eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
328 ویدیو
662 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
استاتوس203 (2).jpg
640.1K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انسان متواضع، چه کسی است؟🔸 متواضع بودن به معنای سر به زیر گرفتن نیست. انصاف، اساس تواضع است. تواضع حقیقی این است که انسان منصف باشد؛ اگر بدی از خودش سر زده، آن را «قبول» کند و اگر خوبی از دیگران سر زده، آن را «باور» کند. انسان باید به گونه‌ای بار بیاید که وقتی احسان می‌بیند، آن را تصدیق کند و اگر از خودش بدی سر می‌زند، اشتباه خودش را بپذیرد. اگر شما این صفت را به فرزندت ارث بدهی، از هر چیز دیگری که به او بدهی، قیمتش بیشتر است. اگر دیدی بچه‌ات بعد از بدی کردن، اعتراف به بدی می‌کند و می‌گوید: تقصیر من بود، سجدة شکر کن. بزرگ‌ترین نعمتی که خدا در تربیت اولاد به انسان می‌دهد، این است که وقتی خدمتی به او شد، آن را تصدیق کند و اگر لطمه‌ای به کسی زد، به آن اعتراف کند و با تصدیق این امور، تربیت شود. انسان منصف وقتی به جامعه بیاید، خودش اصلاح می‌شود؛ چون اگر بدی کرد، جامعه هم به او بدی می‌کند و می‌گوید: «من» بدی کردم که جامعه به من بدی کرد. بعد خودش را اصلاح می‌کند و در حقیقت زنده می‌شود. هنر دستگاه جوجه‌کشی به بخاری یا جای تخم مرغش نیست؛ بلکه تمام ارزشش به یک دستگاه کوچک چند گرمی به نام رگلاتور است که تنظیم‌کننده است. این دستگاه از تمام دستگاه‌ها کوچک‌تر، اما مهم‌تر است. اگر این دستگاه کوچک از کار افتاد، دستگاه جوجه‌کشی یا دئوترم داغ می‌کند و خاموش نمی‌شود. انصاف در انسان همان تنظیم‌کننده‌ای است که اگر از بین رفت، دیگر انسان نمی‌ماند. @haerishirazi
استاتوس206 (2).jpg
856.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اهمیت ساخت سرود🔸 چقدر ساختنِ سرود، کار ارزشمندی است و خنثی کنندۀ بسیاری از توطئه‌ها است! گاهی می شود که انسان با شنیدن یک شعر، منقلب می شود، با شنیدن یک سرود تغییر روش می‌دهد، اصلاً سرنوشت زندگی اش دگرگون می شود! شما این سرودهایتان را خیلی با اهمیت بدانید! [حتی] اگر سرود را در همین محل مصلای نماز جمعه و تریبون اجرا کنند، هیچ اشکال شرعی هم ندارد. شما بدانید که دشمنان اسلام وقتی می خواهند ضربه بزنند، ممکن است سرود ضد انقلابی درست کنند. مرثیۀ ضد انقلابی درست کنند و با یک آب و تاب و حال و سوزی هم بخوانند و خیلی‌ها را منحرف کنند. پس در مقابل آن حرکات انحرافی وجود یک حرکات اسلامی اصیل، حتماً لازم است. @haerishirazi
استاتوس204.jpg
640.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸به اسم آزادی، اَسیرَت می کنند!🔸 شیاطین می‌گویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز می‌کنند!! اما انبیاء می‌گویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد می‌کنند! انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد می‌کنند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست می‌کنند. انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات می‌دهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی می‌کنند. @haerishirazi
استاتوس207.jpg
486.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸آب حیات، افسانه نیست🔸 ، افسانه نیست! همین امام رضا (علیه السلام) آب حیات است! نگو آبی که انسان را برای همیشه زنده کند، افسانه است. نه! نه! اگر از این زیارت نصیب تو شد و یک زیارت از تو قبول شد، آب حیات خورده‌ای و دیگر ! امام رضا (علیه السلام) محبوب خداست. کرده است! یعنی هرچه خدا به او داده است را در راه رضای خدا خرج کرده است. الان شده است محبوب خدا. رودخانۀ رحمت الهی شده است. مردم می‌آیند از این رودخانه که آب حیات است، به اندازۀ ظرف خود، آب رحمت بر می‌دارند. @haerishirazi
استاتوس133.jpg
679K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تأثیر نظم در حیات قلب🔸 قلب انسان با ، حیات بهتری پیدا می‌کند؛ چون وقتی اطراف انسان شلوغ شد و کار انسان پراکنده شد، کنترل از دستش خارج می‌شود، خسته می‌شود، اعصابش خرد می‌شود. از طرف دیگر وقتی انسان روی دور افتاد و روی نظم بود، آرامش پیدا می‌کند، سکینه پیدا می‌کند. @haerishirazi
استاتوس209.jpg
577.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اینقدر با بچه‌هایتان وَر نروید!🔸 تربیت یعنی کاری کنید که فطرت طرف آزاد شود. برای شکوفایی طبیعی انسان، باید مانع را برداشت. این‌که شما یک سری مطالب را به طرف تلقین کنید یا به او القاء کنید یا به او تحمیل کنید، این شکفتن نیست. اگر شما گلی را به زور شکفته کنید، خودتان هم حاضر نیستید نگاهش کنید؛ خجالت می‌کشید؛ می‌گویید: حرامش کردم. این را باور کنید که بچۀ شما یا شاگرد شما از آن گل هم لطیف‌تر است. ما خیلی به این گل‌ها ور می‌رویم و آخرش هم شکفته‌شان نمی‌کنیم. شما گاهی تمرین کرده‌اید که گلی را زودتر از باز شدنش، باز کنید و می‌دانید چه به روز این گل می‌آید! بسیاری از افراد که بچه‌هایشان ضایع می‌شوند، به خاطر این است که خیلی به آنها ور می‌روند. خیلی به بچه‌هایتان ور نروید. خیلی بچه‌هایتان را نصیحت نکنید. خیلی در کار بچه‌هایتان دقت نکنید و اگر هم دقت می‌کنید، سعی کنید نفهمند که در کارشان دقت می‌کنید؛ دورادور بپاییدشان. اگر عیب کم یا زیادی دارند، خیلی وسواس نداشته باشید که همان موقع ترکَش کنند. این‌قدر فشار نیاورید که بچه‌هایتان خیلی مؤدب شوند؛ چون بچه‌هایتان منافق می‌شوند، دروغ‌گو می‌شوند، متظاهر می‌شوند. @haerishirazi
استاتوس210 (2).jpg
775.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فکر می‌کنید بانک ها با نصیحت درست می‌شوند؟!!🔸 شما فکر می کنید این بانک ها با نصیحت درست می شوند؟ با نصیحت؟! همین ها وقتی می خواهند وام بدهند با هجده درصد می دهند!! انگلستان با بیست و پنج «صدُم» درصد وام می دهد! اما بانک های ما به این بیچاره‌هایی که وام می خواهند، می گویند هجده درصد! خب این هجده درصد را چرا انسان بدهد؟ این برای چه چیز است؟ می گوید به خاطر تورم است! خب تورم به خاطر چه چیز است؟ به خاطر شما است. پول خود را وابسته کردی به شرایط اقتصادی. خودت که می گویی تورم یک رقمی است. این هجده درصد که می گیری، بقیه آن برای چه چیز است؟! از این بدبخت چرا این قدر می گیری؟! این بانک های شما و هستند. اصلا گوششان بدهکار نیست! این جور هم نیست شما التماس آنها بکنید و درست بشوند. این ها این طوری نیستند! مغرور هستند. می گویند: بهره، فرمان ماشین اقتصاد است. ما با فرمان، ماشین را می رانیم و اقتصاد هم فرمانی جز این ندارد! ببینید؛ به علم خودشان مغرور هستند! @haerishirazi
استاتوس211.jpg
680.7K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برنامه‌ریزی برای حضور بچه‌ها در نماز جمعه🔸 بچه‌هایتان را با خودتان به نماز جمعه بیاورید تا گرگ ضدانقلاب، آنها را نبرد. جمعه‌ها که می‌خواهید برنامه بریزید، همیشه مهمانی نگذارید که بعد بگویید: اگر ما نماز جمعه برویم، دیگر به مهمانی نمی‌رسیم یا صاحب‌خانه منتظر ماست یا ما منتظر کسی هستیم. روز جمعه را گذاشته‌اند برای جمع. چرا اسمش «جمعه» است؟ چون این روز برای جامعه است، برای مردم است، برای همگان است. حالا اگر کسی در این روز کمی دیرتر غذا خورد یا کمی دیرتر مهمان بر او وارد شد، اشکالی ندارد. این روز را خیلی اهمیت بدهید و از صبح مواظب باشید که برنامه‌اش با برنامۀ روزهای دیگر فرق داشته باشد. @haerishirazi
استاتوس208.jpg
711.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رهبرتان مستجاب الدعوه است🔸 رهبرتان هم مثل امام، مستجاب الدعوه است. من رفته بودم! [در آستانۀ مرگ بودم]. اینکه الان حال من خوب شده است به خاطر قندِ دعا خوانده ی رهبر است. شخصی را فرستادم نزد ایشان و گفتم برای شفا، بر نبات دعایی بخوانید. نبات نداشتند. در عوض یک قندان قند آنجا بود و ایشان هم بر آن دعا خواندند. یک مقداری از آن قند را خوردم و بهبود پیدا کردم. خیلی اثر داشت! هنوز هم آن قندها را دارم. هر وقت به من فشار می آید، [برای شفا] مصرف می کنم. @haerishirazi
استاتوس212.jpg
511.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تو هم جعفری!🔸 زمانی در زندان کریم‌خانی بودم که الآن در وسط شیراز، برج کریم‌خانی و نماد شیراز شده است. یک و درشت بود که دو تا بچه مدرسه‌ای با هم دعوا کرده بودند و او کلۀ این دو تا را طوری به هم زده بود که هر دو مرده بودند! چون تیمارستان نبود، او را به زندان آورده بودند. حالا ببینید این در زندان و با زندانی‌ها چه کار می‌کرد! به او جعفر می‌گفتند. هر وقت که کسی با کسی خرده حساب داشت، پشت سر جعفر راه می‌رفت تا جعفر با آن کسی که این با او خرده حساب داشت، روبه‌رو شود. بعد یک دمپایی محکم می‌زد توی گردن جعفر و فرار می‌کرد. جعفر هم هر کسی را که جلویش بود، با آن دستِ محکمش می‌زد. زندانی‌ها گاهی با هم این‌طور تسویه حساب می‌کردند که جعفر را وسط می‌انداختند و او که از پشت سری‌اش خورده بود، به جلویی‌اش می‌زد. به مرد‌ها می‌گویم: اگر بیرون از خانه عصبانی شدی و بعد به خانه رفتی و عقده‌ات را بر سر و خالی کردی، تو هم جعفری! این بد است که انسان از دیگران ناراحت باشد دقّ دلی‌اش را سر زن و بچه‌اش خالی کند. اگر اوقات‌تات تلخ است و از بچه بهانه می‌گیرید، این بچه آن چیزی که می‌خواهید، نمی‌شود. @haerishirazi
استاتوس213.jpg
711.3K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می‌خواهند را جلوه بدهند 🔸 خداوند به بنی اسرائیل وعده داده بود که اکنون که از مصر بیرون آمدید، شهرهایی را در فلسطین فتح خواهید کرد. پیش از اینکه آن شهرها را فتح کنند و وارد آن شوند، قرار شد از دوازده سبطی که بودند، از هر سبط یک نفر مأمور شود تا به عنوان تاجر در آن آبادی‌ها بگردند و گزارش بیاورند. این دوازده نفر مدتی با لباس مبدّل و به صورت پوششی در آن آبادی‌ها گردش کردند و بازگشتند. ده نفر از آنان شدند؛ یعنی در هنگام گزارش دادن، دل‌ها را خالی می‌کردند و به عنوان اینکه زده باشند، مرتب مطالب می‌گفتند. الآن هم می‌بینیم گاهی سخنران‌ها برای اینکه نشان بدهند که حساسیتشان زیاد است و نسبت به بدی‌ها به شدت هستند، رکوردارِ گفتن نارسایی هستند. از این راه می‌خواهند خودشان را بدهند و روی دست همه بلند شوند. این‌ها را مُرجف می‌گویند. در نویسندگان و گویندگان، کم هم نیستند. این ده نفر از بنی اسرائیل، هرچه گفتند، روی دست همدیگر بلند شدند و درباره دشمن را به اوج خودش رساندند. مثلاً می گفتند آدم‌هایی دیدیم بلندقامت، با شانه‌های پهن و بازوهای گره خورده، شمشیر و نیزه و سپر و کلاهخود و اسب‌هایی چنین و چنان! مبالغه روی مبالغه! @haerishirazi
استاتوس214.jpg
791.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توصیۀ امیرالمؤمنین در مورد انتخاب مسئولان در دورۀ جدید🔸 علی (ع) وقتی که می‌خواهد وزیر ایده‌آل را به مالک معرفی کند، اول بدترین وزیر را معرفی می‌کند و می‌گوید: «إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً»؛ بدترین وزرای تو آن کسی است که قبل از تو وزیر اشرار بوده؛ یعنی آن کسی که سابقۀ وزارت در زمان اشرار را دارد، بدترینِ وزراست؛ چون در دوره‌ای که اشرار بر سر کار بوده‌اند، وزرات آنان را تجربه کرده است. جامعۀ نو هم گاهی از این مشکلات دارد؛ چون آن کسی که یک دوره‌ای این برنامه‌ها را دیده و کم و زیاد‌ها را فهمیده و در سطح عالی فرصت عمل داشته، فردی قابل انطباق با فاسد‌ها بوده؛ اما کسی برای حکومت بعدی قابل اعتماد است که نمی‌توانسته خودش را با حکومت فاسد تطبیق بدهد و چون به او مجال و فرصت تجربۀ این مسائل را نداده‌اند، طبعاً است. هر انقلابی با این کمبود افراد جامع و باتجربه مواجه می‌شود و این چیزی است که باید در عمل برطرف بشود و لطماتش تحمل شود تا انقلاب بتواند افراد خودش را بسازد. از این جهت علی (ع) به مالک می‌گوید: نگاه نکن که اینها سابقۀ وزارت داشته‌اند و چون سابقه‌دارترند، از چم و خم مقررات و قوانین آگاه‌اند و راه‌ها را می‌شناسند و روش عبور از مسائل را می‌دانند و طبیعت مردم را می‌شناسند و می‌توان با آنها حکومت را اداره کرد. نه؛ این بلدچی‌ها را انتخاب نکن؛ چون اگرچه اینها راه را بلدند، اما کسی که توانست در دورۀ قبل حتی در حد سکوت با آنها هماهنگ بشود، می‌تواند قبول کند که تو را هم بفروشد. @haerishirazi