eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
369 ویدیو
767 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انسان های عصر ظهور، فوق العاده هستند🔸 این‌طور نیست که فکر کنید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌آید و عالَم پر از ظلم و جور را تحویل می‌گیرد و جهان پر از عدل و داد تحویل می‌دهد. همه‌اش این نیست؛ اگر امامش فوق العاده است، امتش هم فوق العاده است! انسان [عصر ظهور] هم فوق العاده است. عصر ما، عصر جوشش فطرت است. فطرت در عصر ما حالت انفجاری دارد. نظافت، راستگویی، امانت داری، آزادی خواهی و عدالت خواهی غربی‌ها، ریشه ی فطری دارد؛ منتها عدالتخواهی آنها [به اشتباه] به کمونیسم انجامیده است. آزادیخواهی آن‌ها هم ریشه فطری داشته است؛ اما به لیبرالیسم تبدیل شده است. بنابراین سرشتش درست بوده اما سرنوشتش خراب شده است.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آقای صفائی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود🔸 ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشه‌هایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود. متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند. دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژه‌ها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکم‌بودن اندیشه»، کم‌نظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود. من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را» آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قضیه‌ای جالب در ارتباط با نسبت طلا و پول رایج🔸 فقها تا چند سال قبل به‌طور کلی اجازه نمی‌دادند طلا به‌عنوان مهریه خانم‌ها در قباله ذکر شود. دلیل قضیه روشن بود. می‌گفتند طلا هر روز قیمتی دارد و معلوم نیست ارزش طلا چه مقدار است پس آن‌کس که می‌خواهد مهریه را سه کیلو طلا قرار دهد بایستی ببیند سه کیلو طلا در بازار چند تومان و چند ریال است. تومان و ریال بایستی حتماً مصداق عنوان صداق باشند وگرنه طلا با تغییر قیمت هر روز موجب جهالت در صداق گردیده و به دلیل غرر عقد باطل است. این فرمان سال‌ها پند گوش و نصب العین کار محضردارها بود و به هیچ وجه اجازه صداق قرار گرفتن طلا را نمی‌دادند و حتماً معادل تومانی و ریالی را در قباله می‌نوشتند. سال‌ها گذشت، همان‌گونه که حرکت زمین بالاخره کشف شد، حرکت پول هم کشف شد و همان‌طور که معلوم شد خورشید در حرکت شبانه‌روزی، به دور زمین نمی‌چرخد بلکه این زمین است که می‌گردد و ما به نظرمان می‌آید که خورشید گردیده است، وقتی حرکت پول مثل حرکت زمین برملا شد، طلا تبرئه شد و معلوم گردید هر روز پول ارزان می‌شود نه این که طلا گران می‌شود! طلا هم مثل خورشید از تغییر قیمت تبرئه شد و اجازه صداق واقع شدن یافت. اما جای یک سؤال باقی ماند و آن این‌که تفاوت قیمت روزمره طلا آن روزها بسیار کم بود ولی تفاوت قیمت پول رایج در این زمان‌ها بسیار است. مثلاً خانه زادگاه حقیر در کمتر از صد سال قبل به هفتاد تومان به‌وسیله پدرم که تاجرزاده بود خریده شد. قطع‌نظر از تمام وسائل رفاهی، درها و سقف‌ها عتیقه بود و پیشانی اتاق‌های بزرگ از شیشه مشبک بود. تفاوت پول به این جا رسیده که آن هفتاد تومان را اگر امروز به مسئول دستشویی بدهیم اخم می‌کند! سؤال این است که اگر طلا را اشتباهاً متغیر القیمه دانستند و لذا صداق واقع شدن آن را منع کردند تا معامله غرری نشود، حال که این پول رایج ثمن جمیع معاملات است چرا غرر لازم نمی‌آید؟ طلا با تغییرات کم نمی‌بایست ثمن معامله می‌شد. پول رایج با این همه تفاوت چرا می‌تواند ثمن جمیع معاملات باشد؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نتیجه‌ی علم منهای دین (مباحثه با رئیس مجلس آلمان)🔸 رئیس‌ مجلس آلمان غربی در دوره آقای خاتمی به ایران آمد. آن موقع بحث روز، گفتگوی تمدن‌ها بود و ایشان هم روی این مسئله مانور می‌داد. زمانی که خواست موضوع گفتگوی تمدن‌ها را شروع کند من گفتم که می‌خواهم در ابتدا سؤالی از آقای رئیس‌ مجلس بپرسم. گفتم اگر ۲ نفر با هم دعوا می‌کردند و یک نفر سومی آمد به هر کدام‌یک چوب داد، آیا به این دو نفر خدمت کرده است یا خیانت؟ او ترسید که اگر بگوید خیانت کرده من مچ او را می‌گیرم که شما در دوره جنگ به عراق و ما کمک می‌کردید. برای رئیس مجلس هم، چنین گافی خیلی سخت است. یک جوانی [در مجلس] بود که گفت من عضو حزب سوسیالیست هستم و جزو نماینده‌ها بود. این جوان دیگر حوصله نکرد و گفت جواب شما روشن است و این فرد به هر دو نفر خیانت کرده است. ایشان (رئیس مجلس) هم ناچار شد که بگوید خیانت کرده است. البته بعد من دل او را آرام کردم و گفتم که سؤال من سیاسی نیست. من می‌خواستم بگویم که نتیجه علم منهای دین، این است. اینکه دائم توی سر دین می‌زنند و می‌گویند که دین باعث عقب‌افتادگی است، یک‌بار هم به دین فرصت دهید که از خودش دفاع کند. دانش که تاج افتخار بشریت است تابه‌حال چه‌کار برای بشریت کرده است؟ بشر در ابتدا الف بود و ب. دانش آمد و دائم یکی به این داد و یکی به آن. بعد از این‌که این فرد قبول کرد که چنین اقدامی خیانت است، سؤال دوم را مطرح کردم. گفتم شما معتقدید که آیا اول باید یک نفر را مسلح کرد و بعد او را اصلاح کرد یا این‌که اول او را اصلاح کرد و بعد مسلح کرد؟ در پاسخ به این سوال هم کمی این پا و آن پا کرد و بعد گفت اول اصلاح و بعد تسلیح. گفتم خب شما که می‌گویید ابتدا باید اصلاح و بعد مسلح شود اگر کسی اصلاح نشده مسلح شد باید او را خلع سلاح بکنیم یا خیر؟ او هم ناچار شد که بگوید باید خلع سلاح کنیم. گفتم پس آن چیزی که می‌تواند جامعه را اصلاح کند ۳ چیز است: خلع سلاح فاسدها، اصلاح و تسلیح. این‌که ما بیاییم و با یکدیگر حرف بزنیم،‌ اما هیچ ضمانت اجرایی نداشته باشیم چه اهمیتی دارد؟ دیدید که گفتگوی تمدن‌ها هم کم‌کم خاموش شد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ضرورت موضوع شناسی در فقه🔸 علوم انسانی در به دست آوردن احكام كمك می‌کند. نه اينكه فقه جواهری لنگی دارد و نقصی دارد كه با علوم انسانی آنرا تكميل می‌کنیم؛ [بلکه] غلط اندازيهایی هست كه اگر دقت كنيم آنجائی كه اشتباه می‌کردیم علوم انسانی مچ‌گیری مي‌كند و متوجه می‌شويم كه ما به فقه جواهری هم درست عمل نكرديم. وقتی که می گوییم مهريه زنی در صدسال پيش دو هزارتومان بوده [لذا باید] حالا دو هزارتومان به او بدهيم، خيال می‌کنیم به فقه جواهری عمل کرده‌ایم. در فقه جواهری می‌گوید موضوع را بشناس يا موضوع را نشناس؟ مي‌گويد اين پول را [اول] تعريف بكن بعد احكامش را بگو! چون موضوع، مخترع است بايد از مخترِعش سؤال كرد كه موضوع را برايت تعريف كند. وقتی موضوع را برايت تعريف كرد، شما از فتوايت دست برمی‌داری. می‌خواهم بگويم این‌طور نيست كه فقه جواهری لنگ اين قضيه باشد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید🔸 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آفت مردم، ضعف آگاهی است نه ضعف تنسّک🔸 آفت مردم، ضعف آگاهی آنهاست اما آفت علما، بی اطلاعی نیست؛ بلکه فسق آنهاست. در روایات داریم که دو گروه، کمرم را شکستند: عالم متهتک و جاهل متنسک. تنزلِ «تنسّک» و «تقدس» در مردم، خطر نیست؛ تنزل «آگاهی» خطر است! یعنی شیطان اگر خواست مردم را ضایع کند از راه شکستن «تنسّک» آنها وارد نمی شود؛ از راه «جهالت» آنها وارد می شود. هرکس یک آفتی دارد . شیطان، متنسک و مقدس را به این که عوضی بفهمد تشویق می کند تا دستش را بگذارد در دست یک عالم متهتک. * تنسک= انجام عبادات، زهدورزی، پایبندی به شریعت
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 حرف پراکنده نزنید و حرف پراکنده گوش نکنید تا فکرتان پراکنده نشود.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 امام زمان(عجل الله تعالی) اگر غایب می شود، ابتدا در دل ها غایب می شود و بعد از آن، در جامعه؛ و اگر ظاهر می شود، ابتدا در دل ها ظاهر می شود و بعد از آن در جامعه.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸باور کن که حامله نیست!🔸 زنها وقتی باردارند، با احتیاط مینشینند و میایستند. مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست. زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچهاش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود. زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست. اگر حامله بود اینطور بیپروا نبود. کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آدمیزاد ترمز می خواهد، چون قدرتمند است🔸 یک روز دو تا از بچه های من در خانه دوچرخه بازی می کردند که خوردند به هم. از یکی شان که بزرگتر بود، پرسیدم: چرا چنین شد؟ گفت: چرخ من، لنت ترمزش افتاده است و ترمز نمی گیرد. به آن یکی گفتم: چرخ تو هم که ترمز ندارد. جواب داد: این دوچرخه ، کوچک است، چرخ کوچک که ترمز نمی خواهد! برای چرخ بزرگ ترمز می گذارند. هرچه قدرت چرخ بیشتر، ترمز او هم قوی تر. چطور اگر دوچرخه درجه اش بالا برود، ضرورت ترمزش را بچه هفت ساله هم در می یابد، اما وقتی علم انسان و قدرت او بالا می رود، ترمز نمی خواهد؟ قدرت شکافتن کوهها و خارج شدن از فضای جاذبه زمین، قدرت این که شهری را خاکستر کند را دارد؛ ولی کو ترمزش؟!
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نور خدا🔸 مهتاب، نور خورشید است اما از ماه میتابد. نور اهلبیت علیهم السلام، نور خداست. توجه به ماه، در حقیقت، توجه به خورشید است. به همین دلیل ما، اهلبیت علیهم السلام را بهخاطر خدا میخواهیم.