eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
328 ویدیو
661 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸روش منظم کردن کودک🔸 ممکن است شما بگویید: من چطور بچه را منظم کنم؟ اگر شما
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اعتراف به اشتباه را ارزش بکنید🔸 من وقتی بچه‌هایم کمی با هم دعوا می‌کنند، به ایشان می‌گویم: اول بگو ببینم تو احتمال اشتباه در کارَت را نمی‌دهی؟ تو خودت را معصوم می‌دانی؟ می‌گوید: نه. می‌گویم: حالا بگو ببینم تو در این مسئله، کجا را اشتباه کرده‌ای؟ می‌گوید: من اینجا را اشتباه کرده‌ام. وقتی که او یک اشتباه را می‌گوید، دیگری دو تا اشتباه را می‌گوید و روی دست این بلند می‌شود. کاری کنید که اعتراف به اشتباه، ارزش بشود، نه ضدارزش. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۱۲۹ @haerishirazi
. 🌸 به فضل الهی و به همت عزیزان نشر معارف، کتاب اثر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی (ره) به عنوان امسال در بخش مجازی، معرفی شد. 📚✨جهت تهیۀ این کتاب ارزشمند، به آی‌دی زیر پیام دهید. @Ketab_haershirazi @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، آیت الله حسن زاده آملی، شهید خدمت آیت الله ابراهیم رئیسی، شهدای انقلاب اسلامی، سیدشهدای مقاومت سیدحسن نصرالله، سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، صیاد دل‌ها شهید صیاد شیرازی، دانشمند شهید محسن فخری زاده، شهید سید هاشم صفی الدین، شهید عماد مغنیه، شهید عباس نیلفروشان، شهید اسماعیل هنیه، شهید یحیی السنوار، شهدای جبهه مقاومت، شهدای پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شهدای نیروی انتظامی به خصوص شهدای امنیت، و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
InShot_20241121_164312239.mp3
1.71M
🎙پادپخش 🏜 راه پیاده ▫️راه انقلاب را باید رفت تا قابل تعلیم و انتقال باشد ... @haerishirazi
🔸چطور لقمه از گلویمان براحتی پایین میره؟! 🔸 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر 🐓 پدر دم صبح به شیراز رسیده بودند. نماز را با هم خواندیم. صبح جمعه بود. ساعت نزدیک ده بود که از جا بلند شدم، دیدم روی زمین جلوی تلویزیون دراز کشیده‌اند و کتاب می‌خوانند و چشمانشان قرمز شده. سلام کردم. خواستند از جا بلند شوند اما کمردرد شدید، مانع شد. دست به میز گرفتند و با حالت دولا به زحمت بلند شدند. به خاطر کمر درد فصلی که یادگار ایام طاغوت بود، نتوانستند کمر راست کنند. کج کج راه افتادند. 🐓 متعجب پرسیدم: «صبح که حالتان خوب بود، یکهو چطور شد؟» گفتند: «به کُلِه مرغی سر زدی؟» گفتم: «نه» گفتند: «برو شیرین‌کاری پدرت را ببین» 🐓 از زمانی که ازدواج کرده بودم، مستأجر و آپارتمان نشین شده بودم. شاید پنج آپارتمان را به فواصل دو سال در میان، جابجا شده بودم. وقتی مادرم مرحوم شد، با اصرار پدر به منزل مادری اسباب‌کشی کردم. خب بعد از قریب ده سال، به خانۀ حیاط‌دار رسیده بودم و خاطرات ایام کودکی ... کُله مرغی که از قدیم، پایین حیاط بود را تعمیر کردم و هفت، هشت تا مرغ و خروس آنجا پرورش می‌دادم. به غیر از آن، مرغ عشق، فنچ، بلبل خرمایی و هر چیزی که ذوق ایام کودکی را در من زنده کند ... واقعا پدر راست می‌گفت: «اگر خانه ای نداشت، اهل خانه ندارند». بگذریم. 🐓 آن محرومیت های گذشته را تماماً در این ایام کوتاه جبران کردم. بعد از مدتی هم از صرافت کار افتادم و دیگر مثل سابق به پرنده‌ها رسیدگی نمی‌کردم. یک ظرف آب مکانیزه‌ای داشتم که با لولۀ باریک آبی به سقف کُله مرغی وصل بود. هر وقت آبش تمام می‌شد، سبک می‌شد و بالا می رفت و چون پر می شد، سنگینی‌اش آن را به پایین می‌آورد تا مرغ‌ها بتوانند دوباره آب بیاشامند. تنظیم ظرف بهم خورده و ارتباطش با لوله جدا شده بود. خب من هم دیگر حوصلۀ درست کردنش را نداشتم ... 🐓 گفتند: «صبح بعد از نماز آمدم به مرغها سر بزنم. دیدم زبان بسته‌ها نه آب دارند و نه غذا. با نخ ماهی‌گیری چند ساعت تلاش کردم تا ظرف آب را به سقف سه متری کله مرغی نصب کنم تا بالاخره نزدیکی‌های هشت و نه صبح موفق شدم ظرف آب را درست کنم. کجی کمرم برای این است. بعد دیدم غذا هم ندارند؛ رفتم در آشپزخانه دیدم فقط چند کیلو پیاز هست. همه را با رندۀ ریز، رنده کردم تا پرنده‌های کوچک هم بی‌بهره نمانند. قرمزی چشمم هم از این است ... 🐓 گفتم: «چرا به خودتون رحم نمی‌کنید؟» نگاهی گذرا به من کردند و گفتند: «چون میخام خدا به تو کنه!». بعد ادامه دادند: «آهِ این طیور رو دست کم نگیریا ! کفالت اینها را تو به دست گرفتی. اینها مثل زن و بچه و عیال تو هستند. اگر در حالی که خدا اموراتشان را بدست تو داده بهشان رسیدگی نکردی، نفرینت می‌کنند و خدا هم به این واسطه تو را از رحمتش دور می‌کند. چطور میتونی سیر و سیراب باشی وقتی این خلایق خدا که بدست تو سپرده شدند گرسنه و تشنه هستند؟» بعد گویی چیزی از ذهنشان رد شده باشد سکوت کردند، چشم و ابرو در هم کشیدند و با حالت گریه ادامه دادند: «مردم هم عیال ما هستند. چطور ماها لقمه از براحتی پایین میره، وقتی خدا کفالت و اداره امور امتی را به دست ما سپرده و ما هرچی گذاشتن جلومون می خوریم انگار نه انگار گرسنه‌ای هم هست» بعد گفتند: «استغفار کن برای این بی‌توجهی که داشتی» منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بسیج، مجرای تربیت دینی و مسجدی است🔸 روحیۀ بسیجی یعنی روحیه امر به معروف و نهی از منکر؛ روحیه بسیجی یعنی یک روحیه مسجدی و دینی. اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، باید این روحیه بسیجی تعمیم پیدا بکند. اگر بخواهد تعمیم پیدا بکند، بستر می‌خواهد، مَجرا می‌خواهد. شما مثلاً اگر در مسجد بگویید ما گروه مقاومت نمی‌خواهیم اما بسیجی را دوست داریم، نمی‌شود. مسجد یک مظهری لازم دارد. مثل این است که شما بگویید من پمپِ این تلمبه را روشن می‌کنم، اما نهر برای مزرعه نمی‌زنم؛ خب پمپ را روشن کردی و آب آمد. اگر نهر نباشد که آب در آن برود، این زمین‌ها را خراب می‌کند، جاده را خراب می‌کند، عمارت را خراب می‌کند. کانال‌کشی مقدمۀ جریان آب است، مجرا و جاری، لازم و ملزوم هم هستند، روحیۀ بسیجی، یک جاری است مثل آب که جریان دارد. گروه مقاومت و امثال آن، مجرا هستند. مساجدی که اجازه نداده‌اند گروه مقاومت به داخل آن بیاید، بچه‌های آنجا چه طور شدند؟ بچه‌های آن مسجد، شکار گروهک‌ها شدند، شکار معتادها شدند، شکار هروئین شدند، شکار ویدئو شدند، شکار قمار شدند، شکار مشروبات الکلی شدند، این واقعیت است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تسلیم در هر صورت اجر دارد🔸 اگر شما خانه‌ای را به کسی اجاره بدهید، اجاره را از او می‌گیرید؛ خواه در خانه باشد، خواه نباشد. آدمی هم اگر دل خود را به خدا سپرد، چه خدا از انسان کار بکشد چه نکشد، اجرش را خواهد داد. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد ۱، صفحه ۱۹ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«دقت در هستی برای اذعان به وجود خدا کافی است»🔸 گاهی پرونده‌ای خوب تنظیم‌شده، اما قاضی خوب نیست. اگر قاضی آزادمرد نباشد، هرچند همۀ قوای نظامی و انتظامی هم در تشکیل پرونده دقت لازم را به خرج داده باشند، تأثیری نخواهد داشت. آن کاری را که بخواهد، انجام می‌دهد. قلب انسان، همچون قاضی است و عقل و دلیل و برهان، ضابطین آن هستند که می‌روند تا مطلبی بیابند و به اثبات برسانند. شرط اینکه این قاضی بتواند روی پروندۀ دنیا که با ادلۀ بسیار ثابت می‌کند خدایی هست، قضاوت صحیح کند و به نتیجۀ مطلوب برسد، این است که آزاد باشد نه اسیر دنیا. برای یک قاضیِ آزاد، یک سند و یک مدرک کافی است؛ اما اگر قاضی به قضاوت صحیح متمایل نباشد، به بهانه‌های مختلف مدارک و اسناد را رد می‌کند. 📖 تمثیلات علمی، صفحه ۲۰ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸راه مصونیت در برابر آسیب‌های اجتماعی و کسب اعتماد به نفس🔸 فرد وقتی احساس کرد که توان کار و زندگی و برخورد با مشکلات را دارد، جرئت پیدا می‌کند که به سراغ مشکلات برود. برخی افراد از شنیدن مشکلات سرشان به درد می‌آید و برخی نیز آن‌چنان مشتاق رویارویی با مشکلات هستند که دلشان می‌خواهد به آنها بگویند: «بیا این مشکل را حل کن». گاهی انسان از حل مشکلات خودش عاجز است و گاهی اوقات علاوه بر اینکه مشکل خودش را حل کرده، دستش برای حل مشکل دیگران هم باز است و می‌خواهد که یک نفر به او بگوید: مشکل مرا حل‌کن. آدم‌هایی که مشکل دیگران را حل می‌کنند، کمتر گرفتار اعتیاد و این‌گونه مسائل می‌شوند. بچه را باید طوری تربیت کرد که وقتی بزرگ شد، نه تنها بتواند مشکل خودش را حل کند، بلکه مقداری از وقتش را هم برای حل مشکلات دیگران صرف کند. 📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۱۴۶ @haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📣📣📣 ✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است. 🔸 شرایط همکاری: 1️⃣ آشنایی قبلی با شخصیت و افکار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) و پیگیری مباحث ایشان. 2️⃣ دارا بودن تحصیلات حوزوی (پایه 6 به بالا). ❌ عزیزانی که واجد شرایط فوق می باشند، ابتدا به کانال https://eitaa.com/hbooks مراجعه نموده و که در این کانال بارگزای شده است را تکمیل بفرمایند و سپس نتیجه این آزمون را به همراه یک رزومه مختصر، برای ادمین (@haeri1395) ارسال بفرمایند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استفاده از زبان در راه اهداف الهی🔸 شما که با این زبان روضه می‌خوانید و ذکر ابی‌عبدالله (ع) می‌گویید، دیگر نباید با این زبان، گناه و غیبت کنید. زبان شما مثل جانماز می‌شود، نباید جانماز را به کفشتان بمالید. زبان انسان امانت خداست. وقتی‌که انسان آن را در راه غیرخدا به‌کار می‌برد، مانند این است که با جانمازی که از کسی امانت گرفته‌ است، کفش شخصی دیگر را پاک کند! 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد یکم، صفحه ٢٧ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قناعت، عامل عزت نفس مبلغ🔸 مبلّغ دین، اوّلین چیزی که می‌خواهد عزّت است. اگر یک وقت نتوانستید عزّت مبلّغ را ضمانت بکنید انتظار نداشته باشید که او در محیط خودش بتواند موفق باشد. خدا هم وقتی انبیاء را می‌خواهد جا بیندازد این‌ها را عزیزشان می‌کند. برای این که عزیزشان بکند، قانعشان می‌کند. قناعتی خدا به انبیاء می‌دهد که ما فوق قناعت همه است. از این جهت عزّتی دارند که هیچ کس همچنین عزّتی ندارند. اگر همهٔ دنیا را به انبیاء عرضه کنند که انبیاء نگاهش بکنند، نگاه نمی‌کنند. امام در محلی که در بورسا تبعید شده بود، پرده‌اش افتاده بود. تا مرحوم حاج آقا مصطفی آمد آنجا، پرده را به عقب زد. گفت: این چند ماهی که اینجا بودید پرده را پس نمی‌زدید؟ گفت: نیازی نبود. خیال می‌کنند که نیاز دارم، پرده را عقب بزنم. این‌ها استغناء است. این عزّت، نتیجهٔ استغناء است. طلبه و روحانی از قدیم الایام عزّت‌نفس داشتند، به خاطر قناعتشان. شما تا موقعی که قانع باشید عزیز هستید. به مجردی که قناعت را بچه‌های انسان از آدم بگیرند، همسر انسان قناعت را از آدم بگیرد، دشمن هم عزّت را از انسان گرفته است. آن وقت انسان از طریق زن و بچهٔ خودش دور می‌خورد. دوستان قناعت را می‌گیرند و دشمن هم عزّت را می‌گیرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸روضه خانگی بگیرید؛ حتی با دو سه نفر🔸 اگر در خانه‌ خود یک روضه‌ دو سه نفری گرفتید، در ذهنتان کوچک نشود که مثلاً کسی نیامد و فقط دو، سه نفر شد. کار را تعطیل نکنید. بعضی‌ها روضه‌ هفتگی دارند یا مجلس می‌گیرند و کاری ندارند که کسی زیاد می‌آید یا نمی‌آید؛ اما سعی می‌کنند هزینه‌ای که می‌کنند حلال باشد. جایی که انتخاب می‌کنند حلال باشد. کاری که می‌کنند حلال باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یا دردسر امر به معروف یا زلزلۀ رودبار!🔸 پا شوید بروید در خیابان نهی از منکر کنید. هر گفتنی، ممکن است امکان دعوا و اختلاف و دردسر داشته باشد. اما خب . من معتقدم که ما سر دو راهی هستیم. یا فشار انتقاد اینهایی که نهی از منکر می‌شنوند را تحمل کنیم، که شیطان هی این قضیه را بزرگش می‌کند، سختش می‌کند، نشدنی می‌کند، می‌خواهد مأیوس بکند. یا اینکه به خاطر فسادهایی که بوجود خواهد آمد، یک زلزله بیاید و ما مثل رودبار بشویم! بعد بخواهیم برای لباس و خوراک و غذای افرادی که بازمانده هستند، به یک وضعیتی دچار شویم که صد رحمت به آنهایی که از دنیا رفتند! کشور‌های دیگر اگر هزاران فساد می‌کنند، گرفتار بلاها نمی‌شوند. چون درختی که ریشه‌اش قطع شده، چه کار دارند شاخه‌اش را قطع کنند؟ خود شاخه بعداً خشک می‌شود. درختی که ریشه‌دار هست، می‌آیند شاخه‌هایش را می‌زنند. بلکه شیطان آنهایی که در اصول عقاید مشکل دارند را دعوت به کار خیر، خوبی، نظم و اخلاق می‌کند تا مغرورشان بکند؛ بگوید اگر اعتقاداتتان خراب بود، این آثار خوب از شما بر نمی‌آمد. یعنی به درخت خشک‌شده، میوۀ تقلبی می‌بندد؛ گُل پلاستیکی وصل می‌کند، تا او دلش را خوش کند که درختم گل کرده، در حالی که این گل‌ها، مصنوعی هستند! @haerishirazi