🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم🔸
امکان ندارد یکی از راههای حلال را بسته باشیم و راههای حرام باز نشود.
در مسئله ازدواج نیز چنین است.
«تمام» راه های حلال باید با کمال اطمینان «تا آخر» باز باشد.
برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»!
یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دریچۀ حرام سرریز میشود و کاری از دستمان بر نخواهد آمد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آفت اصلی مردم، ضعف آگاهی است نه ضعف تنسّک🔸
آفت [اصلی] مردم، ضعف آگاهی آنهاست اما آفت علما، بی اطلاعی نیست؛ بلکه فسق آنهاست. در روایات داریم که دو گروه، کمرم را شکستند: عالم متهتک و جاهل متنسک.
تنزلِ «تنسّک» و «تقدس» در مردم، خطر نیست؛ تنزل «آگاهی» خطر است! یعنی شیطان اگر خواست مردم را ضایع کند از راه شکستن «تنسّک» آنها وارد نمی شود؛ از راه «جهالت» آنها وارد می شود. هرکس یک آفتی دارد . شیطان، متنسک و مقدس را به این که عوضی بفهمد تشویق می کند تا دستش را بگذارد در دست یک عالم متهتک.
* تنسک= انجام عبادات، پایبندی به شریعت
@haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحهای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تا دیر نشده، هر کاری میتوانید برای ظهور بکنید🔸
هر کاری که به ذهنتان میآید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما میپرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸گناه، عامل کم همتی🔸
برخی اعمال، #همت انسان را کم میکند.
وقتی انسان برای خودش کار کند، همتش پایین میآید.
وقتی انسان ظلم کرد، تعدی کرد، رشوه خورد، دروغ گفت، به خاطر داشتن این اعمال، دیگر در او همت رشد نمیکند.
#معصیت موجب میشود که #بال_عقابی انسان، #بال_مگسی بشود. بال مگسی که شد، قفس دیگر برایش بزرگ میشود. معصیتهای انسان است که انسان را توی قفس میکند.
پس اگر انسان بخواهد همتش بلند بشود باید معاصی را ترک بکند. #حلالیت بطلبد. باید #استغفار بکند باید از گناه شستشو بشود. چون این گناه موجب میشود که انسان دل و همت و بال پروازش کوچک بشود. انسان در نتیجهی معصیت بالش میشکند و پرو بالش میریزد، پر و بالش که ریخت بال مگسی پیدا میکند.
بال مگسی که پیدا کرد، قفس برای پرواز او کافی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸همه مردم با حنجره خودشان #اذان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸
مقام معظم رهبری فرمودند #با_حنجره اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد.
وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان #روز_اذان انتخاب کنند.
برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود.
#اذان
@haerishirazi
✅ آیتالله سید محمد فقیه:
آیتالله حائری شیرازی یک بار به من فرمودند:
«من در عالم خواب #سوره_یوسف را حفظ شدم!»
@haerishirazi
آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه در پیام رسان های ایرانی:
🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi
🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi
🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
من یک استاد اخلاقی داشتم. یک وقتی به من گفت که شما اگر چیزی بپرسی من برایت می گویم. به او گفتم «این چطور آدمی هست؟» اما اسم کسی را نبردم! مکثی کرد، بعد گفت: «این در دستگاه امام حسین علیه السلام جایگاه داشت». من، پدرم در ذهنم بود و او خصوصیات پدرم را گفت.
بعد [در ذهنم] توجه کردم به مادرم و گفتم: «این چطور است؟» نه گفتم مادرم هست [و] نه چیز دیگری گفتم. گفت: آن اولی که گفتی ها، این دومی، پشت سر او یک سینه مالی کرده [است]، یعنی خودش را سعی کرده به او برساند.
مادرم سینه اش آسم گرفت و چندین سال اینطوری بود تا از دنیا رفت. یعنی سینه مالی اش را به خاطر تبعیت از او (پدرم) گرفته بود. یعنی چون خواسته اند [مقام] مادرم را به او (پدرم) برسانند تا در آخرت پیش همدیگر باشند لذا پشت سر او یک سینه مالی کرده بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آقای صفائی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود🔸
ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشههایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود.
متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند.
دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژهها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکمبودن اندیشه»، کمنظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود.
من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را»
آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استاد اخلاق باید مجتهد باشد🔸
آقای دولابی برای من برنامه های زیادی گذاشت و وقت زیادی صرف من کرد و من را همراه خودش به دامان طبیعت می برد و با من صحبت می کرد، وقتی هم که در تهران بودند، در جلسه ای از ایشان گله کرده بودند، که چرا شما از میان همه مستمعین، بیشتر به این جوان توجه دارید و خطاب بیشتر به اوست، در حالی که علما و بزرگان در جلسه حضور دارند.
[با همه ی این احوال] آقای دولابی، رفیق ما بود. آقای بهجت استاد ماست و بین رفیق و استاد، فرق است، زیرا استاد اخلاق، باید مجتهد باشد. امام قدس سره استاد بود و کسی که جای رفیق و استاد را جا بجا کند، ضرر می کند. آقای دولابی دل کنده بود و سیر داشت اما ایشان رفیق ما بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عطر باد صبا🔸
حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می گوید:
کس ندیده است ز مشک ختن و نافه ی چین
آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم
حلالش باد! می گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می کنم که کسی از مشک ختن و نافه ی چین ندیده است. حال، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر میشود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه اش خیالات است!!
همین حرم که می روید غیر از عطری که به آن میزنند و گلابی که میپاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده - بیست سال قبل (1)، نماز میخواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی میآمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیدهای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است: چون انسان تا یک بویی، بوی علم، بوی ایمان به مشامش رسید میگوید: بله، همه چیز درست شد. در، باز شد و چشم و گوشم باز شد. میگویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصلهداری و خیلی کار دارد تا برسی.
(1) احتمالا در حدود سنه ی 50 شمسی
@haerishirazi