🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عشق به خدا، کَرۀ زندگیست🔸
عمری که با حوادث گوناگون میگذرد، شبیه مَشکی است که عشایر، با آن دوغ میزنند. به آن میگویند: نِعره. این مشک، مشک خاصی است. دو تا چوب، این طرف و آن طرفش نصب میکنند. ماست را که میبندند، میریزند در این مشک و بعد از آنکه گلوی مشک را بستند، شروع میکنند به تکان دادن آن. به این کار میگویند: نِعرهزنی. میزنند و میزنند، تا آن ماست، دیگر از حالت ماستی در میآید و میشود دوغ. در آن وقت، مقداری کَره روی آن جمع میشود. دوغش را مصرف میکنند و سرمایهشان همین کرهایست که بهدست آمده.
این زندگی، هر چیزش را که فکر کنی، دوغ است. اگر #عشق_به_خدا در آن پیدا شود، همان کره است.
@haerishirazi
۰۵۰۶-۴ وضعیت.jpg
1.02M
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸صاحب!🔸
یادم هست روزی از مادرم پرسیدم که شما یکبار گفتی این خانۀ ما، برای «ممدابراهیم صاحب» است، کلمۀ «صاحب» یعنی چه؟
مادرم گفت این فرد، وقتی در دستگاه انگلیسها بود، مردم موقع صدا زدنش، کلمۀ «صاحب» را پشت سر اسمش ذکر میکردند. «محمد ابراهیم» را «ممدابراهیم صاحب» میگفتند. یعنی چه؟ یعنی این وابسته به انگلستان و صاحب ماست! این را هم روی دیوار و هم در نامهها مینوشتند تا مسلمان، باورش این باشد که انگلیسی صاحب اوست! در باور عموم، این بود.
نه! اشتباه میکردند. این کشور متعلق به امام زمان (ع) بود!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احوالپرسی از همسایهها 🔸
در تهران رفته بودم به یک خانهای. به صاحبخانه گفتم این همسایه بالایت چه کسی است؟ گفت اینجا در تهران رسم نیست کسی از همسایۀ بالایش بپرسد که مثلاً تو چهکاره هستی؟! ما هم در راهرور که همدیگر را میبینیم، خلاف ادب است که به او نگاه بکنیم. او هر وقت دلش خواست میآید و میرود بالا! چند سال است که اینجا هستیم اما واقعاً نمیدانیم طبقۀ بالا چه کسی هست؟ فقط یک وقتی مریض شده بودند، در زدند و گفتند آقا ماشین دارید مریضمان را ببریم دکتر؟!
این جوری شده است! اصلاً دو تا همسایه گاهی ده سال با همدیگر زندگی میکنند اما به خانۀ همدیگر نمیروند. احوال همدیگر را نمیپرسند!
اینها درست نیست. برای اینکه بعضی سنتها احیاء بشود، همه انجام بدهند و [کمک کنند]. این در جامعه اثر دارد.
@haerishirazi
۰۵۱۰ وضعیت (2).jpg
1.17M
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یک سیگاری را ترک بده تا بفهمی میرزا چه کار کرده!🔸
وقتی شرکت هند شرقی (یک شرکت سهامیِ بریتانیایی)، به جهانگیری پرداخت، کارش از کار #مغولها ریشهدارتر بود! انگلستان، به وسیلۀ قدرت تجاری، هندوستان را اشغال کرد و برای این کار، از خود هندیها استفاده کرد. او همین کار را میخواست در ایران بکند؛ با تجارت توتون و تنباکو.
در این حال، همینکه میرزای شیرازی گفت: «استعمال تنباکو و توتون در حکم محاربه با امام زمان (ع) است»، مردم ترک کردند. شما یک سیگاری را ترک بده تا بفهمی میرزای شیرازی چه کار کرده! مردم همگی، یا چپق میکشیدند یا قلیان؛ آن موقع سیگار نبود. وقتی این فتوا صادر شد، همه آن معتادهای کهنهکار، دیگر لب نزدند! وگرنه بلعیدن ایران، برای انگلیس کاری نبود!
میرزا چطور همۀ مملکت را ترک داد؟ این، کار امام است؛ از تصرفات امام است. امام، دخالت میکند در امور. البته دخالتی نمیکند که ما را تنبل کند. وقتی ما توانمان را به کار بردیم، نوبت او میشود. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ».
@haerishirazi
تفسیر لا اکراه فی الدین.mp3
23.34M
🎙بشنوید
🟢 سخنرانی:
تفسیر «لا اکراه فی الدین»
♨️ مباحث مطرح شده:
▫️عموماتی که تخصیصبردار نیستند
▫️تفاوت اسلام و ایمان
▫️این آیه با جنگ و جهاد منافات ندارد
▫️اجبار فقط بر رفتار تأثیر میگذارد
▫️این آیه ناظر به عقاید است
▫️حملۀ مسلمانان به ایران اکراه نبود
▫️مسلمانان، با اکراه ساسانی جنگیدند
▫️زور برای براندازی زور اشکالی ندارد
▫️فرعون در عقاید هم زور میگفت
▫️رابطۀ "حبلالله" و "اولیالامر"
▫️علت فراگیر نشدن اسلام در جهان
▫️عقل، یک ولیّ الهی است
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آن روزی که به ما موشک میزنند، خطرناک نیست بلکه ...🔸
در جمع ما هستند کسانی که قبل از انقلاب، گرفتار زندان و شکنجه و اینها بودند و این حرف بنده را خوب متوجه میشوند. بازجو وقتی شلاق به دست میگرفت و میزد، موقع حساس و خطرناکی نبود، اما وقتی دستور میداد چلو کباب برای آقا بیاورید خطرناک بود! وقتی میگفت تلفن در اختیارش بگذارید تا به هرکه میخواهد تلفن کند، آنوقت خطرناک بود. وقتی میگفت نامهای بنویس به خانوادهات، آنوقت خطرناک بود. وقتی نمازخوانهایشان را میآوردند -اگر نمازخوانی داشتند- که بیاید با این زندانی که نمازخوان هست صحبت کند، خطرناک بود.
ساعت خطرناک، آن زمانی بود که این فرد با خودش میگفت: «اینها آنطور هم بدذات نیستند که ما فکر میکنیم». گفتنِ این حرف همان، و #سقوط کردن همان!
یک ذره حسنظن، انسان را ساقط میکرد. افرادی بودند که باآبرو به زندان رفتند، اما بیآبرو از زندان بیرون آمدند! اصلاً عوض شدند. مشیشان تغییر پیدا کرد، اصلاً آخرش ساواکی شدند. فردی بود، مبارزه کرده بود، زندان افتاد، بعد ساواکی شد؛ چون یک ذره به آنها #حسن_ظن پیدا کرد؛ یک ذره فکر کرد که در آنها رحم و انسانیتی هست.
آن روزی که به این مملکت، #موشک میزنند، خطرناک نیست. آن روزی که برای #صلح میآیند باید دست به دعا برداشت و استغاثه کرد و خود را به خدا سپرد! این ساعتها خطرناکتر است! بمباران شهرها، علامت ضعف آنهاست، چون امت آگاهاند نمیتوانند با صحبت، مردم را تسخیر کنند و لذا چوب میزنند!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 یک پیشنهاد مهم و پرثواب برای بزرگان فامیل🔸
صلۀ رحم فراموش شده! اگر کسی میتواند، یک مهمانی بدهد و همۀ فامیل و [حتی] افراد دور و قدیمی که سال به سال همدیگر را نمیبینند را دعوت کند. این از هر چیز ثوابش بیشتر است. مثلاً شما #بزرگ_فامیل هستید؛ وقتی دعوت کنید، همه میآیند. اگر میخواهید کار خیر کنید، این را کار خیر حساب کن. یک شام بدهد به اینها و آنوقت اینها بنشینند و با هم صحبت کنند. میدانید چقدر اجر دارد؟
به یک کسی خبر داده بودند که عمرت دارد تمام میشود. منتظر بودند برود. بعد به آن پیامبر گفتند ایشان زنده هست. گفت خبر داده بودند که ایشان مرگش نزدیک است. برویم از او بپرسیم تو چکار کردی. از او پرسیدند: «فلان روز تو چهکار کردی؟» گفت: «صله رحم کردم. یک رحمی از قدیم داشتیم، رفتم به عیادتش و چیزی برایش بردم». گفت: «سی سال به عمرت اضافه شد».
این واقعیت است. این صلهرحم از هر دکتری، از هر دارویی، از هر حفظ الصحهای برای طول عمر اثرش بیشتر است. انجام بدهید و نتیجهاش را هم ببینید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... | در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت 🔸
📆 (سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - سال ١٣۶۵)
⚔️ امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «#ولایت_اهلبیت(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و «#ولایت_یهود برای مسلمانان ناخالص».
هر دوی این ولایتها #در_حال_رشد هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه میخواهم بگویم! در اینطرف، ولایت امام دارد سر بلند میکند. در آنطرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند میکند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشدهاند، بهخاطر این است که این دو ولایت هنوز بهاندازۀ کافی به #رشد_نهایی خودشان نرسیدهاند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است.
⚔️ کسانی که با امام مخالفت میکنند، اینها میمانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشدهاند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر #رودررو خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ #مستقیماً ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهلبیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمیتوانند زیر بار یهود بروند، میبینند که چارهای جز قبول ولایت اهلبیت(ع) ندارند. آنوقت، اهلبیت(ع) رشد میکنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودیصفتان، سراغ امام زمان(ع) میآیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد.
⚔️ شما میپرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهلبیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهلبیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، #یهود_این_امتاند.
زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همانچیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان میگوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونهای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت. امروزه هم، #ولایت_فقیه، همان تجلّی ولایت اهلبیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به #ولایت_یهود منتهی خواهد شد!
⚔️ #سرنوشت_این_انقلاب را برایتان گفتم تا اگر سختیها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهلبیت(ع) باشد را تحت فشار قرار میدهند. این شخص اگر به درد اهلبیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون میآیند و به صف شما میپیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نقش پول در اقتصاد🔸
#پول در جامعه، مثل #خون در بدن است. همانطور که خون، اکسیژن و قند را در اختیار سلولها قرار میدهد و فعل و انفعالات را جوش میدهد، پول هم در جامعه، امکانات زندگی را در اختیار آحاد جامعه قرار میدهد. و همانگونه که اگر خون بیمار شود، بدن از پای درمیآید، پول هم اگر مریض شود، بدترین بیماریهای صعبالعلاج اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجنماعی پدیدار میگردد.
همانگونه که خون بدون اینکه مصرف شود، از مسیر رگها، تمام اعضا و بافتها را به عدالت تغذیه میکند و به حرکت و زایش میکشاند؛ پول هم در جامعه بدون اینکه مصرف شود، باید به عدالت از مسیر طرحها و برنامهها به اعضای جامعه رسیده، آنها را به تولید و خدماترسانی کشاند.
@haerishirazi