eitaa logo
نکات‌ناب‌وحکمت‌های‌ آیت‌الله‌حائری‌شیرازی
73.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
324 ویدیو
620 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ثروت وزنه است و تقوا نیرو. به اندازهی نیرویتان وزنه بلند کنید. @haerishirazi
🔹همت، ریسمان است و هدف دلو. 1 هر چه ریسمان تابیدهتر و ضخیمتری بردارید دلوتان به همان مقدار بزرگتر می‌شود و آبش فراوانتر. با نخ خیاطی یک لیوان را هم نمی‌توان بالا کشید. 1. دلو، به سطلی می‌گویند که با آن از چاه آب را بالا می‌کشند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی: دیدهاید روستاییها دوغ را در مشک میزنند تا کره‌ اش رو بیاید؟ طلوع آفتاب از میان همهی اوقات شبانه روز ما، حکایت همان کره را دارد و باقی آن دوغ است. شیطان همیشه کرهها را میگیرد. ندیدهای که خواب آنوقت شیرینترین خواب هاست؟ @haerishirazi
[Forwarded from نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی(ره] هواپیما را دیده‌اید که از روی زمین اوج می‌گیرد؟ هواپیما دوباره به زمین بر می ‌گردد، اما موشک از جاذبه زمین خارج می‌شود و دیگر بر نمی‌گردد. سرعت زیادی لازم است تا موشک از جاذبه زمین خارج شود. همان طور که زمین «جاذبه» دارد، «نیت» هم «جاذبه» دارد. نیت انسان‌ها گاهی در «جاذبه» خود انسان گیر می‌کند. بسیاری از اعمالی که انسان به سوی ملکوت میفرستد، از جو خودش نمی‌گذرد؛ او فکر می‌کند آن عملی که فرستاده، رسیده است! اما در قیامت که عملش را نشانش می‌دهند می‌بیند که خیلی از آنها به جاذبه خودش باز گشته است. درجات عمل، همه‌اش مربوط به نیت می‌شود و بستگی دارد به این که تا چه اندازه‌ای بتواند از خودش رها شود که این مربوط به شکستگی و سوزدل است... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی: زندگی ما یک غواصی کوتاه است تا ته دریای وجود. هر دُرّ و گوهری که بخواهی آنجاست. موقعی که نطفه انسان منعقد میشود، مثل آن است که غواص داخل آب میپرد. وقتی میرسد به کف دریا و دُرّ و مروارید کف دریا را میبیند، همان پانزده سالگی و فصل بلوغ است و البته اول امتحان. موقع مرگ وقتی است که جمع کرده یا نکرده، دیگر باید برود بالا، روی دریا. این بدن همچون قطعه سنگی است که به غواص وصل میکنند تا برود به زیر آب، بعد که رفت زیر آب این قطعه سنگ را از او جدا میکنند تا سریع بیاید بالا. میگوییم: «انّاللّه و انا الیه راجعون» برگشت قطعی است مثل آن غواص که برگشت روی آب، نگاه کن ببین مروارید دارد یا نه؟ اگر مروارید همراهش بود جشن بگیر، اگر دست خالی بود، عزا بگیر. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی: عالم، کتاب خداوند است. مگر نه این است که شما ابتدا فهرست کتاب را میبینید و بعد، مطلبی که با مذاق شما جور باشد همان را مطالعه میکنید؟ کسی که دلش به دنیاست، از دنیا، دنیا میگیرد و کسی که دلش به آخرت است، از دنیا آخرت را میخواند. اساسا آنچه دنیا را برای آدمی معنادار میکند این است که از این کتاب چه میخواهد؟
🔹آیت الله حائری شیرازی: نسیم اگر بر زباله بگذرد، بوی زباله میگیرد و اگر بر گلها عبور کند، بوی گل پیدا میکند. ما نسیم هستیم. انبیا آمدند بگویند: ای نسیمها! از اینجا عبور کنید و از آنجا نه. https://telegram.me/joinchat/BcHSIDwwcxrCUmmpaMwOkg
🔹آیت الله حائری شیرازی: زنها وقتی باردارند، با احتیاط مینشینند و میایستند. مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست. زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچهاش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود. زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست. اگر حامله بود اینطور بیپروا نبود. کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
🔹آیت الله حائری شیرازی: گل با همه گلبرگها زیباست، نه پرپر از زینب کبری(س) در موقع اسارت سؤال شد که این حادثه را چطور دیدی؟ جواب داد: به خدا همه چیز زیبا بود. او همه چیز را کنار هم میبیند. شما اگر یک مجموعه زیبا را برش برش کنید و آن را تکهتکه نگاه کنید، زیبا نیست. یک گل، وقتی همه اجزایش را با هم میبینیم، زیباست ولی پرپر شدهی آن ناراحتکننده است. حضرت زینب(س) میگوید، من همه چیز را کنار هم گذاشتم و کلّ تصویر را میبینم که میگویم، زیباست. آن بزرگوار از چه زاویهای نگاه میکند به صحنه عاشورا که زیبایی میبیند؟ قطعا از زاویهای بالاتر از زمان حال است، . مثل هواپیمای نقشهبرداری که یک زاویه دید کلّی بهدست میدهد.
🔹آیت الله حائری شیرازی: رسولخدا(ص) در روز فتح مکه علی(ع) را روی شانه خود بلند کرد تا آن حضرت، بتها را از سقف آن خانه بکند و به زمین بزند و خرد کند. معنیاش این است که کعبه دل را هم تنها علی(ع) میتواند از بتهای درونی تطهیر کند.
🔹آیت الله حائری شیرازی: کرمهای سبز رنگی که برگ درختان را میخورند، یک دوره کرمی دارند و یک دوره پروانگی. باید ببینیم دوره کرمی ما چه اخلاقی دارد و دوره پروانگی چه اخلاقی؟ مؤمن کسی است که دوره پروانگی را آغاز کرده است. کافر فردی است که در دوره کرمی خود درجا زده است.
🔹آیت الله حائری شیرازی: تشویق و محبت بیش از حد، مثل کود زیاد است که به گُل داده می‌شود. همان طور که کود زیاد عامل فساد گل می‌شود محبت و تشویق زیاد نیز در تخریب اخلاق کودک تأثیری عمیق دارد. باید هنگامی کودک را تشویق نمود که تشنۀ تشویق باشد و به تعبیر دیگر: کودک منتظر تشویق از سوی شما باشد در این صورت این تشویق در بالندگی کودک نقش بسزایی خواهد داشت. اگر می‌خواهید کودکتان را نصیحت کنید آنجا نیز طوری رفتار کنید که کودک شما برای نصیحت آماده باشد.
🔶🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔹تو لوکوموتیو را بپا، واگنها از پشت سر میآیند آرزوی انسان مثل ژنراتور قطار (لوکوموتیو) است. 50 - 40 تا واگن به هم وصل میکنند و آن لوکوموتیو همه این واگنها را با هم به دنبال خودش میکشد. اگر انسان آرزویش خدا باشد، لوکوموتیو قطارش به سمت خداست و واگنهای دیگر وجودش را به همان سمت دنبال خود میکشد، اما اگر آرزویش دنیا باشد، لوکوموتیو قطارش رو بهدنیا میرود و همه اعمال او به دنبال آن رو بهدنیا حرکت میکنند. تربیت اسلامی این است که نیروی محرکه انسان را آرزوی الهی قرار دهد و آرزوهایی را که دنیا پیش پای انسان آورده است، بشکند و پوک بودن آن را نشان دهد.
🔹آیت الله حائری شیرازی: تاریخ یعنی مطالعه دنیا یعنی اینکه گردوی دنیا را بشکنید و بفهمید که پوک است. مصیبتها و زیر و زبر شدنهایی که در زندگی پیش میآید، برای این است که خداوند پیش چشم خودت این گردو را بشکند تا ببینی پوک است.
🔹آیت الله حائری شیرازی: آدمی که در سلول است آن سلول چه در باغ باشد، چه زندان، فرقی نمیکند چون او چیزی را بیرون از چاردیوار سلول، نمیتواند دریابد تا وقتی در سلول نفسانیت خود هستیم. در این عالم ما را به هر جا ببرند، فرقی نمیکند، چه زندان و چه باغ.
🔹آیت الله حائری شیرازی: دیدهاید دو تا آجر را که با سیمان به هم چسبیدهاند، نمیتوان از هم جدا کرد؟ آجرها تکهتکه میشوند اما از هم کنده نمیشوند. ملاط برادری، انصاف است. انصاف، مثل بتون آرمه، دو تا آجر را به هم چفت میکند. اگر بین انسانها ملاط انصاف نباشد، مثل آجر از روی هم میلغزند و پایین میافتند. ارتباطی که دین بین دو انسان درست میکند، بیشتر از ارتباطی است که بین انسان و بدن انسان برقرار است. گاهی دستها از پیکر جدا میشوند، اما دو نفر از هم جدا نمیشوند. شهدای کربلا بدنهایشان قطعه قطعه شد، اما ارتباطشان قطع نشد. دست عباس بنعلی(ع) را از پیکر بریدند اما نتوانستند دل او را از امام حسین(ع) بکنند.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 هوا برای ریه خوب است، اما آب نه. برعکس، آب برای معده خوب است و هوا نه. نفس انسان، معدهای است که خوراکش محبت دنیاست، اما قلب انسان ریهای است که به هوا نیاز دارد؛ هوای این ریه «ذکراللّه» است.