره اين مرد، بى انصافى كردند. ابوبكر : نشنيدى كه الآن چه گفت ؟ ابن عبّاس : اگر مى‌توانيد ، جوابش را بدهيد، وگرنه ببَريدش پيش على، كه به او پاسخ مى‌دهد؛ چون من از پيامبر شنيدم كه به على بن ابى طالب مى‌فرمود : 🔅 «خدايا! دلش را هدايت كن و زبانش را استوار بدار » . ابوبكر و ساير حاضران از جا بلند شدند و پيش على عليه السلام آمدند . ابوبكر : يا ابا الحسن! اين يهودى از من ، مانند زنادقه و بى‌دينها سؤال مى‌كند . 🔸 رو به يهودى كرد و فرمود : چه مى‌گويى ؟ مرد يهودى : من سؤالهايى دارم كه جز پيامبر يا وصىّ او پاسخش را نمى‌داند . 🔸 امام عليه السلام : مسائل خود را مطرح كن . مرد يهودى ، همان مسائل را تكرار كرد . 🔸 امام عليه السلام : اما آنچه خدا نمى‌داند، همان چيزى است كه شما يهودى‌ها مى‌گوييد : «عزيز، پسر خداست». خدا نمىداند كه فرزند دارد. و اما آنچه نزد خدا نيست، ستم به بندگان است كه نزد او نيست . و اما آنچه خدا ندارد، همتاست، كه او بى همتاست . ▫️ مرد يهودى با شنيدن اين سخن، شهادتين را بر زبان جارى كرد و مسلمان شد و ابوبكر و حاضران ، على عليه السلام را «برطرف كننده اندوه» ، لقب دادند . 📚الغدير ، ج 7 ، ص 179 🆔 @hadithnet
🗓 ☘️🌷🍃🌻🍃🌸🍃🌺🍃💐 💠 15 ذی الحجة ، ولادت با سعادت در مدينه (۲۱۲ ق) ✍🏻 دهمين چراغ فروزان هدايت، در نيمه‏ ي ذي حجّه‏ ي سال ۲۱۲ ق در قريه ‏اي در نزديكي مدينه به دنيا آمد. مادرش سَمانه معروف به سيّده مي ‏باشد. ابوالحسن ثالث كنيه ‏ي حضرت و هادي، نقي، مرتضي، فقيه، امين و متوكل، از القاب آن امام هستند. مُعتَصِم، واثق، متوكل، مُنتَصَر، مُستَعين و مُعتزّ از خلفاي دوران حيات امام هادي(ع) بوده‏ اند. پنج فرزند براي آن حضرت ذكر شده است. 🔸 ، پس از شهادت پدر بزرگوار خود، در سن هشت سالگي به امامت رسيده و عهده ‏دار ولايت مسلمانان گرديد. آن حضرت در همان دوران خردسالي، آن چنان از علم و هوشياري و كمالات فوق العاده‏ اي برخوردار بود كه اطرافيان را حيران مي‏ نمود. امام دهم، همچنين در راستاي انتشار مكتب تشيع به تربيت شاگردان متعددي پرداخت كه ، ابن سِكّيت اهوازي، ابوهاشم جعفري، جعفر بن سهيل و اسماعيل بن مهران از آن جمله ‏اند. ▫️ مطالعه بیشتر..👇 ➡️ http://www.hadith.net/post/52885/ 🔸@hadithnet
💠 چهار شنبه 15 مرداد 1399 🔺 دوستی و فرمانبری 🔅 : 🔸 «مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ و رَأيَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَكَ .» 🔹 «هر كه تمامت دوستى خود را براى تو فراهم آورْد ، تو نيز تمامت طاعت خود را برايش فرآهم آور .» 📚 تحف العقول ، ص ۴۸۳ 📅 مناسبت های‌ امروز : 15 ذی الحجة ولادت با سعادت امام علی النقی الهادی علیه السلام 🔸 @hadithnet
. 💠 گزیده احاديث 🔅 لا تَطلب الصَّفا ممّن كَدّرتَ علَيهِ ولا النُّصْحَ ممّن صَرَفْتَ سُوءَ ظنِّكَ إلَيهِ فإنّما قلبُ غيرِكَ لكَ كقلبِكَ لَهُ . ▫️از كسى كه آزرده اش كرده اى صفا و يكرنگى مجوى و از كسى كه تير بدگمانيت را به او نشانه رفته اى خيرخواهى مجوى؛ زيرا دل ديگران با تو همچون دل توست با ديگران . بحار الانوار: ج ۷۴ / ۱۸۱ 🔅 السَّهَرُ ألذُّ لِلمَنَامِ والجُوعُ يَزِيدُ فِي طِيبِ الطَّعَام . ▫️ شب زنده دارى خواب را دلنشين تر و گرسنگى غذا را لذتبخش تر مى كند بحار الانوار: ج ۷۸ / ۳۶۹ 🔅 البُخلُ أذَمُّ الأخلاقِ . ▫️ بخل نكوهيده ترين خوى است بحار الانوار: ج ۷۲ / ۱۹۹ 🔅 الجاهِلُ أسِيرُ لِسانِهِ ▫️ نادان، اسير زبان خود است الدرّة الباهرة : ۴۱ . 🔅 العِتابُ خَيرٌ مِن الحِقْدِ ▫️ سرزنش وگله گذارى بهتر است از كينه به دل گرفتن. بحار الانوار: ج ۷۸ / ۳۶۹ 🔅 الحِكمَةُ لا تَنْجَعُ في الطِّباعِ الفاسِدَةِ ▫️حكمت در جانهاى فاسد مؤثر و مفيد نمى افتد بحار الانوار: ۷۸ / ۳۷۰ 🔅 منِ اتّقى اللّه َ يُتّقى . ▫️ هر كه از خدا پروا كند، همگان از او پروا كنند بحار الانوار: ج ۷۸ / ۳۶۶ 🔅 خيرٌ مِن الخَيرِ فاعِلُهُ وأجمَلُ مِن الجَميلِ قائلُهُ وأرجَحُ مِن العِلمِ حامِلُهُ ▫️ از خوبى بهتر كسى است كه خوبى مى كند و از زيبايى زيباتر كسى است كه زيبا مىگويد و از علم برتر، كسى است كه دارنده آن است. بحار الانوار: ج ۷۸ / ۳۷۰ 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 16 مرداد 1399 🔺 چه بهتر که برای ... 🔅 : 🔸 «اِعلَمْ أنّهُ مَن لَم يُنفِقْ في طاعَةِ اللّهِ ابتُليَ بأن يُنفِقَ في مَعصيَةِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ ، و مَن لَم يَمشِ في حاجَةِ وَليِّ اللّهِ ابتُلِـيَ بأن يَمشيَ في حاجَـةِ عَـدُوِّ اللّهِ عَزَّ و جلَّ .» 🔹 «بدان كه هر كس در راه طاعت خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه معصيت خداوند عزّ و جلّ گرفتار شود و هر كه در راه رفع نياز دوست خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز دشمن خداوند عزّ و جلّ گرفتار آيد .» 📚 بحار الأنوار : ۹۶ / ۱۳۰ / ۵۷ 🔸 @hadithnet
. 💠 قرائن عقلی دلالت بر امامت و خلافت 🔻پيامد مجموعه : استحکام سند، دلالت معنایی و تواتر ، ترديدی باقی نمی گذارد كه (ص) در آن هنگامه عظيم، رهبری آينده را تعيين كرد و پيشوايی آينده امّت اسلامی را رقم زد. ▫️بر اين بيفزاييم كه اگر كسی بر اين باور باشد كه پيامبر(ص) در آن اجتماع عظيم و با آن خطابه بسی شورانگيز و جاودانه و با آن همه تأكيد، از خلافت و ولايت نگفت و آينده امّت را مسكوت گذاشت، بی گمان، آينده نگری و تعيين امام و رهبر آينده را نيز نخواهد فهميد. 🔖بدين سان، بايد بگوييم كه پيامبر(ص) برای آينده امّت، طرحی نيفكنده و چگونگی پيشوايی پس از خود را تعيين نكرده و امّت را چونان رمه ای بی شبان، رها كرده است ؛ چرا كه گمانه های ديگر درباره آينده امّت، غير از گمانه تصريح بر رهبر آينده، ناپذيرفتنی و به شدّت نااستوارند. ▫️نيز بايد بپذيريم كه پيامبر(ص) حقيقت را وا نگفته و كار تشخيص آن را به عصرها و نسل ها سپرده است و... . آيا هيچ خِردی اين بی توجّهی و سهل انگاری را از آن طبيب سختكوش بی تاب پُردغدغه و نگران از آينده امّت، می پذيرد؟ حاشا به حكمت، استوارانديشی، آينده نگری و عظمت شخصيّت پيامبر خدا كه چنين كند! 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) ج۱ ص 560 🔻 بیشتر بخوانید : 👇 ➡️ http://hadith.net/post/59508/ 🔸 @hadithnet
💠 جمعه 17 مرداد 1399 🔺 سزاوارترين مردم 🔅 : 🔸 «إنَّ أحَقَّ النّاسِ بِالوَرَعِ آلُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله وشيعَتُهُم؛ لِكَي يَقتَدِيَ النّاسُ بِهِم، فَإِنَّهُمُ القُدوَةُ لِمَنِ اقتَدى، فَاتَّقُوا اللّهَ وأطيعوهُ؛ فَإِنَّهُ لا يُنالُ ما عِندَ اللّهِ إلّا بِالتَّقوى وَالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى يَقولُ : «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» 🔹 «سزاوارترين مردم به پارسايى، خاندان محمّد و شيعيان آنها هستند تا مردم از آنها الگو بگيرند؛ چرا كه آنان براى كسى كه به دنبال الگوست، الگويند. پس از خدا پروا كنيد و از او فرمان بَريد؛ زيرا به آنچه نزد خداست مگر با پرهيزگارى و پارسايى و سختكوشى نمى‌توان رسيد كه خداوند متعال مى‌فرمايد : «همانا گرامى‌ترين شما نزد خدا، باتقواترين شماست» 📚 إرشاد القلوب : ص ١٠١ 🔸 @hadithnet
✾••┈┈• 💠دعا برای امام مهدی(ع) در 🔅 ‏ : . . . اللَّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ بِالحَقِّ الَّذي جَعَلتَهُ عِندَهُم، وبِالَّذي فَضَّلتَهُم عَلَى العالَمينَ جَميعاً، أن تُبارِكَ لَنا في يَومِنا هذَا الَّذي أكرَمتَنا فيهِ، وأَن تُتِمَّ عَلَينا نِعمَتَكَ، وتَجعَلَهُ عِندَنا مُستَقَرّاً ولا تَسلُبناهُ أبَداً، ولا تَجعَلهُ مُستَودَعاً؛ فَإِنَّكَ قُلتَ: «مُستَقَرٌّ ومُستَودَعٌ‏» فَاجعَلهُ مُستَقَرّاً ولا تَجعَلهُ مُستَودَعاً، وَارزُقنا نَصرَ دينِكَ مَعَ وَلِيٍّ هادٍ مَنصورٍ مِن أهلِ بَيتِ نَبِيِّكَ، وَاجعَلنا مَعَهُ وتَحتَ رايَتِهِ شُهَداءَ صِدّيقينَ في سَبيلِكَ، وعَلى‏ نُصرَةِ دينِكَ. 🔅 - در بيان دعاى پس از نماز روز غدير - فرمود : « ... خدايا! به حقّى كه نزد ايشان نهادى و به آنچه آنان را بدان بر همه جهانيان برترى دادى، از تو مى‏خواهم امروز كه ما را در آن گرامى داشتى، بر ما مبارك گردانى و نعمتت را بر ما كامل كنى و آن را براى هميشه نزد ما قرار دهى و هرگز از ما نگيرى و آن را موقّت و امانتى نزد ما ننهى؛ كه تو خود گفتى: "[باور و ايمان يا] مستقر و پابرجاست و [يا موقّت و ]امانتى". پس آن را براى ما پابرجا و نه امانتى قرار بده و يارىِ دينت، همراه ولىّ هدايتگر يارى شده از ميان اهل بيت پيامبرت را روزىِ ما كن و ما را در ركاب و زير پرچم او شهيد راستين در راهت و براى يارى دينت قرار بده» ❀اشارت قرآنی: ❀ عبارت "[باور و ايمان يا] مستقر و پابرجاست و [يا موقّت و ]امانتى" به آيه ۹۸ از سوره انعام، اشاره دارد. 🔸 @hadithnet
┄┅─✵🍃🌺💐🌺🍃✵─┅┄ 🔸 @hadithnet
متن خطبه غدیریه از کتاب الخصال شیخ صدوق.pdf
1.4M
✾••┈┈• 📚 متن خطبه غدیر، از کتاب الخصال 🔸@hadithnet
•┈┈••✾❀✾••┈┈• 💠 اگر بر ما يهوديان نازل شده بود، آن روز را جشن مى گرفتيم.! ⚜️ «امروز، كافران از [ شكست دادن] دين شما نااميد شدند. از اين رو، از آنان نترسيد و از من بترسيد. امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم» .⚜️ مائده : آيه ۳ . 🔸 در اين آيه (مشهور به آيه «اِكمال») ، سخن از روزى است كه چهار ويژگى مهم دارد: ▫️ ۱ . در آن روز، كفّار از اين كه بتوانند به اساس اسلام آسيب وارد كنند، نوميد شدند. ▫️ ۲ . در آن روز، دين اسلام، كامل شد. ▫️ ۳ . در آن روز، خداوند متعال، نعمت خود را بر امّت اسلامى تمام كرد. ▫️ ۴ . در آن روز، خداوند متعال، آيين اسلام را به عنوان آيين نهايى مردم جهان پذيرفت. 🔻 اين ويژگى هاى برجسته نشان مى دهد كه آن روز، سرنوشت سازترينِ روزها در تاريخ رسالت پيامبر اسلام، بلكه در تاريخ اسلام است و از اين روست كه يكى از يهوديان، به عمر بن خطّاب مى گويد كه اگر در دين آنها چنين روزى بود، آن را جشن مى گرفتند: 🔹 طارق بن شهاب روايت كرده است كه : يكى از يهوديان به عمر بن خطّاب گفت : اى امير مؤمنان! آيه اى در كتاب شماست و آن را قرائت مى كنيد كه اگر بر ما يهوديان نازل شده بود، آن روز را جشن مى گرفتيم. گفت : كدام آيه؟ گفت : «امروز، دينتان را براى شما به كمال رساندم...» . 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ص ۲۶۰ بیشتر بخوانید : 👇 ➡️ http://hadith.net/post/45150/ 🔸 @hadithnet