با سلام واحترام به همکاران محترم
چگونه حرفزدن را از قرآن بیاموزیم👇
✅ دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب"
از دیدگاہ قرآن ڪریم؛
۱.آگاهانہ باشد.
"لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲.نرم باشد.
"قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد.
۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم.
"لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانہ باشد.
"وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند باشد.
"قَوْلًا سَدِيدًا" منطقی بزنیم.
۶.سادہ حرف بزنیم.
"قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"
۷.ڪلام رسا باشد.
" قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا باشد.
"قولوللناس حسنا"
۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم.
"یَقُولُ الَّتی هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردی داشتہ باشد.
"و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم.
"قولاً كريماً"
۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف های پاڪ باب شود.
"هدوا الی الطّیب من القول"
🍀مهارت های تبلیغ و کلاس داری1⃣
💯 روش و مهارت در جذاب سازی کلاس و برنامه های کودک و نوجوان
🌺استاد محمود لطفیان🌺
☀️مربی کودک و کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم☀️
رمز این مهارتها اینست : کل ساندویچ گپ ته باغ مش رجب
اولین مهارت ها با حرف « ک »:
1 - کارت بازی
2 - کلید واژه ای
( از دو یا سه کلید واژه درباره یک موضوع استفاده می کنیم و درباره آنها توضیح می دهیم و مثلا می گوییم کار ما چهار تا میم دارد (مربی-مخاطب-محتوا-مهارت) . مثلا می گوییم مشکل سیستان و بلوچستان سه تا میم هست : 1 - مرز 2 - مهاجر 3 - مواد مخدر )
3 – کارگاهی
( گروه بندی به گروه های سه یا چهار نفره که برای هر گروه اسم مشخص کنند و سرگروه انتخاب کنند و طرح سوال کنیم و بحث کنیم و آنها نتیجه بحث را ارائه کنند . وقتی خود شخص بحث را ارائه می کند بیشتر به او می چسبد تا وقتیکه از دیگران بشنود)
4 - کامل کنید
جمله ای را به صورت ناقص می نویسیم و از مخاطبان می خواهیم آن را کامل کنند.
مثلا حضرت علی علیه السلام در شهر.... به دنیا آمدند.
5 – کاریکاتور
1-ذهنی
2-تصویری
هم می توانید در اینترنت پیدا کنید و بیاورید و هم می توانید بواسطه ی خیال پردازی و پردازش در ذهن بچه شکل دهیم . مثلا می گوییم که یک شخصی درختی را به دوش گرفته ...
6 - کتابخوانی
مثلا یکی از کتابهایی که در هر زندگی باید باشد ، کتاب مفاتیح الحیاة می باشد .ما کتاب را معرفی می کنیم واز مخاطب می خواهیم تا کتاب را مطالعه کند و قسمتی را برای ارائه بیاورد.
7 - کلمه سازی
کلمات نامرتب را می نویسیم تا مخاطبان جمله یا کلمه را مرتب کنند و سپس درباره آن توضیح می دهیم.
نکته:
با استفاده از تداعی معانی می توانیم مطالب زیادی را منتقل می کنیم . مثلا وقتی می گوییم قم شما یاد چه می افتید ؟ کجای معنای قم در آن جمکران و حضرت معصومه هست ! اما تداعی معانی دارد .
مثلا کلمه ی عاقبت به خیر و عاقبت به شر را می نویسیم ، و می خواهیم که مخاطبان یکی یکی نمونه های آنها را بگویند.
@amoorohani
🍀مهارت های تبلیغ و #کلاس داری2️⃣
💯 روش ها و مهارتها در جذاب سازی کلاس ها و برنامه های کودک و نوجوان
🌺استاد حجت الاسلام محمود لطفیان🌺
☀️مربی کودک و کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز و استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم☀️
🌺دومین مهارت ها با حرف « ل »:🌺
1 - لب خوانی
خواندن آیه و حدیث و یا جمله به صورت لب خوانی و سپس مخاطبان باید حدس بزنند که ما چه می گوییم.
2 - لطیفه
برای یادگیری لطیفه های اثر گذار از دو جلد کتاب آقای قرائتی که بسیار شیرین و جذاب است به نام خاطراتو تجربههاى تبليغى حجت الاسلام قرائتي1و2 استفاده کنید
مثلا شخصی یک سطل آشغال به مسجد هدیه داد و روی آن نوشت که هدیه از طرف فلانی ، و لعنت به پدر و مادر کسی که داخل آن آشغال بریزد .
برای آنکه لطیفه گویی های شما زیاد شود باید طنز ها یی که در فیلم های طنز بکار می رود را بنویسد .
3 - لالایی
هنگامی که بعضی بچه ها خوابشان گرفت شروع به خواندن لالایی می کنیم تا تنوعی در کلاس ایجاد شود و بچه ها حواسشان را جمع کنند.
نکته: متاسفانه لالایی های اسلامی دارد از بین می رود . یکی از سبک های تربیتی لالایی هایی که مادرها برای بچه می خوانند . لالایی های انتظار و غدیر و عاشورا بهترین لالایی ها است.
4 - لی لی کردن
مثلا کلمه نماز را روی برگه هایی می نویسیم ؛ ن - م - ا - ز و سپس تصاویر و کلماتی که مورد آموزش است را آماده می کنیم و تا وقتی که ما سوره توحید را می خوانیم مخاطب برگه ها و تصاویر را می آورد و روی تخته یا جای دیگر می گذارد یا می چسباند .
5 - لمس اشیاء بی خطر
چشم های مخاطب را ببندند و از او بخواهید حدس بزند که این شی ء چیست؟ مثلا مهر، کتاب ، سنگ و .... وسپس درباره آن توضیح می دهیم. مثلا مهر و احکام مهر وسجده و...
نکته : مربی باید از روش تدریجی استفاده کند وتا آموزش برای بچه احساس خوشایندی داشته باشد
بچه ها سه تا قوه دارند که سه تا « ت » هست :
1 - تخیل : بواسطه ی آن جاندار پنداری می کنیم .
2 - تحرک : بچه ها تحرک و جنب وجوش را دوست دارند.
3 - تقلید : بچه ها فقط تقلید می کنند . و از همین شیوه می توانیم آنها را وارد کنیم در مفاهیم دینی .
به واسطه ی این سه تا « ت » او را می توانیم مداح ، منبری و موذن بار بیاوریم .
6 - لب بینی
بچه خودکار یا ماژیک را بین بینی و لب می گیرد و و به او می گوییم که از اینجا تا انجا برو و برگرد .