نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نقش «تفکر»، «تلاوت قرآن» و «شرکت در مجالس روضه» در استحکام عقائد🔸
مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: ((أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ)). اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. ((وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ)). شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
من میخواهم به شما بگویم که تو درختی؛ قدر خودت را بدان. آمریکا با همۀ عرض و طولش یک بوتۀ خار است و باد تند آن را میکَند؛ اما تو را نمیکَند و این به خاطر محبت توست.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقادات بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی. شما سعی کنید بچههایتان را با اعتقادات درختی بار بیاورید، نه با اعتقادات بوتهای.
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید. چرا میگویند برای امام حسین(ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ٢۶
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️کلیپ ویژه شهادت حضرت زهرا(س)♨️
قبرش مجهول باشد
تا قدر علی معلوم بشود
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸این شمعک، در خطر خاموش شدن است!🔸
من به کسانی که امر به معروف کردند و مورد ضرب و جرح واقع شدند، تبریک میگویم. کی گفته است برای امر به معروف کسی کتک نخورد؟ کی این حرف را زده است؟ «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ» نهی از منکر مصیبت دارد، باید بر این مصیبتهایش صبر کنیم. قیام حسین بن علی (علیه السلام) نهی از منکر است، جهاد جزء نهی از منکر است. فقهای ما جهاد را جزء ملحقات کتاب امر به معروف و نهی از منکر میگذارند. اگر کسی فقط با قلبش بخواهد امر به معروف نهی از منکر بکند، تنها شمعکی از حیات در قلبش مانده است که کم کم آن هم خاموش میشود و دیگر قلبش هم منکر را منکر نمیبیند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تقسیم کار در خانه، راهی برای مسئولیتپذیر کردن کودک🔸
در خانه تقسیم کار کنید و اگر کسی کارش بر زمین ماند، واکنش نشان دهید؛ البته نه به صورت پرخاشی یا ملامتی؛ بلکه به صورت تعریضی؛ مثلاً پدر بیاید رختخواب را جمع کند و چیزی هم نگوید و منتی هم نگذارد؛ فقط یک دفعه بگوید: فلانی رختخواب بچههایش را جمع نمیکند؛ اما زیاد نشود؛ چون بچه پوستکلفت میشود. بچهای را به رخ بچههایتان نکشید؛ این درست نیست. این را به صورتی بگویید که کسی به رخ کسی کشیده نشود. اینکه کسی را به رخ بچه بکشید، خطرناک است.
📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه 195
@haerishirazi
آیتالله حائری شیرازیغربال پایانی.mp3
زمان:
حجم:
3.17M
🎙پادپخش
🚧 غربال پایانی
▫️#شرط دیدار حسنبنمثله جمکرانی با امام زمان (عج)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خداوند، مبدأ همۀ نعمتها🔸
وقتیکه میخواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمیکنید، بلکه قاشق را بهطرف دهانش میبرید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور میکند از قاشق است، ازاینرو به قاشق عشق و علاقه پیدا میکند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، بهجای آنکه شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ میگردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل میشود. محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامیکه بفهمد همۀ محبتهایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، بهجای آنکه به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد.
📖 تمثیلات علمی، صفحه 24
@haerishirazi