eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
331 ویدیو
665 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
استاتوس172.jpg
721K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌رسد/ مغرور نشویم🔸 حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می‌گوید: کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین آنچه من هر سحر از باد صبا می‌بینم حلالش باد! می‌گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می‌کنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده. حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر می‌شود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه‌اش خیالات است! همین حرم که می‌روید غیر از عطری که به آن می‌زنند و گلابی که می‌پاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز می‌خواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی می‌آمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیده‌ای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود می‌گوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او می‌گویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله ‌داری و خیلی کار دارد تا برسی. (1) در حدود دهۀ 50 شمسی @haerishirazi
استاتوس173.jpg
828.5K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ویژۀ روز حافظ ♨️ 🎥 ببینید | صحنه هایی جالب از زیارت قبر حافظ توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انتخاب بین بد و بدتر، کار هرکسی نیست!🔸 آنکه بین بد و بدتر، بد را انتخاب می کند، دارد و سیاسی است. اما آنکه مطلقاً نمی خواهد فعل بد انجام بدهد، او است و دخالت در سیاست، برای او است. @haerishirazi
استاتوس174.jpg
573.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 مجموعۀ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی از سال 1393 و با همت تعدادی از شاگردان مرحوم استاد شروع به کار نمود که در جمع آوری، حفظ، پیاده سازی و نشر آثار ایشان به صورت گسترده و در قالب‌های مختلف، فعال بوده است. 🔹 در سالیان گذشته، با کمک واقفین و خیرین، فعالیت‌های متنوعی در این مجموعه انجام گرفته است؛ مانند: ▫️پیاده سازی چندین هزار سخنرانی ▫️تدوین 13 عنوان کتاب ▫️ترجمه برخی کتب ▫️فعالیت‌های رسانه‌ای ▫️تولید چند هزار کلیپ، پوستر، پادکست ▫️برگزاری پویش‌های مختلف ▫️پژوهش ▫️تبلیغ در فضای مجازی و ... 🔹 اگرچه بسیاری از فعالیت‌های این مجموعه -بخصوص مدیران واحدها- بصورت کاملاً انجام شده است، اما استمرار فعالیت ها، هزینه‌های دارد که نیازمند کمک‌های مالی و مردمیِ شما همراهان عزیز است. افزایش و استمرار کمک‌ها، امکان و را به ما خواهد داد. 🔹 همچنین اگر و متمکّنی را می‌شناسید که بتوانند بخشی از هزینه‌های فعالیت‌ها را تقبّل کنند، تأثیرگذاری‌های این مجموعه به‌ویژه بر روی قشر جوان را برای آنها توضیح دهید؛ شاید مایل باشند به جمع خوب حامیان بپیوندند. 🔹 در طول این سال‌ها، تعداد زیادی از مخاطبین اظهار داشته‌اند که مطالب مرحوم استاد، و تأثیر شگرفی در زندگیشان ایجاد کرده است! یقیناً حامیان فعالیت‌های این مجموعه، در ثواب این تحولات و تأثیرگذاری‌ها شریک هستند. 🔴 روش های واریز وجه: 1️⃣ واریز آنلاین از طریق درگاه اینترنتی: 📎 https://idpay.ir/haerishirazi 2️⃣ واریز کارت به کارت: 📎 6037997750003379 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جشن‌ها و اعیاد را هم مثل عزاداری‌ها، پُر و پیمان برگزار کنید!🔸 امروز هم ولادت صاحب شرع (صلی الله علیه و آله و سلم) است و هم رئیس مذهب، (علیه السلام). امیدوارم همانطوری که عزاداری‌ها را پُر و پیمان گرفتید و اشک‌ها را جاری ساختید، در جشن‌ها هم همانطوری سرمایه گذاری کنید. اینگونه نباشد که سرمایه گذاری در عزاداری روی نقطۀ جوشِ صد درجه باشد، و سرمایه گذاری در جشن‌ها روی شمعک باشد! اگر اینطور کنید که عزاداری را در نقطۀ جوش و جشن‌ها را در حد شمعک بگذارید، مساجدتان از جوان‌ها خالی می‌شود و از مسنّ‌ها پر می‌شود و این خطر است. جوان‌ها همچنانکه با ایثار و شهادت [و عزاداری] می‌آیند، با نشاط هم می‌آیند. نشاط در این اعیاد باید فراوان باشد. معانقه و مصافحه با برادران دینی هم یک نوع نشاط است. این را محکم نگه بدارید. @haerishirazi
استاتوس175.jpg
815.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸انسی که با خدا داشت🔸 در بچگی، روزی در منزل بودم. منزل قدیمی که ما در آن بزرگ شدیم، منزل بزرگی بود. الآن شده مدرسۀ علمیۀ آقاشیخ عبدالحسین. این منزل 640 متر است. من در خانه بودم. یک دفعه یک بویی شنیدم. خانه مان معطر شد. آمدم به پشت بام. آقا کمال (۱) همان روز از شهر ماهان آمده بود به شیراز. عطرش را از همان خانۀ خودمان شنیدم! بوی عطر آقا کمال بود! این به خاطر انسی بود که با خدا داشت و در خودش با خدای خودش مشغول بود. او را اگر کسی یک ذره شامۀ قوی داشت، می‌شناخت. من از بچگی این شامه را داشتم. مثلاً هر وقت از جلوی خانه‌ای رد می‌شدم، می‌گفتم این خانۀ یک کلیمی است! یک روزی در خانۀ اخوی بودم؛ بویی آمد. گفتم: اخوی! شما همسایۀ کلیمی دارید؟ گفت بله اینجا کلیمی هست! از بچگی بویش را می‌شناختم. استاد [اخلاق] آقا مصطفی خمینی، آقای کشمیری است. استاد احمدآقای خمینی، آقا کمال است. آقا کمال طرف را جامع بار می‌آورد . ۱. مرحوم آیت الله سید کمال موسوی شیرازی @haerishirazi
استاتوس176.jpg
829.6K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
♨️ توجه ♨️ تعداد زیادی از مخاطبین، به ادمین کانال پیام می دهند و تقاضای اجازه برای کپی و بازنشر مطالب کانال را دارند. به اطلاع می رسانیم، بازنشر و کپی از مطالب کانال (چه با لینک کانال و چه بدون لینک)، و مایۀ ماست. (هرچند که توصیه و ترجیح ما اینست که حتی المقدور، لینک کانال را نیز در پیام درج نمایید) دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت جوامع و در قواعد گشایش در اقتصاد و معیشت🔸 🌧 اینکه قرآن می‌فرماید: «ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا» [یکی از مصادیقش] احیای امر به معروف و نهی از منکر است. این احیاء به ما باران می‌دهد: «يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا». قرآن می‌گوید خدا بارانش را برای شما گذاشته است. بله، آنهایی که اصلاً خدا را قبول ندارند باران برایشان می‌بارد، اما ما وقتی گفتیم «خدایا تو را قبول داریم»، همه چیزهایمان می‌افتد توی گرو! لذا خدا سند می‌گیرد نسبت به ادعای ما. اگر ما ادعایمان را پس بگیریم، او هم باران می‌دهد؛ اما چه دادنی؟ چه فایده ای دارد؟! 🌧 قرآن می‌فرماید: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ»: وقتی تذکرات ما را فراموش کردند خدا هم می‌گوید ما همۀ درها را به رویشان باز می‌کنیم: «فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ». بعد می‌فرماید: «حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ». گیر آنها، در است. اصل انسانیت آنها ضایع می‌شود و تبدیل به یک موجود دنیایی و غیراخروی می‌شوند. خدا هم مثل جانواران ولشان می‌کنند: «يَأۡكُلُواْ وَ يَتَمَتَّعُواْ وَ يُلۡهِهِمُ ٱلۡأَمَلُ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ». اما آن کسانی که خدا به حال خودشان واگذارشان نکرده است، بارانشان را گرو می‌کشد، گرو امر به معروف و نهی از منکر است. گرو زکات است، گرو اصلاح پول است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علت تفاوت رفتار خداوند با جوامع ایمانی و غیرایمانی🔸 ، روزی را کم می‌کند لذا خداوند به ما یاد داده است که استغفار کنید تا باران برای شما بفرستیم: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا) . ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چطور آنها که نه اهل نماز و نه اهل عبادت هستند، باران مفصل و مرتب دارند، اما ما که اهل نمازیم و به خدا اعتقاد داریم، با یک گناه یا چند گناه گرفتار کم‌بارانی می‌شویم؟ علتش آن است که بین شما و خداوند متعال برقرار است. شما در حوزۀ تربیتی خدایید، و کسانی که در حوزۀ تربیتی خداوند قرار دارند، و دارند. رفتار خدا با کسانی که از حوزۀ تربیتی خارج شده و به خود واگذار شده‌اند، به‌گونه‌ای دیگر است. بچه‌ای که مدرسه می‌رود با بچه‌ای که کوچه‌نشین است و سرپرستی ندارد، فرق می‌کند. کسی از نمی‌پرسد که مشق و تکلیف تو چطور شد؛ اما بچۀ پدردار، وقتی تکالیفش را انجام ندهد، پدر پول‌توجیبی‌اش را کم یا قطع می‌کند. شما ولگردهای عالَم و به‌خودرهاشدگان نیستید! شما در نعمتِ تربیت دین و قرآن هستید و هر کار شما زیر نظر خدا و اهل‌بیت است. امام زمان (ع) اعمال و رفتار ما را هفته‌ای دو بار مرور می‌کنند. شما چنین وضعی دارید. وقتی‌که می‌دهید، خداوند بر باران شما می‌افزاید، و سیل و آفت را برمی‌گرداند. @haerishirazi
استاتوس177.jpg
862.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸 یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعه‌ها بهره‌برداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره می‌شود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خورده‌اید؛ این باعث می‌شود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید! اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمی‌کنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمی‌آورید. به عبادت و زیارت امامزاده‌ها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید. @haerishirazi
استاتوس172.jpg
721K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸در ولادت ائمه، چکار کنیم؟🔸 در وقت ولادت ائمه، چکار کنیم که خانه‌مان، خانه سرور باشد؟ این که انسان هدیه‌ای برای خانواده‌اش ببرد، برای بچه‌های خُرد، بزرگ، یک عیدی به آنها بدهد. حالا بستگی به مدیریت زندگی و درآمد خودش دارد؛ منتها این‌ها بدانند که پدر وقتی می‌آید، به همراهش یک چیزی است، چون شب عید است. روی باز، خندان و نشاط، از پول و هدیه بالاتر نباشد، کمتر نیست. حالا به هر صورتی که می‌توانید این شادی را به وجود بیاورید. این شادی نه‌تنها عبادت است، این شادی جزء زندگی است، جزء سیستم است. این که در روایت می‌گویند انسان وقتش را سه قسمت کند، دنیا، آخرت، «و ساعه یخلی بینها و بین لذاته» یعنی زن همین طور است، مرد همین‌طور است، بچه هم همین‌طور است. انسان یک وقت برای دنیا، یک وقت برای آخرت، یک وقت برای لذت. این منسوخ شده، نه این که روایتی یا آیه‌ای نسخش کرده، بلکه عادات ما نسخش کرده، غفلت ما نسخش کرده است. یک عده‌ای این‌ها را بر خودشان تحریم کردند و به دید بدبینی به تفریح نگاه کردند و یک اسلام سطحی را به وجود آوردند. @haerishirazi
استاتوس178.jpg
912.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸زائرین حضرت معصومه، زوّار خداوند هستند🔸 وقتی کسی «فانی فی الله» است، و او را زیارت می‌کنند، دقیقاً یعنی زیارت خدا را کرده‌اند. روایت است «مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ ... كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه؛ کسی که برادر دینی خودش را زیارت کند، خدا را زیارت کرده است». طبیعتاً امام رضا علیه‌السلام «أخاه المؤمن» است. حضرت معصومه «أخته المؤمنه» است. این زیارت‌ها ثواب زیارت خدا دارد. چرا؟ به خاطر جایگاهی که انسان در رابطه با خدا دارد. این جایگاه انسان، نسبت به خداست که وقتی به ملائکه می‌گوید بر او سجده کنید، این سجده، شرک نیست بلکه به خاطر فنایی است که انسان، فی الله پیدا می‌کند و انسان مظهر صفات و اسماء الهی می‌شود، آن موقع این روایت صادق است: «لَا یسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی وَ لَکنْ یسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِی الْمُؤْمِن؛ زمین من با همهٔ وسعت و آسمان من با همهٔ عظمت، جای من نیست؛ فراگیر من نیست، اما قلب بندهٔ مؤمنم خانهٔ من است؛ جایگاه من است.» چرا؟ چون این قلب، مادی نیست؛ زمان نمی‌خواهد؛ مکان نمی‌خواهد. خدای تعالی او را از ماوراء ماده آفریده است. به همین دلیل می‌تواند مظهر اعلایِ الهی باشد. در این مدت که مردم، زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌رفتند، در واقع زیارت خدا رفته‌اند. @haerishirazi
استاتوس179.jpg
1.22M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید |خدمتی که شیطان به عالَم می‌کند 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
📣✨ پاییزه کتاب📚 🔥 از "شنبه" ۲۹ آبان می‌توانید کتاب‌های آیت الله حائری شیرازی را با ۳۵ درصد تهیه نمایید. ⬅️ شرایط طرح تخفیف: ۱. میزان یارانه تخفیف جهت خرید برای کتاب‌ها ۳۵ درصد است. (۲۰ درصد خانه کتاب و ۱۵ درصد فروشگاه حکمت ناب) ۲. مدت زمان اجرای طرح پاییزه کتاب پنج روز است. ۳. جهت استفاده از یارانه تخفیف شماره تماس (تلفن همراه) و کد ملی خریدار باید در سامانه طرح تخفیف خانه کتاب ثبت شود. کد ملی و شماره تلفن همراه را برای ادمین ارسال کنید. ۴. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۳۰۰.۰۰۰ تومان است. اگر قیمت روی جلد کتاب‌های انتخابی بیشتر از سقف مجاز است، دو یا چند کد ملی ارسال کنید. ۵. بعد از ثبت سفارش، پیامکی از طرف خانه کتاب برای خریدار ارسال خواهد شد. پیامک را با ارسال عدد یک تایید کنید. ❗️توجه: اعتبار ریالی طرح تخفیف است. 👨🏻‍💻آیدی سفارش 👇 @hekmat1398 📱شماره تماس 👇 ۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶ @hekmat_books
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا وقتی بانک‌ها ربا می‌گیرند، نماز باران تاثیری ندارد🔸 «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11) تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمت‌ها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند. وقتی فکر می‌کنم در رابطه با «بانک‌ها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمی‌یابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم! امام راحل به مسئولان بانک‌ها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند؛ در اسلام پول کار نمی‌کند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد. شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد. وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بد رفتاری» کرده‌ایم و مصداق این آیه‌ایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112) خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد! گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانک‌های کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی می‌دهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما می‌گویید حکم خداست و حلال است؟ یا می‌گویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367) جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.» (همانا خداوند بنده‌ای را دوست اما کردار او را دشمن می‌دارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.) خداوند دشمن می‌دارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال می‌کند! اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس می‌کند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12) آیا همه خشکسالی‌ها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟ اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمَل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است. اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیم‌تر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد. نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11) والسلام محی الدین حائری شیرازی ۲۹ آبان، ۱۳۹۵ @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸لزوم فرآوری معارف اسلامی🔸 حوزۀ علمیه، الآن مواد اولیۀ خوبی دارد. گندم بسیار خوبی دارد. بسیاری از مطالب اسلام همچون گندم است اما بدون فراوری نمی‌توان آنها را مصرف کرد؛ بخصوص وقتی ما تشکیل حکومت می‌دهیم، نیاز داریم که احکام اسلامی خودمان را به صورت الگویی و بسته‌بندی‌شده عرضه کنیم و نه فقط به صورت حلال و حرام. الآن سیلوهای ما نسبت به مطالب اسلامی پُر هستند؛ اما نانوایی‌هایمان به‌اندازۀ کافی نیست. اینکه صف نانوایی‌ها طولانی است، به‌ علت کمبود گندم نیست؛ بلکه نانوای عالِم کم داریم. قرآن و روایات را نمی‌شود خام مصرف کرد. باید در آسیاب خُرد شوند، بعد با آب‌های تحقیق مخلوط شوند، بعد چانه‌هایی به‌اندازۀ فهم مردم گرفته شود و طبخ شود. ممکن است با بهترین گندم نانی پخته شود که اگر آن را بخورند باعث زخم معده شود. نمی‌توان گفت چون گندمش خوب است، پس نانش هم خوب است! غرب، انسان‌شناسی فاسدی دارد اما بر مبنای همین انسان‌شناسی، علوم انسانی تولید می‌کند. یعنی نان روز و مورد نیاز اهل عالم را تولید می‌کند و مردم هم از بی‌نانی، همین را مصرف می‌کنند. اما ما نمی‌آییم حلال و حرام خودمان که گندم هستند را به صورت علوم انسانی دربیاوریم که قابل مصرف باشد. رساله عملیه، قابل اجرا در شهرداری و قوۀ قضائیه و وزارت اقتصاد نیست. اگر شما نان درست نکنید، آنها از گندم‌های فاسدشان نان درست می‌کنند. مردم نان می‌خواهند نه گندم. نانی که از گندم فاسد باشد، مصرف می‌شود اما گندم سالمی که نان نشده باشد، مصرف نخواهد شد. @haerishirazi
استاتوس180.jpg
1.16M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔸 به شرط چاقو! 📌کانال فروش آثار 👈 @hekmat_books @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد!🔸 ▫️چرا می‌گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمی‌گوییم جهاد مرد هم خوب زن‌داری کردنش است؟! ▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند بر آدم سجده بکن، نکرد. اگر بر آدم سجده کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع می‌شد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم». ▫️شما مردها می‌دانید اطاعتی که خانم‌ها از شما می‌کنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام می‌دهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما می‌گویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما می‌دانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟ ▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با است، همراه با است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخی‌اش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثواب‌هایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه‌قطعه شدن، در جهاد می‌برد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمی‌شود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است؛ اما قوّامیت شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه می‌شود که سجده بر آدم را پذیرفتند. ▫️زنها خیال می‌کنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه می‌کنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را . با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمی‌شود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟ شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت، سجده بر آدم است. ▫️آن وقت ببین! «شش هزار سال عبادت»، کارِ «دو دقیقه سجده» را نکرد! این را داده‌اند به زن‌ها و آن را داده‌اند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است. ▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که آنها . خداوند می‌دانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. این‌ها وقتی حساب می‌کنند که خدا گفته است، اطاعت می‌کنند. @haerishirazi