eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
334 ویدیو
687 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی: گل با همه گلبرگها زیباست، نه پرپر از زینب کبری(س) در موقع اسارت سؤال شد که این حادثه را چطور دیدی؟ جواب داد: به خدا همه چیز زیبا بود. او همه چیز را کنار هم میبیند. شما اگر یک مجموعه زیبا را برش برش کنید و آن را تکهتکه نگاه کنید، زیبا نیست. یک گل، وقتی همه اجزایش را با هم میبینیم، زیباست ولی پرپر شدهی آن ناراحتکننده است. حضرت زینب(س) میگوید، من همه چیز را کنار هم گذاشتم و کلّ تصویر را میبینم که میگویم، زیباست. آن بزرگوار از چه زاویهای نگاه میکند به صحنه عاشورا که زیبایی میبیند؟ قطعا از زاویهای بالاتر از زمان حال است، . مثل هواپیمای نقشهبرداری که یک زاویه دید کلّی بهدست میدهد.
🔹آیت الله حائری شیرازی: رسولخدا(ص) در روز فتح مکه علی(ع) را روی شانه خود بلند کرد تا آن حضرت، بتها را از سقف آن خانه بکند و به زمین بزند و خرد کند. معنیاش این است که کعبه دل را هم تنها علی(ع) میتواند از بتهای درونی تطهیر کند.
🔹آیت الله حائری شیرازی: کرمهای سبز رنگی که برگ درختان را میخورند، یک دوره کرمی دارند و یک دوره پروانگی. باید ببینیم دوره کرمی ما چه اخلاقی دارد و دوره پروانگی چه اخلاقی؟ مؤمن کسی است که دوره پروانگی را آغاز کرده است. کافر فردی است که در دوره کرمی خود درجا زده است.
🔹آیت الله حائری شیرازی: تشویق و محبت بیش از حد، مثل کود زیاد است که به گُل داده می‌شود. همان طور که کود زیاد عامل فساد گل می‌شود محبت و تشویق زیاد نیز در تخریب اخلاق کودک تأثیری عمیق دارد. باید هنگامی کودک را تشویق نمود که تشنۀ تشویق باشد و به تعبیر دیگر: کودک منتظر تشویق از سوی شما باشد در این صورت این تشویق در بالندگی کودک نقش بسزایی خواهد داشت. اگر می‌خواهید کودکتان را نصیحت کنید آنجا نیز طوری رفتار کنید که کودک شما برای نصیحت آماده باشد.
🔶🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔹تو لوکوموتیو را بپا، واگنها از پشت سر میآیند آرزوی انسان مثل ژنراتور قطار (لوکوموتیو) است. 50 - 40 تا واگن به هم وصل میکنند و آن لوکوموتیو همه این واگنها را با هم به دنبال خودش میکشد. اگر انسان آرزویش خدا باشد، لوکوموتیو قطارش به سمت خداست و واگنهای دیگر وجودش را به همان سمت دنبال خود میکشد، اما اگر آرزویش دنیا باشد، لوکوموتیو قطارش رو بهدنیا میرود و همه اعمال او به دنبال آن رو بهدنیا حرکت میکنند. تربیت اسلامی این است که نیروی محرکه انسان را آرزوی الهی قرار دهد و آرزوهایی را که دنیا پیش پای انسان آورده است، بشکند و پوک بودن آن را نشان دهد.
🔹آیت الله حائری شیرازی: تاریخ یعنی مطالعه دنیا یعنی اینکه گردوی دنیا را بشکنید و بفهمید که پوک است. مصیبتها و زیر و زبر شدنهایی که در زندگی پیش میآید، برای این است که خداوند پیش چشم خودت این گردو را بشکند تا ببینی پوک است.
🔹آیت الله حائری شیرازی: آدمی که در سلول است آن سلول چه در باغ باشد، چه زندان، فرقی نمیکند چون او چیزی را بیرون از چاردیوار سلول، نمیتواند دریابد تا وقتی در سلول نفسانیت خود هستیم. در این عالم ما را به هر جا ببرند، فرقی نمیکند، چه زندان و چه باغ.
🔹آیت الله حائری شیرازی: دیدهاید دو تا آجر را که با سیمان به هم چسبیدهاند، نمیتوان از هم جدا کرد؟ آجرها تکهتکه میشوند اما از هم کنده نمیشوند. ملاط برادری، انصاف است. انصاف، مثل بتون آرمه، دو تا آجر را به هم چفت میکند. اگر بین انسانها ملاط انصاف نباشد، مثل آجر از روی هم میلغزند و پایین میافتند. ارتباطی که دین بین دو انسان درست میکند، بیشتر از ارتباطی است که بین انسان و بدن انسان برقرار است. گاهی دستها از پیکر جدا میشوند، اما دو نفر از هم جدا نمیشوند. شهدای کربلا بدنهایشان قطعه قطعه شد، اما ارتباطشان قطع نشد. دست عباس بنعلی(ع) را از پیکر بریدند اما نتوانستند دل او را از امام حسین(ع) بکنند.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 هوا برای ریه خوب است، اما آب نه. برعکس، آب برای معده خوب است و هوا نه. نفس انسان، معدهای است که خوراکش محبت دنیاست، اما قلب انسان ریهای است که به هوا نیاز دارد؛ هوای این ریه «ذکراللّه» است.