🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | #وظایف_شهروندی ما، در قبال چالشها
🍃🌹🍃
❌ قسمت سوم | #شایعات
🔻 یکی از روشهای مهمِ جنگ شناختی (نرم)، پخش «شایعات»، اخبار دروغ و تهمت در جامعه است که آسیبهایی جبرانناپذیر بر جای میگذارد.
🔹 از اهداف و انگیزههای شایعهسازان میتوان به القاي #خوف و وحشت، تضعيف روحيه مردم، فريب افکار عمومي، ايجاد سستي در عزم و اراده نيروها، ايجاد اختلاف و تفرقه و ... اشاره کرد.
🔸 دشمن به مقتضای حوادث اجتماعی، به انتشار شایعات میپردازد. امروزه، شایعات مربوط به هدفمند کردن یارانهها و به تبع آن افزایش قیمت کالاها بشدت در حال پخش است.
❌ وظایف منِ شهروند:
1️⃣ عمل به راهکارهای قرانی در مواجه با شایعات از جمله: ✔️ عدم دخالت و اظهارنظر در اموری که خصص ندارم (اسراء/۳۶).
✔️ بررسی درستی و نادرستی اخبار و گزارشهای رسیده از سوی انسانهای فاسق (حجرات/۶).
✔️ از کنار شایعات بهآسانی نگذرم و آن را بازگو نکنم (نور/۱۵).
✔️ بدانم که بازگوکنندگان شایعات و بهتانها مورد مواخذه خداوند قرار میگیرند. (نور/ ۱۷).
2️⃣ دریافت اخبار و اطلاعات از منبع موثق، مثل رسانه ملی، خبرگزاریها و نشریات انقلابی.
3️⃣ اخبار و اطلاعات مشکوک را با افراد آگاه و مراجع قانونی مطرح کنیم و از آنان کسب تکلیف کنیم.
✍️علیاکبر صیدی
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
🔰 نشست سیاسی
✅ موضوع: مسائل سیاسی روز
🎙سخنران: دکتر برزکار کارشناس محترم مسائل سیاسی
🕰زمان: سه شنبه ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۱- ساعت ۲۰/۳۰
🔴 لینک ورود به نشست:👇👇👇
🆔 https://rubika.ir/gilan_basir
🇮🇷
📝#یک_خبر_یک_تحلیل( ۱۹۹)
🔻خبر: تصمیم مهم دولت برای مقابله با اثرات تورمی اصلاح ارز ۴۲۰۰
🍃🌹🍃
🔸گزارههای تحلیلی:
🌍 در راستای اصلاح سیاست ارز ترجیحی 4200تومانی که طی سالهای اخیر در دستور کار دولت و مجلس بوده است، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1401 نرخ ارز محاسباتی تعرفه گمرکی واردات را از 4200 تومان به نرخ ای.تی.سی. اعلامی بانک مرکزی افزایش داد که حدود 23 هزار تومان است.
🌍 بر اساس بخش 1 بند ه تبصره 7 قانون بودجه 1401 کل کشور، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلامشده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای.تی.اِس.) در روز اظهار و مطابق ماده (14) قانون امور گمرکی میباشد.
🌍 این تصمیم در واقع موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی میشود که لازم بود دولت برای مقابله با این گرانی تدبیری بیندیشد.
🌍 ارز ترجیحی بهعنوان یک تجربه گسترده ناموفق و بلندمدت در همه دنیا محسوب میشود که هیچگاه منافع استفاده از این نوع یارانه در قالب تأمین و توزیع ارز ارزان نصیب مصرفکنندگان نهایی نمیشود.
🌍در ایران هم در سالهای گذشته شاهد بودیم که سود پرداخت ارز ترجیحی و با قیمت پایین فقط در جیب برخی از واسطهگران وارد شده و همیشه زمینهساز توزیع رانت بوده است.
🌍 هدف اصلی از استفاده این ارز، اقشار آسیبپذیر بودند که هیچگاه نیاز این قشر ضعیف جامعه را پوشش نداد و بهعبارتی تاکنون ارائه چنین یارانههایی به هدف اصلی خود اصابت نکرده است.
دستکم در 30 سال گذشته و نیز بعد از ایام جنگ تحمیلی، دولتهای مختلفی سعی کردند یارانهها را ساماندهی و هدفمند کنند و همچنین زمینه سامان بخشیدن ارز ترجیحی را که بهنوعی توزیع رانت در کشور بود فراهم کنند، اما در عمل همیشه بهدلیل نیمهتمام شدن این اقدامات، منتج به نتیجه مثبت نشد.
🌍 در کشور فرصت زیادی برای توزیع ارز ترجیحی و نیز ارز 4200تومانی وجود ندارد و بیش از این هم اقتصاد کشور توان و تحمل ارائه چنین ارزی را در کشور ندارد.
🌍 اقدام شجاعانه دولت سیزدهم برای ساماندهی ارز ترجیحی، حذف آن و نیز بهرهمندی اقتصاد کشور از جمعآوری رانتهای ایجادشده تحتتأثیر استفاده از ارز 4200تومانی یک اقدام ارزشمند و شجاعانه است که تصمیم قاطعی را برای اجرایی شدن آن در دستور کار قرار داده است.
🌍 با توجه به این تصمیم بهموقع دولت سیزدهم، امیدواریم که این اقدام به مرحله اجرا برسد و تصمیمات لازم بهمنظور تداوم آن اتخاذ شود.
🌍 بهترین راه برای آنکه جامعه بتواند بهدرستی با این موضوع کنار بیاید و آن را بپذیرد اطلاعرسانی نتایج و تبعات حذف ارز 4200تومانی به آحاد مردم است که این امر نیازمند کمک و اقدام گسترده مسئولان است.
🌍 بهتر است دولت بهمنظور اطلاعرسانی به آحاد جامعه، سیاست رفاهی را برای اقشار آسیبپذیر، قشر حقوقبگیر و افرادی که در فرآیند حذف ارز دچار فشار میشوند بهصورت شفاف اعلام کند.
🌍 اگر تبعات و آثار مثبتی که در رابطه با انضباط مالی در دولت، کاهش کسری بودجه و اثرات اقصاد کلان آن برای مردم توضیح داده شود، اقدامات دولت مؤثرتر و پذیرش و همراهی مردم گستردهتر خواهد بود.
🧭 سیدجعفرموسوی همپا
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه | #وظایف_شهروندی ما، در قبال چالشها
🍃🌹🍃
❌ قسمت سوم | #شایعات
🔻 یکی از روشهای مهمِ جنگ شناختی (نرم)، پخش «شایعات»، اخبار دروغ و تهمت در جامعه است که آسیبهایی جبرانناپذیر بر جای میگذارد.
🔹 از اهداف و انگیزههای شایعهسازان میتوان به القاي #خوف و وحشت، تضعيف روحيه مردم، فريب افکار عمومي، ايجاد سستي در عزم و اراده نيروها، ايجاد اختلاف و تفرقه و ... اشاره کرد.
🔸 دشمن به مقتضای حوادث اجتماعی، به انتشار شایعات میپردازد. امروزه، شایعات مربوط به هدفمند کردن یارانهها و به تبع آن افزایش قیمت کالاها بشدت در حال پخش است.
❌ وظایف منِ شهروند:
1️⃣ عمل به راهکارهای قرانی در مواجه با شایعات از جمله: ✔️ عدم دخالت و اظهارنظر در اموری که تخصص ندارم (اسراء/۳۶).
✔️ بررسی درستی و نادرستی اخبار و گزارشهای رسیده از سوی انسانهای فاسق (حجرات/۶).
✔️ از کنار شایعات بهآسانی نگذرم و آن را بازگو نکنم (نور/۱۵).
✔️ بدانم که بازگوکنندگان شایعات و بهتانها مورد مواخذه خداوند قرار میگیرند. (نور/ ۱۷).
2️⃣ دریافت اخبار و اطلاعات از منبع موثق، مثل رسانه ملی، خبرگزاریها و نشریات انقلابی.
3️⃣ اخبار و اطلاعات مشکوک را با افراد آگاه و مراجع قانونی مطرح کنیم و از آنان کسب تکلیف کنیم.
✍️علیاکبر صیدی
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
🆔 eitaa.com/meyarpb
📸 #تصویر_ویژه | رهبر انقلاب انگشتر خود را به یکی از کارگران حاضر در دیدار امروز هدیه کردند
https://eitaa.com/roshana_zanjan
https://rubika.ir/roshana_zanjan
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✳️ زیرکتر از همه کیست؟
👤 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
💠 از رسول خدا (ص) پرسیدند: در بین مؤمنین چه کسی #زیرکتر از همه است؟ آدم زیرک کیست؟ آدم زیرک در عرف ماها آن کسی است که بتواند راههای زندگی را در لابهلای این تعارضات دنیوی پیدا کند؛ شش تا را هشت تا کند؛ هشت تا را ده تا کند؛ این آدم زیرکی است! پیغمبر این را نمیفرمایند. میفرمایند: زیرک آن است که بیش از همه به یاد #مرگ باشد و بیش از همه خود را آمادهی مُردن بکند.
🔸 کسانی که با فرهنگ اسلامی آشنا هستند میدانند که معنای «آمادهی مردن شدن» این نیست که کار و زندگی را کنار بگذارد برود رو به قبله دراز بکشد و بگوید: مرگ، بیا! این نیست؛ یعنی #کسب خود را بکند، #کار خود را بکند، #سیاست خود را بکند، #تجارت خود را بکند، #فعالیتهای_اجتماعی بکند، #فعالیتهای_سیاسی بکند و در همهی اینها به یاد مرگ هم باشد؛ خودش را برای مرگ آماده کند و بداند که همهی این #حرفهای ما، #گفتههای ما، #سکوتهای ما، #تحرکات ما، #قیافهگرفتنهای ما، #لبخند ما در یک جا، #اخم ما در یک جا، #امضای ما در یک جا، همهی اینها در آنجا #محاسبه دارد.
👤 رهبر معظم انقلاب ، برگرفته از کتاب نسیم سحر، صص ۲۰۰-۱۹۹
#ثامن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امروز هشتم شوّال روز تخریب بقیع است
▪️در چنین روزی حرم مطهر و بارگاه مقدس ائمّه بقیع «حضرت امام حسن مُجتبی، حضرت امام زین العابدین، حضرت امام محمّد باقر و حضرت امام جعفر صادق علیهم السّلام» توسط وهابیون خبیث تخریب و با خاک یکسان شدند...🥀
┄┅┅┅┅❀💠❀┅
🔰 سلطان شمایید آقای همتی
🔰 در حالی عبدالناصر همتی در قالب برخی آمارهای مبهم و بعضاً نادرست به تخریب دولت سیزدهم می پردازد که او دارای 4 رکورد عجیب و غریب در اقتصاد ایران است:
⛔️ رکورددار تورم در 70 سال اخیر:
👈 در پایان اردیبهشت (زمان مسئولیت عبدالناصر همتی52.8 درصد) و تا پایان دولت حسن روحانی به 58.3 درصد رسیده است، حتی اگر تا پایان سال 1399 را نیز در نظر بگیریم، سال 1399 درکنار سال 1374 (دولت مرحوم هاشمی) رکورددار بالاترین نرخ تورم طی 70 سال اخیر یعنی از سال 1330 تاکنون است.
⛔️ همتی سلطان تورم نقطه به نقطه:
👈براساس آمارهای رسمی بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در دیماه تا اسفند 99 رخ داد که براساس گزارش بانک مرکزی در این ماهها تورم نقطه به نقطه به ترتیب به61.9 ، 65.3 ،65.2 درصد رسیده است.
⛔️ رکورددار 40 ساله رشد سالانه نقدینگی:
👈 یکی از مهمترین اتفاقات دوره مدیریت عبدالناصر همتی، شکسته شدن رکورد رشد سالانه حجم نقدینگی در سال 1399 است. بر این اساس طبق آمارهای بانک مرکزی ایران، در پایان سال 1399 رشد سالانه حجم نقدینگی کشور به 40.6 درصد رسید که طی 40 سال اخیر بالاترین نرخ رشد سالانه نقدینگی است.
⛔️ رکورددار 40 ساله تورم تولید:
👈 در سال 1400 تورم تولید سالانه منتهی به بهار (این تورم بیانگر تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل است) به 60 درصد و در تابستان 1400 به64.6 درصد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب میشود.
#ثامن
❌مخالفان #جراحی_اقتصادی ❗️
✅دولتمرد شجاع و فداکار، آیتالله دکتر رئیسی، با تبدیل یارانه پنهان به یارانه آشکار در برخی کالاهای اساسی، دست مفسدان را از بیتالمال و جیب مردم قطع کردهاند👏
✅روشن است که انجام چنین جراحی ، برای درمان سرطان اقتصادی (رانت، قاچاق و...) که از یارانه پنهان ناشی میشد، مخالفانی جدی هم داشته باشد. ازجمله:
1️⃣#رانت_خواران:
کسانی اند که از مسیر یارانه پنهانِ صنعت، ارز ترجیحی و... بهصورت غیرقانونی سود کلانی به جیب میزدند❗️
2️⃣#قاچاقچیان:
کسانی اند که انواع کالاهایی که از یارانه پنهان برخوردارند، به خارج از کشور قاچاق میکردند❗️
3️⃣#دشمنان:
دشمنان داخلی (منافقان) و دشمنان بیرونی که اهمیت و نقشِ سازنده این تحول اقتصادی را میدانند، به انواع دروغ و شایعه متوسل میشوند❗️
4️⃣#جریان_سیاسی_لیبرال و انحرافی:
جریان سیاسی غربگرا و انحرافی ، با اهداف جناحی و سیاسی، در تلاش است که مانعِ این جراحیِ سازنده شود، تا شاید بتوانند با ناکار آمد جلوه دادنِ دولت، و با اشک تمساح، در آینده آرای مردم را به خود جلب کنند❗️
5️⃣#اغفال_شدگان:
گروهی از عامه مردم که اطلاعاتی از فوائد این تحول ندارند؛ تحت تأثیر تبلیغاتِ مخالفان قرارگرفته با آنان همصدا شدهاند❗️
⛔️گروههای فوق، در تلاشاند با تجمع میدانی، با اعمالنفوذ به صاحبان صنایع و تجار در مسیر احتکار گام برداشته به نارضایتیها دامن بزنند و...
🔷لذا مردم مؤمن و انقلابی باید خیلی #هوشیار باشند.
✍️علی اکبر صیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | قتلعام، مقابل چشمان خانواده!
🍃🌹🍃
🔻 "بارلوت لیتخوییس" در نشریه سالانه تحقیق علیه کشتار جمعی مینویسد: ۷۷ سال پیش در ۱۷ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی درست در خاتمه جنگ جهانی دوم «#احمد_سوکارنو» رهبر مبارزان آزادیخواه #اندونزی استقلال این کشور را اعلام کرد اما چهار سال طول کشید تا اندونزی توانست به استقلال دست یابد و از استعمار هلند رها شود.
🔸 بررسی گروه حقیقتیاب هلندی و اندونزیایی ثابت کرد استعمارگران هلندی برای سرکوب مبارزات استقلالطلبانه، دهها روستا را با سکنه به آتش کشیده و دست به قتلعامهای گستردهای زده است.
🔹 فرمانده نظامی هلندی «ریموند وسترلینگ»، چندین هزار اندونزیایی را طی یک کمپین ضدشورش، عمداً بیرحمانه در اواخر سال ۱۹۴۶ و اوایل سال ۱۹۴۷ قتلعام کرد.
🔺 در نهم نوامبر سال ۱۹۴۷ در بحبوحه مبارزه مردم اندونزی برای استقلال، نظامیان هلندی با ورود به این روستا ۳۴۱ تن از مردان و پسران این روستا را در مقابل چشمان خانوادههای آنان به قتل رساندند.
#روشنگری | #ثامن | #جنایات_غرب
◀️هموطن! این بار قطعکننده زنجیره باش!
🔰چگونه میتوان به دولت در اجرای برنامههای اقتصادی کمک کرد؟
⭕️«ویدئوی یورش، غارت یا حمله مردم قزوین به فروشگاه»، «تصویر کارت یارانه نان»، «خبر ۹۰ هزار تومانی شدن مرغ» و ... که در هفته اخیر دست به دست در رسانهها و پیامرسانها چرخیده و هر بار به طریقی تکذیب شده، نشان میدهد با همه تبیینها و توضیحها و هر اندازه اطلاعرسانیها و پاسخگوییها قوی و جامع باشد (که نیست و ایراداتی دارد)؛ رسانه همچنان رسانا نیست و پیام به درستی به مخاطب نمیرسد. علاوه بر آنکه نباید از یاد برد رسانه فقط رسانه نیست و محصول محیط سیاسی و وضع اقتصادی است. همچنان که از پدیدهای مانند «انتظارات تورمی» سخن میگوییم و «اثر روانی» بازار را در تغییر قیمتها مؤثر میدانیم و کنش رسانه را بر اقتصاد را هم در نمودار میآوریم، از منظر اقتصاد و تجارت نیز به رسانه بنگریم. واقعیت بازار را تنها آمار و عدد و نمودار نمیسازد، جیب مشتری و تجربه خریدار نیز میسازد.
⭕️با این همه، تجربه تجمعات و رخداد نارضایتیهای پنج سال اخیر نشان میدهد رسانهها به ویژه پیامرسانهای موبایلی و شبکههای اجتماعی در وخیم شدن شرایط روانی و حتی نابسامان شدن وضعیت اقتصادی اثر مستقیم دارد. اینجاست که باید مراقبت کرد به جای ارتقای فهم عمومی و آموزش شهروندی، مطالبه محدودیت شبکه و سیاست گرانسازی اینترنت پررنگ نشود. فاصله میان این دو را باید جامعه مدنی آگاه و دلسوز و مراجع اجتماعی پر کنند. از جمله در عالم رسانه، به معلمان، مشاوران و فعالانی نیاز داریم که شهروندان جامعه را توانمند کنند تا از آسیبپذیری آنان بکاهند. «سواد رسانهای» بهرغم استفاده ناآگاهانه و بیجایی که در سالهای اخیر از آن شده، همچنان ضرورتی خطیر است. فقر این سواد و ضعف این آگاهی در برهههایی مثل روزهای اخیر که یک جراحی اقتصادی در جریان است، بهتر و بیشتر خود را نشان میدهد.
از این روست که شاید چهار مهارت عمومی سواد رسانهای زیر به کار آید:
1️⃣به منبع توجه کنیم:
آیا مطلب یا ویدئو، رفرنس یا منبعی دارد؟ آیا رفرنس یا منبع در آن زمینه معتبر است؟ عمده پیامها یا ویدئوهای فیک و دروغ، منبع ندارند و حاصل تقطیع یا دستکاریاند. اهمیت نفوذ در رسانههای رسمی و هک وبسایتها و خبرگزاریها نیز از همین روست که اصالت منبع اهمیت دارد.
2️⃣به ناشر توجه کنیم:
اخبار جعلی یا پیامها و ویدئوهای دروغین را کسانی منتشر میکنند که توجهی به اثر کار خود ندارند. برخیها عادت دارند فقط و فقط سیاهنمایی و تخریب کنند. از نظر روانی، همنشینی و معاشرت با افراد منفیباف و افسرده، پیامدهای تخریبی پرشماری دارند. صرف نظر از این پیامدها، غفلت از روی ناراحتی سبب میشود دروغ مثل بومرنگ بازگردد و ذهن و روان خود فرد را نیز به بازی بگیرد.
3️⃣در سایر رسانهها جستجو کنیم:
جستجوی ساده عنوان پیام یا ویدئو در موتورهای جستجو یا دیگر خبرگزاریها و وبسایتها کمک میکند درستی یا نادرستی آن محک بخورد. این معیار اگرچه یک معیار حداقلی است اما میتوان گفت در بیشتر اوقات، فرد را به یک سپر دفاعی قدرتمند مجهز میکند. برای نمونه، خود من در مقابل خبر نادرست کشته شدن عدهای در یکی از استانهای جنوبی در تظاهرات اعتراض به گرانی استفاده کردم. هیچ منبعی حتی رسانههای ضدانقلاب که عادت دارند از کاه کوه بسازند، هم اشارهای به این خبر نداشتند.
4️⃣به رنگ، لباس، هوا و جزئیات پیام، ویدئو یا صوت دقت کنیم:
در دورانی که رفتهرفته دستکاری در افکار عمومی به یک صنعت تبدیل میشود، تجزیه و تحلیل عناصر یک محصول یا تولید رسانهای، میتواند مانعی هر چند کوچک جلوی تسلط فریب بر حقیقت باشد. برای این منظور، یک تجزیه و تحلیل ابتدایی، مثل همین کاری که در ویدئوی موسوم به یک فروشگاه در قزوین صورت گرفت و از روی لباس گرم حاضران، دروغین بودن ادعای ویدئو معلوم شد.
⭕️کمک کردن به دولت تنها صبر بر این شرایط سخت نیست. این بار باید زنجیره انتشار و توزیع پیام دروغ را قطع کرد. حتی پیامهایی که برای دفعات پرشمار فوروارد شده یا بازدیدهای میلیونی گرفته، ممکن است دروغین باشد. مانند ویدئوی خوشگذرانی ادعایی یک سردار سپاه. اگرچه واکنش رسمی، سریع و البته همراه با سعه صدر و نرمی خلق به این دروغها و فریبها نیز نباید از یاد برود. چیزی که متأسفانه در نظر برخی با استدلال «بیشتر به دیده شدنش کمک میکنه» و «ارزشش رو نداره» همراه میشود و این همراهی به گسترش اخبار دروغی که در ابتدا مسخره و مضحک به نظر میآیند، میانجامد.