🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸
خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ #ولایت محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور».
ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت میکند.
اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به کاروان ولایتش بستگی دارد.
پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. میگویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت میکنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و #ادب_حضور_در_کشتی است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است.
یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمیشود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه میگوید: «الله»، خارجت میکند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت میدهد.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود
♨️ مطلب بسیار مهم و قابل توجه 👆👆👆
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | علوم انسانی و توهم علمی بودن
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸اول خانمَت!🔸
شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینههایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه میکنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجبتر از شما است. بسیاری را من دیدهام که خودشان [تفریح و استخر و ...] میروند اما برای خانوادهشان فکر نمیکنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانمها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو.
@haerishirazi
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | شرکت در راهپیمایی 22 بهمن نشانه ارادت به امام زمان و کمک به نظام اسلامی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸برداشت های سطحی از قرآن و روایات🔸
آنچه تکفیریها و داعش و طالبان و بوکوحرام را به وجود آورد و در کشور ما گروه فرقان و مجاهدین خلق و منافقین را به وجود آورد، همه یک چیز بود؛ #برداشتهای_سطحی_از_قرآن و از روایات!
قرآن هم وقتی میخواهد بین حق و باطل فرق بگذارد، دقیقاً روی همین انگشت میگذارد؛ میگوید «علامت حق» این است که #عمقی است و علامت باطل این است که #سطحی است. حق را به «درخت» تشبیه میکند که ریشهاش از اعماق زمین بیرون میآید. باطل را به «علف هرز» تشبیه میکند که با باران زمستان، تخم این گیاه سبز میشود. در بهار به نهایت درجهاش میرسد و در تابستان هم خشک میشود و با بادهای بعدی، ریشه کن میشود. دقیقاً روی این انگشت می گذارد و زوم می کند: (وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبیثَةٍ اُجتُثَّت مِن فَوقِ الاَرضِ ما لها مِن قَرارٍ ... )
@haerishirazi
IMG_20200208_204533_750.jpg
حجم:
10.32M
نسخه اصلاح شده تقویم دیواری ۱۳۹۹
اصلاح تایپی در عنوان ماه قمری برخی ماه ها
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | زنان و کار در اجتماع آری یا خیر؟
آیت الله حائری شیرازی(ره)
@haerishirazi
🖼 عکس نوشته | درخت و میوه
هنگامی که درختهای باغی رشد میکنند و باغبان برگ درختها را میبیند، خوشحال میشود؛ اما او چشمانتظار شکوفهها و گلکردن درختهاست؛ باز چشمِ انتظارش به شکوفهها نیست، بلکه به میوۀ آن درختهاست.
دیدگاه مکتب این است که وقتی به گُلِ هستی و به سیارات و ستارگان و دیگر پدیدهها نگاه کنیم، همۀ کهکشانهای وسیع یک طرف، و زمینی که محل آزمایش و آفرینش انسان در آن است، طرف دیگر؛ یعنی اگر آفرینش باغ باشد، انسان میوۀ آن است، و باغبان همۀ آنها را برای این میوه کاشته است. کسی که «جهاد فیسبیلالله» میکند و در راه خدا گام مینهد، میوۀ این باغ است، و چشم باغبان از باغ به میوۀ آن است. مسلمانان و دیگر مؤمنان برگ یا شکوفههای این درختاند که بر زیبایی و عظمت باغ میافزایند؛ اما آن کسی که جانش را در این راه میگذارد، میوۀ این باغ است. اگر جهاد نباشد، نتیجهاش این است که این میوه بهوجود نمیآید. اگر این تلخیها و آتشها و فشارها نباشد، آن چیزی که همۀ این خلقت بهخاطر او پدید آمده است، تعطیل میشود. از روز اولی که خدا خمیر این عالم را ساخت و بعد به این صورت درآورد و ستارهها و کهکشانها و منظومۀ شمسی را پدید آورد، و زمین را یکی از سیارههای منظومۀ شمسی قرار داد، برای آن بود که کسی را در اینجا درست کند که میوۀ باغ آفرینش باشد.
@haerishirazi