🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸شجاعت حسنی🔸
شجاعت بزرگ این است که انسان نترسد از اینکه به او بگویند «ترسید»! دلیرها از اینکه مردم آنان را ترسو بدانند، میترسند. امام مجتبی علیه السلام از این حرف نترسید، و این شجاعت است.
فرقی میان شجاعت امام حسن و امام حسین علیهما السلام نیست. اگر هم فرقی باشد، کفۀ ترازوی امام مجتبی علیه السلام سنگین تر است؛ چراکه امام حسن علیه السلام، امام زمان عصر خودش است. ایشان، امامِ امام حسین علیه السلام است و امام، شجاعتر از همۀ مردم عصر خود است.
بسیاری از افراد، عظمت کار امام حسین علیه السلام را می بینند، اما در کار امام حسن علیه السلام دقیق نمیشوند! شجاعت امام حسین علیه السلام را میخوانند؛ چون کتابی است که با خطّ درشت نوشته شده؛ اما کار امام حسن علیه السلام را نمیبینند؛ چون کتابی است که با خط ریز نوشته شده است. خطّ درشت را با چشم کم سو هم می توان خواند، ولی برای خواندن خطّ ریز، چشم تیزبین لازم است.
انسانی که چشم نافذ و بصیر و علم فوق العاده دارد میتواند شجاعت امام حسن علیه السلام را بفهمد. شجاعت امام حسن علیه السلام، خفی و شجاعت امام حسین علیه السلام جَلی است.
شجاعت امام حسن علیه السلام شجاعت عظیمی است، اما کسی متوجه نمی شود. به خاطر عظمتش درکش نمیکنند. چیزهایی هستند که به دلیل عظمتشان دیده نمیشوند.
قبل از زلزله صداهای مهیبی پیدا میشود. بعضی از جانوران این صدا را میشنوند و هراسان به این طرف و آن طرف می دوند، اما انسان نمیشنود. گوش انسان به برخی از فرکانسهای شدید حساس نیست. حتی پرتوهایی از نور هست که به خاطر شدتشان قابل رؤیت با چشم نیستند، اما همین نور با عکس برداری های خاص قابل رؤیت میشود.
شجاعت امام حسن علیه السلام اینقدر زیاد است که خواص، آن را میفهمند. دوستان امام حسین علیه السلام پشت سرش و دشمنانش رو به رویش بودند، اما حسن ابن علی علیهما السلام دشمنانش رو به رویش بودند و دوستان پشت سرش نبودند. یکّه و تنها رسالت الهی را انجام داد.
از اینرو حسنی بودن امام خمینی رحمه الله علیه ، به مراتب از حسینی بودنش مهمتر است؛ تمام شجاعت های امام راحل از بدو نهضت تا لحظۀ پذیرش قطعنامه ، یک طرف و شجاعتش در پذیرش قطعنامه، طرف دیگر. صلح امام حسن علیه السلام با معاویه، به مراتب از جنگ امام حسین علیه السلام با یزید سنگین تر است.
کتاب آئینه تمام نما/فصل بینش و بصیرت حسینی/ صفحه 39
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله🔹
عاشوراى حسين(ع) الگوى جنگ هشت ساله ى ما بود. امام اين جنگ را نعمت خدا عنوان فرمود. جنگ براى ما بزرگترين فاجعه بود اما وقتى بر بزرگترين فاجعه صبر كنند، زيباترين مىشود. «ما رأ یت الا جمیلا» جنگ، معرف ما در عالم شد. همان غبارزدايى كه عاشورا از درخشش نور اهلبيت كرد، جنگ هم با انقلاب ما كرد. جنگ، معرف ضعف ابرقدرتها و قدرت دين، زشتى، سوءنيت و شقى بودن آنها و معرف اقتدار اسلام شد. امام فرمود:«ما درصدد آزاد كردن انرژى متراكم عالم اسلام هستيم». اين انرژى متراكم را چگونه می خواهند آزاد كنند؟ با عاشورا.
🔹@haerishirazi🔹
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
انا لله و انا الیه راجعون
خبر عروج فقیه مجاهد، یار رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی«رضوان الله تعالی علیه» مصیبت بزرگی را در دل شاگردان ایشان، حوزه های علمیه و علاقمندان به انقلاب وارد کرد.
فقدان این مجاهد نستوه که یکی از ذخیره های ارزشمند عرصه فقاهت و سیاست بود را محضر مبارک امام زمان و نائب بر حقش مقام معظم رهبری تسلیت می گوید و علو درجات را برای آن عزیز مسئلت داریم.
@haerishirazi
به نام او
اوج سادگی، صفا و محبت پدرانه که معمولاً جای آن با چیزی پر نمیشود!
حدوداً ۲ سال قبل بود، یکی دو روز پس از معمم شدنم، میخواستند خوشحالی و محبت خود را در اوج سادگی ابراز کنند، خودشان رفتند سر کوچه قم نو و فلافل با سس اضافه گرفته بودند تا باهم بخوریم.
سعدی به روزگاران مهری نشسته در دل
بیرون نمیتوان کرد الا به روزگاران
نظامالدین حائری شیرازی
@haerishirazi
بخشی از نامۀ آیت الله حائری شیرازی (ره) به آیت الله هاشمی شاهرودی (رحمت الله علیه) نماینده محترم ولی فقیه در ایجاد هماهنگی بین سران سه قوه پیرامون پول اسلام
خوشوقتم طرف خطابم یکی از دوره دیدههای بحثهای مرحوم علامه شهید صدر است. شما در مساله پول رایج جهانی غور کردهاید. تولید ناخالصملی که پشتوانۀ همۀ پولهای رایج است کالا نیست؛ پس چگونه میتواند پول مال باشد وقتی مقوم مالیت پول اعتبار است؟
... واحد اندازه گیری در تمام امور ثابت است. اُهم در مقاومت، کالری در انرژی، متر در ابعاد ثلاثه، ثانیه در زمان، گرم در وزن الی آخر. ارزش هم واحد اندازه گیری غیر از پول ندارد. اگر پول متغیر شود واحد اندازه گیری و ارزش منتفی میشود.
اینجاست که باید گفت زنده باد «پول اسلام» که میتواند در قانون عام واحد اندازه گیری بگنجد.
سوم آبان 1390
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدایی که به امر او انسانی عظیمالشأن بدون پدر آفریده شد و ملقب به روح خدا گردید. سلام خدا بر عیسی و مادرش که خاک قدمشان بر چشمهای ما باد، زیرا برای رساندن انسان به مقام انسانیت که بسیار بالاتر از مقام فرشتگان است کوشیدهاند. هرچه عیسی گفته است برای نجات ما بوده و ما منتظر بازگشت مجدد اوییم. جان ما فدای او و مادرش باد که با آمدنش دشمنیها به دوستی و تاریکیها بهروشنی مبدل میشود، چه زیبا بود روزی که به دنیا آمد و چه زیباست روزی که دوباره به میان انسانها آید. این روز بزرگ را ما مفتخران به پیروی آن حضرت به همه دوستداران و عاشقان او و مسیحیان تبریک میگوییم. درود خدا بر پیامبر اسلام که در مقابل دشمنان عیسی سخت ایستاد و از عصمت و عظمت مادر و فرزند دفاع نمود و او را بهعنوان روح خدا و کلمه خدا ستود.
بازنشر پیام آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه به مناسبت میلاد حضرت مسیح علیه السلام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸سند حقانیت🔸
عاشورا سندی مثل حضرت علی اصغر علیه السلام داشت که بر حقانیتش شهادت بدهد و اثبات کند که انقلابی در این عالم به وجود آمده است. ما وقتی میخواهیم رذالت یزید را ثابت کنیم، با شهادت علی اکبر ثابت میکنیم یا با شهادت علی اصغر؟ شهادت علی اصغر را دلیل بزرگ تری بر رذالت آنها میدانیم یا شهادت علی اکبر را؟ همۀ شهدای کربلا که بی گناه کشته شدند، حجّت هستند، اما حجّت کبری و بزرگ ترین حجّت امام حسین علیه السلام در روز قیامت، علی اصغر اوست؛ چون نشان میدهد که او برای چه حرکت کرده و مقابل او چه افرادی بوده اند.
این انقلاب هم برای تداومش باید یک علی اصغر داشته باشد. اثر بمباران شدن شهرهای بیدفاع ما و شهادت ساکنان آن ها، مشابه اثر شهادت علی اصغر علیه السلام بود. ما باید بدانیم نسبت به این مدت که صبر و تحمل کرده ایم، اثر روانی بزرگی برای جامعه خود و دیگر جوامع داشته ایم. اثر این صبر ما مشابه بود با اثر شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام.
مردم جهان وقتی می شنیدند که مملکتی در مقابل چنین مصائبی این طور صبر میکند و مملکتی هم بی رحمانه شهرهای آن را بمباران می کند، به این فکر می کردند که چرا با مردم این شهرها که با کسی جنگ ندارند، اینگونه رفتار می شود.
کتاب آئینه تمام نما/فصل درسهای عاشورا/ صفحه 51
🔹@haerishirazi🔹
بازنشر پیام مهم آیت الله حائری شیرازی(ره)
27 اسفند 1395
بسم الله الرحمن الرحیم
تطبیق بخشی از خطبه قاصعه به شرایط زمانی این روزها:
خطبۀ قاصعه تحلیلی از علی علیه السلام به عنوان امام عصر خویش، در رابطه با وظایف امتی است که بعضی از ایشان الگوی بصیرت و صبر برای همه امتها در طول تاریخ اسلام از آن زمان تاکنون شدهاند؛ مثل سلمان، ابوذر، مقدار، عماریاسر، میثم تمار، محمد بن أبی بکر، مالک اشتر.
این مجموعه، از اقتداء کنندگان به فاطمه زهرا سلام الله علیها در بصیرت و صبر و روشنگری، به دور از افراط و تفریط بودند؛ به طوری که نه به دلیل افراط و تندروی، ثلمه ای به وحدت مسلمین وارد آید و نه از راه احتیاطهای زائد و کوتاه آمدن در ابراز حقایق، آسیبی به حفظ ارزشها و اصالتها وارد شود.
در مقابل این گروه، بعضی از امت در بی بصیرتی و ضعف صبر و شکیبایی، چنان شدند که با قرآن سرِ نیزه رفتن نه تنها امام خود را در میدان تنها گذاشتند که او را به پذیرفتن حکمیّت مجبور کردند و نتیجه حکمیّت را که عزل آن حضرت و نصب معاویه بود، قبول کردند.
علی علیه السلام در چنین شرائطی خطبه قاصعه را به عنوان تحلیلی از هر دو رویداد مقاومت در مقابل طاغوت و مقاومت در مقابل حق بیان میفرماید.
دلیل تشابه عصر آن حضرت با عصر ما روشن است!
عصر آن حضرت عصرِ گذر از دورۀ اِنذار نبوت و ورود به دورۀ هدایت امامت بود. اهل بَصر و صبر، عمل به عقل و قرآن را در اطاعت از امامت میدیدند؛ در حالی که دیگران به دانایی و کارایی خود غرّه شده بودند.
عصرِ «امام عصر» -امام زمان امروز ما-، گذر از خواب طولانی پذیرش حُکّام طاغوتی و ورود به دوره بیداری است. دورۀ «بیداری» و «کُفر به تمام مظاهر طاغوتها» و «اطاعت از ولایت الهی» است.
اگر مسأله سجده بر آدم علیه السلام در ابتدای پیدایش انسان، مسأله اصلی برای امتحان فرشتگان بود و شرط قبول عبادت شش هزار سال ابلیس، تمکین از این عبادت کوتاه مدت بود، در عصر علی علیه السلام نیز شرط قبول جهادها در بدر، اُحد، أحزاب و حُنین، همراهی با مظهر ولایت الهی بود.
در عصرِ ما هم شرط خدمت به اسلام، کُفر به پرچمهای طاغوتی و گِرد آمدن همه در زیرِ لوای ولایت است.
در چنین شرایطی نگاه دوباره به خطبه قاصعه نقشه راه را برای ما روشنتر میکند!
امیرالمؤمنین علیه السلام در آغاز خطبه قاصعه، رمز عبور سالم از فتنهها را کلید میزند و میفرماید:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْکبْرِیاءَ وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ وَ جَعَلَهُمَا حِمًی وَ حَرَماً عَلَی غَیرِهِ وَ اصْطَفَاهُمَا لِجَلَالِهِ. وَ جَعَلَ اللَّعْنَةَ عَلَی مَنْ نَازَعَهُ فِیهِمَا مِنْ عِبَادِه»
آنچه داروی شفابخش وحدت را به سمِّ مُهلِک تفرقه تبدیل میکند کبریاءها است؛
ابلیس را خیالات کبریائی و کبریای خیالی و توهّمی از پیوستن به اقیانوس فرشتگان در سجده بر آدم علیه السلام بازداشت.
در عصر علی علیه السلام نیز، بیست و پنج سال سنگ آسیاب اسلام را از قُطب خود خارج کردند. آنگاه که سنگ آسیاب بر قطب خود قرار گرفت اگر اهل بَصر و صبر به نصاب رسیده بودند همه موانع خُرد شده بود و همه در بهشت ولایت متنعِّم شده بودند، ولی کبریاءها، آن بیست و پنج سال و آن پنج سال را به سرنوشت دیگری گرفتار کرد.
در عصرِ ما هم بیداری امت بود که بَصر و صبر او را به نصاب رساند و آسیاب سنگ اسلام به قُطب خود برگشت و بادِ حرکت این آسیاب بود که استخوانهای نظام سلطنتی دو هزار و پانصد ساله را در هم شکست و ابرقدرتها را به زانو در آورد و اسلامِ مقاومت در مقابل طاغوت را در مقابل اسلامِ ذلّت و متابعت از طاغوت، درخشان کرد.
اگر خودخواهیها نبود رژیم صهیونیستی این جرأت را از کجا میآورد که به دست جماعتی از فرزندان اسلام، حقِّ جماعت دیگر را غصب کند و آنها را از هستی ساقط نماید؟
چرا فلسطین به فلسطینان برنگردد و چرا حقِّ مردم فلسطین از غاصبان گرفته نشود؟ چرا یکپارچگی عالم اسلام تحقق پیدا نکند؟ همه و همه به خاطر کبریاءهاست.
به کوری چشم بدخواهان، سنگ آسیاب اسلام بر قُطب ولایت الله در حال چرخشی است که پرنده به گَرد آن نمیرسد و سیل بیداری اسلامی است که قُطب آسیاب ولایت الله را به حرکت در میآورد؛ همان گونه که علی علیه السلام در خطبه شقشقیه فرمود: «إنَّ محلّی مِنها محلُّ القُطبِ منَ الرَّحی»؛ هر جا ولایت الله تحقق پیدا کرد، آسیاب اسلام بر قُطب ولایت الله چرخید و همه موانع زیرِ سنگ این آسیاب خُرد شد و سرزمینهای اسلام یکی پس از دیگری آزاد شد، و هر جا کبریاء و خودخواهی از پیوستن به ولایت الله مانع شد، از همه مراحل گذشت و بالأخره در سایه اسرائیل مستقر گردید.
هر جا نیز رگ و غیرتی بود و از ذلّت و تحقیر فاصله گرفت، از همه مراحل گذشت تا بالأخره در سایه ولایت الله مستقر شد.
ادامه در پست بعد 👇👇👇👇