🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
ایمان به غیب
نماز، کشتی است اما باید در دریای ایمان به غیب قرار گیرد تا به حرکت درآید و آدمی را به ساحل نجات برساند. اگر ایمان به غیب نباشد، نماز شما را حرکت نخواهد داد. از اینرو قرآن میفرماید: «الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ». تا آبی نباشد، کشتی فایدهای ندارد؛ تا ایمان به غیب نباشد اقامه نماز سودی نخواهد داشت.
🔹پیام آیت الله حائری شیرازی به مناسبت شهادت جمعی از آتشنشانان🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر به چشم بصیرت بنگریم، تمام انبیاء، اولیاء و ائمه هدی (سلاماللهعلیهم) و حتی شهداءِ صالحین، مأموران آتشنشانی بودهاند که در میان آتش گداختۀ جهالتِ مردم، زندگی میکردند و میسوختند و میساختند.
اما مأموران آتشنشانیِ خداوند، بر تمام آزار و اذیت آتشگرفتهها صبر میکردند تا آتشها را خاموش کنند. به خاموشیهای ابتدایی اکتفا نمیکردند بلکه به دنبال کانونهای آتش میرفتند و تا همۀ کانونها را خاموش نمیکردند آرام و قرار نداشتند و چهبسا زیر آوار تعصبها، کینه، نفرت و جهالت انسانهای نادان، زندهبهگور میشدند.
ساختمان پلاسکو آتش میگیرد؛ همه از نزدیک شدن به آن اجتناب میکنند اما آتشنشانان به سمت قلب آتش میروند تا در طبقات مختلف ریشههای آتش را بخشکانند. وقتی حرارتِ آتش، ستونهای آهنین را نرم میکند ساختمان فرو میریزد و این انسانهای فداکار را در خود فرو میبرد.
در بیرون زنی که شوهر و فرزندانش در طبقات ماندهاند هر چه میخواهند او را دور کنند نمیرود؛ میخواهد خبری از شوهر و فرزندانش بیابد.
همۀ ما انسانها گوشه کاری را گرفتهایم و «آتشنشانها» مثل «مدافعین حرم» همیشه در کانون خطرند. خانوادههای آنها همیشه مثل خانوادۀ «مدافعین حرم» چشمانتظارند و گاه مثل «خانوادۀ شهدای مدافع حرم» خبر شهادت عزیزان را دریافت میکنند.
خداوند عادل است. پس جای شهدای آتشنشانی، در کنار شهدای مدافع حرم است و خانوادۀ آنها نیز در حکم خانوادۀ شهدا خواهند بود.
والسلام.
محی الدین حائری شیرازی
🔹خلاصه جلسه ششم اخلاق خانواده بابیانات آیت الله حائری شیرازی🔹
• روایت میگوید وقت را سه قسمت کنید: دنیا، آخرت و «سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّاتِهَا» ؛ زن، مرد و بچه همین طور است؛ انسان یک وقت برای دنیا، یک وقت برای آخرت، یک وقت برای لذت بگذارد. این فرهنگ منسوخ شده است؛ یک عدهای تفریح را بر خودشان تحریم کردهاند و به دید بدبینی به تفریح نگاه کردهاند، یک اسلام سطحی را به وجود آوردهاند. آنچه تکفیریها، داعش، طالبان و بوکو حرام را به وجود آورد و در کشور ما گروه فرقان و مجاهدین خلق را به وجود آورد، همه یک چیز بود؛ همه برداشتهای سطحی از قرآن و از روایات بود.
• در تربیت اولادتان سطحی برخورد نکنید، همین موجب زحمتتان میشود؛ در روابطتان با خانوادهایتان سطحی برخورد نکنید. برنامه داشته باشید برای ادارۀ خانمتان، خانمتان برنامه داشته باشد برای ادارۀ آقایشان، هر دو برنامه داشته باشند برای ادارۀ فرزندشان. این مدیریت این نیست که انسان یک چیزی از این بشنود، یک چیزی از آن بشنود و سر هم بکند بشود آداب معاشرت، سرهم کند بشود آداب همسرداری.
• اطاعتی که خانمها از شما میکنند از نوع چه عبادیت هست؟ این حکومتی که شما بر خانمها میکنید از چه نوع عبادتی است؟ حکمرانی شما از نوع شش هزار سال اطاعت ابلیس است، چون همراهش آقایی و عزت است؛ اطاعت خانمها از شما از نوع سجده بر آدم است، همراهش پا گذاشتن روی عزت است. به همین دلیل اطاعت او جهاد هست اما حکمرانی شما جهاد نیست؛ سجده بر آدم مرد این است که تحت فرمان رهبرش گلوله در سینۀ او برود، تحت مدیریت رهبرش فحش بخورد، هتک بشود، اهانت بشود، ذلت بببنید؛ این ذلت، سجده بر آدم است. آنوقت ببین، شش هزار سال عبادت کار دو دقیقه سجده را نکرد. این را دادهاند به زنها، آن را دادهاند به شما. (... و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض) اگر به تو این را دادهاند بیا تو همین که هستی درست باش. من این را عرض میکنم برای اینکه واقعاً باور کنیم خدای تعالی بین مرد و زن عادلانه برخورد کرده.
• یکی از مواردی که از من سئوال میکنند عموماً افسردگی است. میگوید من افسردگی دارم در خانه؛ به او گفتم به خاطر این است که تو میخواهی خانمت را عوض کنی و او میخواهد تو را عوض کند؛ نه تو میتوانی او را عوض کنی نه او میتواند تو را عوض کند. وقتی که نتوانستی عوض کنی، احساس شکست میکنی؛ احساس شکست کردی، احساس افسردگی میکنی. به تو چه که او را عوض کنی! شما باید وظیفهات را انجام بدهی؛ شما خودت را خوب کن، او خودش خوب میشود؛ او را خوبش نکن.
• بهترین راه برای نماز خواندن بچههایتان این است: اگر اشتباه کردید، نسبت به روابط با بچهها ظلمی از شما سر زد، عذر خواهی کند؛ به خانم بگویید من این حرف را زدم، ظلم کردم؛ اول عذرخواهی کنید. به خانمش دقیق بگوید عذر میخواهم، بعد او میگوید من بخشیدهام. بگو خب تو بخشیدهای خدا که نبخشید، رکعت نماز بخوان. بعد بگو خدایا من را ببخش. آن وقت ببین خانمت به نماز چه علاقهای پیدا میکند؛ اما نکردی، شیطان میآید سراغ دخترت یا زن تو، میگوید نماز نخوانید.
• حرف زدنتان را کنترل کنید، زبانتان را کنترل کنید؛ «اِحفَظ عَلَيكَ لِسانَكَ تَملِك بِهِ إخوانَكَ». زن مالک زبان خود بشود تا مالک دل شوهر خود بشود؛ وقتی مالک دل شوهر شدی، آن موقع شوهر این فرصت را از دست نمیدهد که با شما انس برقرار کند، محفل انسی بشود، لبخندی هر دو بزنید. هم مرد باید مالک زبانش بشود، هم زن.
• من زمانی که همسر مرحومم آمد در خانه، به همسرم گفتم اگر بین شما و خواهر من گفتگویی شد، به من مربوط نیست؛ به خواهرهایم هم گفتهام اگر بین شما و اهل بیت من حرفی گفته شد، به من مربوط نیست. هم شما زبان دارید، هم اهل بیت من زبان دارد، خودتان دفاع کنید، من را وسیله نکنید، من کاری به این قضایا ندارم.
• رابطه همسرتان را با خدا بهتر کنید، خدا رابطه شما را با او بهتر میکند. این رابطۀ شما و همسرتان طبقه دوم است؛ رابطه شما و اهل بیتتان با خدا طبقه اول است. در نقشه ساختمانی طقبه دوم را روی طبقه اول میگذارند. شما سعی کنید پیوندتان باهم بر مبنای پیوندتان با خدا باشد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
امتحان از نخواندهها
معلم در امتحان شفاهی، یکی را از اول کتاب، امتحان میکند، یکی را از وسط کتاب و یکی را از آخر. اگر معلم بداند که شاگرد، کجای کتاب را خوانده و کجا را نخوانده، از آنجایی سؤال میکند که شاگرد نخوانده است.
خداوند هم در امتحانش از بندگان چنین میکند. حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه میفرماید: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ» خداوند بندگان خود را امتحان میکند به چیزی که نسبت به اصل آن جاهلاند.
خداوند ملائکه را امر فرمود که بر آدم سجده کنند در حالی که آنان را تعلیم نداده بود و آنها نسبت به اصل و حقیقت آدم، جاهل بودند و هنوز آدم را نشناخته بودند. بعضی میگویند، باید بدانیم چرا وضو میگیریم. یا چرا اینگونه باید وضو بگیریم. باید گفت که اگر بدانند و بگیرند، دیگر از علم خود اطاعت کردهاند نه از خدا! مطیع معلومات خود شدهاند، نه مطیع فرمان خدا!
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
دنیا ترازوی ایمان انسان
در این دنیا نه کسی بالاست نه پایین. آنکه خود را بالا فرض میکند، سطح پایین فکر میکند و آنکه خود را پایین فرض میکند، سطح بالا فکر نمیکند. فرض کنید ده نفر آدم همقد ایستادهاند؛ اگر از میان این ده نفر، یکی برود روی ترازو، آیا معقول است که او خود را بالاتر از دیگران بداند؟ هرگز! او چون روی ترازو ایستاده، بلندتر به نظر میرسد. او روی ترازو میرود تا وزن دقیقش مشخص شود. تمامی این اعتبارات و امتیازات دنیوی، مانند زیبایی، شهرت، قدرت، ثروت و... در حکم باسکولهایی است که زیر پای انسانها نهاده میشود تا وزن دقیق ایمان آنها به دست آید. انسان تا روی این باسکولها نرود، معلوم نیست چقدر مؤمن است.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
آخرین ثانیهها
تا دست شما در دست دوستتان قرار دارد، نمیتوانید با دوست دیگرتان دست بدهید. مگر نمیگویید با یک دست نمیشود دو هندوانه را برداشت؟ همچنان با یک دست نمیشود با دو نفر دست داد. انسان تا دست خود را از دست دنیا بیرون نکشد، نمیتواند با آخرت دست بدهد. از بیعت ظالم باید خارج بشود تا بتواند با امام زمان خود بیعت کند. از کفر باید خارج شود تا بتواند به وادی ایمان قدم بگذارد. تا وقتی که آخرین ثانیههای شب پایان نیابد، وارد اولین ثانیههای روز نخواهید شد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
بده بستان
یکی از تأثیرات مصیبت این است که انسان دنیا را در شأن و حیثیت خویش نمیبیند. شما اگر از بچۀ خود چیزی را که دادهاید، پس بگیرید، حالت زدگی در او ایجاد میشود و اگر دوباره به او پس بدهید، از شما قبول نمیکند؛ چون احساس میکند هیچ اعتباری به این چیزهایی که به او میدهید، نیست. خداوند متعال وقتی بخواهد مؤمنی را متوجه کند با او «بده بستان» برقرار میکند. وقتی، آدم چیزی را به چنگ آورد، آرام و قرار ندارد، اما کمی که خدا با او بده بستان کرد، متین و باوقار میشود. هم در گرفتن، هم در پس دادن. نه وقتی که به او میدهند، بیش از حد شادمانی میکند، نه آن وقت که از او میگیرند، جزع و فزع میکند.