🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸ماهی و نهنگ🔸
🔹پدر وقتی خوشاخلاق و با تحمل و با حوصله باشد، بچه باشخصیت میشود. حوصلۀ پدر، حوضی است که بچه در آن رشد میکند. بچه، مثل «ماهی» است و «حوصلۀ پدر» مثل حوض. آن پدری که حوصلهاش زیاد است، مثل دریاچه است و بچه تا حدّ ماهیهای دریاچه رشد میکند و بزرگ میشود. پدری که از این هم باحوصلهتر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در دریا، به اندازۀ نهنگ قدرت و جرأت پیدا میکند. شما ببینید حسین بن علی (علیهالسلام) فرزند دریاست، در دریای حوصله پدرش و جدّش رشد کرده است، از این جهت است که یک شخصیت زنده و بزرگ است.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸سازوکارِ رزق🔸
رزق، مثل ظرف آب مرغداریهاست. آب خوری آنها این طور است که کمی بالاتر از لبه ظرفی را سوراخ کرده و آن را پر از آب میکنند و روی یک ظرف بشقاب مانند، بر میگردانند و آب توی بشقاب زیرین میآید. وقتی آب در بشقاب جمع شد و مقابل سوراخ رسید متوقف میشود و جوجهها از آبها میخوردند. یعنی وقتی مصرف شد تولید میشود نه این که تولید میشود تا مصرف شود.
روزی همیشه با مصرف همراه است نه تولید. اگر ده جوجه آب بخوردند، آب بیشتری بیرون میآید و اگر پنج جوجه بخورند، آب کمتری بیرون میآید.
روزی انسان این چنین است. اگر کسی هزینه چند خانواده را تامین کند، مصرف آنها، موجب زیاد شدن درآمد میشود زیرا هرکس روزی خودش را میخورد و نمیتواند روزی شخص دیگری را بخورد.
اگر انسان این معنی را بداند، وقتی کسی از او کمکی بخواهد؛ خوشحال میشود و میفهمد که بناست خداوند به او روزی بیشتری بدهد. اما اگر سفرهاش را بست و جلوی مصرف دیگران را گرفت، روزی هم بند میآید.
@haerishirazi
✅ بخشی از گفتگوی آیت الله حائری شیرازی با یکی از مراجعه کنندگان به ایشان:
🔸 مراجعه کننده: بنده با همسرم مقداری ناسازگار هستیم. ذکری، چیزی دارید به ما بدهید تا اوضاع بهتر بشود؟
🔹 آیت الله حائری: با خانمت پارک می روی؟
🔸 مراجعه کننده: خیر حاج آقا
🔹آیت الله حائری: پارک برو! تفریح برو!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸رهبر و راهبرد تربیت جامعه🔸
تربیت، «گرفتن» و «رهاکردن» دارد؛ یعنی باید «متربی» را از آنکسیکه انسان را به راه خطا میبرد بگیری و به راه صحیح بیاوری و طبق یک برنامۀ زمانبندیشده رهایش کنی.
دورۀ «رهاکردن» بسیار ظریفتر و مهمتر از دورۀ «گرفتن» است. اینکه کسی را در مرحلۀ نخست تحتتأثیر خود قرار دهیم کار سادهای است. اما کسی را از تأثیر خود خارجکردن و او را روی پای خودش واداشتن کار دشواری است؛ یعنی چنان دستت را از اطراف او کنار ببری که راه خودش را ادامه بدهد و خرد نشود.
وقتی به کسی تعلیم دوچرخهسواری میدهید چه میکنید؟ او که وارد نیست؛ او را میگیرید، اما همینکه او دو تا پا زد، رهایش میکنید. همینکه توانست تعادلش را حفظ کند، دست از دوچرخه برمیدارید. گرفتنش آسان است؛ اما این گرفتن بهضرر اوست. اگر رهایش کنید که زمین بخورد به نفع دوچرخه سوار است. چرا؟ چون «سلامت در وابستگی»، برای انسان «هلاکت» است. درحالیکه زخمیشدن در حفظ تعادل، سعادت است.
رهبر جامعه هم، هنگام «گرفتن» و قبضهکردن جامعه، کار سادهای دارد؛ کار دشوار او در «رهاکردن» جامعه است. وابستهشدن جامعه به رهبرِ خودش ساده است. روی پای خود ایستادنِ جامعه، بهطوریکه خود بفهمد، خود بداند و خود درک کند، دشوار است. برای گذشتن از این مرحله، جامعه «زخمهایی» را باید تحمل کند و آسیبهایی را باید قبول کند تا بتواند روی پای خود بایستد، بفهمد و حرکت کند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸اعتراف به اشتباه، نشانۀ کمال انسان🔸
#کمال_انسان این است که به اشتباه خودش #اعتراف کند و بزرگترین نقص انسان این است که شهامت اعتراف به اشتباه خودش را نداشته باشد. اگر میخواهید کمالات انسانها و انسانهای کامل را با هم بسنجید، نگویید ایشان ده سال نماز شب خوانده. شبها بیدار بوده، روزها روزه بوده، با این گز و پیمان ها، انسان را گز نمیکنند (سنجش نمی کنند). این ملاک نیست. ممکن است یک کسی، شبی یک ختم قرآن هم بکند و تمام اموالش را در راه خدا زکات بدهد، اما اینها ملاک قرب نیست. #ملاک_قرب این است که انسان از درون خودش بیرون آمده باشد. آدم شدن یعنی آدم از خودش بیاید بیرون. بعضیها دارند در خودشان شیرجه میروند اما فکر میکنند آمدهاند بیرون! در خودشان شناورند اما خیال میکنند از خودشان بیرون آمده اند. آن کسی که بتواند نقص خودش را درک کند، از خودش آمده بیرون. فهمیدن نقص دیگران، هنر نیست.
مشکل و سختی #جان_کندن به همین است که انسان را از درون خودش بیرون می کشد. بعد نگاه میکند و جنازه خودش را میبیند. انسان در آن حالت چشم خودش را میبیند. بدن خودش را میبیند. ببینید چقدر در روایات داریم که جان کندن سخت است. انسان باید در حیاتش این جان را کنده باشد تا برایش راحت بشود. یعنی مرده باشد، قبل از اینکه بمیرد.
@haerishirazi
🔸 در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، نثار روح مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، صلوات و قرائت فاتحه ای را اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص "آیت الله حائری شیرازی" را نیز در ثواب آن شریک نماییم.🔸
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸اعتراف به اشتباه، نشانۀ کمال انسان🔸 #کمال_انسان این است
❌ مرحوم آیت الله حائری شیرازی، به این توصیه اخلاقی خویش پایبند بودند و در مواقعی که احساس می کردند خطایی مرتکب شده اند، به آن اقرار کرده و طلب بخشش می نمودند.
در روزهای آتی، چند نمونه #مهم از این موارد را بازخوانی خواهیم نمود.
با ما همراه باشید ...
@haerishirazi
❓ سوال: می خواهم برای تهذیب نفس، ریاضت بکشم. نظر شما چیست؟
✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
ریاضت باید مأثور باشد (از جانب شرع رسیده باشد). اگر می خواهی ریاضت بکشی، همه نمازهایت را به #جماعت بخوان.
@haerishirazi
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ویژه ♨️
✅ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بخاطر جهنمی نشدن مردم بود
@haerishirazi
♨️♨️ همانطور که وعده داده بودیم، چند نمونه از مواردی که آیت الله حائری شیرازی، شجاعانه و مخلصانه #اقرار_به_خطای خویش نمودند را بازخوانی خواهیم نمود:
1️⃣ اولین نمونه، مربوط به قضیه ای در ارتباط با آقای #سید_محمد_خاتمی (رئیس جمهور وقت) است.
2️⃣ دومین مورد مربوط به مرحوم آیت الله #هاشمی_رفسنجانی است.
3️⃣ سومین مورد نیز مربوط به یکی از #طرح های مرحوم آیت الله حائری شیرازی در زمان امامت جمعه می باشد.
@haerishirazi
مورد 1️⃣ : در تاریخ 22 مهر 1396، آیت الله حائری شیرازی علیرغم مخالفت های شدید بعضی از اطرافیان و اعضای دفتر، یادداشتی را جهت انتشار در سایت و کانال، مرقوم فرمودند که در آن نسبت به تعبیر نابجایی که در مورد حجه الاسلام #سید_محمد_خاتمی و آیت الله #ری_شهری بکار رفته بود، طلب حلالیت نمودند. متن یادداشت به این شرح است:
📝 عارضۀ اخیرم که تکلم در حد «سلام» و «والسلام» است نه نشان دهندۀ پایان عمرم است و نه چیز دیگر؛ ولی فرصتی است تا از همۀ کسانی که در وادی رقابت سیاسی و ... به آنها ستم کردهام حلیّت بطلبم. مثلاّ از شخصی پرسیدم شما چرا میگویید #خاتمی رئیس جمهور شود؟ او گفت: چون خوشگل است. گفتم: یزید هم خوشگل بود. از دیگری پرسیدم چرا به آقای #ری_شهری رأی میدهی؟ گفت: چون حافظ قرآن است. گفتم: حجاج ابن یوسف هم حافظ قرآن بود.
بالاخره اگر در این دنیا حلال نکنند، عاقبتِ روز بازخواستم، سیاه رویی است. از همه حلیّت میطلبم. دعا فرمایید.
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی. 22/مهر 1396
————————————————-
🔸ایشان چند روز پس از این یادداشت و به جهت اینکه از این مطلب، تایید مواضع سیاسی آقای سید محمد خاتمی برداشت نشود، بیانیه تکمیلی ای نیز صادر کردند و تاکید نمودند که طلب حلالیت به معنای تبرئه ایشان از نقشی که در فتنه 88 داشتند، نیست:
📝 بسم الله الرحمن الرحیم
چندی قبل گفتم همه باید «توبه» کنیم. اگر اشتباه انسان #علنی بود، ابراز توبه در خصوص آن اشتباه نیز باید علنی باشد. (اگر موضوعی در کل کشور مطرح شده، به همان اندازه باید عیان ابراز توبه شود). من دو مورد مربوط به انتخابات دوم خرداد 76 ذکر کردم و طلب حلیت نمودم. گناه در آن زمان واقع شد که «فتنه» واقع نشده بود و «طلب حلیت» آن زمان، مفهومش #برائت طرف یا عدم مشارکت او و یا نفی تاثیر گذاری در بالاترین حد نیست. چون هرکس مؤثرتر بوده، جرمش بیشتر است.
خدا توفیق دهد خروج محبت دنیا و منفور شدن آن در قلب ما را که اگر به مردم اهمیت میدهیم، برای خدا باشد.
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی
6/آبان 1396
@haerishirazi