eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
74.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
322 ویدیو
599 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
الله اکبر ... الله اکبر ... در پشت بام یا حیاط منزلتان بگویید و فیلم یا عکسش را برای ما بفرستید تا در کانال منتشر کنیم. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸کسی که عالم به زمان نباشد، تصور می کند زمانه، زمانۀ تقیه است و نباید با آمریکا و اسرائیل مقابله کرد🔸 علی علیه السلام می فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» انسان آگاه به زمان، اشتباهات بر او حاکم نمی شود، گرفتار خطای در انتخاب راه نمی شود. پس آگاه به زمان بودن ضرورت دینی هر مسلمانی است، مرد، زن، کوچک و بزرگ بایستی آگاه باشیم به زمان خودمان. از امامان ما سوال شده که ظهور چه زمانی است؟ و چه زمانی حق شما به شما بر می گردد، فرمودند که وقتی که مردم بشوند آن موقع، موقع قیام ماست و موقع بازگشت حق ما به ماست. بعد فرمودند که هرکسی می تواند در بین دوستانش، آشنایانش، خویشاوندانش نمونه گیری کند، امتحان کند، ارزیابی کند اگر در آنها وفا دید معنایش این است که جهان به سمت وفا و صمیمیت دارد می رود. اگر در آنها بی‌وفایی دید بداند که هنوز تا زمان ظهور فاصله‌هایی است و باید زمان‌ها بگذرد. خب زمان ما چه زمانی است؟ زمان «عدم وفاداری» مردم به دین است تا وقت تقیه باشد و نشستن؛ یا زمان «وفاداری» مردم است که وقت قیام کردن و پیش رفتن برای احیای دین باشد؟ امام راحل می‌فرمود مردم ما از مردم عراق در زمان حضرت علی (ع) و مردم مکه و مدینه در زمان رسول خدا (ص) بهترند. دشمنان اسلام دقیقاً عکس این مطلب را می‌خواهند القا کنند. می خواهند تلقین کنند و بقبولانند که نه، بهتر از آن زمان‌ها که نیستند و بگویند که اینها وضعیت دینیشان خوب نیست. چه جوری اقدام می‌کنند؟ می گویند می رویم می کنیم، ببینیم از بین جوان ها چند تای آن ها مسجد می‌آیند؟!! چند درصد نماز می خوانند؟ از بین اینها که نماز می خوانند چند تای آنها نماز جمعه می‌روند و در نماز جماعت شرکت می‌کنند؟ از روی این ملاک می خواهند نتیجه بگیرند که مردم افت دینی پیدا کردند، افت اخلاقی پیدا کردند و مردم آن نیستند که برای قیام بشود روی آنها حساب کرد! به اصطلاح معروف می خواهند بگویند با بند پوسیدۀ اینها نمی‌شود به چاه رفت. خیلی هم در این کار زحمت می‌کشند و برنامه ریزی می‌کنند تا به همه القاء کنند که وضع دینی مردم سست است. روحانیون و علما نتیجه بگیرند که مثل امامانی که تقیه می‌کردند حالا فصل تقیه هست، فصل مقابله و رو به رو شدن و برخورد با اجانب نیست. با بد باش، با اسرائیل بد باش، اما در مقابل آن ها کن، مماشات کن تا وقتی ایمان مردم خوب شد، استقامت مردم خوب شد، آن موقع بیا توی میدان، آن موقع وارد عمل بشو؛ همانطوری که امام ششم هم به جای مقابله با بنی‌عباس و بنی‌امیه، راه درس دادن و بحث کردن و تعلیم دادن را گرفت؛ نه راه مبارزه و مقاومت مسلحانه. خب آدمی که نباشد می گوید این ها راست می گویند وقت، وقت سازش است وقت است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اين آتش بالاخره سرد خواهد شد🔸 آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست می‌گیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزب‌الله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سخت‌تر است. اين همه ، سوختگی‌های دست امت است كه را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند. امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن است كه زيارتش خواهیم کرد. یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸همه مردم با حنجره خودشان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸 مقام معظم رهبری فرمودند اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد. وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان انتخاب کنند. برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود. @haerishirazi
احسنت و خداقوت به این مخاطب گرامی کانال 🌹💐 @haerishirazi
پرسش یکی از بانوان محترم عضو کانال: خانم ها چگونه می توانند در پویش اذان، مشارکت کنند؟ @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انتقاد تند آیت الله حائری شیرازی از دولت، سازمان منابع طبیعی و نمایندگان مجلس ♨️ 🔸 چرا به بهانۀ جلوگیری از زمین خواری، مانع احیای زمین های مَوات می شوید؟ 🔸 🌳 من به منابع طبیعی گفتم الهی شکر که امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان شما نبود وگرنه به عنوان اولین دستگیر می شد. شما اصلاً اجازه نمی دهید کسی هزار هکتار زمین احیا کند. خب اجازه نده! نتیجه اش چه می شود؟ ریزگردها ! 🌳 خانم ابتکار رفته بود شیراز، به شیراز جایزه بهترین هوای کشور را داده بود. اما نگفت که علتش چیست! علتش این بود که [موسسه] «فلاحت در فراغت» ایجاد کرده! 🌳 شما می توانید از اول بگویید این زمین را ما به صورت به شما می دهیم. یعنی تا زمانی که درخت رویش است، این زمین ملک توست. به هر دلیل که این درخت خشک شد، این برمی گردد به ملکیت دولت. 🌳 قانون گذاران ما خیال می کنند با قیام و قعود می شود قانون گذاشت. نخیر! قانون را با می شود گذاشت. قانون را با میتوان گذاشت. @haerishirazi
❌ تذکر: با جستجویی که در آرشیو دفتر انجام شد مشخص گردید آیت الله حائری شیرازی در چندین سخنرانی دیگر، این تمثیل را از قول آیت الله حسن زاده آملی نقل کرده اند ❌
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عادت به اذان، امر به معروف را راحت می کند | اذان گوها در قیامت رشیدتر از دیگرانند!🔸 درباره ی اذان گوها داریم که اینها در قیامت که عبور می کنند، قد اینها بلند از سایر مردم است. می پرسند اینها مثلاً رشیدتر بودند تو عالم دنیا؟ می گویند نه، اینها اذان می گفتند. گندم های توی مزرعه را دیده اید که بعضی هایش بالاتر شاخه زده؟ وسط همه گندم ها، بعضی ها یک وجب از سایر گندم ها بالاتر است. در قیامت، به صحرای محشر که نگاه می کنی، اذان گوها مثل این گندم ها یک سر و گردن از دیگران بالاترند. خیلی اذان ارزش دارد. وقتی اذان گفتی امر به معروف و نهی از منکر راحت می شود. چرا؟ چون ابهت مردم از نظرت می ریزد، مهابت مردم از دلت می ریزد. راحت می توانی حرف بزنی. در شیراز، گاهی که اصناف یک ناراحتی داشتند و می خواستند با حاکم در میان بگذارند، یک سقایی بود که این را جلو می فرستادند که برود با حاکم حرف بزند. این دندان روی حرف نمی گذاشت، می آمد رک مطالب را می گفت. اینها به خاطر نان حلال بود. به خاطر درستی و صافی و پاکی. @haerishirazi
بکگراند-10.jpg
232.1K
پس زمینۀ‌ دسکتاپ به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی @haerishirazi
استاتوس-10.jpg
265.7K
تصویر وضعیت (استاتوس) واتس‌اپ رمضان؛‌حرم الهی @haerishirazi
پروفایل.jpg
103.2K
تصویر پروفایل برای شبکه‌های اجتماعی رمضان؛ حرم الهی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸تشرف بدون گذرنامه🔸 شما برای تشرف به مکه و مدینه پول خرج کرده و گذرنامه می‌گیرید اما خداوند یک حرم بدون گذرنامه دارد و آن رمضان است که وارد بر ما می‌شود درحالی‌که حرم‌های دیگر را ما بر آنها وارد می‌شویم. تا در رمضانیم در حرم الهی هستیم و عبادات ما بیش‌تر ارزش پیدا می‌کند. امام خمینی قدس سره در این ماه ملاقات و رفت‌وآمدها را کم می‌کرد و انسش را باخدای متعال زیاد می‌نمود. امیدوارم ما از این روش امام راحل در این ماه بیش‌تر استفاده کنیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اذان گفتن، مقدمۀ انقطاع الی الله🔸 هرکس توانست [اذان بگوید] و زورش به خودش رسید، زورش به شیطان هم می رسد، زورش به ملامت دوستان هم می رسد. چون تا خواستی اذان بگویی این دکان می گوید: «نچ! چطور شد تازه مسلمان شدی؟» دکان آن طرفی می گوید: «مبارک است»، شیطان همه را تحریک می کند که بیایید، بیایید یک لغزکی به این بگویید، یک متلکی به این بگویید. خب راه خداست! باید آدم از این هفت خان رستم بگذرد تا بتواند کار کند! هر کس زورش رسید خوش به حالش! چون آن وقتی که آدم می خواهد برود توی قبر، فقط انسان هست و خدا. خدا هست و انسان. همه دود می شوند! خبر از احدی نیست حتی بچه ی انسان. هیچ. یک پرده ای کشیده می شود تمام ارتباط ها قطع می شود. یک خلوتی است آنجا. خدا و انسان خلوت می کنند با هم. هر کسی توی دنیا بیشتر با خدا خلوت کرده، جریان قبر و اینها برایش آسان تر می گذرد. هر کس همیشه سرش گرم با مردم بوده وقتی می رود آنجا شوکه می شود. انسش با بچه هایش بوده، این انس قطع می شود. امر به معروف از جمله چیزهایی است که انسان را از همه قطع می کند به خدا وصل می کند. هر کس زورش رسید امر به معروف بکند مرگ برایش سهل می شود. چرا؟ چون خیلی کسی را تشویق نمی کنند به امر به معروف و نهی از منکر. @haerishirazi
🕌 حجه الاسلام استاد قرائتی 🕌 شما بازنشستگان همگی جزو ستاد اقامه‌ نماز شويد. هر كدام از شما مي‌توانيد در خانه‌های خود اذان بگوييد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قایق سوراخ🔸 مَثل ما مثل کسی است که قایقش سوراخ شده است و آب داخلش می‌رود، و قایقی سالم نیز در کنارش هست. هرچه را از داخل قایق سوراخ‌شدۀ خودش در آن قایق سالم بیندازد، انداخته است؛ هرچه را نیندازد، در قایق می‌ماند و آن را سنگین می‌کند و خودش و هرچه را در قایق است، با هم به ته آب می‌برد. @haerishirazi
بکگراند-11.jpg
3.32M
پس زمینۀ‌ دسکتاپ به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸در دانشگاه با صدای بلند اذان بگویید و عارتان نشود🔸 از این اذان گفتن غافل نباشید. شما چون خودتان سپاهی هستید اول ظهر که شد بروید بایستید و اذان بگویید. نه اینکه همیشه اذان رادیو را باز کنید. اذان شما یک اثر دیگری دارد. باید صدای اذانتان در بلند شود. از این عارتان نشود که مثلا بگویند این هم دارد اذان می گوید. بروید پشت دانشکده بایستید و اول وقت، اذان بگویید. مخصوصاً یک جایی که آدم برای خدا کنف می شود [ارزشش بیشتر است]. جاهایی که به آدم بارک الله و احسنت می گویند، این می‌تواند آدم را جهنمی کند؛ اما جایی که به آدم فحش می دهند ممکن است انسان را بهشتی کند. شما اذان را فراموش نکنید. خدا رحمت کند نواب صفوی را. دستور داده بود به فدائیان اسلام که وقتی اذان شد، هرجا که بودید اذان بدهید. این ها در هر خیابانی که بودند، اول اذان ظهر که می شد هرکدامشان پشت یک مغازه ای یا پشت هر جا که بودند صدای اذان شان بلند می شد. @haerishirazi
🕌 یک بار به طلبه‌ای از آشنایان که از صدای زیبایی برخوردار است از اهمیت اذان گویی می‌گفتم. به اینجا رسیدم که حتی روایت داریم فردی که دارای فرزند نمی شود اگر اذان بگوید انشالله درمان می گردد. با تعجب و هیجان زدگی او مواجه شدم و گفت: «پس بگو چرا فلانی که بعد از ده سال بچه دار نمی‌شد، یک مرتبه شروع به اذان گفتن کرد و بعد از مدتی بچه‌دار شد» و سرّ اذان گویی آن فرد برای او عیان گردید. @haerishirazi
🕌 در خوابگاه متأهلی دانشگاه زندگی می‌کنم و در ایوان آنجا اذان می‌گویم. همین باعث شده پسربچه‌ی چند همسایه آن طرف تر که در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل است هم در ایوان منزلشان اذان بگوید و حتی علاقمند شده است به نمازخانه خوابگاه می‌آید و آنجا هم اذان می‌گوید و این نشان از اثر تربیتی اذان گفتن دارد. به نظرم می رسد برای والدینی که دغدغه ی تربیت دینی فرزند را دارند این دستور بسیار راهگشاست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سپاهی ها! خودتان را به اذان گفتن عادت بدهید🔸 شما بچه های سپاهی، ان شا الله خودتان را به اذان گفتن عادت بدهید که اذان از نمودارها جالب امر به معروف و نهی از منکر است. یعنی اصلاً فطرت انسان را بیدار می کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓یک سوال مهم❓ 🔆 چه طور می‌شود بعضی‌ها، روزبه‌روز شک و تردید و شبهه‌هایشان اضافه می‌شود و اما عدۀ دیگری، روزبه‌روز شکّشان، تردیدشان و شبهه‌هایشان کمتر و یقینشان زیادتر می‌شود؟ پیش پایشان را می‌بینند؛ مسیرشان را می‌بینند؛ می‌دانند چه‌کار باید بکنند؛ می‌فهمند چه‌کار نباید بکنند؟ عده‌ای روزبه‌روز مطمئن‌تر می‌شوند و یک عده هم روزبه‌روز مشوش‌تر می‌شوند؛ مردد‌تر می‌شوند؛ دست‌وپایشان را گم می‌کنند و خودشان هم می‌دانند به‌جایی نمی‌رسند؛ راه را گم کرده‌اند. حتی ممکن است پروفسور باشد و گمراه بشود؛ ممکن است بیشترین کتاب را هم خوانده باشد؛ ممکن است بیشترین ایثار و تلاش را هم کرده باشد. این دو گروه، یک جایی از هم دور شده‌اند؛ از هم زاویه پیداکرده‌اند. این را پیدایش کنید در زندگی‌تان. (ادامه دارد ...) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ) قرآن، محکم و متشابه دارد؛ هم محکم و متشابه دارد. که برای انسان به وجود می‌آیند؛ که می‌خواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد. 🔆 مسائل زندگی مثل حل «» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه می‌کنم که چند بار جدول کلمات متقاطع را حل بکنید؛ نه به خاطر تفریح یا به خاطر تشحیذ ذهن یا وقت گذراندن، بلکه به خاطر اینکه مسئلۀ محکم و متشابه در دستتان بیاید. 🔆 شما چه جوری این جدول را حل می‌کنید؟ وقتی می‌خواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقی‌ها می‌کنید، یک مروری هم در عمودی‌ها می‌کنید. جواب‌هایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان می‌آید. بعضی‌هایش دو احتمالی هستند، بعضی‌هایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و ... بعضی‌هایش هم هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی هست. شما اول همین‌که یقین دارید را می‌آورید و حروفش را در جدول پر می‌کنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش می‌کنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هرکدامش دو تا حرفش‌، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا می‌کند و خودبه‌خود روشن می‌شود. از همین‌جا تا آخر جدول پیشروی می‌کنید. همین‌طور که رو به آخر می‌روی، هی مسائلت حل می‌شود. در نهایت شما نگاه می‌کنید می‌بینید تمامش را بدون هیچ شبهه‌ای حل کرده‌اید. به این‌هایی که اول یقین داشتید می‌گوییم: «محکمات»، به این‌هایی که دو احتمالی، سه احتمالی بودند می‌گوییم: «متشابهات». 🔆 همه‌چیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه بکنید. محکماتش را پیاده بکنید و اساس نقشه و برنامه‌تان قرار بدهید، بعد متشابهات، خودش لابه‌لای این‌ها شکل می‌گیرد و معنا می‌شود. خودش می‌شود. هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم که یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد، روشن‌تر می‌شوند؛ بصیرتر می‌شوند؛ آگاه‌تر می‌شوند. اما یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد گمراه‌تر می‌شوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان می‌دهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آنها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا می‌کند. 🔆 وقتی متشابهات بعد از محکمات می‌آید دیگر متشابه نیست. محکمات به او می‌گوید جایت اینجا است. هرکدامش سر جای خودش می‌نشیند. این‌طوری انسان همه‌چیز را سامان‌دهی کرده است. اینکه قرآن می‌فرماید: (هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ) یعنی محکمات به منزلۀ مادر این کتاب هستند. بقیه قسمت‌ها فرزندان این قسمت‌اند. یعنی همان‌طوری که فرزند باید از مادر متولد بشود، فهم متشابهات از محکمات متولد می‌شود. (ادامه دارد) @haerishirazi